Mikä jalusta

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
pelai65
Viestit: 1142
Liittynyt: Joulu 05, 2012 12 : 45
Paikkakunta: Lempäälä

Mikä jalusta

Viesti Kirjoittaja pelai65 »

Hei

Pitäisi päivittää jalusta luontokuvaukseen... tukeva, kevyt, soveltuu matalalta kuvaukseen jne.

Olisiko Manfrotto MT055CXPRO4 hyvä ??

Hintaluokka 4-500€... mieluiten, mutta sellainen joka kestää
http://www.plaitinen.kuvat.fi
Insta: #petteri_laitinen
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 21566
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Mikä jalusta

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ainakin CXpro3:sta vaivaa vanha lerppatauti. Jalat alkaa lerpattaa vuoden päästä eikä kiristys auta kuin puoli tuntia. Oma on kolme vuotta vanha ja nyt menossa roskiin.

Ei kai auta kuin ostaa se RRS ny seuraavaksi.
pelai65
Viestit: 1142
Liittynyt: Joulu 05, 2012 12 : 45
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Mikä jalusta

Viesti Kirjoittaja pelai65 »

Eli mikä olisi vahtoehto?
http://www.plaitinen.kuvat.fi
Insta: #petteri_laitinen
Sakke_K
Viestit: 7548
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Re: Mikä jalusta

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Tuohon hintaan voisi kytätä käytettyä... täälläkin pyörii laatujalustoja, kriteerisi täyttävä skitso myytiin 450 hintaan ihan just.
Maffer
Viestit: 21566
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Mikä jalusta

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kyllä jalustan olisi hyvä se 10 vuotta ainakin kestää aktiivikäyttöä. Silloin ei auta muu kuin maksaa. Paksuin hiilari-Benro oli ihan OK ostos vuonna 2010 kunnes 2017 se jäi varastoon jumittuneena täysin. Pistin budjetin tällä kertaa 1000€ ja nyt sitten se RRS.

Käytetyn Gitzon kohdalla kannattaa ainakin tarkistaa ettei ole kiloa hiekkaa sisällä ja kaikki lukot pyörii sulavasti ja teleskoopit pitenee nätisti.
mattimi
Viestit: 857
Liittynyt: Elo 27, 2003 16 : 14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mikä jalusta

Viesti Kirjoittaja mattimi »

https://www.peakdesign.com/products/tra ... 0897402924" onclick="window.open(this.href);return false;

Ei ole kokemuksia, mutta kevyt, pieni, tukeva? , kestää 9 kilon kuorman, alumiinisena ja hiilikuituisena
Maffer
Viestit: 21566
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Mikä jalusta

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Tukeva kannattaa käyttäjän painon.
Sakke_K
Viestit: 7548
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Re: Mikä jalusta

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Maffer kirjoitti:Tukeva kannattaa käyttäjän painon.
Siis...?

Suurin sallittu paino ilmoittaa vain sen, minkä verran jalusta kestää, mutta tärkeimmistä ominaisuuksista se ei kerro juuri mitään. Rakenneratkaisut vaikuttavat siihen kuinka vakaa jalusta on ja kuinka hyvin se vaimentaa sulkimen ja mahdollisen tuulen aiheuttaman värinän (peili tietty ylhäällä). Kiikku vaimentaa tätä värinää koska käden ote sitä vähentää, mutta muuten värinättömyys on tärkeintä. Siihen toki vaikuttaa myös kino-/video-/kuulapään laatu, eli ei kannata siinäkään säästää.

Tuosta merkistä ja mallista mulla ei mitään tietoa, mutta hiilikuitu on parempi kuin alumiini värinämielessä.
Maffer
Viestit: 21566
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Mikä jalusta

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Tukeva on tukeva. Jos Benron paksuin malli kesti 90kg painoa ensimmäinen jatko avattuna, on se melkoisen tuuhea. Mulla oli joskus sen kanssa mukana pieni alumiinilevy minkä pohjassa pikakiinnityslevy ja se oli Benron B-4:n päällä kiinni matkajakkarana sitten kun vaelluksilla raahasin.

Tämä CXAmateur3 ei puhettakaan että viitsisi edes kokeilla. Samalla lailla ne Gitzot todnäk. laukeaa tommoseen. Näkyy olevan laatu mitä sattuu 400€ kuulapään perusteella. Ja Manfrotto on sitten samaa lafkaa Gitzon kanssa.
jaava
Viestit: 1996
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Mikä jalusta

Viesti Kirjoittaja jaava »

Joku vuosi sitten ostin Benron ison alumiinisen jalustan (selkeästi isompi kuin mun vanha Manfrotto 055) ja olen ollut tyytyväinen. Tosin mun käyttö on aika siistiä, enkä sita sitä uita liejukoissa:). En siis osaa suosittaa kysyjälle mitään tiettyä merkkiä/mallia.

