Asetukset hukassa...

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
jperala
Viestit: 3475
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Asetukset hukassa...

Viesti Kirjoittaja jperala »

Maffer kirjoitti: Elo 29, 2022 15 : 08 Ei ole periaatteessa mikään käyttäjävirhe. Vaan pohjimmiltaan umpisurkea digi. Paukut on laitettu kaikkeen turhaan mut dyny mistä korkkaa on jäänyt vähälle. Se on yksi syy miksi digit kuopataan ennemmin tai myöhemmin jos ei ala ny tapahtumaan.

Värinegalla tuosta saattaisi saada ihan järkevästi valottuneen kuvan ilman apuvaloaja.

https://www.eoshd.com/news/fuji-gfx-100 ... mic-range/
Nauroin ääneen, töissä tuli pitkiä katseita, kiitos !
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 21575
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Asetukset hukassa...

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ei siinä ole mitään huvittavaa. P40 Pro vie, GFX failaa. Tähän kannattaa peilata kaiken maailman SER-jätteet mitä hyllystään löytää.
jperala
Viestit: 3475
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Asetukset hukassa...

Viesti Kirjoittaja jperala »

Maffer kirjoitti: Elo 29, 2022 16 : 00 Ei siinä ole mitään huvittavaa. P40 Pro vie, GFX failaa. Tähän kannattaa peilata kaiken maailman SER-jätteet mitä hyllystään löytää.
Huutonaurua, lopeta hyvä mies saan vielä kenkää töistä.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
habannaama
Viestit: 5161
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Asetukset hukassa...

Viesti Kirjoittaja habannaama »

jperala kirjoitti: Elo 29, 2022 16 : 10
Maffer kirjoitti: Elo 29, 2022 16 : 00 Ei siinä ole mitään huvittavaa. P40 Pro vie, GFX failaa. Tähän kannattaa peilata kaiken maailman SER-jätteet mitä hyllystään löytää.
Huutonaurua, lopeta hyvä mies saan vielä kenkää töistä.

Sama täällä, siis huutonaurut, onneksi jo kotona 😂😂😂

Täällähän villi meno on. Jollei tietäisi ”tapausta”, voisi ajatella että jäänyt ”korkki auki”, tai mistä minä tiedän… 🍷
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
jperala
Viestit: 3475
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Asetukset hukassa...

Viesti Kirjoittaja jperala »

habannaama kirjoitti: Elo 29, 2022 16 : 28
jperala kirjoitti: Elo 29, 2022 16 : 10
Maffer kirjoitti: Elo 29, 2022 16 : 00 Ei siinä ole mitään huvittavaa. P40 Pro vie, GFX failaa. Tähän kannattaa peilata kaiken maailman SER-jätteet mitä hyllystään löytää.
Huutonaurua, lopeta hyvä mies saan vielä kenkää töistä.

Sama täällä, siis huutonaurut, onneksi jo kotona 😂😂😂

Täällähän villi meno on. Jollei tietäisi ”tapausta”, voisi ajatella että jäänyt ”korkki auki”, tai mistä minä tiedän… 🍷
Noh, aina joku feilaa, on serriä ja joku vie. Sanoin jo aikaisemmin että sellaista päivää ei tule että vaihtaisin D700 joka nähnyt toisen maailmansodan kolmesti johonkin täysin käyttökelvottomaan kännykkään pelkästään jo ergonomian takia, mutta jostain syystä maffer ei usko vaan myy noita kännyköitään täällä ylihintaan :) kaikille.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
jaava
Viestit: 1996
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Asetukset hukassa...

Viesti Kirjoittaja jaava »

Raflaava teksti mafferin linkistä:
Have smartphones overtaken the best medium format cameras for dynamic range?
This is a comparison that should worry everybody in the camera industry.
Mä törmään turhan usein DSLR:llä tilanteeseen, jossa dynamiikka ei riitä. Kieli pitkällä odotan aikaa, kun kuvauksessa voi keskittyä itse aiheeseen ja dynamiikan rajotukset voi unohtaa. Sais edes ton 15 stoppia parhaimmillaan yhdellä valotuksella, niin munkin täytys päivittää kalustoa.

Taitaa vaan kehitysbudjeteista leijonan osa mennä kännykkäpuolelle.

