Capture One Pro 12

Kuvankäsittelyä, mitä vain
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja rolsen »

T71 kirjoitti:
Experte kirjoitti: En usko, että kukaan ammattilainen/vakava harrastaja ei päivittäisi ohjelmistojaan uusimpiin kun ne ovat saatavilla.
Itse taas uskon, että moni semi+pro venyttää viimeiseen asti ja ostaa vasta kun on pakko.
Jos kuvaa samalla kalustolla piempään, niin miksi jonkun huuhaajutun takia pitäisi kantaa softafirmalle rahaa?
Minun mielestäni olette molemmat ihan yhtä oikeassa, meitä ihmisiä on laidasta laitaan, oli otsassa sitten vakavan harrastajan rypyt tai ammattilaisen kamerarusketus.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
T71
Viestit: 3483
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja T71 »

rolsen kirjoitti:
T71 kirjoitti:
Experte kirjoitti: En usko, että kukaan ammattilainen/vakava harrastaja ei päivittäisi ohjelmistojaan uusimpiin kun ne ovat saatavilla.
Itse taas uskon, että moni semi+pro venyttää viimeiseen asti ja ostaa vasta kun on pakko.
Jos kuvaa samalla kalustolla piempään, niin miksi jonkun huuhaajutun takia pitäisi kantaa softafirmalle rahaa?
Minun mielestäni olette molemmat ihan yhtä oikeassa, meitä ihmisiä on laidasta laitaan, oli otsassa sitten vakavan harrastajan rypyt tai ammattilaisen kamerarusketus.
Aivan. Tässä laidassa olis sellainen ongelma, että pitäisi löytää toimiva ja järkihintainen ohjelma useampaan koneeseen ja sitten vielä kun oppisi sitä käyttämään. Ja tietty sellainen, jonka oikeasti omistaa, eli mitään kuukausimaksuja en lähe itse virittelemään, paitsi ehkä kokeilumielessä vois testata ja sitten hankkia omaksi.
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja rolsen »

T71 kirjoitti: Aivan. Tässä laidassa olis sellainen ongelma, että pitäisi löytää toimiva ja järkihintainen ohjelma useampaan koneeseen ja sitten vielä kun oppisi sitä käyttämään. Ja tietty sellainen, jonka oikeasti omistaa, eli mitään kuukausimaksuja en lähe itse virittelemään, paitsi ehkä kokeilumielessä vois testata ja sitten hankkia omaksi.
Ei noita softia osteta omaksi, ei niitä omisteta koskaan. Omistuksessa on korkeintaan asennuslevy, millä ei ole mitään merkitystä. Kun "ostan softan", ostan siihen vain käyttöoikeuden; lisenssin käyttää ko. ohjelmistoa käyttöoikeussopimuksen mukaisesti. Tämä ei ole tarkoitettu pilkunfiilaamiseksi, mutta monille tämä on melko tavalla epäselvä asia vielä tänäkin päivänä. Mulla on useampaan softaan elinikäinen lisenssi, mikä valitettavasti ainakin osassa tarkoittaa "until the maker kicks the bucket", sen jälkeen lisenssillä ei ole mitään virkaa, ellei softalle löydy jatkajaa.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
T71
Viestit: 3483
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja T71 »

No onhan se nyt ihan eri asia maksaa vuodesta toiseen tai sitten kertamaksulla ohjelma käyttöön ja sillä selvä.
En mä jaksa jankata siitä kuka mitäkin omistaa, kun en mä todellakaan kuvittele omistavani sitä softaa, vaan sen oikeuden käyttää sitä kunnes...
Eli pitäis löytää se oikea. Loppu on yksityiskohtia.
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Se on vaan kovin huono hinnoittelumalli tuo kertamaksu bisneksen kannalta. Toisaalta se on melko helppo, tuotetta ei tarvitse myydä kuin kerran per julkaisu per asiakas. Kuukausimaksullinen palvelu pitää myydä asiakkaalle uudelleen joka ainoa sopimuskausi, tai asiakas ottaa ritolat. Mulla menee nettisoppari katkolle kesällä ja tiedän että kohta alkaa puhelin päristä.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
Juha Sa
Viestit: 427
Liittynyt: Kesä 27, 2008 10 : 06

