Lightroom vs. Photoshop värit

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Vastaa Viestiin
timtuun
Viestit: 181
Liittynyt: Huhti 07, 2012 21 : 50

Lightroom vs. Photoshop värit

Viesti Kirjoittaja timtuun »

Käytössä uusin PS CC & LR CC. Kummassakin valittu väriasetukseksi ProPhoto RGB. Alla olevassa kuvankaappauksessa täsmälleen sama kuva Lightroomissa ja Photoshopissa. Mikähän mahtaa olla noin valtavan eron syynä?

Kuva
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jaava
Viestit: 1986
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Lightroom vs. Photoshop värit

Viesti Kirjoittaja jaava »

Aika isot erot valkotasapainossa.
Monitorihan on noissa ilmeisesti sama.
Olisko kuitenkin jommassa kummassa (tai kummassakin) kaikille kuville raw-muunnoksen yhteydessä tehtäviä esiasetuksia (preset) päällä.
Mulla on luulo, että itse raw-muunnin on noissa sama.
RT--
Viestit: 100
Liittynyt: Maalis 01, 2015 13 : 10
Paikkakunta: Orivesi

Re: Lightroom vs. Photoshop värit

Viesti Kirjoittaja RT-- »

Photoshop-kuvan otsikosta päätellen siellä on jotain säätöä käytössä.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Lightroom vs. Photoshop värit

Viesti Kirjoittaja niffe »

Mitkä esikatseluasetukset sulla on Lightroomissa?
timtuun
Viestit: 181
Liittynyt: Huhti 07, 2012 21 : 50

Re: Lightroom vs. Photoshop värit

Viesti Kirjoittaja timtuun »

Tää on ilmeisesti jonkinlainen bugi PS:n TIFF esityksessä. Kirjoittelin tästä myös dpreview foorumille, jossa selvitin kuinka tämän saa toistettua: https://www.dpreview.com/forums/post/60983962" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos siis avaan ton TIFF tiedoston lightroomista: edit in -> open as smart object in Photoshop (edit original), niin se näyttää ihan erilaiselta kun LR:ssä. Samoin, jos tallennan ton TIFF:n Photoshop:sta jpeg -muotoon ja avaan jpeg:n jollain muulla kuvankatseluohjelmalla, niin se JPEG näyttää ihan erilaiselta kun toi PS:n TIFF esitys.
PAP
Viestit: 1768
Liittynyt: Tammi 09, 2003 20 : 10
Paikkakunta: Sovjet Finlandija

Re: Lightroom vs. Photoshop värit

Viesti Kirjoittaja PAP »

Kuvista ei käy ilmi mutta onko fotarissa joku proofing käytössä?
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Lightroom vs. Photoshop värit

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Testasin tuon sun antaman SBS:n mukaan ja ihan sama lopputulos, Lightroomiin takaisin tuotava kuva on ihan eri sävyissä kuin mitä se oli Photarista lähtiessä.

Naurettavaa tuolla dpreview:n puolella alkaa nillittää jostain monitorin kalibroinneista...AAAARGH! Mulla on siis yks näyttö vain ja vierekkäin katselen näitä kuvia. Voisit ainaki kommentoida tuolle yhelle pätijälle, että hei, mää katson näitä kuvia samalta näytöltä, miten sun mielestä monitorin kalibrointi vaikuttaa toiseen softaan muttei toiseen...
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Lightroom vs. Photoshop värit

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Muuttuuko jos teet merge all layers. Mä olen saanut eroa joskus aikaiseksi jos kuvassa on layereitä. Layerit voi toki jättää kuhan päällimmäinen on 100% opacityllä normi layeri.
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Lightroom vs. Photoshop värit

Viesti Kirjoittaja rolsen »

ttuplai kirjoitti:Muuttuuko jos teet merge all layers. Mä olen saanut eroa joskus aikaiseksi jos kuvassa on layereitä. Layerit voi toki jättää kuhan päällimmäinen on 100% opacityllä normi layeri.
Testasin vielä saman kaavan mukaan, mutta nyt valitsin layerit -> marge layers ja sitten tallennus -> siirtyy ja näkyy nyt oikein LR:ssa.
timtuun
Viestit: 181
Liittynyt: Huhti 07, 2012 21 : 50

Re: Lightroom vs. Photoshop värit

Viesti Kirjoittaja timtuun »

rolsen kirjoitti:Testasin tuon sun antaman SBS:n mukaan ja ihan sama lopputulos, Lightroomiin takaisin tuotava kuva on ihan eri sävyissä kuin mitä se oli Photarista lähtiessä.