Olis mielenkiintoista kokeilla hyvin kuvaukseen sopivaa kännykkää, joka osaa tehdä valotuksen ilman puhkipalamisia ja vähävaloisetkin alueet saa signaalia kennolle. Omia rajoituksia siinäkin lienee.
jperala
Viestit: 3475
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Asetukset hukassa...

Viesti Kirjoittaja jperala »

jaava kirjoitti: Elo 29, 2022 22 : 15 Raflaava teksti mafferin linkistä:
Have smartphones overtaken the best medium format cameras for dynamic range?
This is a comparison that should worry everybody in the camera industry.
Mä törmään turhan usein DSLR:llä tilanteeseen, jossa dynamiikka ei riitä. Kieli pitkällä odotan aikaa, kun kuvauksessa voi keskittyä itse aiheeseen ja dynamiikan rajotukset voi unohtaa. Sais edes ton 15 stoppia parhaimmillaan, niin munkin täytys päivittää kalustoa.

Taitaa vaan kehitysbudjeteista leijonan osa mennä kännykkäpuolelle.

Olis mielenkiintoista kokeilla hyvin kuvaukseen sopivaa kännykkää, joka osaa tehdä valotuksen ilman puhkipalamisia ja vähävaloisetkin alueet saa signaalia kennolle. Omia rajoituksia siinäkin lienee.
Olen huomannut että tuollaisessa tilanteessa tekee sen mihin omat taidot ja kalusto taipuu eikä murehdi koko ajan, valokuvaus on parhaimmillaan sellaista selkärangasta tulevaa toimintaa, sitä tietää mihin pystyy ja kykenee sillä kalustolla mihin on rahansa sijoittanut.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
Maffer
Viestit: 21575
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Asetukset hukassa...

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Aloituspostaajaa o helppo syyttää et hahhah pieleen meni. Edelleen osoitan sormeni umpiluupäiseen japsikartelliin joka ei enää tokene. Jos jotain valoa olisi tunnelissa, se olisi tullut Fujin taholta kun lupasivat luuritoimintoja X-H2 malliin. No ei tullu.
jperala
Viestit: 3475
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Asetukset hukassa...

Viesti Kirjoittaja jperala »

Maffer kirjoitti: Elo 29, 2022 22 : 42 Aloituspostaajaa o helppo syyttää et hahhah pieleen meni. Edelleen osoitan sormeni umpiluupäiseen japsikartelliin joka ei enää tokene. Jos jotain valoa olisi tunnelissa, se olisi tullut Fujin taholta kun lupasivat luuritoimintoja X-H2 malliin. No ei tullu.
Olisihan se makeeta pirauttaa kaverille Fujin kameralla, siinä samalla kun tekee ihmeitä niin sanoo kameralle "soita Penalle" tai tilaa pizzan.
On tosiaan harmi ettei tullut luuritoimintoja kyseiseen värkkiin, ehkä joku päivä vaihtelet simm kortteja jossa on valmiita asetuksia esim. vastavalo tilanteisiin tai mies hiilikellarissa tilanteisiin, ei tarvi enään ajatella itse tai edes osata.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
Maffer
Viestit: 21575
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Asetukset hukassa...

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Juuri tuollaisen asenteen takia järkkärit kuolevat hiljalleen pois. Mekaaninen nappien painelu ei ole mitään osaamista vaan toistoa joka on robottien hommaa. Osaamista ja/tai näkemistä ei saa kaupasta tai Kameran Käsittely Kurssilta.
jperala
Viestit: 3475
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Asetukset hukassa...

Viesti Kirjoittaja jperala »

Maffer kirjoitti: Elo 29, 2022 23 : 06 Juuri tuollaisen asenteen takia järkkärit kuolevat hiljalleen pois. Mekaaninen nappien painelu ei ole mitään osaamista vaan toistoa joka on robottien hommaa. Osaamista ja/tai näkemistä ei saa kaupasta tai Kameran Käsittely Kurssilta.
Se laukaisin nappi on tosiaan helvetistä, se on pilannut koko valokuvaus genren ja se aukon säätö objektiivissä älä anna minun edes aloittaa, suoranaista kidutusta.

Mafferi kun kuvaa niin se näyttää kun soittaisi harmonikkaa, itse en nappeja painele, paitsi se laukaisin. Toki kamera pitää käynnistää mekaanisesta napista myös, tie helvettiin alkaa siitä, porttiteoria mekaanisista napeista.

Kameroita on hankala käyttää jos niihin nappeihin ei koske, toki osaajat hoitaa kaiken ajatuksen voimalla, sitä kännykkää ei tarvi edes ottaa taskusta pois kun syntyy jumalallista jälkeä.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
habannaama
Viestit: 5161
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Asetukset hukassa...

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Maffer kirjoitti: Elo 29, 2022 23 : 06 Juuri tuollaisen asenteen takia järkkärit kuolevat hiljalleen pois. Mekaaninen nappien painelu ei ole mitään osaamista vaan toistoa joka on robottien hommaa. Osaamista ja/tai näkemistä ei saa kaupasta tai Kameran Käsittely Kurssilta.
Juuri tuollaisen asenteen takia kännykät tulevat olemaan nyt ja aina somekanaviin kuvia lykkäävien jengien hommaa. Kosketusnäytön painelu umpisurkealla ergonomialla ryyditettynä ei ole mitään osaamista, vaan toistoa, joka on robottien hommaa. Osaamista ja/tai näkemystä ei saa kaupasta, tai Huawein omistamisesta.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
jupasierra
Viestit: 368
Liittynyt: Tammi 09, 2011 10 : 39
Paikkakunta: Kotka

Re: Asetukset hukassa...

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Voin maksaa tonnin tuosta D850:sta.

Ei ole myynnissä, etsi jostain muualta :P
Terv. Juha
jupasierra
Viestit: 368
Liittynyt: Tammi 09, 2011 10 : 39
Paikkakunta: Kotka

Re: Asetukset hukassa...

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Kiitos asiallisista kommenteista ketkä niitä laittoivat, muille tsemppiä jatkossa. En tarkoittanut tästä chattipalstaa, mutta niin täällä kuin monella muillakin palstoilla ne sormet hamuavat näppikselle vaikka ääni sanoo että anna olla. Tuo otsikko "Asetukset hukassa, ja kommentti "kaikki unohtunut alusta pitää taas lähteä, muisti ei toimi." olisi pitänyt olla selkeä ymmärtää mutta näemmä joillekin vaikeaa. Yritän jotenkin vielä kuvailla, kohta se loppuu kun se AUTO on paholaisen keksintö ja M alkaa olla itselle muistin vuoksi vaikeaa. Siksi päätinkin että en enää kysele näiltä palstoilta jatkossa mitään, kun niitä asiallisia kommentteja tulee niin vähän. Eikö olekin hienoa että osaa ja hallitsee kameransa täysin, olen kateellinen.
Terv. Juha
jaava
Viestit: 1996
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Asetukset hukassa...

Viesti Kirjoittaja jaava »

jupasierra kirjoitti: Elo 28, 2022 8 : 51 Miksi lähes kaikki ruudut ovat tuollaisia vastavaloon kuvattuna, asetukset kuvassa ISO72 (auto iso) 200mm f/3.5 1/400. Monivalomittaus, 9-pisteen tarkennus kasvoissa mutta sama jos pistetarkennus. Jos valotusta muuttaa menee vielä hullummaksi, D850 Nikkor 70-200 f/2.8 FL kaikki unohtunut alusta pitää taas lähteä, muisti ei toimi.

Kuva
Maffer antoi minusta hyvän ohjeen jos kuvaat jpg-tilassa.
Minä kuvaan kamerallani pelkästään raw-kuvia, jotka on helppo säätää kotona isolla koneella, isolta näytöltä. Tulos on aina parempi kuin antaa kameran tehdä jpg-kuvia japanilaisen insinöörin preferensseillä. Teen kuvien hylkäykset ja perusssäädöt Adobe Lightroom:lla ja osa kuvista Affinity Photo:n kanssa vimpanpäälle. Ero kameran valotuksen ja lopullisen säädetyn kuvan välillä on usein hämmentävän suuri.

Tuossa kuvassa on kamera mitannut valotuksen väärin (miehen kasvot on kohde?). Lisäksi kohde on vaikea: Kuvakentässä on dynamiikkaa aivan liian paljon sun kameran kennon kykyihin nähden. Sen kennon senselit tulee täyteen fotoneita osassa kuvaa ja toisaalla niiden määrä jää liian alhaiseksi. Säädit valotuksen miten tahansa, niin aina osa tuosta kuvasta on väärin valottunut.

