Kamerasuosituksia pienoismallien kuvaukseen?

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
makro74
Viestit: 6
Liittynyt: Tammi 05, 2005 19 : 25

Kamerasuosituksia pienoismallien kuvaukseen?

Viesti Kirjoittaja makro74 »

Harrastan pienoismalleja, enimmäkseen 1/43 mittakaavan autoja ja niitä tietysti tulee myös kuvailtua.
Kamerana mulla on pääasiassa ollut Canon Powershot A400 vuodelta 2005 mutta tähän mennessähän kamera on jo pahoin vanhentunut, pikseleitä on vain 3,2 megapikseliä ja joissain kuvissa olen havainnut jo ilmeisesti viallisia pikseleitä, punainen ja sininen yksittäinen pikseli on näkyvissä joissain kuvissa.
Johtuneeko siitä kun kerran erehdyin laittamaan akkuparistot väärinpäin (ei pitäisi koskaan näköjään käytellä mitään vehkeitä liian väsyneenä :P )
Akkusarjakin on jälleen kerran lopussa joten ehkä ei kannata enää uusia akkuja tähän ostaa vaan kokonaan uusi kamera.

Puhelimessa (Samsung Galaxy J3 2016) taas ei ole optista zoomia ja valovoima on heikko jos käyttää pienempää ISO lukemaa, kuvista tulee pimeitä ja jos suurentaa lukemaa, alkaa näkyä kohinaa.
Videokamerallakin (Canon Legria HFR57 vm 2014) tulee aika kohinaisia kuvia.

Järkkärit on liian kalliita mulle, vaikkakin niillä varmaan saisi parempia kuviakin.

Jäljelle jää digipokkarit mutta mitä kohtuuhintaista kameraa suosittelisitte tällaiseen käyttöön?
Kamerallahan tietysti on muutakin käyttöä, esim. maisemakuvia, 1/1 autokuvausta, jne., yleiskäyttöinen digipokkari olisi siis haussa korvaamaan tuo entinen Canon Powershot A400.

En ole mikään ammattilaiskuvaaja, pelkkä harrastelija, enkä ole kuvauksen teoriaan jaksanut perehtyä juurikaan joten teknisesti kuvatukseni lienevät aivan hirveitä :P
Gimpillä olen muuttanut kuvien kokoa, säätänyt valotusta ja joskus värisävyjä sekä terävyyttä kuvan pienentämisen jälkeen.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
janne.
Viestit: 2457
Liittynyt: Maalis 01, 2009 21 : 16
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: Kamerasuosituksia pienoismallien kuvaukseen?

Viesti Kirjoittaja janne. »

sano äkkiä budjettisi tai kohta ketju on täynnä jotain tilt-shiftmakrolinssihäröilyä
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
Mikael K.
Viestit: 2567
Liittynyt: Helmi 23, 2005 16 : 25
Viesti:

Re: Kamerasuosituksia pienoismallien kuvaukseen?

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Minä olen kuvannut pienoismallit & muut Canonin 5D:llä & Sigman 105 mm 1:2.8 DC Macro USM:llä. Jos haluan vielä lähemmäksi niin olen käyttänyt vanhaa 30D:tä.

Vielä tärkeämpänä kuin kameraa ja objektiiveja pidän kuvan valaisua. Autoista puheen ollen mallia voi ottaa kaikilta tunnetuilta autokuvaajilta ja soveltaa oman kaluston mukaan valaistusjärjestelyä.

Laitoin linkin yhteen omaan pienoismallikuvaan, joka on otettu mainitsemallani kalustolla. Salamavaloina on kaksi Yongnuon YN560 IV:tä. Niissä taisi olla 60x60 softboxit kiinni. Toisessa oli värikalvo.

https://mikamturunen.wixsite.com/mallin ... -j0l7b58b5" onclick="window.open(this.href);return false;
makro74
Viestit: 6
Liittynyt: Tammi 05, 2005 19 : 25

Re: Kamerasuosituksia pienoismallien kuvaukseen?

Viesti Kirjoittaja makro74 »

Budjetti 100 - 250e.

Hieno pienoismallikuva Mikael K.:lla.

Tässä on nyt tämmöinen satunnainen esimerkkiräpsy tuolla vanhalla Canonilla otettuna. Kuvan nurkissakin näkyy tuollaista tummentumaa. Tämä siis Gimp -käsittelyn jälkeen, ainakin valotusta korjattu kun suoraan kamerasta tuppaa olemaan yleensä melko tumma ja "harmaa", latteasävyinen kuva.
Kuva
Maffer
Viestit: 21579
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Kamerasuosituksia pienoismallien kuvaukseen?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

250€:lla saa vaikka käytetyn Fuji X-T1:n ja kiina-adapterilla siihen kameratorilta jonkun makrolinssin.
Guzzi
Viestit: 46
Liittynyt: Tammi 15, 2004 14 : 38

Re: Kamerasuosituksia pienoismallien kuvaukseen?

