Valotuksen perussäätöjen kulahtanut konsepti

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
Maffer
Viestit: 21491
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Valotuksen perussäätöjen kulahtanut konsepti

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Harmi et nekin vähät resurssit meni juuri kesäkuvapresettiin :O
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 21491
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Valotuksen perussäätöjen kulahtanut konsepti

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ajankohtainen artikkeli:
https://www.digitalcameraworld.com/news ... se-by-date

Valonmittaus kameroista löytyvillä tavoilla kuuluu museoon.
In short, it doesn’t much matter what the camera’s meter tells me – it’s what I see on the back of the camera or in the EVF that matters.
habannaama
Viestit: 5139
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Valotuksen perussäätöjen kulahtanut konsepti

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Maffer kirjoitti: Touko 19, 2023 16 : 28
In short, it doesn’t much matter what the camera’s meter tells me – it’s what I see on the back of the camera or in the EVF that matters.
Sekä että, sillä jotain se mittarikin (histogram) kertoo ja välillä koko setin voi laskea sen varaan, kun tietää ja tuntee laitteensa, tosin sama toisin päin, eli kun kokemus omasta laitteesta, voi surutta vetää pelkällä takatöllöllä tai evf:llä.

Ja koko hommaa helpottaa lisänä se, kun nykyisten järkkäreiden työstövara on aivan posketon.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Q-vaaja
Viestit: 356
Liittynyt: Joulu 09, 2012 10 : 09

Re: Valotuksen perussäätöjen kulahtanut konsepti

Viesti Kirjoittaja Q-vaaja »

Mun mielestä EVF ja kameran näyttö ovat hieman haastavia valotuksen tulkinnassa. Usein koen tarpeelliseksi alivalottaa tuntuvasti, jotta kirkkaassa päässä säilyy detskuja. Siitä näytön synkästä kuvasta ei näe, miten kuva kokonaisuudessaan onnistuu. Aika usein olenkin törmännyt siihen, että jälkikäsittelyssä huomaan varjojen nostelun ohessa jotakin suurempaa vikaa itse kuvassa. Olisi tullut kuvatessa huomioitua, jos ei olisi tarvinut vetää synkäksi koko roskaa. Saattaa esim. olla henkilöllä silmät kiinni tai muuta ärsyttävää. Joskus on ollut joku raaja kuvan ulkopuolella. Peilijärkkärillä ei ollut moista ongelmaa. Toki tuon simulaation kai saa myös pois, mutta sitten katoaa se joku muu.
habannaama
Viestit: 5139
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Valotuksen perussäätöjen kulahtanut konsepti

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Q-vaaja kirjoitti: Touko 20, 2023 11 : 00 Mun mielestä EVF ja kameran näyttö ovat hieman haastavia valotuksen tulkinnassa. Usein koen tarpeelliseksi alivalottaa tuntuvasti, jotta kirkkaassa päässä säilyy detskuja. Siitä näytön synkästä kuvasta ei näe, miten kuva kokonaisuudessaan onnistuu. Aika usein olenkin törmännyt siihen, että jälkikäsittelyssä huomaan varjojen nostelun ohessa jotakin suurempaa vikaa itse kuvassa. Olisi tullut kuvatessa huomioitua, jos ei olisi tarvinut vetää synkäksi koko roskaa. Saattaa esim. olla henkilöllä silmät kiinni tai muuta ärsyttävää. Joskus on ollut joku raaja kuvan ulkopuolella. Peilijärkkärillä ei ollut moista ongelmaa. Toki tuon simulaation kai saa myös pois, mutta sitten katoaa se joku muu.
Kalustosta riippuvainen ja myös itse kuvaajasta, miten ne toimintatavat itselleen muodostanut.

Sonylla voi vetää huoletta näyttöjen mukaan niin halutessaan ja liki totuutta, tai ainakin näin koen. Toki kameralle kuin kameralle ylivalottaminen on pahasta, joten mieluummin hieman alivaloittaen, koska alivaloittaen työstövaraa on, toisin kuin esim. Canonin peililäpsyttimissä, joissa varjojen työstöön ei juuri jäänyt varaa.

Jos henkilöitä kuvaa ja moinen ongelma, niin monitori kiinni kameraan tai vetää sarjalla, jolloin edes yhdessä henkilöllä silmät auki. Tosin mallin ohjaus on kaiken a & o.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Maffer
Viestit: 21491
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Valotuksen perussäätöjen kulahtanut konsepti

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Alivalottamisen tarve tänä päivänä kertoo surkeasta kennotekniikasta JA nojaamisesta museoaikaiseen prosessiin eli filmin ehdolla toimimiseen (yksi valotus). Digillä voisi tehdä paljon enemmän. Täytyy kuitenkin muistaa että tuo museoaikainen media on yhä parempi kuin paraskin digikenno mitä tulee puhkipalamisen estämiseen.
Vastaa Viestiin