Minä käyttäisin pelkästään etäisyyden pistemittausta kasvoihin (maisemakuvissa yleensä myös etäisyys manuaalina) ja valotuksen säätäisin Manuaali-tilassa haluamakseni (kasvoihin valotus jossa ne näkyy, jolloin taustassa pahaa puhkipalamista).
Yksityiskohtaisemmin (kun sanot unohtaneesi kaiken):
  • Kamera M-tilaan (manuaalille)
  • Etäisyyden mittaus AF-tilaan (autofokus) ja yhden pisteen mittauksella
  • Tuo tilanne menee ISO:n perusarvolla kun valoa riittää (muistaakseni tuossa kamerassa alle 100).
  • Aukkoa sen verran, että tausta hieman sumenee, jotta itse kohde tulee terävänä paremmin katseenvangitsijaksi.
  • Tämän jälkeen valotusajalla naama sopivaan kirkkauteen.
  • Muutama koekuva, jolla tarkennetaan valotusarvot.
PS. Muistan jupasierran olleen täällä aikoinaan aktiivinen kirjoittaja ja tietää valokuvauksesta enemmän kuin minä :shock:
jupasierra
Viestit: 368
Liittynyt: Tammi 09, 2011 10 : 39
Paikkakunta: Kotka

Re: Asetukset hukassa...

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Kuvaan aina RAW tilassa ja pistemittauksella sama, tämä oli mainittu. Kuvaan myös aina M-tlassa, ja täydellä aukolla kuten mallikuvassa. Kärsin myös muistisairaudesta, joten lähes aina kun lähden kuvaamaan kestää aikansa että saan asetukset kohdalleen. Eikä opettelu toisella silmällä kuvaamiseen ole kovin helppoa sekään, kun on tottunut toisella silmällä tähtäämään. Optisen etsimen säädöt ei riitä, kolme sairautta silmässä niin sumealta näyttää. Anteeksi että kyselen enkä ole niin taitava kuin muut, saati asioiden ymmärtäminen aikaa menee miettimiseen ennenkuin tajuaa mitä lukee. Joo ja kyllä, kohta on myytävä kalusto pois...
Terv. Juha
jaava
Viestit: 1996
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Asetukset hukassa...

Viesti Kirjoittaja jaava »

jupasierra kirjoitti: Joulu 07, 2022 17 : 37 Kuvaan aina RAW tilassa ja pistemittauksella sama, tämä oli mainittu. Kuvaan myös aina M-tlassa, ja täydellä aukolla kuten mallikuvassa. Kärsin myös muistisairaudesta, joten lähes aina kun lähden kuvaamaan kestää aikansa että saan asetukset kohdalleen. Eikä opettelu toisella silmällä kuvaamiseen ole kovin helppoa sekään, kun on tottunut toisella silmällä tähtäämään. Optisen etsimen säädöt ei riitä, kolme sairautta silmässä niin sumealta näyttää. Anteeksi että kyselen enkä ole niin taitava kuin muut, saati asioiden ymmärtäminen aikaa menee miettimiseen ennenkuin tajuaa mitä lukee. Joo ja kyllä, kohta on myytävä kalusto pois...
No tämä vastaa mun loppukommenttiin (PS. Muistan jupasierran olleen täällä aikoinaan aktiivinen kirjoittaja ja tietää valokuvauksesta enemmän kuin minä :shock:).

Sun kommentti "kaikki unohtunut alusta pitää taas lähteä, muisti ei toimi." meni mulla jakeluun lievempänä ... sellaisena kuin minulla on tällä hetkellä: usein päästyäni keittiöön jään pyörimään paikalleni etsimään katseellani vinkkiä syystä joka mut mut sinne toi. Eikä asiat tartu enää muistiin kuin nuorena ja voimatkaan ei riitä kuin papparaistouhuihin. Jos en käytä kameraa puoleen vuoteen, niin kyllä sen kanssa on kankeaa taas aloitella.
Tässä iässä (70) mun on vaan opeteltava luopumisen taidetta, kun moni asia on jo tullut tiensä päähän ... ei vaan kyvyt enää riitä.