Viesti Kirjoittaja Guzzi »

Kameraksi käy melkein mikä vain, mutta valaistukseen suosittelisin
kuvaustelttaa, esim:
https://www.digitarvike.fi/search/?q=kuvausteltta" onclick="window.open(this.href);return false;
Arza22
Viestit: 375
Liittynyt: Maalis 12, 2009 23 : 38

Re: Kamerasuosituksia pienoismallien kuvaukseen?

Viesti Kirjoittaja Arza22 »

Pienoismallien kuvaamisesta ei itsellä kokemusta, mutta tuli mieleen ajatus että olisiko siinä lajissa pienestä kennosta etua? Eli että saisi mahdollisimman suuren syväterävyysalueen.
Mikael K.
Viestit: 2567
Liittynyt: Helmi 23, 2005 16 : 25
Viesti:

Re: Kamerasuosituksia pienoismallien kuvaukseen?

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Siinä mielessä kyllä, kun kuvaaminen on monissa kohdin dokumentointia. Jonkin työvaiheen kuvaaminen siten, että käytetyt menetelmät ja materiaalit näkyvät on tärkeää. Jos aukko on 1.4 niin jokin yksityiskohta voi juuri ja juuri näkyä mutta sitä ei osaa sijoittaa esineeseen tai miljööseen. Kuvaaminen on yhdeltä puolelta myös jonkin historiallisen esineen sijoittamista miljööseen, jossa sen käyttö ilmenee. Riippuu tietysti esineestä. Se voi olla jokin avaruusörkki, jonka sijoittaminen johonkin miljööseen on ihan omasta mielikuvituksesta kiinni. Tai jos kuvaa vaikka jonkin lentokoneen sotamiljöössä, niin katsojaa kiinnostaa koneen lisäksi ympäristö. Vaihtoehtoja on tässäkin lukuisia mutta pienikennoinen kamera sopisi hyvinkin dokumentointiin.
Tervo
Viestit: 496
Liittynyt: Helmi 11, 2003 8 : 46
Paikkakunta: Joroinen

Re: Kamerasuosituksia pienoismallien kuvaukseen?

Viesti Kirjoittaja Tervo »

Guzzi kirjoitti:Kameraksi käy melkein mikä vain, mutta valaistukseen suosittelisin
kuvaustelttaa, esim:
https://www.digitarvike.fi/search/?q=kuvausteltta" onclick="window.open(this.href);return false;
Joo, joko tuollainen kuvausteltta, tai itse rakennettu "kuvauslaatikko":

Kuva

Minimissään taivutettu taustapaperi, ja vakioidut valot

Kuva

Kaikkein tärkein on juurikin tuo tausta, valot ja jalusta. Kameraksi joku sellainen joka tarjoaa aukon käsivalinnan, itse kuvaan mallit EOS 50D -järkkärillä (ostohinta taisi olla 70 euroa käytettynä). Tuossa valolaatikossa mulla kolme 6000K putkea, aukkona 22 ja valotusaikaa noin 0.5 sekunttia.

Kuva

Kuva

Ja jos tarvetta, taustakuvalla saa kohteet "luonnolliseen" ympäristöön.

Kuva
Fifty-forty
Arza22
Viestit: 375
Liittynyt: Maalis 12, 2009 23 : 38

Re: Kamerasuosituksia pienoismallien kuvaukseen?

Viesti Kirjoittaja Arza22 »

Tervo kirjoitti: Ja jos tarvetta, taustakuvalla saa kohteet "luonnolliseen" ympäristöön.
Mageesti upotettu miljööseen. Onko tuossa taustakuva tulostettuna mallin takana?

Kuvankäsittelyssäkin voisi varmaan yhdistää mallin ja taustan mutta tietyt asiat voisi tuottaa haasteita, esim tuulilasin heijastukset tässä?
Tervo
Viestit: 496
Liittynyt: Helmi 11, 2003 8 : 46
Paikkakunta: Joroinen

Re: Kamerasuosituksia pienoismallien kuvaukseen?

Viesti Kirjoittaja Tervo »

Arza22 kirjoitti: Mageesti upotettu miljööseen. Onko tuossa taustakuva tulostettuna mallin takana?

Kuvankäsittelyssäkin voisi varmaan yhdistää mallin ja taustan mutta tietyt asiat voisi tuottaa haasteita, esim tuulilasin heijastukset tässä?

Joo, eli toi harmaa "asfaltti" on joku nelisatanen vesihiomapaperi mallin alla. Tausta taas tulostettu (Ifillä) ihan valokuvaksi (A4), kuva cropattu siitä jalkakäytävän reunakivetyksestä ylöspäin. Luonnollisemman saa tosiaan näin, kuin kahta kuvaa yhdistelemällä. Tausta tietysti kannattaa valita niin, ettei perspektiivin kanssa tule vaikeuksia. Samoin skaala hyvä yrittää säilyttää (kuten tässä tuo auton takana olevan bussipysäkin korkeus).
Fifty-forty
Mikael K.
Viestit: 2567
Liittynyt: Helmi 23, 2005 16 : 25
Viesti:

Re: Kamerasuosituksia pienoismallien kuvaukseen?

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Hyviä esimerkkejä Tervolla. Olen satunnaisesti katsellut Michael Paul Smithin töitä netistä. Ohessa yksi juttu siitä miten hän kuvaa mallinsa.

https://www.hemmings.com/blog/2018/11/2 ... at-age-67/" onclick="window.open(this.href);return false;

Toinen mielenkiintoni herättänyt henkilö on Felix Hernandez.

https://www.hernandezdreamphography.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Lisääkin varmasti löytyy kuvaajia. Smith ja Hernandez ovat kuitenkin herättäneet mielenkiintoni sen suhteen miten he kuvaavat malleja.
Tervo
Viestit: 496
Liittynyt: Helmi 11, 2003 8 : 46
Paikkakunta: Joroinen

Re: Kamerasuosituksia pienoismallien kuvaukseen?

Viesti Kirjoittaja Tervo »

Mikael K. kirjoitti: Lisääkin varmasti löytyy kuvaajia. Smith ja Hernandez ovat kuitenkin herättäneet mielenkiintoni sen suhteen miten he kuvaavat malleja.
Johan sieltä Hernandezin kalustosta löytyi se tilt-shift -obiska :)

Joo, äijät tekee hienoa jälkeä, tavoite vaan vähän eri kuin minulla. Nämä panostavat itse kuvaan ja kuvan kertomaan kertomukseen, mulla taas tavoite tuo itse malli ja sen sekä (joissain tapauksissa) kokoamisen dokumentointi, lähinnä tuota harrastesivustoa (https://www.pienoismallit.net/) varten.

Välineistä vähän aloittajalle lisää. Mulla noi vanhimmat mallikuvat on kuvattu vuonna 2007 Canon EOS300D -kameralla, kittiobiskalla. Sen jälkeen tuli 400D (viiminen uutena ostettu järkkäri), ja sitten aina kun foorumilla on sattunut riittävän halpa Canoni olemaan, on kasvateltu (pienennetty numeroita), 40D ja viimeksi tuo 50D. Toki laukusta löytyy myös 5DmkII, mutta en ole nähnyt sen käytössä mitään hyötyä näissä mallikuvissa. Samoin valtaosa on kuvattu ihan tuolla halvalla kittiobiskalla, tällä hetkellä kiinni Sigma 18-125, sekin foorumilta "halvalla" ostettuna.
Jalusta myös joku halpis, ostettu jo paljon ennen näitä mallikuvia Jalusta välttämätön noiden pitkien valotusaikojen takia. Lankalaukaisin myös melko ehdoton, välttyy monelta tärähdyksen aiheuttamalla sekundalta.
Toi valoboksi on itse turattu neljästä öljymaalaus"pahvista" ja muutamasta alumiinisesta kulmalistasta. Kallein osa taisi olla noi valaisimet, nekin vävypojan kautta halpuutettuina.
Ja kun kaiken kuvauksen hoitaa tuossa samassa laatikossa, samoilla valoilla, on kameran "custom-valintaan" saanut talletettua kuvan parametrit, myös tuon laatikossa harmaakortilla haetun valkotasapainon. Kuvat ovat valotukseltaan ja väreiltään valmiita kroppauksen ja lievän terävöityksen jälkeen foorumille siirrettäviksi.
Fifty-forty
Mikael K.
Viestit: 2567
Liittynyt: Helmi 23, 2005 16 : 25
Viesti:

Re: Kamerasuosituksia pienoismallien kuvaukseen?

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Tervo kirjoitti: Johan sieltä Hernandezin kalustosta löytyi se tilt-shift -obiska :)

Joo, äijät tekee hienoa jälkeä, tavoite vaan vähän eri kuin minulla. Nämä panostavat itse kuvaan ja kuvan kertomaan kertomukseen, mulla taas tavoite tuo itse malli ja sen sekä (joissain tapauksissa) kokoamisen dokumentointi - -
Hyviä huomioita. Minä olen käyttänyt monesti kuvatessa pelkkää läpikuultavaa diffuusiokangasta kehikossa tai valkoista läpikuultavaa akryylilevyä. Ne saa malliin nähden sopivaan kulmaan kätevästi ja kiinnitys on helppoa. Taakse vain salamavalo tai ikkuna. Joskus olen käyttänyt toista salamaa päävalona ja toista täytevalona. Seuraavassa kuvassa kokeilin juuri ostamaani Sigman objektiivia. Aukko on muistaakseni tuossa 2.8. Taustana ovat farkut ja salamavalo on heijastettu valkoisella sateenvarjolla. Kohteen laitoin nojatuolin selkänojalle, kun se oli miellyttävällä korkeudella. Käytin kuvassa peilin lukitusta ja vitkalaukaisijaa tärähdyksen välttämiseksi. Kamera oli jalustalla. Kierrekamman korkeus on noin 25 mm.

Kuva
Tervo
Viestit: 496
Liittynyt: Helmi 11, 2003 8 : 46
Paikkakunta: Joroinen

Re: Kamerasuosituksia pienoismallien kuvaukseen?

Viesti Kirjoittaja Tervo »

Mikael K. kirjoitti: Hyviä huomioita. Minä olen käyttänyt monesti kuvatessa pelkkää läpikuultavaa diffuusiokangasta kehikossa tai valkoista läpikuultavaa akryylilevyä. Ne saa malliin nähden sopivaan kulmaan kätevästi ja kiinnitys on helppoa. Taakse vain salamavalo tai ikkuna. Joskus olen käyttänyt toista salamaa päävalona ja toista täytevalona. Seuraavassa kuvassa kokeilin juuri ostamaani Sigman objektiivia. Aukko on muistaakseni tuossa 2.8. Taustana ovat farkut ja salamavalo on heijastettu valkoisella sateenvarjolla. Kohteen laitoin nojatuolin selkänojalle, kun se oli miellyttävällä korkeudella. Käytin kuvassa peilin lukitusta ja vitkalaukaisijaa tärähdyksen välttämiseksi. Kamera oli jalustalla. Kierrekamman korkeus on noin 25 mm.
Joo, se käy noinkin, mulle vaan jatkuvasti vaihtuvissa valoissa liikaa säädettävää ;-)

Pahimmat mallin arviointia vaikeuttavat virheet tuolla harrastefoorumilla ovat juurikin kuvasta kuvaan vaihtuvat valkotasapainovirheet ja tarkennus/syvyysterävyysongelmat. Tiukkapipot arpovat sodanaikaisista mustavalkokuvista niitä oikeita värisävyjä (tm), ja omat kuvat ovat pissinkeltaisia yhdistettynä sen toisen valon violettiin ;-)
Fifty-forty
Mikael K.
Viestit: 2567
Liittynyt: Helmi 23, 2005 16 : 25
Viesti:

Re: Kamerasuosituksia pienoismallien kuvaukseen?

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Minä laitan monesti ensimmäiseen kuvaan kolmen värin kortin. Siis sen sellaisen, jossa on musta, keskiharmaa ja valkoinen. Sen avulla saa säädettyä helposti asetukset kohdilleen. Sen jälkeen sitten kopioin nämä säädöt muihin kuviin. Jos valot ovat koko ajan samat niin perussäädöt on helppo toteuttaa ja kuvien värit ovat samanlaiset.

Suurin työ on mielestäni sinä, että pohtii etukäteen mitä haluaa kuvasta näkyvän. Sen toteuttaminen sujuu kätevästi, kun on miettinyt etukäteen mitä tekee ja miten kuvaa. Tämän jälkeen mielenkiinto siirtyy monesti tekniseen suorittamiseen ja muuhun ei niin taiteellisiin juttuihin. Jos tämä puoli on kuitenkin jo mietitty niin toteutus ei tuhoa tavoitetta. Näin minä se näkisin.
Normanton
Viestit: 89
Liittynyt: Huhti 25, 2019 8 : 47
Paikkakunta: Tampere

Re: Kamerasuosituksia pienoismallien kuvaukseen?

Viesti Kirjoittaja Normanton »

Itse tulee maalattua miniatyyrejä (etenkin WH40k) ja otettua kuvat ihan vain kahden harrastuksen yhdistämiseksi.