Naurettavaa tuolla dpreview:n puolella alkaa nillittää jostain monitorin kalibroinneista...AAAARGH! Mulla on siis yks näyttö vain ja vierekkäin katselen näitä kuvia. Voisit ainaki kommentoida tuolle yhelle pätijälle, että hei, mää katson näitä kuvia samalta näytöltä, miten sun mielestä monitorin kalibrointi vaikuttaa toiseen softaan muttei toiseen...
Joo mä vastaan tuolla jossain vaiheessa yleisellä tasolla videon kera. Jokaiselle inttäjälle jos alkaa erikseen vastailemaan, niin järkihän siinä lähtee ennemmin tai myöhemmin. :) Mut onhan toi aika paha bugi PS:ssä, kun tuolla tavalla sävytetty kuva näyttää PS:ssä aivan väärän väriseltä.
timtuun
Viestit: 181
Liittynyt: Huhti 07, 2012 21 : 50

Re: Lightroom vs. Photoshop värit

Viesti Kirjoittaja timtuun »

Tässä vielä video, jossa bugi näkyy selvästi:

https://www.youtube.com/watch?v=64mbjmyAONg" onclick="window.open(this.href);return false;
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Lightroom vs. Photoshop värit

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Jospa se bugaa tuossa kun sulla on nuo layerit käytössä, eli merge tai flatten on tekemättä.
timtuun
Viestit: 181
Liittynyt: Huhti 07, 2012 21 : 50

Re: Lightroom vs. Photoshop värit

Viesti Kirjoittaja timtuun »

rolsen kirjoitti:Jospa se bugaa tuossa kun sulla on nuo layerit käytössä, eli merge tai flatten on tekemättä.
Joo jotenkin se niihin liittyy. Toi siis korjaantuu luomalla päälle tyhjän layerin ja mergeamalla sen värityslayerin kanssa (kuten tossa videossa teinkin). Tässä on vaan se huono puoli, että ton väritystekniikan käyttö on aika pirun hankalaa, kun PS:n näyttämät värit on väärin ja lopputuloksen saa näkyviin vain tekemällä ton mergen. Voihan siitä sitten tietysti palailla undo:lla takaisin ja säätää uudestaan, mutta sotii aika pahasti peruskäytön ideologiaa vasten, jossa saat mitä näät. :)

Yleensäkin tykkään jättää kaikki layerit sellaisenaan talteen, jotta voin halutessani palata ja säätää niitä uudelleen. Mut lopputulema ainakin omalta osalta on, että tota väritystekniikkaa ei voi käyttää, ennenkuin bugi on korjattu.
X-caliber
Viestit: 100
Liittynyt: Kesä 28, 2012 10 : 40

Re: Lightroom vs. Photoshop värit

Viesti Kirjoittaja X-caliber »

Avasin omalla koneella saman tiedoston Laitiseen LR6 ja Photariin. Väreissä ei juurikaan eroa.
Yritin laittaa kuvaa Img-nappulasta mutta ei onnistunut jpg. Tämän sivun oikeassa reunassa on teksti että img on käytössä.
Juha Sa
Viestit: 427
Liittynyt: Kesä 27, 2008 10 : 06

Re: Lightroom vs. Photoshop värit

Viesti Kirjoittaja Juha Sa »

Jos videolta oikein näin sinulla on alkuperäisen kuvan päällä sininen Color Fill -layer, sekoitustilana Difference ja Opacity ehkä 35%.

Kokeilin samaa ja minulla kuva näyttää samalta Lightroomissa ja Photoshopissa ja tiff -tiedostossa on tasot tallessa.
timtuun
Viestit: 181
Liittynyt: Huhti 07, 2012 21 : 50

Re: Lightroom vs. Photoshop värit

Viesti Kirjoittaja timtuun »

Juha Sa kirjoitti:Jos videolta oikein näin sinulla on alkuperäisen kuvan päällä sininen Color Fill -layer, sekoitustilana Difference ja Opacity ehkä 35%.

Kokeilin samaa ja minulla kuva näyttää samalta Lightroomissa ja Photoshopissa ja tiff -tiedostossa on tasot tallessa.
Tosta sun yhtälöstä puuttuu se viimeinen pisara, jolla toi bugi tulee esiin. Fill pitää olla tolle layerille jotain muuta kuin 100%. Eli ongelma on nimenomaan yhdistelmässä Difference -blending mode ja Fill jotain muuta kuin 100% (mun tapauksessa 30%).
Juha Sa
Viestit: 427
Liittynyt: Kesä 27, 2008 10 : 06

Re: Lightroom vs. Photoshop värit

Viesti Kirjoittaja Juha Sa »

Kyllä, mitä pienempi Fill -arvo sitä suurempi ero Lightroomissa ja Photoshopissa.
Vastaa Viestiin