Musta piste kuvassa

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
©pjm
Viestit: 5990
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Musta piste kuvassa

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

jperala kirjoitti: Tammi 03, 2022 7 : 57 Aloittaja kyseli apua kennon puhdistukseen, sällit taistelee huonepöly tietämyksestä :) kumpi nyt voitti ?

En mie ainakaan mutta sellaista se on kun housuttoman kanssa keskustelee. Itte oon aiemmin kommentoinut jo asiaa kahdesti joten se riittäköön miulta. ;) Hyvää alkanutta!
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jperala
Viestit: 3475
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Musta piste kuvassa

Viesti Kirjoittaja jperala »

©pjm kirjoitti: Tammi 03, 2022 8 : 35
jperala kirjoitti: Tammi 03, 2022 7 : 57 Aloittaja kyseli apua kennon puhdistukseen, sällit taistelee huonepöly tietämyksestä :) kumpi nyt voitti ?

En mie ainakaan mutta sellaista se on kun housuttoman kanssa keskustelee. Itte oon aiemmin kommentoinut jo asiaa kahdesti joten se riittäköön miulta. ;) Hyvää alkanutta!
Aina ei voi voittaa :) mutta ei anneta sen pilata uutta vuotta ja varmaan tuo kennonpuhdistus tuli myös selväksi. Hyvää alkanutta myös.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
aikaarska
Viestit: 11963
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Musta piste kuvassa

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

kennopuhdistus kannattaa suorittaa huoneiston mahdollisimman pölyttömässä paikassa, missä ei ole liikaa veto (ettei pöly pahemmin LENNÄ),
yleensä hyvä paikka on esimerkiksi suht. kuiva kylpyhuone.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
T71
Viestit: 3475
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Musta piste kuvassa

Viesti Kirjoittaja T71 »

Kaikenlaisia koronaviruksen kieltäjiä ja muita ääliöitä sitä täällä netissä liikkuu, mutta huonepölyn koostumuksen kieltäjät oli jo pohjanoteeraus.
Hyvä esimerkki siitä ettei pitkäkään työkokemus ole tae edes perustason yleissivistyksestä.

Kennonpuhdistuksen kannalta on tarpeen ymmärtää, että pölyn koostumus ja poiston vaikeusaste vaihtelee pölyn lähteestä ja rakenteesta riippuen. Musta piste lähtee tai ei lähde, nyt on taas muistutettu miten ja millä välineillä, joten nokka kohta uusia pettymyksiä ja oikein mukavaa alkuvuotta vaan itse kullekin asentajalle.
jperala
Viestit: 3475
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Musta piste kuvassa

Viesti Kirjoittaja jperala »

T71 kirjoitti: Tammi 03, 2022 13 : 27 Kaikenlaisia koronaviruksen kieltäjiä ja muita ääliöitä sitä täällä netissä liikkuu, mutta huonepölyn koostumuksen kieltäjät oli jo pohjanoteeraus.
Hyvä esimerkki siitä ettei pitkäkään työkokemus ole tae edes perustason yleissivistyksestä.

Kennonpuhdistuksen kannalta on tarpeen ymmärtää, että pölyn koostumus ja poiston vaikeusaste vaihtelee pölyn lähteestä ja rakenteesta riippuen. Musta piste lähtee tai ei lähde, nyt on taas muistutettu miten ja millä välineillä, joten nokka kohta uusia pettymyksiä ja oikein mukavaa alkuvuotta vaan itse kullekin asentajalle.
Itse ole käyttänyt laadukkaita lastoja ja homma on toiminut, kuinka paljon tähän pölyasiaan pitäisi paneutua että asian saa tehtyä paremmin ja miten se paremmuus näkyy lopputuloksessa ? kun huomioidaan että nykyisellä tiedoilla ja taidoilla ongelma on poistunut.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
Myynnissa
Viestit: 461
Liittynyt: Marras 30, 2014 0 : 31

Re: Musta piste kuvassa

Viesti Kirjoittaja Myynnissa »