Sotavasara foorumilta löytyy jotain omia tuherruksia. Kuvista huomaa että kehitystä tapahtunut niin maalaamisessa että kuvaamisessa kun viimeisistä kuvista saanut ärsyttävät varjot pois :)

Kuvaamiseen olen käyttänyt Canon 7D kameraa ja Sigman 70-200mm f2.8 objektiivia tai vaihtoehtoisesti Canonin kiinteää 50mm f1.8. Kumpikaan ei ole mikään macro objektiivi, mutta ajaa asiansa.

Taustana käyttänyt ihan vain valkoista paperia, koska en halua taustaa mukaan. Iso paperiarkki tai -rulla on kätevä, teippaa toisen pään seinään kiinni ja antaa laskeutua pöydälle ja vaikka lattialle asti. Valkotasapainon saa samalla kätevästi säädettyä taustan mukaan. Valoina ihan vaan pari halpaa jalka-/pöytälamppua, johon ostanut omaan silmään sopivan sävyiset ledilamput. Joskus hämäränä päivänä lisäksi käyttänyt salamaa, johon kiinnittänyt pienen softboxin pehmentämään valoa.

Jos pitäisi nyt aloittaa tyhjästä niin suosittelisin hommaamaan jonkun halvan järkkärin käytettynä. Tuo mahdollisuus linssien vaihtoon on todella oleellinen eli siksi järkkäri. Itse kamera ei ole niin tärkeä. Ehkä joku kaksi tai kolminumeroinen Canon EOS kamera. Tai mahdollisesti uudempia peilittömiä Canon EOS M sarjan kameroita, mutta näissä on rajallisesti natiiveja linssejä, adapterin kanssa tosin saa melkein mitä vaan kiinni mutta adapteri maksaa jne...

Itse on tiedä mitään muista kameroista kun Canoneista, mutta varmasti muita hyviä ja ehkä parempiakin vaihtoehtoja on ja täälläkin niitä on ehdotettu.
Tervo
Viestit: 496
Liittynyt: Helmi 11, 2003 8 : 46
Paikkakunta: Joroinen

Re: Kamerasuosituksia pienoismallien kuvaukseen?

Viesti Kirjoittaja Tervo »

Normanton kirjoitti:Kuvista huomaa että kehitystä tapahtunut niin maalaamisessa että kuvaamisessa kun viimeisistä kuvista saanut ärsyttävät varjot pois :)
Olinpa noista urmeltaa, mutta olit itsekin huomannut!

Scifi-kirjallisuutta lukiessa usein törmää siihen, että ihmiset huomaavat siirtyneensä vieraalle (kahden emotähden) planeetalle, kun jalkoihin jää eri suuntiin sojottavia varjoja :)
Fifty-forty
Mikael K.
Viestit: 2567
Liittynyt: Helmi 23, 2005 16 : 25
Viesti:

Re: Kamerasuosituksia pienoismallien kuvaukseen?

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Normanton kirjoitti: Sotavasara foorumilta löytyy jotain omia tuherruksia. Kuvista huomaa että kehitystä tapahtunut niin maalaamisessa että kuvaamisessa kun viimeisistä kuvista saanut ärsyttävät varjot pois :)

Mielenkiintoinen harrastus. Se vaatii paneutumista aiheeseen. Itse olen suuntautunut kaikenlaiseen näpräämiseen ja rakentamiseen. Laitoin mukaan kuvan, josta näkyy tavoitteeni kaksoisvarjon hävittämiseen.

Käytin kuvaustaustana valkoista paperiarkkia, jonka teippasin yläreunasta kiinni ja annoin sen laskeutua pöydälle. Näin tausta on neutraali. Tuossa olisi voinut käyttää harmaata paperia tms. Näin tausta ei näyttäisi likaiselta.

Varjoja saa aina pohtia. Käytin kuvassa kahta valoa. Päävalo antaa muodon ja täytevalolla pehmensin kontrastia. Nappasin kuvan koulun silloisessa studiossa. Valot olivat Henselin kuumavaloja. Vasemmalla 45° kulmassa oli päävalo. Edessä oli täytevalo. Maalit ovat Vallejon maaleja. Jalusta on maalattu koulusta löytyneellä ylijäämämaalilla.

Kuva
Maffer
Viestit: 21579
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Kamerasuosituksia pienoismallien kuvaukseen?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kahdella hautakynttilällä saa halvalla nätit valot. Jos ei riitä kynttilän oma muovi softaajaksi, voi eteen laittaa valkoisen muovikassin. Tuli > mikä tahansa keinovalo luonnonmateriaaleille, toki näissä mittää kiveä tai puuta ei liikaa näy.
Vastaa Viestiin