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja Juha Sa »

T71 kirjoitti:No onhan se nyt ihan eri asia maksaa vuodesta toiseen tai sitten kertamaksulla ohjelma käyttöön ja sillä selvä.
Capture One Pro 12:n hankintahinta vastaa reilun 2 vuoden Adobe CC Photography planin hintaa, tuona aikana tulee varmaankin versio 13 johon tulee mukavia uusia ominaisuuksia ja upgrade -hinta onkin suunnilleen Adobe CC:n vuosimaksun hinta.
Pakkohan sitä ei ole hankkia mutta uudet ominaisuudet ovat niin houkuttelevia...

Sama raha noihin menee pitkässä juoksussa oli valmistaja kuka tahansa.
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja emerik »

Juha Sa kirjoitti:
T71 kirjoitti:No onhan se nyt ihan eri asia maksaa vuodesta toiseen tai sitten kertamaksulla ohjelma käyttöön ja sillä selvä.
Capture One Pro 12:n hankintahinta vastaa reilun 2 vuoden Adobe CC Photography planin hintaa, tuona aikana tulee varmaankin versio 13 johon tulee mukavia uusia ominaisuuksia ja upgrade -hinta onkin suunnilleen Adobe CC:n vuosimaksun hinta.
Pakkohan sitä ei ole hankkia mutta uudet ominaisuudet ovat niin houkuttelevia...

Sama raha noihin menee pitkässä juoksussa oli valmistaja kuka tahansa.
Itse tulin siihen tulokseen, ettei pelkästä Lightroomista kannata maksaa tuota hintaa. Jos tilauksen päättää joskus, niin silloin niitä kuvia ei enää editoida LR:lla. Capture Onessa ei ole tuota ongelmaa eli sulle jää kuitenkin joku ohjelma niiden käsittelyyn. Eikä sekään nyt kovin houkutteleva ajatus ole, että kuvia käsittelisi turhaan jos ohjelman tulevaisuuden suhteen on kuitenkin epävarma. Hinnoittelu 2 vuoden suhteen vaikutti myös C1 eduksi. LR toki päivitykset tulee tuona aikana, mutta nekin enemmän sitten kameroihin liittyvää. Mun mielestä tuo LR ei ole oikein kehittynyt mihinkään vuosien aikana. Joku voisi väittää ilkeästi että tilausmalli on tehnyt Adoben laiskaksi LR kehittämisen suhteen. Tai sitten painopiste on LR CC versiossa? Kun noita eri RAW ohjelmia (LR, DXO, Luminar, C1 ja ON1) testasi 3kk ajan, niin C1 vaikutti hyvältä ohjelmalta. Kumpikin ohjelma (C1 ja LR8) tekee hyvää jälkeä, kummassakin on myös omat hyvät puolet. Painotan sitä, että RAW ohjelman valinta on hyvin yksilökohtaista. Ei ole mitään yhtä ja oikeaa RAW ohjelmaa. Kaikissa on opiskeltavaa aluksi. Affinity Photo itsellä löytyi entuudesta, niin en tuolle Photoshop antanut mitään arvoa. Tosiaan itse päädyin C1 kun se vaikutti nyt omaan käyttöön parhaalta. Eikä se ollut lopulta kovin vaikea päätös.
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja rolsen »

emerik kirjoitti: Itse tulin siihen tulokseen, ettei pelkästä Lightroomista kannata maksaa tuota hintaa. Jos tilauksen päättää joskus, niin silloin niitä kuvia ei enää editoida LR:lla. Capture Onessa ei ole tuota ongelmaa eli sulle jää kuitenkin joku ohjelma niiden käsittelyyn. Eikä sekään nyt kovin houkutteleva ajatus ole, että kuvia käsittelisi turhaan jos ohjelman tulevaisuuden suhteen on kuitenkin epävarma.
Juu, siinä menee ihan eri pitkä aika ettei softa enää toimi raudan ja käyttiksen puolesta tietokoneissa, ja sittenkin voi ajaa vanhaa käyttistä virtuaalikoneessa.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja tehodia »