Olen yleensä puhdistanut itse, mutta nyt tuli tilanne, jossa en saanut roskia pois. Vei JASSiin, maksoi 52eur ja nuo roskat joita en saanut pois, ei myöskään JAS saanut pois. Kertoivat että jotain metallinkaltaista olisi palanut kiinni kennoon. Eipä ole koskaan ennen tällaista tullut vastaan! Nämä muutamat ns. roskat eivät onneksi näy kuin vasta himmennettäessä enemmän eli vasta f9 jälkeen alkaa näkymään. Onneksi ovat aika reunassa ja pieniä. On tässä matka edessä, joten tällä mennään reissuun, mutta matkan jälkeen vien uudestaan Jassiin ja saavat lähettää Ruotsiin. Pari kuukautta vanha kamera ja ollut puolisen tusinaa kertaa ulkokuvauksessa, joten en usko, että olen nuo ns. roskat omalla käytökselläni kennoon kiinni saanut. Ja onhan minulla onneksi toinen runko myös käytettävissä.

ppie
www.petripietilainen.fi
jaeaetee
Viestit: 437
Liittynyt: Huhti 18, 2007 23 : 13
Paikkakunta: Tre

Re: Musta piste kuvassa

Viesti Kirjoittaja jaeaetee »

Myynnissa kirjoitti: Tammi 19, 2022 18 : 26 Olen yleensä puhdistanut itse, mutta nyt tuli tilanne, jossa en saanut roskia pois. Vei JASSiin, maksoi 52eur ja nuo roskat joita en saanut pois, ei myöskään JAS saanut pois. Kertoivat että jotain metallinkaltaista olisi palanut kiinni kennoon. Eipä ole koskaan ennen tällaista tullut vastaan!
Voi kai kaikenlaista sattua :O Ja onhan sitä sellaistakin että ne pölyhiukkaset on päässeet kennon suodinlasin alle ja onkin siellä välissä. Jolloin putsaaminen onkin koko kameran osiin purku
T71
Viestit: 3475
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Musta piste kuvassa

Viesti Kirjoittaja T71 »

Myynnissa kirjoitti: Tammi 19, 2022 18 : 26 Kertoivat että jotain metallinkaltaista olisi palanut kiinni kennoon. Eipä ole koskaan ennen tällaista tullut vastaan!
Toivottavasti ei ole osunut telen kanssa aurinko ja polttopiste kennolle ja tullut vahinkoa siitä. Noitahan on sattunut. Googlella kuvahaku + sensor burning sun tulee ainakin jotain osumaa aiheesta.
Myynnissa
Viestit: 461
Liittynyt: Marras 30, 2014 0 : 31

Re: Musta piste kuvassa

Viesti Kirjoittaja Myynnissa »

T71 kirjoitti: Tammi 19, 2022 19 : 45
Myynnissa kirjoitti: Tammi 19, 2022 18 : 26 Kertoivat että jotain metallinkaltaista olisi palanut kiinni kennoon. Eipä ole koskaan ennen tällaista tullut vastaan!
Toivottavasti ei ole osunut telen kanssa aurinko ja polttopiste kennolle ja tullut vahinkoa siitä. Noitahan on sattunut. Googlella kuvahaku + sensor burning sun tulee ainakin jotain osumaa aiheesta.
Olen yhtenä aurinkoisena iltapäivänä kuvannut kyseisellä rungolla telen kanssa ja tällöinkin aurinko oli metsän takana. Vähän tuo JAS miehen vastaus oli epävarman tuntuinen, joten voi olla mahdollista että nuo ns. roskat ovat esim. kennon pintojen välissä. Mutta joo, odotan mielenkiinnolla mitä Ruotsin Sony huolto sitten sanoo, kun tuon tarkastavat.

ppie
www.petripietilainen.fi
T71
Viestit: 3475
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Musta piste kuvassa

Viesti Kirjoittaja T71 »

Myynnissa kirjoitti: Tammi 19, 2022 21 : 27 ...odotan mielenkiinnolla mitä Ruotsin Sony huolto sitten sanoo, kun tuon tarkastavat.
Sonyn huolto on hieno paikka:

viewtopic.php?f=22&t=12752009

Nehän mm puhdisti mun Sonyn kennon niin, että jättivät pölyt suoraan riviin lastalla siihen keskelle kennoa. Alkoi ilmeisesti ruokatunti kesken vedon?

