Capture One Pro 12

Kuvankäsittelyä, mitä vain
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja emerik »

Capture One uusi päivitys 12.0.3 saatavilla. Tärkeimmät jutut oikeastaan kameroihin liittyen eli tuki Panasonic S1/S1R ja Olympus E-M1X malleille. Objektiivien korjauksien suhteen aika vaatimatonta jos vertaa DXO tai Lightroomiin. Esimerkiksi Nikonin 24-70mm 4.0 tuki tuli nyt ja edelleen puuttuu 35mm 1.8 sekä 50mm 1.8. En tiedä sitten onko nuo laadullisesti paremmin tehtyjä kuin Adobella? Esimerkiksi DXO on parhaat objektiivien korjaukset. Mielenkiintoisesti päivitys tehdään lataamalla koko softa Capture One sivuilta. Hiukan kömpelöä mielestäni.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Paspa
Viestit: 31
Liittynyt: Tammi 01, 2019 18 : 14

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja Paspa »

Miten tuo päivitys oikein tehdään? linkki vie vain sivulle jossa on kokeiluversion linkki ja siitäkin aukeaa vain pdf joka kertoo jotain päivityshistoriasta, ei varsinaista päivitystä. Ärsyttävää tällainen pelleily, kyllä päivittämisen pitää olla täysin suoraviivainen toimenpide ilman arvailuja ja etsimisiä.
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja emerik »

Paspa kirjoitti:Miten tuo päivitys oikein tehdään? linkki vie vain sivulle jossa on kokeiluversion linkki ja siitäkin aukeaa vain pdf joka kertoo jotain päivityshistoriasta, ei varsinaista päivitystä. Ärsyttävää tällainen pelleily, kyllä päivittämisen pitää olla täysin suoraviivainen toimenpide ilman arvailuja ja etsimisiä.
Kirjaudut sivustolle ja lataat tuosta sen oman version:

https://www.captureone.com/en/download" onclick="window.open(this.href);return false;
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja niffe »

Joo, aina pitää koko mälli asentaa ja sitten muistellaan salasanoja, jotka tarvitaan jatkamiseen. Hankalaa ja alkeellista.
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Canonin DPP sai tuon ohjelman sisältä tehtävän päivityksen vasta pari versiota taaksepäin, ei ole vielä jokaisessa softassa tätä ominaisuutta käytössä. Jäykkää mutta kankeaa.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
Sakke_K
Viestit: 7548
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

niffe kirjoitti:Joo, aina pitää koko mälli asentaa ja sitten muistellaan salasanoja, jotka tarvitaan jatkamiseen. Hankalaa ja alkeellista.
Toisaalta jos sulla on tiedot lomakkeessa valmiina, niin mitä väliä... ohjelman lataukseen ei monta kymmentä sekuntia toisaalta mene.

Kärsin tuon vaikka sillä päästökaupalla, että tekninen tuki todellakin toimii. Kysyin ihan uudesta ongelmasta viime lauantaina klo 19 aikoihin ja kasin maissa sain ohjeet!
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja emerik »

Sakke_K kirjoitti:
niffe kirjoitti:Joo, aina pitää koko mälli asentaa ja sitten muistellaan salasanoja, jotka tarvitaan jatkamiseen. Hankalaa ja alkeellista.
Toisaalta jos sulla on tiedot lomakkeessa valmiina, niin mitä väliä... ohjelman lataukseen ei monta kymmentä sekuntia toisaalta mene.

Kärsin tuon vaikka sillä päästökaupalla, että tekninen tuki todellakin toimii. Kysyin ihan uudesta ongelmasta viime lauantaina klo 19 aikoihin ja kasin maissa sain ohjeet!
Joo ei se varmasti aiheuta ihmetystä jos sen etukäteen tietää tuon kuvion? Itse en ole ihan tottunut, että päivitykset ihan noin kankeasti tehdään. Yleensä päivitykset tapahtuu että se automaattisesti ladataan ja joskus mennään sivustolle josta joudutaan tosiaan lataamaan koko softa. Mutta koskaan sitä varten ei ole sentään pitänyt kirjautua sivustolle. Ilmeisesti tuo lataaminen sivustolta johtuu noista eri versioista joita on tuolla nyt myynnissä. Sen takia tuosta nyt kannatti mainita, että vasta aloittaneet C1 käyttäjät ymmärtää tuon. Ja mieluummin minä tuon päivityksen teen noin kuin Adoben systeemillä.
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Manuaalinen päivitys on ihan hyvä valinta myös silloin, kun haluaa itse hallita asiaa 100%. Ei ole ihan tuntematonta, että softa ei toimi päivityksen jälkeen kunnolla.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
Sakke_K
Viestit: 7548
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Eihän tuo nyt mikään kaikkein selkein päivityssysteemi tosiaan ole, mutta toimii. Jos päivitys on maksullinen, sen sentään tajuaa huomauttaa heti :-)
jaava
Viestit: 1986
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja jaava »