Juha Sa kirjoitti:
T71 kirjoitti:No onhan se nyt ihan eri asia maksaa vuodesta toiseen tai sitten kertamaksulla ohjelma käyttöön ja sillä selvä.
Capture One Pro 12:n hankintahinta vastaa reilun 2 vuoden Adobe CC Photography planin hintaa, tuona aikana tulee varmaankin versio 13 johon tulee mukavia uusia ominaisuuksia ja upgrade -hinta onkin suunnilleen Adobe CC:n vuosimaksun hinta.
Pakkohan sitä ei ole hankkia mutta uudet ominaisuudet ovat niin houkuttelevia...

Sama raha noihin menee pitkässä juoksussa oli valmistaja kuka tahansa.
Tämähän se tilanne tuntuu olevan tänä päivänä. Ostin Applen Aperturen yli kymmenen vuotta sitten. Se maksoi silloin muistaakseni 80 euroa. Sitä käytän edelleenkin, eikä syy käyttöön ole se hinta, vaan se, että se on vieläkin erittäin tehokas ja nopea ohjelma. Pienen hinnan vastapainona se sitten tosin lopetettiin muutama vuosi sitten. Sen vuoksi en ainakaan uusimpiin käyttöjärjestelmiin pääse siirtymään.

Sen tiedän, että sen seuraajasta, mikä se sitten lieneekin, joudun luultavasti jotain maksamaan, ja olen valmis myös maksamaan. Mutta miksi vaihtaa (varsinkaan huonompaan) niin kauan kuin vanhakin toimii ja ajaa asiansa?
aikaarska
Viestit: 12001
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Voi olla, että kannattaisi vaihtaa tässä vaiheessa Adoben tuotteista vaikkapa Capture Oneen. Eli ryhtyä jo tässä vaiheessa opettelemaan uusi työnkulku valokuvien käsittelyyn.

Olen vahvasti kuukausimaksullisia tuotteita vastaan tässä asiassa, siis kuvankäsittelyssä. Että kuukausimaksulliset tuotteet olisivat ainoa vaihtoehto. Ei minulla ole mitään sitä vastaan, että tälläinen kuukausilahjoittaminen olisi yksi vaihtoehto.

En ole perehtynyt kovinkaan hyvin Adoben kuukausimaksuihin perustuvaan lisensointiin. Mitä tapahtuu, jos päättää lopettaa maksamisen? Eikö ohjelmisto enää toimi - eikö sitä enää voi käyttää? Vai loppuuko vain päivityksien saaminen?

Onneksi Adobe on vielä tuonut uudet päivitykset/kameratuet Adobe Camera RAW ohjelmaan, näin voi vielä käyttää vanhempaa photaria ihan hyvin, jos ei tarvitse niitä aivan uusimpia ominaisuuksia. Ja varmaan esimerkiksi kaikki ainakin tänä vuonna tulevat kameramallit saavat vielä tuon tuen Camera rawiin. Eli käytännössä aika pitkään pärjäilee vanhan koulukunnan meiningillä softa-asioissa vielä.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
TiRy
Viestit: 1512
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja TiRy »

aikaarska kirjoitti:Voi olla, että kannattaisi vaihtaa tässä vaiheessa Adoben tuotteista vaikkapa Capture Oneen. Eli ryhtyä jo tässä vaiheessa opettelemaan uusi työnkulku valokuvien käsittelyyn.

Olen vahvasti kuukausimaksullisia tuotteita vastaan tässä asiassa, siis kuvankäsittelyssä. Että kuukausimaksulliset tuotteet olisivat ainoa vaihtoehto. Ei minulla ole mitään sitä vastaan, että tälläinen kuukausilahjoittaminen olisi yksi vaihtoehto.