Kuva

Ota ensi kerralla terävä 1:1 makrokuva tai vaikka video siitä kennon pinnasta sen kaikista eri lasipinnoista ja kennosta itsestään erikseen (1:1 DoF on tosi lyhyt, onnistunee), niin voit osallistua keskusteluun ja arvioda miten ammattitaitoinen vastaus sieltä huollosta tulee. Itsellä on mennyt luotto aika tyystin ruotsalaisiin, joten olen henkisesti varautunut siihen, että kun vika omaan Sonyn A7R3 runkoon tulee, niin se menee varaosiksi jollekin harrastajalle tai kierrätyspisteeseen. Ruotsiin en lähetä enää mitään.
Myynnissa
Viestit: 461
Liittynyt: Marras 30, 2014 0 : 31

Re: Musta piste kuvassa

Viesti Kirjoittaja Myynnissa »

T71 kirjoitti: Tammi 19, 2022 22 : 14
Myynnissa kirjoitti: Tammi 19, 2022 21 : 27 ...odotan mielenkiinnolla mitä Ruotsin Sony huolto sitten sanoo, kun tuon tarkastavat.
Sonyn huolto on hieno paikka:

viewtopic.php?f=22&t=12752009

Nehän mm puhdisti mun Sonyn kennon niin, että jättivät pölyt suoraan riviin lastalla siihen keskelle kennoa. Alkoi ilmeisesti ruokatunti kesken vedon?

Kuva

Ota ensi kerralla terävä 1:1 makrokuva tai vaikka video siitä kennon pinnasta sen kaikista eri lasipinnoista ja kennosta itsestään erikseen (1:1 DoF on tosi lyhyt, onnistunee), niin voit osallistua keskusteluun ja arvioda miten ammattitaitoinen vastaus sieltä huollosta tulee. Itsellä on mennyt luotto aika tyystin ruotsalaisiin, joten olen henkisesti varautunut siihen, että kun vika omaan Sonyn A7R3 runkoon tulee, niin se menee varaosiksi jollekin harrastajalle tai kierrätyspisteeseen. Ruotsiin en lähetä enää mitään.
Minulla on kokemusta Ruotsin Sony huollosta ja sujunut kanssa käyminen ihan hyvin. Mutta katsotaan nyt miten tämän kanssa päästään yhteisymmärrykseen, vai päästäänkö.

ppie
www.petripietilainen.fi
Maffer
Viestit: 21557
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Musta piste kuvassa

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Tästä saadaan uusi herkullinen roska-gate! Ensin kennot vinossa ja nyt mahdoton "roska" kennossa minkä olemassaolo varmasti kielletään. Mut tuli tosiaan mieleen myös että polttopiste napsahtanut kennolle.
Lay
Viestit: 594
Liittynyt: Kesä 08, 2010 20 : 23

Re: Musta piste kuvassa

Viesti Kirjoittaja Lay »

Mustista pisteistä puheenollen. Omassa 5D IV meni parin viikon käytön aikana joku terävä hiukkanen pentaprisman huitteille. Ei ollu kennolla, peilillä, eikä tähyslasilla. Näkyi vuodet etsimessä, mutta eipä se kuvaamiseen/kuviin vaikuttanut.
Myynnissa
Viestit: 461
Liittynyt: Marras 30, 2014 0 : 31

Re: Musta piste kuvassa

Viesti Kirjoittaja Myynnissa »

T71 kirjoitti: Tammi 19, 2022 22 : 14
Myynnissa kirjoitti: Tammi 19, 2022 21 : 27 ...odotan mielenkiinnolla mitä Ruotsin Sony huolto sitten sanoo, kun tuon tarkastavat.
Sonyn huolto on hieno paikka:

viewtopic.php?f=22&t=12752009

Nehän mm puhdisti mun Sonyn kennon niin, että jättivät pölyt suoraan riviin lastalla siihen keskelle kennoa. Alkoi ilmeisesti ruokatunti kesken vedon?

