Kameralaitteiden huolto ketju (2022)

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
temama
Viestit: 10048
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Kameralaitteiden huolto ketju (2022)

Viesti Kirjoittaja temama »

Kameralaitteiden, eli kameroiden, objektiivien yms huolto ja takuu aiheuttavat säännöllisesti keskustelua foorumilla. Valitettavasti kokemukset jakautuvat niin sekaisin erillaisiin ketjuihin, että niitä on erittäin vaikea seurata jälkikäteen. Tämän takia ajattelin perustaa tämän erillisen ketjun aiheelle!

Ai niin - unohtui mainita, että yritetään pitää tämä ketju mahdollisimman asiallisena, ilman turhia trollauksia yms. ;-)
Viimeksi muokannut temama, Joulu 30, 2021 12 : 07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
temama
Viestit: 10048
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Kameralaitteiden huolto ketju (2022)

Viesti Kirjoittaja temama »

Aivan viimeisin puheenaihe on ollut Canonin huolto, joka on perinteisesti ollut melko hyvällä mallilla Suomessa, ainakin tähän saakka;
habannaama kirjoitti: Joulu 30, 2021 11 : 45 ....kun ja jos huhut pitävät paikkaansa, että Canon aikoo rajoittaa tuotteidensa myyntikanavia (eli ei ole enää joka liikkeen myyntilistoilla) ja takuuhuoltoasioissa ne lähetetään ulkomaille Sonyn tyyliin.
Tuntuvat Canonistit olevan käärmeissään, mitä noita kommentteja lueskellut...
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
jperala
Viestit: 3481
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kameralaitteiden huolto ketju (2022)

Viesti Kirjoittaja jperala »

Omalla kohdalla ei voi enään huollosta puhua kun omat rungot ovat sitä luokkaa että kun hajoaa niin heitetään roskiin ja ostetaan toinen tilalle :), siis ainakin Suomessa on näin, maailmalla noita D700 huolletaan vielä johonkin rajaan asti.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
aikaarska
Viestit: 12043
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Kameralaitteiden huolto ketju (2022)

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Kirjoitin tuohon spegen ketjuun (joka on kyllä vääränlainen ketju kameroiden huoltoon...), että ei siitä vielä niin hirveän pitkä aika ole (n. 15-30 vuotta...) kun vähän joka kameramerkillä oli Suomessa valtuutettu huolto, ja palkattuja mikromekaanikkoja.
Ehkä osasyy on se, ettei kameroita enää kannata korjata samalla tasolla kuin ennen. Yksi syy lienee peilittömiin siirtyminen. Toisaalta tämä on ristiriidassa vastuullisen kuluttamisen ja ympäristösuojelun kanssa.
On se silti harmi, jos Suomessa ei muka kannattaisi pitää yllä suurta monen merkin kattavaa keskitettyä huoltoa. Kuten JAS, mutta kenties suurempaa joka voisi ottaa kameroita ja objektiiveja huollettavaksi ulkomailtakin.

Itsellä on ollut todella monen merkkistä kameraa ja objektiivia.

Jonkun Canonin kävin aikanaan huollattamassa JAS tekniikassa, ja myöhemmin AF mikrosäädättämässä siellä Nikonin runkoa, ja viimeiseksi JAS kautta sai hoidettua myös jopa Pentaxin huollon. Toisin on nyt. Sigman objektiiveja kävin huollattamassa Fokalla, mutta nyt sekin on luopunut Sigman huollosta mikä on suuri sääli:

https://www.foka.fi/fi/yhteystiedot

...Ruotsiin menevät Sigmatkin nykyään.

Sonya ei onneksi ole tarvinnut huollattaa vielä ollenkaan, mutta Samyangin objektiit ovat menneet Focus Nordicin kautta, mutta huolletaanko niitä enää sitä kautta?