Sakke_K kirjoitti:Jos päivitys on maksullinen, sen sentään tajuaa huomauttaa heti :-)
Paljonko ovat veloitelleet maksullisista päivityksistä ja kuinka usein niitä on tullut?
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja emerik »

jaava kirjoitti:
Sakke_K kirjoitti:Jos päivitys on maksullinen, sen sentään tajuaa huomauttaa heti :-)
Paljonko ovat veloitelleet maksullisista päivityksistä ja kuinka usein niitä on tullut?
Siis kyseessä on sama juttu kuin Adobella oli ennen eli joka vuosi tuli uusi versio Lightroomista. C1 tulee myös joka vuosi uusi versio. Päivityksen hinta on kiinni siitä versiosta (Kun siellä on kamera kohtaisia ja myös eri hinnat miten vanhasta haluaa päivittää uuteen). Päivittämisen järkevyys tulevaisuudessa on kiinni sitten mitä sieltä julkaistaan ja onko tarvetta saada tuki jollekin kameralle. Jos pohtii Adobea, niin päivitykset on olleet varsin heikkoja. Jos C1 päivitykset ei tuo mitään, niin silloin voi hyvillä mielin käyttää vanhaa versiota.
Sakke_K
Viestit: 7548
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Aika hintavia ovat, enkä moneen vuoteen ole ainakaan kuvanlaadussa huomannut mitään suuria eroja. Itse olen aina sinnitellyt vanhalla niin pitkään kuin vain raakakuvat saa auki. Viimeksi päivitin isommin kun tuli selkeästi lisää uusia maskeja ja värityökalu muuttui ihan uudentyyliseksi.
AriL67
Viestit: 124
Liittynyt: Maalis 12, 2017 0 : 58

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja AriL67 »

Kyllä tämä C1 alkaa vaikuttaa LR6:n korvaajalta. Onko kenelläkään näistä style packeista kokemusta? Eli perusversio Fujille on 124 eur. Kolmella style packilla hinta on 203 eur ja siihen sisältyvät alla olevat:
* Cinematic Styles
* Film Styles
* Black & white Styles

Onko näille käyttöä / rahalle vastinetta?
jaava
Viestit: 1986
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja jaava »

AriL67 kirjoitti:Kyllä tämä C1 alkaa vaikuttaa LR6:n korvaajalta. Onko kenelläkään näistä style packeista kokemusta? Eli perusversio Fujille on 124 eur. Kolmella style packilla hinta on 203 eur ja siihen sisältyvät alla olevat:
* Cinematic Styles
* Film Styles
* Black & white Styles
Onko näille käyttöä / rahalle vastinetta?
Jatkaisin vielä lisäkysymyksellä:
Pystyykö noita style pack:ja tekemään myös itse?

PS. Style ja Preset infoa:
Technically speaking, a Style in Capture One is simply a set of pre-made adjustments that can be applied to one or more images with a single mouse click. A Style can include as many tools as you like, thus enabling photographers to create an extensive bank of ready-to-use adjustments for any workflow.
Styles: Pre-made adjustments including one or multiple tools, only available from the Styles and Presets Tool
It is important to differentiate Styles from Presets, which also exist in Capture One. A Preset is also a pre-made adjustment, but only for a single tool. This enables Presets to be instantly available from the tool included. If you for example make a Film Grain Preset, it will be available from the Film Grain Tool as well as the Styles and Presets Tool.
Presets: Pre-made adjustments for a single tool, available both from within the Styles and Presets Tool as well as the tool included
PS2: Itse vastaten (Pystyykö noita style pack:ja tekemään myös itse?):
What to think about when creating a Style
Since photography operates within many different genres and styles, and the conditions of shooting might even vary from shot to shot, you will want your Styles to be as broadly applicable as possible. As a rule of thumb, I always assume each shot I apply a Style to is correctly exposed and has a neutral white balance. This makes it easier to pull the adjustments in the direction I want. Any White Balance or Exposure changes should therefore not be part of the Style.
Siis vastaus on: Pystyy
TiRy
Viestit: 1511
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja TiRy »