En ole perehtynyt kovinkaan hyvin Adoben kuukausimaksuihin perustuvaan lisensointiin. Mitä tapahtuu, jos päättää lopettaa maksamisen? Eikö ohjelmisto enää toimi - eikö sitä enää voi käyttää? Vai loppuuko vain päivityksien saaminen?

Onneksi Adobe on vielä tuonut uudet päivitykset/kameratuet Adobe Camera RAW ohjelmaan, näin voi vielä käyttää vanhempaa photaria ihan hyvin, jos ei tarvitse niitä aivan uusimpia ominaisuuksia. Ja varmaan esimerkiksi kaikki ainakin tänä vuonna tulevat kameramallit saavat vielä tuon tuen Camera rawiin. Eli käytännössä aika pitkään pärjäilee vanhan koulukunnan meiningillä softa-asioissa vielä.
Tuo kuukausimaksu itsellä kakoo parista syystä:

a) Välillä tulee kausia, jolloin kuvaaminen ei nappaa. Tällöin tulee fiilis, että "nyt maksetaan sitten kunnolla turhasta". Näin mulla on käynyt Netflixinkin kanssa. Näinä aikoina sitä kuukausilahjoittamista ei oikein kehtaa lopettaakaan, kun ei tiedä milloin taas tulee tarve.

b) Kuka uskoo, että se 13e/kk hinta tulee olemaan sama vaikka muutaman vuoden päästä? Hintaa on helppo nostaa aina vaikka eurolla taikka parilla kun "nyt tuli tää ja tää hieno työkalu". Ihminen kun oppii käyttämään jotain systeemiä, siitä ei mielellään lähde pois. Entä jos on vaikka vuosikaudet ellei vuosikymmenet käyttänyt kuvien organisointiin vaikka LR:n katalogia? Voi olla kova kynnys lopettaa kuukausimaksu, jos siinä samalla menettää omien kuviensa hallinnan. Nämä on niitä "what if"-skenaarioita, mutta mahdollisia.

---

Ps. Katsoin nyt uusiksi C1:sen webinaarin Sessioneista. Otan samantien tämän käyttöön. Sessionit sitten importtaan silloin tällöin katalogiin, joka toimii "loppusijoituspaikkana".

https://www.youtube.com/watch?v=NdsMo0mKgy4" onclick="window.open(this.href);return false;
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja emerik »

TiRy kirjoitti:Tuo kuukausimaksu itsellä kakoo parista syystä:

a) Välillä tulee kausia, jolloin kuvaaminen ei nappaa. Tällöin tulee fiilis, että "nyt maksetaan sitten kunnolla turhasta". Näin mulla on käynyt Netflixinkin kanssa. Näinä aikoina sitä kuukausilahjoittamista ei oikein kehtaa lopettaakaan, kun ei tiedä milloin taas tulee tarve.

b) Kuka uskoo, että se 13e/kk hinta tulee olemaan sama vaikka muutaman vuoden päästä? Hintaa on helppo nostaa aina vaikka eurolla taikka parilla kun "nyt tuli tää ja tää hieno työkalu". Ihminen kun oppii käyttämään jotain systeemiä, siitä ei mielellään lähde pois. Entä jos on vaikka vuosikaudet ellei vuosikymmenet käyttänyt kuvien organisointiin vaikka LR:n katalogia? Voi olla kova kynnys lopettaa kuukausimaksu, jos siinä samalla menettää omien kuviensa hallinnan. Nämä on niitä "what if"-skenaarioita, mutta mahdollisia.
Juuri tälläiset seikat vaikutti itselläkin asiaan. Ilmaisit todella hyvin tuon LR ongelman. Miksi tosiaan kaivaa kuoppaa yhtään syvemmäksi, jonka jälkeen siitä on mahdotonta irtautua.
Tikkunekku
Viestit: 135
Liittynyt: Marras 19, 2006 21 : 06
Paikkakunta: JKL

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja Tikkunekku »

Käyttäjät, jotka olette siirtyneet LR-maailmasta C1:een, mitä käy Lightroom-säädöille raakakuvissa? Osaako C1 migration-vaiheessa nuuskia DNG-filuja ja muodostaa niistä samanlaiset tai edes samankaltaiset säädöt kuvalle vai onko uudessa ohjelmassa jäljellä vain flätti raakakuva?
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Tikkunekku kirjoitti:Käyttäjät, jotka olette siirtyneet LR-maailmasta C1:een, mitä käy Lightroom-säädöille raakakuvissa? Osaako C1 migration-vaiheessa nuuskia DNG-filuja ja muodostaa niistä samanlaiset tai edes samankaltaiset säädöt kuvalle vai onko uudessa ohjelmassa jäljellä vain flätti raakakuva?
En ole tehnyt, mutta yllättyisin suuresti jos C1 osaisi kopioida säädöt. Kuitenkin täysin erilaisia ohjelmia.
Tärkeät kuvat pitää vain exportoida LR:ssä tiffeiksi jos haluaa tehdä migraation.

Se on jo iso juttu jos katalogin saa tuotua.

Itse olen perustellut siirtymättömyyksiä katalogilla joka on todella tärkeä osa, työnkulun sujuvuudella ja lisäksi sillä, että minulla kuvien muokkaukset ovat säilössä lähinnä LR:n metadatana. Kuvittelen, että näin on helppo palata samaan kuvaan tekemään pikkukorjaus myöhemmin.

Käyttännössä se ei mene ihan näin, sillä niitä pikkufiksejä tulee tehtyä vain lyhyen ajan kuluessa kuvan alkuperäisestä käsittelystä. Myöhemmin (kuukausien, vuosien päästä) vanhaan kuvaan palatessa sen yleensä aloittaa puhtaalta pöydältä.

Vähänkin monimutkaisemmissa tapauksissa kuvaa on myös käytelty photoshopissa, joten siinä on jo aika alkuvaiheessa tapahtunut exportti Tif-muotoon ja sen päälle tehty kaikki.

Jos nyt lähtisin migraation tielle, edessä olisi melkoinen ruksutus kun LR saisi käydä kaikki kymmenet tuhannet siinä muokatut kuvat ja tehdä niistä TIF-exportit... Onnistuu, mutta vie aikaa (ja levytilaa).
Zone VI
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja jaava »

Tikkunekku kirjoitti:Käyttäjät, jotka olette siirtyneet LR-maailmasta C1:een, mitä käy Lightroom-säädöille raakakuvissa? Osaako C1 migration-vaiheessa nuuskia DNG-filuja ja muodostaa niistä samanlaiset tai edes samankaltaiset säädöt kuvalle vai onko uudessa ohjelmassa jäljellä vain flätti raakakuva?
En ole siirtynyt, mutta lueskellut ja tutkiskellut heidän videoitaan. Näyttää myös siltä, että Capture One tulee olemaan se johon siirryn, kun jostain syystä en voi enää LR:llä jatkaa.
Aiemmin pistin tähän säikeeseen linkin heidän videoonsa, jossa näytetään LR:n katalogin luku Capture One:lle:
https://learn.captureone.com/webinars/s ... room-co11/
Videon kohdassa 49:30 esitetään Lightroom katalogin importtaus (ja sen rajoitukset).