EDIT:

Focus Nordicin huolto infoa:

https://www.focusnordic.fi/huollot-ja-palautukset/

https://www.focusnordic.fi/huoltoliikkeet/

...eli Kungsgatanilla Ruotsissa huoltavat Samyangit, kuten myös Tamronit ja monet muut.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
T71
Viestit: 3495
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Kameralaitteiden huolto ketju (2022)

Viesti Kirjoittaja T71 »

aikaarska kirjoitti: Joulu 30, 2021 13 : 24 Sigman objektiiveja kävin huollattamassa Fokalla, mutta nyt sekin on luopunut Sigman huollosta mikä on suuri sääli...
En tiedä mikä sääli se on, jos Foka ei huolla Sigman objektiiveja, kun ne ei sitä suostuneet tekemään aiemminkaan, vaikka lasi olisi ollut täysin päreinä. Tämä "tehtaan toleranssien mukainen" valehan on kyseisen firman tapa tienata rahaa, koska huolloista voidaan tällä valheella helposti kieltäytyä ja olen kysynyt niitä tehtaan toleransseja turhaan useammankin kerran. Ei niitä ilmeisesti ole olemassakaan.


Alla pari kuvaa Sigman 180mm OS makrosta.
Sain parikin viallista yksilöä, joiden vaihto takuuseen kesti todella pitkään. 5 vuoden takuu saattaa kulua jopa kokonaan tällaisen pelleilyn kanssa.

Ekassa kuvassa takuuvaihtona saatu ns virheetön objektiivi. Kuvassa näkyy Sigma 180mm OS makron vakaajaryhmässä oleva pienikokoinen linssi, jossa siis on ihan reilun kokoinen ja valoa hajottava ja heijasteleva naarmu. Vaikuttanee kontrastiin ja vaikutuksen määrää on mahdoton tällä koulutuksella arvioda. Pyysin toimittamaan varastosta ehjän yksilön tilalle samantien, mutta siitä kieltäydyttiin ja kyseinen naarmuinen lasi toimitettiin keskellä kesää ilman lupaani huoltoon. Tämä ns "huolto" tehtiin kuulemma Japanissa. Kyseisen autotallin osoitetta en tiedä, mutta tämä naarmuinen pieni linssi siis vaihdettiin puhdistamattomaan linssiin, joka siroaa heijastuksia pitkin poikin varmasti vähintään yhtä paljon.

Kuva

Olen muuten ostanut suomalaisesta nettikaupasta uutena Sigman objektiivin, joissa on ollut sisällä täysin vastaava puhdistamaton linssi. Tällainen lasi on oikeasti ollut huollettu tuote. Tehdasuudessa tuotteessa ei ole sisällä tällaista likaa, koska tuotantolinjan pitää olla todella puhdas. Samassa lasissa oli tuolloin etulinssiryhmän sisäpuolella selviä pyyhintäjälkiä.
Kun ostatte Sigman tuotteita, niin tarkistakaa aina, että ette ole saaneet jotakin takuukorjattua romua uuden sijaan, koska joku alalla selvästi harrastaa tällaista vilunkipeliä myymällä huolettuja Sigman objektiiveja täyteen hintaan.


Tässä seuraavassa kuvassa muuten saman 180mm makron etulinssi, johon oli piirretty huollossa kuvan kirkkovene. Kyseiset tuoreet naarmut etulasissa on muuten sisemmässä linssissä.

Kuva

Kuvasin tämän takuusotketun lasin linssi kerrallaan vielä selkeyden vuoksi videolle. Suosittelen samaa muillekin Fokan asiakkaille, koska oikeudessa video on hyvä todiste.
aikaarska
Viestit: 12043
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Kameralaitteiden huolto ketju (2022)

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

...Ei saisi nauraa vakaville asioille, mutta tuo "kirkkovene" laittoi väkisinkin hymyn suupieleen :)
Joo, nämä takuuhuollot ja uutena saadut maanantaikappaleet ovat kyllä aikamoinen ongelma tässä hommassa. Suurin osa ei ehkä edes huomaa, jos oma objektii on jotenkin vähän sekunda...Mutta ne jotka osaavat tsekata lasinsa, niin kyllähän se ärsyttää jos tonnin lasi piirtää sutumpaa reunaa kuin 300€ luurikamera.

Itse sain aikoinaan Fokan huollossa ihan hyvää palvelua Sigman laseihin. Kävin siellä useampaan otteeseen AF säädättämässä Sigmoja. Kerran vaihtoivat nettohintaan objektiivin takaelementin vaikka takuu oli mennyt umpeen ajat sitten kun olin ostanut objektiin käytettynä...Mutta tämä olisi silloin kun Fokan huolto toimi vielä Lauttasaaressa. Ja ne teki paljon huoltohommia ihan siellä paikan päällä.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
T71
Viestit: 3495
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Kameralaitteiden huolto ketju (2022)

Viesti Kirjoittaja T71 »

aikaarska kirjoitti: Joulu 30, 2021 15 : 57 Itse sain aikoinaan Fokan huollossa ihan hyvää palvelua Sigman laseihin. ...Mutta tämä olisi silloin kun Fokan huolto toimi vielä Lauttasaaressa. Ja ne teki paljon huoltohommia ihan siellä paikan päällä.
Mulla on historiasta samoja kokemuksia. Huolto toimi ystävällisesti ja sujuvasti aiemmin, kun Sigma oli vasta kasvava kilpailija Canonille ja muille merkeille. Valitettavasti muutamia vuosia sitten tuli tällaisia takuuongelmia useammankin eri objektiivin kanssa. Liekö syy yrityskulttuurissa, kun saman perheen omistamassa Rajalassa on ollut nähtävissä myös melko röyhkeää kaupantekotyyliä. Osasyynä oli ainakin henkilökunnan loppuunpalaminen, kun esim Fokan vastaus sähköposteista ei tahtonut löytää välillä ollenkaan pieniä kirjaimia, kun piti ns huutamalla evätä kaikki pyrkymykset saada laite takuukorjaukseen.
jperala
Viestit: 3481
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kameralaitteiden huolto ketju (2022)

Viesti Kirjoittaja jperala »

Sigman huollosta hieman outoja kokemuksia, taisi olla joku 18-50 2.8 tai vastaava, uusi lasi jonka sisällä silmin nähtävä iso roska. Vein sen huoltoon ja huoltoukko sitä katseli ja pyöritteli, löi takaisin käteen ja sanoi että älä kuvaa isolla aukolla :) no lasi vaihtui lopulta toiseen kun en ihan innostunut saamista ohjeista.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
aikaarska
Viestit: 12043
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Kameralaitteiden huolto ketju (2022)

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Mä olen joskus saanut roskan siirtymään optiikan reunalle ravistelemalla optiikkaa (järjen rajoissa) .
Mutta onhan se ärsyttävää jos siellä on se roska. Riippuu vähän roskan koosta, että miten paljon se lopulta vaikuttaa kuvaan. Muutama pienehkö pölyhiukkanen ei vielä paljon vaikuta.
Roskan poistaminen tietysti vaatii objektiivin osittaista purkamista, joka saattaa olla suht. työlästä. Tiedä sitten mikä esim. Sigman takuupolitiikka on jonkun roskan suhteen...

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
make13
Viestit: 4
Liittynyt: Joulu 07, 2017 19 : 19

Re: Kameralaitteiden huolto ketju (2022)

Viesti Kirjoittaja make13 »

Minä korjautin viime vuonna yli 20 vuotta vanhan Canonin 24 mm L-lasin JAS Tekniikassa Turussa. Lasin arvo korjattuna ennakolta itse arvioimanani ehkä 400 euroa. Uuden ja optisesti paremman MK II version hinta on n.1400 euroa. Korjausarvio oli 500 euroa, korjautin silti, Vaihtoivat tarkennusmoottorin, korjaushinta 500. Olen tyytyväinen. Tosin korjattu lasi oli siirtynyt yllättäen noudettavaksi Helsinkiin; sieltäpä sitten.
aikaarska
Viestit: 12043
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Kameralaitteiden huolto ketju (2022)

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

make13 kirjoitti: Tammi 06, 2022 18 : 31 Minä korjautin viime vuonna yli 20 vuotta vanhan Canonin 24 mm L-lasin JAS Tekniikassa Turussa. Lasin arvo korjattuna ennakolta itse arvioimanani ehkä 400 euroa. Uuden ja optisesti paremman MK II version hinta on n.1400 euroa. Korjausarvio oli 500 euroa, korjautin silti, Vaihtoivat tarkennusmoottorin, korjaushinta 500. Olen tyytyväinen. Tosin korjattu lasi oli siirtynyt yllättäen noudettavaksi Helsinkiin; sieltäpä sitten.
Pääasia, että olet tyytyväinen ja vanha lasi saa uutta käyttöä....Silti en oikein ymmärrä 500€ korjauskustannuksia 400€ arvoiselle lasille....Että kuinka kannattavaa, jos kylmästi ajattelee.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
make13
Viestit: 4
Liittynyt: Joulu 07, 2017 19 : 19

Re: Kameralaitteiden huolto ketju (2022)

Viesti Kirjoittaja make13 »

Ajattelin lämpimästi, sic!
aikaarska
Viestit: 12043
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Kameralaitteiden huolto ketju (2022)

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

make13 kirjoitti: Tammi 06, 2022 18 : 53 Ajattelin lämpimästi, sic!
Se on ihan hyvä ;-)

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
hkoskenv
Viestit: 4421
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Kameralaitteiden huolto ketju (2022)

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

aikaarska kirjoitti: Tammi 06, 2022 18 : 45 Pääasia, että olet tyytyväinen ja vanha lasi saa uutta käyttöä....Silti en oikein ymmärrä 500€ korjauskustannuksia 400€ arvoiselle lasille....Että kuinka kannattavaa, jos kylmästi ajattelee.
Ei noista ikinä tiedä. Varmaan tuossa olisi ollut realistinen vaihtoehto ostaa toinen vanha malli sillä 400:lla. Jos oman tietää hyvin pidetyksi, on suuri riski saada runnottu yksilö tilalle. Mutta toisaalta sitten kun tietää, että huoltojen moraali on nykyään rosvojoukkoakin alhaisempi, niin se voi rikkoa oman objektiivin vielä pahemmin.
Hannu
T71
Viestit: 3495
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Kameralaitteiden huolto ketju (2022)

Viesti Kirjoittaja T71 »

make13 kirjoitti: Tammi 06, 2022 18 : 31 Vaihtoivat tarkennusmoottorin, korjaushinta 500. Olen tyytyväinen.
Onneksi tarkennusmoottorin vaihto ei vaikuta tietääkseni lasin optiseen kasaukseen mitenkään, ellei huolto ole ihan susihuono.
Eli kannattaa korjata vanhempikin, jos on hyvä yksilö ja kunto muuten asiallinen.
Uuden ostamalla ei välttämättä saa yhtä hyvää, jos käy huono tuuri.
aikaarska
Viestit: 12043
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Kameralaitteiden huolto ketju (2022)