Olen joitain softan tarjoamia sekä netin ilmaisia tyylejä käyttänyt. Pitkästi se on siitä kiinni, löytyykö omaa silmää miellyttävää tyyliä. Suurin osa ei sitä varmasti ole, joten rahaa voi mennä ”hukkaan”. Tämän lisäksi kun se on niin kuvakohtaista, miten se tyyli siihen tiettyyn kuvaan toimii, että miettisin tarkasti pääseekö itse värkkäämällä parempaan. Hyvä puoli tosin C1:sen tyyleissä on opacity-mahdollisuus! Tyylin efektiä voi siis laimentaa tarpeen tullen.

Tässä setissä käytin jotain ilmaista tyyliä ja olin siihen tyytyväinen:

https://try.kuvat.fi/kuvat/Pienet+ja+su ... uola+2019/" onclick="window.open(this.href);return false;
AriL67
Viestit: 124
Liittynyt: Maalis 12, 2017 0 : 58

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja AriL67 »

TiRy kirjoitti:Mitä tulee tuohon katalogi-asiaan, uskon että C1:lläkin saa jonkun näköistä järjestystä kuville. Itsellä ei LR:n kanssa ollut mitään logiikkaa kuvien varastoinnissa jne, mutta C1:sessä otin jonkunlaisen työnkulun käyttöön videon opastuksella. Annan nykyisin importatessa jokaiselle kuvalle tagin (esim. maisemat, ihmiset, nimi, paikka ym.). Tähän ei mene montaa minuuttia. Näin löydän pitkänkin ajan päästä tietyn kuvan, kunhan muistaa mitä haluaa etsiä. Tämän jälkeen käyn koko setin läpi ja painan tähden jokaiseen kuvaan, jonka haluan käsitellä. Käsitellyille kuville annan vielä eri tähtimäärän, jotta löydän napin painalluksella vuosien päästäkin kuvat, jotka tulivat ohjelmasta ulos. Kuville annan silloin tällöin tähtiä jo kamerassa, jotka näkyvät sitten ohjelmassa. Tämä on kätevää silloinkin jos kuvaa jollekin muulle ja haluaa saada vihiä esim. ilmeistä mistä henkilö pitää. Nämä kaikki varmasti löytyy LR:stäkin, mutta itsellä ei tullut koskaan käytettyä.
C1 hommattu ja nyt pitää miettiä kuvien organisointia. LR6:ssa olen importanut kuvat ulkoiselle kovalevylle automaattisesti kuvauspäivämäärien mukaisiin hakemistoihin. Tukeeko C1 vastaavaa? Nopeasti katsottuna en löytänyt tällaista ominaisuutta. Eli pitääkö sitten manuaalisesti luoda päivämääräkohtaiset sessiot vai miten homma toimii sujuvasti?

Tuossa edellä onkin hyvin kuvattu nuo metatiedot ja luokittelut, mutta miten sinä käytät catalogeja vs sessioita?
Toli
Viestit: 293
Liittynyt: Tammi 18, 2011 13 : 08

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja Toli »

AriL67 kirjoitti:
TiRy kirjoitti:Mitä tulee tuohon katalogi-asiaan, uskon että C1:lläkin saa jonkun näköistä järjestystä kuville. Itsellä ei LR:n kanssa ollut mitään logiikkaa kuvien varastoinnissa jne, mutta C1:sessä otin jonkunlaisen työnkulun käyttöön videon opastuksella. Annan nykyisin importatessa jokaiselle kuvalle tagin (esim. maisemat, ihmiset, nimi, paikka ym.). Tähän ei mene montaa minuuttia. Näin löydän pitkänkin ajan päästä tietyn kuvan, kunhan muistaa mitä haluaa etsiä. Tämän jälkeen käyn koko setin läpi ja painan tähden jokaiseen kuvaan, jonka haluan käsitellä. Käsitellyille kuville annan vielä eri tähtimäärän, jotta löydän napin painalluksella vuosien päästäkin kuvat, jotka tulivat ohjelmasta ulos. Kuville annan silloin tällöin tähtiä jo kamerassa, jotka näkyvät sitten ohjelmassa. Tämä on kätevää silloinkin jos kuvaa jollekin muulle ja haluaa saada vihiä esim. ilmeistä mistä henkilö pitää. Nämä kaikki varmasti löytyy LR:stäkin, mutta itsellä ei tullut koskaan käytettyä.
C1 hommattu ja nyt pitää miettiä kuvien organisointia. LR6:ssa olen importanut kuvat ulkoiselle kovalevylle automaattisesti kuvauspäivämäärien mukaisiin hakemistoihin. Tukeeko C1 vastaavaa? Nopeasti katsottuna en löytänyt tällaista ominaisuutta. Eli pitääkö sitten manuaalisesti luoda päivämääräkohtaiset sessiot vai miten homma toimii sujuvasti?