Katalogihan (siis tietokanta) pitää sisällään kaikki LR:n kuvankäsittelyyn liittyvät tiedot jokaiselle kuvalle. Katalogin formaatti on julkinen, mutta jo se ettei ohjelmissa käytetä samaa raw-muunninta estää tarkan säätöjen kopioimisen (säädöille voidaan etsiä vain likiarvot).
Capture One osaa kuitenkin kopioida:
  • Collections
  • Crop
  • Rotation
  • Orientation
  • White balance
  • Exposure
  • Saturation
  • Contrast
  • Metadata (PTC, Rating, Color Label, Keywords)
  • Color Adjustments are approximations only
If you wish to include any smart collections, you will need to convert them to normal Collections before importing

Siirtymävaiheessa pidän oleellisen tärkeänä, että alkuperäinen raw-tiedosto säilyy ja näkyy tietokannassa kuvan originaalina ja muuttumattomana versiona. Vaikka joudun värisäätöjen osalta tyytymään likiarvoihin. Jos kuvia tulee julkaistua myöhemmin, täytyy niiden säädöt kuitenkin tarkastaa.

Miten muuten on Capture One katalogin formaatin kanssa? Jos joskus tulee tarve siirtyä siitä pois, niin onko kilpailevilla tuotteilla mahdollisuus tehdä "migration tool".
Viimeksi muokannut jaava, Maalis 25, 2019 11 : 55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja niffe »

Kyllähän tuo "if it isn't broken, don't fix it" on erittäin käyttökelpoinen ohje kaikkiin tekemisiin näiden ohjelmistojen kanssa ja sisältää sellaisen aimo annoksen tervettä itsesuojeluvaistoa aikana, jolloin aivan surutta annetaan osa bugi-testauksesta asiakkaan tehtäväksi.
burmanm
Viestit: 469
Liittynyt: Elo 31, 2015 21 : 44

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja burmanm »

Ja toisaalta, jos oikein köyhäilee, niin DxO:ltahan on saanut vanhempia versioita ilmaiseksi. Ainakin DxO Optics Pro 11 ja olisiko ollut ysiversio myös. Päälle vanhat ilmaisversiot Nik Collectionista.

Tietysti toki myös open source softat on ilmaisia. Jos tärkeintä on päästä eroon Adoben maksullisuudesta, niin miksi ihmeessä maksatte jollekin joka ei anna todella avoimeksi sitä softaansa?
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja jaava »

burmanm kirjoitti:Ja toisaalta, jos oikein köyhäilee, niin DxO:ltahan on saanut vanhempia versioita ilmaiseksi. Ainakin DxO Optics Pro 11 ja olisiko ollut ysiversio myös. Päälle vanhat ilmaisversiot Nik Collectionista.

Tietysti toki myös open source softat on ilmaisia. Jos tärkeintä on päästä eroon Adoben maksullisuudesta, niin miksi ihmeessä maksatte jollekin joka ei anna todella avoimeksi sitä softaansa?
Onko olemassa open source softaa joka tulee ominaisuuksiltaan lähellekään Lightroom:a (tai Capture One:a)?
Toli
Viestit: 293
Liittynyt: Tammi 18, 2011 13 : 08

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja Toli »

Tässä muuten tänään C1 uutiskirjeessä tullut linkki värieditoriin. Postaan tämän siksi, että tästä yksittäisestä videosta saa aika hyvän kuvan C1:n vahvuuksista ja miten esim. layereilla voi työskennellä ilman photoshoppia: https://learn.captureone.com/tutorials/color-editor/
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Re: Capture One Pro 12

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Jos C1:seen siirtyisi, pitäisi exportata 38 000 kuvaa joihin on tehty LR-muokkauksia jotta saisi muokkaukset varmasti talteen.

Muutenkin jos C1:seen siirtyisi, migraatiossa pitäisi exportin ohella säilyttää LR koneella - ihan jo siksi, että maksamattomalla LR:lläkin voi exportteja tehdä jos hätä tulee.

Toisaalta sitä photoshoppia tarvitaan kuitenkin ja LR sisältyy maksuun joten mihinkäs se koneelta katoaa.

Suuri kysymys onkin, osoittautuisiko C1:sen katalogipuoli yhtä hyväksi tai peräti paremmaksi kuin LR:n vastaava. Jos se on yhtä hyvä, muutos voisi olla hyvä.
Zone VI
Vastaa Viestiin