Viimeinen stand-alone LR versio

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Viimeinen stand-alone LR versio

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Eikun kirjoille johonkin ylilipastoon. Saa softat opiskelijahintaan vähän joka valmistajalta. Roikkuu sitten kirjoilla sen 20 vuotta.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
hkoskenv
Viestit: 4406
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Viimeinen stand-alone LR versio

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

rolsen kirjoitti:Monet LR:n kuukausimaksullista versiota vierastavat eivät vissin muista kuinka hiton kallis PS oli, ilmeisesti suuri osa käyttäjistä waretti sen jos sen halpunut hinta nyt ei aiheuta iloa ja riemua. Aina vaan selitetään siitä kuinka kallis tuo LR nyt on, mutta hitto, siinä on PS mukana, se on halpa!
PS:ksi se voi olla halpa, mutta en näe PS:ää lähellekään hintansa arvoiseksi minulle. Harrastekäytössä minun tarpeisiini kilpailukykyisiä kuvankäsittelyohjelmia saa kymppien kertamaksulla tai ilmaiseksi. Hämäriin kytkyihin perustuvan rosvouksen perustelu edulliseksi oheistuotteilla ei ole kovin yleispätevä perustelu LR:n puolesta, vaikka se oheissälä sattuisikin olemaan edullinen juuri omiin tarpeisiin.
Hannu
PetteriJär
Viestit: 5
Liittynyt: Huhti 14, 2012 8 : 37

Re: Viimeinen stand-alone LR versio

Viesti Kirjoittaja PetteriJär »

rolsen kirjoitti:Mie kävin sinne kommentoimassa, mutta liekö Petteri koskaan rekisteröinyt ohjelmaansa...
Kiitos vain kaikille kommentoijille. Olen kyllä rekisteröinyt ohjelmani ja maksanut päivityksistä, kuten tekstissä mainittiin. Uutta LR6:tta ei käsittääkseni enää saa ostettua mistään (edes levyllä), mutta vanhan aikoinaan ostaneet voivat yhä ladata tiedoston (kunhan asennuksessa tarvittavat rekisteröintikoodit, päivityksen tapauksessa myös vanhan version, ovat tallella).

Photoshopin sisältyminen CC-pakettiin on monelle kuvaajalle tärkeä asia, mutta itse pärjään hyvin ikivanhalla versiolla. Ja kilpaileviakin kuvankäsittelyohjelmia on lukuisia.

Vielä kerran: oleellista eivät ole kustannukset -- ei edes se, että LR:stä joutuu maksamaan 1500 euroa 10 vuoden aikana. Oleellista on sitoutuminen, joka LR:n pilvimallista seuraa. Jos haluat lopettaa maksamisen, joudut käytännössä palaamaan tilanteeseen, joka sinulla oli pilveen siirryttäessä. Kannattaa siis arkistoida vanha LR-kataloogi! Sitoutuminen huolestuttaa, sillä Adobe sanelee hinnat yksipuolisesti eikä todellista kilpailijaa ole. Photoshopin pilviversiossa vastaavaa sitoutumista ei tapahdu.
AriL67
Viestit: 124
Liittynyt: Maalis 12, 2017 0 : 58

Re: Viimeinen stand-alone LR versio

Viesti Kirjoittaja AriL67 »

Olikos jollain kokemusta vanhan LR6:n siirtämisestä uudelle koneelle? Millä askelmerkeillä onnistuu?
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Re: Viimeinen stand-alone LR versio

Viesti Kirjoittaja emerik »

AriL67 kirjoitti:Olikos jollain kokemusta vanhan LR6:n siirtämisestä uudelle koneelle? Millä askelmerkeillä onnistuu?
Itse olen tehnyt saman käyttäjätilin (nimi) uudelle käyttöjärjestelmälle ja siirtänyt kuvakansiot samaan paikkaan missä ne oli vanhassa. Asentanut lightroomin ja laittanut sinne "lightroom" kansioon "Lightroom Catalog Previews.lrdata"* ja "Lightroom Catalog.lrcat"* tiedostot (jotka on otettu talteen vanhasta järjestelmästä. Kannattaa varulta ottaa talteen sieltä vanhasta koneesta se "backups" kansio myöskin johon on tehty varmuuskopiot. Lightroom joutuu ne asetukset laittaa sitten uusiksi eli tarvittaessa kannattaa vilkaista ne asetukset siitä vanhasta lightroomista. Jos sun ostettu Lightroom 6 versio on alkujaan päivitetty versio, niin asentaessa joudut syöttämään sen 6 avaimen lisäksi myös 5 (tai vanhemman) avaimen. Adobelta saa sen 6.0 version, joka sitten lightroomin ylävalikosta kannattaa päivittää siihen 6.14 versioon.

*Nimet voi olla eri jos on nimennyt lightroomissa toiseksi.
AriL67
Viestit: 124
Liittynyt: Maalis 12, 2017 0 : 58

Re: Viimeinen stand-alone LR versio

Viesti Kirjoittaja AriL67 »

Itsellä on alunperin LR4, jonka päivitin viime vuonna LR6.14:een.

Lähinnä arveluttaa tuo käyttöoikeuksien hallinta eli pitääkö LR poistaa vanhalta koneelta ennen kuin saan asennettua sen uudelle? Ja pitääkö uudelle siis ensin asentaa tuo LR4 (cd:ltä tai adoben sivuilta?) ja sitten päivittää se LR6:een?
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Re: Viimeinen stand-alone LR versio

Viesti Kirjoittaja emerik »

AriL67 kirjoitti:Itsellä on alunperin LR4, jonka päivitin viime vuonna LR6.14:een.

Lähinnä arveluttaa tuo käyttöoikeuksien hallinta eli pitääkö LR poistaa vanhalta koneelta ennen kuin saan asennettua sen uudelle? Ja pitääkö uudelle siis ensin asentaa tuo LR4 (cd:ltä tai adoben sivuilta?) ja sitten päivittää se LR6:een?
Se pitäisi pystyä asentamaan kahdelle koneelle. Vanhasta koneesta kannattaa se aktivointi poistaa jos sitä ei käytä jatkossa. Itse en ole poistanut tuota aktivointia, joten en osaa sitä neuvoa sen tarkemmin.
Vastaa Viestiin