Tuossa edellä onkin hyvin kuvattu nuo metatiedot ja luokittelut, mutta miten sinä käytät catalogeja vs sessioita?
Tukee kyllä, ne asetukset määritellään import ikkunassa, joka aukeaa erikseen kun lyö median kiinni, jossa on kuvia. Itse olen määritellyt kuvien tallennuksen juuri noin, eli alkuperäiset tallennetaan ulkoiselle kovalevylle päivämäärän mukaisiin kansioihin ja itse katalogi on koneen sisäisellä SSD:llä.

Yleensä importtaan kaikki kuvat ja käyn läpi jokaisen kuvan antaen yhden tähden säästettäville kuville. Sitten valitsen nollan tähden kuvat ja poistan ne suoraan levyltä.

Exporting osalta taas mulla on sama logiikka, mutta siinä käytän kuukausi kansioita ja niiden sisällä kuvaavaa nimeä, jolloin voin exportissa antaa suoran uuden alakansion nimen ilman tiedostonhallinnassa käymistä.

Tapoja on monia, miten nuo haluaa hoitaa, mutta C1 taipuu ymmärtääkseni kaikkeen mitä keksii haluta noilta osin.
AriL67
Viestit: 124
Liittynyt: Maalis 12, 2017 0 : 58

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja AriL67 »

Kiitoksia, nyt onnistui luoda vastaava import-hakemistorakenne kuin LR:ssä. Käytätkö muuten itse vain yhtä katalogia vai onko joku tarve useammalle? Entä hyödynnätkö sessioita jossain?

Ihan peruskysymys: kuvan alla näkyy vain kuvan perustiedot eli ISO, aika, aukko ja polttoväli. Saako jostain näkyviin myös muita EXIF tietoja (päivämäärä, objektiivi jne.)?
Toli
Viestit: 293
Liittynyt: Tammi 18, 2011 13 : 08

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja Toli »

AriL67 kirjoitti:Ihan peruskysymys: kuvan alla näkyy vain kuvan perustiedot eli ISO, aika, aukko ja polttoväli. Saako jostain näkyviin myös muita EXIF tietoja (päivämäärä, objektiivi jne.)?
Vasemmalla olevan työkaluvalikon välilehdellä, jonka symbolina on ympyrän sisällä oleva i, näkyy yhtenä kohtana metadata.

C1:ssä nuo kaikki erilliset työkalut on kustomoitavissa, eli voit mennä i välilehdelle ja ottaa yläpalkista "Metadata" laatikosta kiinni ja vetää sen sivuvalikosta pois kuvan päälle. Sitten voit mennä vaikka "library" välilehdelle ja vetää takaisin tuon "metadata" työkalun vaikka "library" välilehdelle haluamaasi kohtaan.

Yleisemmin, voit mennä ylävalikosta "Window" -> "Create Floating Tool" ja valitset minkä työkalun haluat. Tuo työkalu tulee kuvan päälle ja sitten voit vetää sen mihin välilehteen tahansa. Vastaavasti voit painaa kolmea pistettä minkä tahansa työkalun oikeassa ylänurkassa ja poistaa työkalun käytöstä, jos se on sinulle turha.

Eli pystyt vapaasti muokkaamaan käyttöliittymän ihan sellaiseksi kuin se oman työnkulkusi kannalta on tarpeellista. "Window" valikosta löytyy myös esiasetettuja työtiloja, joista voi haarukoida omaan käyttöön sopivan, jos ei itse halua kaikkea kustomoida.

*edit*: Omassa käytössä en käytä sessioita, mutta jos esim. kuvaisi paljon tapahtumia tai eri ihmisille, voisi tuo sessio olla hyvä tapa pitää kuvat järjestyksessä.
Sakke_K
Viestit: 7548
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Tiedot saa ainakin erikseen näkyviin työkalurivin i-nappulasta... mutta ainakin vanhemmissa versioissa ne sai kyllä automaattisesti näkyviin editoitavan kuvan viereen myös. Jahas, en ehtinyt :-) Lue edellisestä viestistä.
Vastaa Viestiin