Voimia ja jaksamista jupasierra, sekä iloa valokuvauksesta.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Re: Asetukset hukassa...

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Mun mielestä tarkennuspisteeseen sidottu valonmittaus on kyllä ihan hanurista. Se aihe voi olla ihan minkäsävyinen tahansa, ja nopeasti vaihtuva.

Keskustapainotteinen valomittaus ja 100% manuaalisäätö on mun mieleen. Kameran asento ei vaikuta valotukseen niinkuin jollain automaatilla.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
JL Anttola
Viestit: 1196
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Re: Asetukset hukassa...

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Välillä taas keskustelu lipsahti haaveiluksi vehkeistä, joita ei ole olemassakaan. En ota siihen kantaa.

Sen sijaan hävinneistä asetuksista silloin tällöin muistutetaan. 72 on miulla nyt ikää.

Seitsemän vuotta palvellut sampsunkki (siis kännykästä nyt kyse, ei kamerasta) alko osottaa oireita. Ja turvapäivityksien loppumisen johdosta ei enää toimi parissa jutussa, mitä oon käyttäny. Päivitin uuteen sampsunkkiin, viime lauantaina hain uuden. Sen käyttöönotossa on ollu asetukset hukassa... Suomenkielisen käyttöohjeen löysin netistä, minkä kanssa olen edennyt. Se ei ole sitä suomea, mitä minä osaan. Pahinta on, kun ei voi veli Mafferin tavoin syyttää valmistajaa, kääntäjää tai putiinia; käyttöohje on aivan ansiokkaasti kirjoitettu, siinä vain kerrotaan asioista, joita en tunne millään tavoin, enkä siksi ymmärrä ohjetta. Olen selvinnyt teknisen korkeakoulun läpi menneisyydessä, eli ainakin jollain tasolla pystynyt vaikeitakin asioita oppimaan. Tai aika on vain kullannut muistot...

Luopumisessa on tuskaisinta kokea vaikeaksi ne asiat, missä on oikeasti ollut joskus kavereita parempi. Vielä viitisen vuotta sitten pysyin polkupyörällä paikallaan pystyssä laittamatta jalkaa maahan. Nyt, jos pitää pimeässä lähteä makuuhuoneesta liikkeelle, on sormenpäällä vedettävä seinää, tarvitsee yhden ylimääräisen informaation asentotunnistimelle... siksi ymmärrän veli jupasierran tuskan; ongelmat sen asian kanssa, mikä on ollut itselle iloa tuottava harrastus, ja minkä on oikeasti osannut. Itselleni vasta eläkeiässä aloitettu valokuvaus on taas ollut päinvastoin juuri iloinen asia; kun nollaosaamisesta on aloittanut, voi yhä vielä kokea oppimisen riemua! Se on tietysti selvä, että jo muutaman kuukauden irtiotto palauttaisi nollatilan...

Kun osaisi iloita vain siitä mitä on, eikä haikailla sen perään, mitä on ollut...

Jaakko

PS. Digikameran valotuksen kanssa käytän joko kameran automaattista painotuksen valintaa - ESP Olyn kamoissa - tai keskialueen painotusta, ja katson silmällä etsimestä, ja oman harkinnan mukaan etusormella rullasta naksun tai pari plussalle tai joskus miinukselle. Digi on tässä minusta helpompi, kun tuloksen ainakin jollain tasolla näkee etukäteen. Toinen jatkuva ihmeen aihe on kuvan jälkikäsittely; miten suuret kuvatessa tehdyt virheet saakaan siedettävälle tasolle korjatuksi! Tässä viime mainitussahan ei ole kyse dynamiikasta tai käsittelyohjelmista, siinä on kysymys "siedettävästä"...
Viimeisin aluevalloitus on lukitusnappien käytön opettelu; kääntää kamera arvioituun parhaaseen kohtaan valotuksen kannalta, lukita valotus siihen tarkoitetulla napilla, sitten lukita tarkennus mihin haluaa, ja sitten vasta sommittelun kimppuun! Sekin tuo valtavaa iloa ja osaamisen tunnetta, kun sormet löytävät nuo lukitusnapit silmä etsimen luupissa...
Vastaa Viestiin