Tuo jalustan tukevuus (kantokyky) on yksi ominaisuus, joka hieman myös kertoo sen kyvystä vaimentaa värähtelyitä, mutta ei välttämättä kuitenkaan takaa hyvää vaimennusta niille. Ei ne oskillaattoreita ole (värähtely ei vaimene ollenkaan kerran herättyään), mutta huonoimmat värähtelee tärähdyksen jälkeen useita kymmeniä sekunteja.
Jalustan värähtelyiden kohdalla on kaksi suuretta, jotka kiinnostaa (valmistajat ei vissiinkään näitä julkaise, vaikka olisivat mitanneetkin):
1. Systeemidynamiikassa on suure vaimennuskerroin, joka ilmoittaa kuinka nopeasti värähtelemään saatettu systeemi vaimenee.
2. Sama fysiikan ala määrittelee myös resonanssitaajuuden, jolla systeemi, tai sen osa, tykkää värähdellä.

Jos jalustan jalat täyttää hiekella, niin jalan värähtelyt siirtyy hiekanjyviin, jotka syö värähtelyenergiaa ja siten jalan vaimennuskerroin paranee. Itse jalkojen materiaali vaikuttaa myös vaimennuskertoimeen ... joitain puulaatuja on pidetty hyvinä tässä suhteessa.
Resonassitaajuuksiin vaikuttaa fyysiset mitat ja jännitykset. Hyvän mielikuvan niistä saa vaikka kitaran kielestä: mitä paksumpi kieli ja mitä vähemmän jännitystä, sen matalampi resonassitaajuus. Jännityksiin vaikuttaa massa, joka jalustan päälle asetetaan, ja siten myös resonassitaajuuteen.
kaapu
Viestit: 2491
Liittynyt: Tammi 12, 2007 21 : 47
Viesti:

Re: Mikä jalusta

Viesti Kirjoittaja kaapu »

Aiheen kevyesti ohittaen kerron oman kokemuksen Manfrotton 190CXPRO3:sta ja samalla neuvoa kysyen. Parisen vuotta vanha, mutta en ole huomannut "lerppatautia". Kevyehkö ja nopea käyttää. Ok jalusta.

Mutta huomasin kaksi murtumaa eri puolilla tuota keskimokkulaa. Meniskö takuun piiriin? Scandinavian Photo uhkailee 75€ tutkimuskustannuksilla ellei takuuehdot täyty ja tämän lisäksi tietenkin korjauskulut. Ottaako riski?

Edit.. jalustan nimi oikein.

Kuva
Viimeksi muokannut kaapu, Heinä 30, 2020 22 : 49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
©pjm
Viestit: 5999
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Mikä jalusta

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Jos epäilet että meneekö takuuseen niin kysy heiltä sitä osaa eli sen hintaa. Tai kysy vaikka JAS Tekniikan porukoilta.

Itte oon molemmista Manfrotton osia tilannut. Ei miun mielestä pahan hintaisia verrattuna uuden jalustan hintaan.

Onko kyseessä tuo? Siitä löytyy varaosanumerot. https://www.manfrottospares.com/055cxpro3-parts.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Maffer
Viestit: 21566
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Mikä jalusta

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Omasta CX:sta samat osat rikki kuin tuossa kuvassa mutta murtuma ei ole noin paha. TopShottia ei kiinnostanut viime vuonna enää. 2017 hankittu. Lisäksi kahdesta jalasta on hajalla se mekanismi mikä estää jalkojen leviämisen itsekseen.

Lisäksi yhdestä jalasta on hiilikuitu halki yläpäästä sen seurauksena että jalat kun lerpattaa niin kantamisessa aina joskus rojahtaa loput alas ku yhdestä jalasta kantaa. Siinä tulee melkoinen piikkivääntö hetkellisesti siihen jalan yläosaan.

Ongelma "jalustoissa" on valetut tai muoviset osat. Eivät kestä. RRS kepeissä on jyrsityt noi osat mitkä tuossa on kuvassa halki. Ei murru.
©pjm
Viestit: 5999
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Mikä jalusta

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Nuo on helppo vaihtaa enkä usko että paljon ees osa maksaa. Jos ei tota korjaa hajoaa toinen kun rasitus kohdistuu sitten siihen.

Sen jalan kulman lukitsevan osan hinta ei oo paha, itelläni repussa yks varalla ja autossa pitkillä reisuilla yks ylin putki varalla.

Kyl sitä moni autoaan ropaa vaikka sateessa mut kun tulee ongelmia jalustan kanssa niin seinä eessä.
kaapu
Viestit: 2491
Liittynyt: Tammi 12, 2007 21 : 47
Viesti:

Re: Mikä jalusta

Viesti Kirjoittaja kaapu »

190CXpro oli kyseessä. Eipä käynyt mielessä, että varaosien tilaaminen näin helppoa. Kolmella kympillä saa koko roskan Suomeen. Kiitoksia vinkistä! Pitänee kuiten alkaa katselemaan noita järeämpiä valmistajia.
Maffer
Viestit: 21566
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Mikä jalusta

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Tuo mun on 055CX3. Varaosien hinnaksi tuli nopeasti katsottuna 220€+. Ei käy järkeen että tuohon enää panostaisi.

n. 350 päivänä ollut käytössä tammikuun 2017 jälkeen ja nyt se on valmis.
Toli
Viestit: 293
Liittynyt: Tammi 18, 2011 13 : 08

Re: Mikä jalusta

Viesti Kirjoittaja Toli »

pelai65 kirjoitti:Hei

Pitäisi päivittää jalusta luontokuvaukseen... tukeva, kevyt, soveltuu matalalta kuvaukseen jne.