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

hkoskenv kirjoitti: Tammi 07, 2022 16 : 34
aikaarska kirjoitti: Tammi 06, 2022 18 : 45 Pääasia, että olet tyytyväinen ja vanha lasi saa uutta käyttöä....Silti en oikein ymmärrä 500€ korjauskustannuksia 400€ arvoiselle lasille....Että kuinka kannattavaa, jos kylmästi ajattelee.
Ei noista ikinä tiedä. Varmaan tuossa olisi ollut realistinen vaihtoehto ostaa toinen vanha malli sillä 400:lla. Jos oman tietää hyvin pidetyksi, on suuri riski saada runnottu yksilö tilalle. Mutta toisaalta sitten kun tietää, että huoltojen moraali on nykyään rosvojoukkoakin alhaisempi, niin se voi rikkoa oman objektiivin vielä pahemmin.
Tottakai näin. Itselläni tulisi kuitenkin mieleen, että vuosien varrella tullut varteenotettavia vaihtoehtoja esim. muilta valmistajilta. Valovoimaisia hyviä 24mm objektiiveja on kuitenkin tullut esim. Sigmalta.
Toisaalta esim. Canonin 24/1.4L II-version parannukset eivät olleet niin merkittäviä jos vertaa I versioon, että siinä mielessä jos 500€ saa hyvin toimivan luotettavan 24/1.4 lasin, niin paha ratkaisu ollenkaan.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
pirix
Viestit: 24
Liittynyt: Helmi 15, 2024 17 : 19

Re: Kameralaitteiden huolto ketju (2022)

Viesti Kirjoittaja pirix »

Nykyinen kamerani on satasella käytettynä ostettu Pentax K500. Ostaessani tiesin että sen muistin ylläpitävä akku on lopussa. Kiusaahan se hieman kun aina akunvaihdon jälkeen on käsin asetettava päiväys, kello jne, mutta ei se nyt niin iso juttu ole. Hiljattain kuvaustilan valitsin lakkasi toimimasta, vain asennot User 1 ja 2 toimivat. Näihin olen laittanut toiseen AF-asetukset ja toiseen MF-asetukset ja voin käyttää kameraa melko normaalisti.

Nyt on mielesssä se, että nuo loputkin toimivat valinnat häipyvät. Osaako joku arvioida paljonko tuollaisten vikojen korjaus maksaisi? Olettaisin itse että enemmän kuin kameran arvo on. Eikä siitä kai korjattunakaan yhtään arvokkaampi tule?
aikaarska
Viestit: 12043
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Kameralaitteiden huolto ketju (2022)

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

pirix kirjoitti: Helmi 18, 2024 10 : 21 Nykyinen kamerani on satasella käytettynä ostettu Pentax K500. Ostaessani tiesin että sen muistin ylläpitävä akku on lopussa. Kiusaahan se hieman kun aina akunvaihdon jälkeen on käsin asetettava päiväys, kello jne, mutta ei se nyt niin iso juttu ole. Hiljattain kuvaustilan valitsin lakkasi toimimasta, vain asennot User 1 ja 2 toimivat. Näihin olen laittanut toiseen AF-asetukset ja toiseen MF-asetukset ja voin käyttää kameraa melko normaalisti.

Nyt on mielesssä se, että nuo loputkin toimivat valinnat häipyvät. Osaako joku arvioida paljonko tuollaisten vikojen korjaus maksaisi? Olettaisin itse että enemmän kuin kameran arvo on. Eikä siitä kai korjattunakaan yhtään arvokkaampi tule?
En usko, että kannattaa korjauttaa.

Käytettyjä Pentaxeja kannattaa katsoa. Tarjonta vähäistä, mutta kyllä niitä löytyy, kuten:

https://kamerastore.com/fi/collections/ ... tax&page=1

Ja myös uutena:

https://topshot.fi/pentax-k-70-dal-18-50mm-kit/

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
©pjm
Viestit: 6053
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Kameralaitteiden huolto ketju (2022)

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Netin kuvien perusteella aika helpossa paikassa memory accu. En usko että mikään sikahintainen keikka ammattiliikkeessä. Akku ehkä syynä muihinkin ongelmiin, ei välttämättä kestä enää kuormitusta tarpeeksi vaikka klo jne pelittäisivät.
Maffer
Viestit: 21661
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Kameralaitteiden huolto ketju (2022)

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Eikun tilalle vaan K-3 tai KP + Kahva jolla saa D-LI90 akun käyttöön. Ja taas on Pentax-setti kunnossa.
Vastaa Viestiin