Kuva

Ota ensi kerralla terävä 1:1 makrokuva tai vaikka video siitä kennon pinnasta sen kaikista eri lasipinnoista ja kennosta itsestään erikseen (1:1 DoF on tosi lyhyt, onnistunee), niin voit osallistua keskusteluun ja arvioda miten ammattitaitoinen vastaus sieltä huollosta tulee. Itsellä on mennyt luotto aika tyystin ruotsalaisiin, joten olen henkisesti varautunut siihen, että kun vika omaan Sonyn A7R3 runkoon tulee, niin se menee varaosiksi jollekin harrastajalle tai kierrätyspisteeseen. Ruotsiin en lähetä enää mitään.
Vein kamerani päivää ennen matkaa Jassiin, josta lähettivät sitten Ruotsiin. Kakkosrungoksi, toisen Sony A1 rinnalle hain Sony A9II. Kenia & Tansania safari on ohi ja nyt on ollut vajaa viikko lepäilyä ja rantalomailua Sansibarissa. Tänään tuli Jassilta postia, jotta kamerani on haettavissa. Huoltolomakkeeseen kirjattu...

"Laite tarkistettu. Kennoyksikkö uusittu. Laite säädetty ja puhdistettu". Tämän osalta meni siis takuuseen. Katsotaan sitten, kun kotiudun takaisin Suomeen ja saan kameran haettua, jotta miltä se kenno nyt näyttää.

ppie
www.petripietilainen.fi
T71
Viestit: 3475
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Musta piste kuvassa

Viesti Kirjoittaja T71 »

Myynnissa kirjoitti: Helmi 10, 2022 11 : 34 "Laite tarkistettu. Kennoyksikkö uusittu. Laite säädetty ja puhdistettu". Tämän osalta meni siis takuuseen. Katsotaan sitten, kun kotiudun takaisin Suomeen ja saan kameran haettua, jotta miltä se kenno nyt näyttää.
Wau. Ei mikään pikkuvika siis. Katsohan menikö bajonetti myös vaihtoon, kun A7II osalta se kennoyksikkö sisälsi koko hoidon bajonettia myöten, koska sitä ei saada säädettyä huollossa (en ihmettele), vaan vaihdetaan valmiiksi kalibroitu kenno-bajonetti-vakaaja ymsyksikkö sisään.
Myynnissa
Viestit: 461
Liittynyt: Marras 30, 2014 0 : 31

Re: Musta piste kuvassa

Viesti Kirjoittaja Myynnissa »

T71 kirjoitti: Helmi 10, 2022 12 : 03
Myynnissa kirjoitti: Helmi 10, 2022 11 : 34 "Laite tarkistettu. Kennoyksikkö uusittu. Laite säädetty ja puhdistettu". Tämän osalta meni siis takuuseen. Katsotaan sitten, kun kotiudun takaisin Suomeen ja saan kameran haettua, jotta miltä se kenno nyt näyttää.
Wau. Ei mikään pikkuvika siis. Katsohan menikö bajonetti myös vaihtoon, kun A7II osalta se kennoyksikkö sisälsi koko hoidon bajonettia myöten, koska sitä ei saada säädettyä huollossa (en ihmettele), vaan vaihdetaan valmiiksi kalibroitu kenno-bajonetti-vakaaja ymsyksikkö sisään.
Hain kameran tänään ja otin parit testikuvat. Hyvältä näyttää, kennolla ei aukolla 16 näy kuvissa mitään ylimääräistä. Tuosta bajoneetin mahdollisesta vaihdosta en osaa sanoa mitään. Tämä tästä, hienoa että meni takuuseen, sillä muutoin olisi tullut kallis lysti. Olin kyllä raapustanut huollolle A4 paprun englanninkielellä, jossa selvitin, etten ole voinut aiheuttaa kennolle näitä kiinni palaneita tms. roskia tai mitä ne sitten olivatkaan.

Tämä oli nyt kolmas Sony huolto kokemukseni ja jokainen näistä on päättynyt omalta kannaltani positiivisissa merkeissä.Nyt pitää sitten miettiä mitä teen A9II rungolle, jonka hankin rahalasta pika pika kakkosrungoksi Afrikan reissulle. Myydäkö vai vaihtaako vai pitääkö….

ppie
www.petripietilainen.fi
Vastaa Viestiin