Olisiko Manfrotto MT055CXPRO4 hyvä ??

Hintaluokka 4-500€... mieluiten, mutta sellainen joka kestää
Itse päädyin Benron Mach3 jalustaan. Tätä saa sekä hiilikuituisena, että alumiinisena ja eri vahvuisilla putkilla (mallinumero kertoo paksuimman putken halkaisijan). Oma valinta osui alumiiniseen, kun paino ei ollut niin tärkeä kriteeri, mutta Digitarvikkeessa käpisteltäessä tuo hiilikuituinen vaikutti oikein pätevältä ja laadukkaalta kamppeelta.

https://www.digitarvike.fi/product/1061 ... itujalusta
https://www.digitarvike.fi/product/1050 ... itujalusta
https://www.digitarvike.fi/product/1095 ... inijalusta
JL Anttola

Re: Mikä jalusta

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Asian vierestä, mutta tuossa veljet korjaili jalustojaan. Miulla on ollu nelisen vuotta Velbon halpa monopodi, eniten toiminu vaellussauvana mettäretkillä. Viimeeks ko sen tempasin mukkaa, ja kävin jatkamaa vaellussauvamittaseks, ni se ohuin eli sisin putki hulahti sieltä ulos juurmultineen ja toi pieniä muovilärpäkkeitä mukanaan... kolmellakympillä näkkyy olevan tarjolla uusia samanlaisia, ettei ehkä kannata takuuseen osia alkaa kyselemään? Oikeesti se levis jo tuossa eteisessä, eli osat jäi talteen, ja jotenkin olin jopa selvittävinäni miten ne sinne kuulus, mutta en saanu enää pysymään paketissa.

Kestäsköhän esimerkiks satasen hiilikuitunen Sirui vaellussauvakäyttöä enemmän, onkos joukossa muita pyhiinvaeltajia (eli tukikeppiä maastossa tarviivia)?

JL Anttola
Maffer
Viestit: 21566
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Mikä jalusta

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No siksi toi mun frotto varmaan onkin siinä kunnossa kuin on koska olen käyttänyt sitä tukikeppinä pahoissa paikoissa kuten joen ylityksissä. Mutta Benro ei siihen hommaan hajonnut, se kosahti aina täysputsaamisen jälkeen muutaman kuukauden välein kun lukkoihin pääsi aina rannoilta hiekkaa, mutaa ja savea.

Frotossa hyvää on ne pikaklipsut, paljon nopeampi käyttää kuin pyörölukot eivätkä mene oikein mitenkään jumiinkaan vaikka vähän hiekkaa olisikin "rattaissa". Siksi tuon froton otin ensisijassa.
jaava
Viestit: 1996
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Mikä jalusta

Viesti Kirjoittaja jaava »

Kun sattui olemaan valmiina kuvat.fi:ssä Manfrotton 055 (oikealla) ja Benro Mach3 (vasemmalla) jalustat vierekkäin:
Kuva
Mulla on toiminut hyvin jalkojen teleskooppiosien lukot kummassakin jalustassa, mutta sen sijaan Benron keskiputken kääntö toisinpäin on selkeästi hankalampaa kuin kuvan Manfrottossa. En haluaisi tehdä sitä ainakaan ulko-olosuhteissa - jos oikein muistan, niin putki ei meinannut mennä oikein millään paikalleen ja jouduin purkamaan koko laitosta hieman. Ehkä se oli vaan kokemattomuutta.

Eihän nää jalustat ole hinnaltaan lähelläkään tuota alotusviestin budjetääristä investointi-arviota, kun näitä saa parikin kappaletta 400€ hintaan. Että jos käytät jalustaa kerran elämässä/harvoin mahdollista tilanteissa, niin varmatoimisuus on listassa aika korkealla.
Mulla noista kumpikaan ei ole hajonnut koskaan (Manfrotto on hommattu joskus -90 luvulla). Ehken kuitenkaan valitsisi näitä kamppeisiin Antarktiksen kuvausretkelle. (Jonne tuskin pääsen koskaan, mutta olen soittanut pari kertaa:)

PS. Mallinumeroa en tuosta Benrostani löytänyt, mutta mauserilla mitaten paksuin putki, sekä keskiputki on halkaisijaltaan 36mm. Ja kulkee mukana maastossa siinä missä Manfrottonikin (mulla jalustaa varten kantolaukku, johon sopii myös jonkinlainen kääntöpää). Tällainen:
Kuva
Viimeksi muokannut jaava, Heinä 31, 2020 10 : 13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin