Kännykkäkamerat / smartphone photography

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
habannaama
Viestit: 5139
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Maffer kirjoitti: Helmi 15, 2021 18 : 37 Pist siihen vielä viisi akkua Sonyyn ja varavirtalähde. Lopputulos 3kg ja yksi 25mm kuvakulma eikä edes suotimia ole vielä paketissa. GM24-70 on taas iso siivu lisää ja siihen vielä joku rutku tele.

Jos kännykkä on yhden kuvan ihme, niin ei tuo Sony ja 25/2 ole yhtään sen enempi ihme, mutta kylläkin vaivalloisempi ja saa varoa ettei kolise kivikkoon tai vähän sada päälle.
Miksi ottaisin mukaani viisi akkua ja varavirtalähteen ? En tarvitse, riittää maksimissaan yksi vara-akku, eikä aina sillekään tarvetta. Suotimia, nekään eivät ole pakollisia, eli lasketaan nekin pois yhtälöstä. Jos koen että 28mm kuvakulma riittää minulle, niin sekään ei ole ongelma. Sony a7r III + Sony 28mm f2 yhteispainoltaan 657 g + 200 g on yhteensä Elon laskuopin mukaan 857 g, eli melkomoinen heitto esittämästäsi 3 kg:stä, eroa aikaisemmin mainitsemani Elon laskuopin mukaan 2,143 kg.

En missään ole ilmaissut että kännykkä on yhden kuvan ihme, päin vastoin, olen selkeästi yrittänyt ilmaista että joillekin se aivan varmasti sopii ja riittävä valokuvausväline, mutta edelleenkään puhtaassa kuvanlaadullisissa aspekeissa mitattuna, se ei edelleenkään yllä järjestelmäkameran tasolle ja kyllä, mainitsemallani Sony a7R III ja Sony 28mm f2 tullut muutamankin kerran testattua moinen puhtaasta mielenkiinnosta ja vieläpä kännykkä jalustan päällä ja ero Sonyn combon eduksi silminnähden iso.

Enkä edelleenkään ymmärrä mikä tarve sinulla on lisätä noita kaikenmaailman zoomeja ja telejä tähän yhtälöön, minulle riittää edelleenkin se yksi ja ainut prime vaellusreissulle, joten pidetäänpä tämä vertailu edelleenkin yhtä simppelinä lähtökohdiltaan.
Ymmärrän toki tuskasi puolestani, jos lähimmäisenrakkaudessasi olet huolissani jaksamisestani kun kannan mukanani tuota runkoa ja objektiivia, sekä sitä hiilikuitujalustaa, mutta voin vannoa ja vakuuttaa että huoli pois hyvä Maffer, olen fyysisesti sen verran hyvässä kunnossa, että n. kahden kilogramman kamerakaluston kantaminen ei tunnu minulla yhtään missään ;)

P.s. En ole eläissäni erityisemmin näitä romuja varonut, en kivikkojen enkä sateen vuoksi ja sentään vuodesta 81 asti aktiivisesti kuvannut, joten huoli pois siitäkin, mulla nää on kuvaamista varten, ei vitriiniesineitä ;)
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
elmar
Viestit: 4888
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja elmar »

Makuasioitahan nämä, mutta tässä esimerkki Mi 10 Ultran 108 Mp AI-jpeg:istä 50% koossa. 100%:lla näitä ei kannata katsella, mutta n. 50 Mp pienennöksen laatu on parhaimmillaan varsin riittävä (klikkaa isommaksi) : https://tinyurl.com/4ahmp269 .
habannaama
Viestit: 5139
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja habannaama »

elmar kirjoitti: Helmi 17, 2021 7 : 48 Makuasioitahan nämä, mutta tässä esimerkki Mi 10 Ultran 108 Mp AI-jpeg:istä 50% koossa. 100%:lla näitä ei kannata katsella, mutta n. 50 Mp pienennöksen laatu on parhaimmillaan varsin riittävä (klikkaa isommaksi) : https://tinyurl.com/4ahmp269 .
No eipä voi valittaa kuvanlaadusta, ei todellakaan.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
temama
Viestit: 9959
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja temama »

elmar kirjoitti: Helmi 17, 2021 7 : 48 Makuasioitahan nämä, mutta tässä esimerkki Mi 10 Ultran 108 Mp AI-jpeg:istä 50% koossa. 100%:lla näitä ei kannata katsella, mutta n. 50 Mp pienennöksen laatu on parhaimmillaan varsin riittävä (klikkaa isommaksi) : https://tinyurl.com/4ahmp269 .
Riippuu mihin vertaa.

Jos vertaa kunnon järkkäriin, niin ei jatkoon. Suttuista detailjii ja F/1.9 ja taustassakaan ei mitään blurria. kliinistä persoonatonta huttua.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
elmar
Viestit: 4888
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja elmar »

temama kirjoitti: Helmi 17, 2021 9 : 04Riippuu mihin vertaa. Jos vertaa kunnon järkkäriin, niin ei jatkoon. Suttuista detailjii ja F/1.9 ja taustassakaan ei mitään blurria. kliinistä persoonatonta huttua.
Juu, ei luuri A7R4 + 24/1.4 GM:lle voikaan pärjätä, mutta lähellä aletaan olla, piti siitä tai ei. Jpeg on siis suoraan puhelimesta, jos tuon säätää huolella ja terävöittää snadisti, mä en löydä mitään syytä miksei puhelinta voi käyttää kuvaamiseen.

Luetteles muuten kaikki ne kuvanlaadultaan selvästi paremmat kamerat 40-50 Mp:n 24/1.8:lla ja 20 Mp:n 12/2:lla, jotka mahtuu paidan etutaskuun ja maksaa 650 e?
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Tässä unohtuu myös nopsaan se että isoresokinolle on vaikea löytää suora optiikka. Hyvät yksilöt on niin harvinaisia että keskilaatuisella löytyy kuvista monta kohtaa missä on aivan totaalista suttua tuohon verrattuna. Tää on juuri laajispään ongelma.

Ei se naurata kun 6000€ R4+24GM napsahtaa nurkkasuttu.
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Maffer kirjoitti: Helmi 15, 2021 9 : 43 Ei se ole rentoa ja kivaa raahata sitä romua sinne ja takaisin. Melko pöljä saa olla valitseeko vaellukselle 8kg ruokaa vai 5kg järkkäriä ja 3kg jalustaa. Varsinkin kun siinä maisematouhussa sama jälki se syntyy taskulaatalla. Jos joku antaa tilaustyön että menes ny hus tonne, maksan 10 000€ kivestä, homma ehkä luonaisi.

Nyt on romut raahattu ja hyvä niin. Enää ei raahata.
No mie raahasin jalustaa vajaat 3000m vertikaalista - pari ranskalaista kuvas puhelimella, mut heillä oli repussa vinkkua ja juustoa. Naureskeltiin eväitä syödessä toistemme hölmöyksille. Mie kuvasin heidät huipulla ja "vastalahjaksi" sain lasillisen vinkkua juuston kera. Kaikki voitti ja fiilis oli rento.

Olen mie hölmömpiäkin tehnyt kuin raahannut yhden jalustan vuoren päälle ja takaisin vain ottaakseni pari linnunratakuvaa ja puolituntemattomien ihmisten potretit. Kyse on aina henkilökohtaisista kompromisseista ja on tosiaan aivan turha kantaa huolta Jaskan tai edes Jacquesin preferensseistä. Mä lähden liikkeelle siitä, et suhteellisen vapaassa yhteiskunnassa jokainen saa olla just niin pöljä kuin haluaa jos ei vahingoita sillä muita ihmisiä - lähden myös siitä, et yhden pöljä on eri kuin toisen pöljä, mut kaikki tekeminen on aina jonkun mielestä ihan pöljää. Ja näin jälkikäteen ajatellen osa koko touhun nautittavuudesta oikeastaan tuli tosta raahaamisesta - tää on todettu monissa testeissä, et ihminen ei itseasiassa hae minimituskaa tai siis et se ei johda suurimpaan onnellisuuden tunteeseen. Eväiden osuus oli muuten aika pieni (vettä lähinnä), koska söin vuorella olevassa majatalossa (josta olis voinu ostaa sen vinkunkin, mut ranskalaiselle ei kelpaa mikä tahansa). Lisäksi tohon majataloon olis päässy autollakin, jolloin vertikaalista olis tullu vaan 600m. Tunnetilat, onnistumisen kokemukset, etc. on aika monisyisiä ja kokonaisvaltasia, eikä niitä voi aina tiivistää megapikseleihin tai dynamiikkaan - tai viinin kasvurinteen kallistuskulmaan. Mulle olis varmaan menny talon viinikin, mut jotenkin toi noiden jamppojen alhaalta raahaama vaan maistu erilaiselta. Ehkä mä tänään päätyisin eri kalustoon - ehkä pitäytyisin itekin viinissä ja juustoissa

Ja mä olen enempi kiinnostunut niistä tavoista joilla ihmiset puolustavat valintojaan - harva niistä kuten ei omistanikaan kestä mitään tarkempaa tarkastelua ja siksi nämä eivät voi ikinä mihinkään ratkaisuun päätyäkään - kunhan jatkamme loputonta väittely puhtaasti väittelyn ilosta (oletan, et tämä tuottaa ihmisille iloa, koska muuten se olis aika epärationaalista). Se ei voi perustua mielipiteisiin vaikuttamiseen, koska selkeästi kukaan ei koskaan muuta mielipiteitään. Ilman tätä sosiaalinen media kuivuis kokoon ja perheväkivallan määrä kaksinkertaistuis.
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mä ny viittaan tolla "hienoon" kokemukseen kun lähdin Kevolle rinkalla jonka lähtöpaino 35Kg ja kädessä viisi kiloa jalustaa ja kuulapäätä. Sitten melkein sama Sokostin keikalla Pentakseilla. Luurilla lähtöpaino olisi ollut reippaasti alle 30Kg ja kilon hiilari olisi mennyt jumppakeppinä koko reissun.

Mittää eroa ei niihin ruutuihin saa oikealla kameralla. RX10 telepäällä voi olla käyttöä ja se ei ole kamala rohjake enää.
habannaama
Viestit: 5139
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja habannaama »

ttuplailta erittäin hyvää luonnehdintaa siitä miten mm. itse kokee nää fiilispohjalta ja se kuinka ylipäätään elämään tulee suhtauduttua kokonaisvaltaisesti.

Tuossa Mafferin esimerkissä tuonkin saman homman joku toinen olisi taasen voinut tehdä täysin toisella tapaa, ottaa mukaan yhden rungon ja yhden objektiivin, eikä edes jalustaa, jolloin oltaisiin päästy alta kilon, mutta kuten tämä niin kuin monta muutakin, on vain ja ainoastaan täysin henkilökohtaisia valintoja, eikä näin ollen minkäänlaisia yleispäteviä totuuksia.

Hieman Mafferin tekstissä paistoi asiavirhe silmään, kun hän kirjoitti näin: "Mittää eroa ei niihin ruutuihin saa oikealla kameralla".

Siinä olisi kuulunut lukea näin: Mittää eroa en niihin ruutuihin saa oikealla kameralla.
Yksi ainut kirjainmuutos muutti koko lauseen ymmärrettävämpään muotoon.

Vähän niin kuin eilen(kin) kun tulin töihin fillarilla ja töistä kotiin läkseissäni lähdin ajelemaan meren jäälle, tein pienen 20 km lenkin, repussa a7R III + 28/2 combo, pysähtelin ja kuvailin välillä ja kotiin ja aamulla samaisella fätillä töihin ja vaimo laittoi aamupäivällä viestiä että mikset ottanut autoa kun mulla on vapaapäivä, että minä olisin ainakin ihan kuollut eilisen jälkeen ja siellä on kaiken lisäksi vielä hirvee pakkanenkin, niin minä laitoin viestiä takaisin että ei tunnu missään =)
Näin me ollaan erilaisia, hän on mukavuudenhaluinen nautiskelija ja meitsi saa taas nautinnon tollasesta hiki päässä veuhkaamisesta kun pienestä pitäen tottunut harrastamaan liikuntaa. Kai siinäkin olisi päässyt helpommalla kun olisi jättänyt järkkärin kotiin, mutta kun sillä koen saavani parempaa kuvanlaatua kuin luurilla ja sen käyttäminen oli siellä meren jäällä käyvässä viimassa huomattavasti luonikkaampaa kuin kännykällä, millä en muutenkaan tykkää kuvata sen onnettoman ergonometriansa ja huonomman kuvanlaatunsa vuoksi.

Vaan siinäkin me ihmiset ollaan erilaisia, vaimoni aina toteaa että hän tykkää kuvata enemmän kännykällään, koska sen kuvanlaatu riittää hänelle ja sillä on kivampi kuvata kuin hänen Z50:llä Nikonillaan.

Mikä kellekin riittää ja mistä kukin saa sitten ne kiksinsä, ei ole olemassa oikeaa vastausta, mutta se että aletaan suureen ääneen meuhkaamaan omia kokemuksia totuudeksi, että kun minä koen ne asiat näin, niin silloin sen on oltava totta ja myös muiden pitää kokea näin.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
temama
Viestit: 9959
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja temama »

habannaama kirjoitti: Helmi 17, 2021 12 : 14 huomattavasti luonikkaampaa kuin kännykällä, millä en muutenkaan tykkää kuvata sen onnettoman ergonometriansa ja huonomman kuvanlaatunsa vuoksi.

Vaan siinäkin me ihmiset ollaan erilaisia, vaimoni aina toteaa että hän tykkää kuvata enemmän kännykällään, koska sen kuvanlaatu riittää hänelle ja sillä on kivampi kuvata kuin hänen Z50:llä Nikonillaan.

Mikä kellekin riittää ja mistä kukin saa sitten ne kiksinsä, ei ole olemassa oikeaa vastausta, mutta se että aletaan suureen ääneen meuhkaamaan omia kokemuksia totuudeksi, että kun minä koen ne asiat näin, niin silloin sen on oltava totta ja myös muiden pitää kokea näin.
Niinpä. Eihän tässä muuten mitään ongelmaa olisikaan, mutta kun yritetään väen väkisin selittää kuinka kännykamerassa on yhtä hyvä kuvanlaatu kuin järkkärillä. Mikä ei vain pidä paikkaansa. Seuraavaksi selitetään, että okeydo, no se on tarpeeksi hyvä. Noh, tämäkin väittämä on hyvin suhteellinen, koska sekään ei välttämättä pidä paikkaansa kuin tietyissä olosuhteissa jotka ovat kännykameralle suotuisat - sillä tietyllä polttovälialueella.
Sitten viimeisen korttina vedeetään esiin tää kannettavuus, paino ym.
Sekään ei vain pidä paikkaansa niille, jotka voivat ihan hyvin kantaa mukana jonkun 1-2kg järkkärisysteemin. Sen jalustankaan ei todellakaan tarvitse olla mikään himoheikin megajalusta, ellei olosuhteet sellaista nimenomaan vaadi. Esim jollekin vaellukselle varmaan riittää hyvinkin kevyt jalustan tyyppinen. Ellei kysymyksessä ole joku semiPro kuvausreissu, ja silloin ei muutenkaan kuvattaisi millään kännyllä.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ugh. Jos mä raahaan 17mm TS-E:n ja 90mm TS-E:n sun muuta *sensuroitu* jorpakkoon 60km marssille ja totean ettei kannata, niin kyllä silloin olen hieman laskenut miksi sitä mieltä olen. Nimittäin jos jämähtää pariksi tunniksi miettimään jotain nyansseja ja kuvakulmaa, mikä siis noilla kamoilla on aina se vakio, ei siitä itse retkestä tule yhtikäs mitään ja edetty päivämäatka on ehkä viisi kilometriä. Jos roiskaisee menemään tulee käytännössä aina tekninen suttu vähintään. Vapaalta kädeltä vetelyssä taas on aivan yksi ja sama millä härvelillä laitat menemään. Iltahämärissä ISO:t on jo tapissa ja *sensuroitu* puskee. Päivänvalossa saat ISO100:lla teräviä päivänvalokuvia mutta mitä virkaa niistä on?

Jalusta on jalusta on jalusta. Se on ollut 1800-luvulta jo laadun tae riippumatta siitä mikä pölynimuri siinä päällä keikkuu.

Youtube sun muut blogimediat vaan vahvistaa käsitystä miten helppoa on viedä romua erämaahan. No ensinnäkin ne keijot on viety sinne helikopterilla tai ajaneet autolla 50m päähän kuvauspaikasta. Ben Hornen videot 8x10" vaelluksista kertoo miten se asian laita oikeasti on. On paikat paskana ja kivaa ei ole. Eikä liiemmin mitään syötävääkään ja vettäkin pitää säännöstellä.
habannaama
Viestit: 5139
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja habannaama »

temama kirjoitti: Helmi 17, 2021 12 : 35Sen jalustankaan ei todellakaan tarvitse olla mikään himoheikin megajalusta, ellei olosuhteet sellaista nimenomaan vaadi. Esim jollekin vaellukselle varmaan riittää hyvinkin kevyt jalustan tyyppinen. Ellei kysymyksessä ole joku semiPro kuvausreissu, ja silloin ei muutenkaan kuvattaisi millään kännyllä.
Juu ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun ainoana jalustana olen kantanut mukanani sellaista pientä ja kevyttä Slikin pöytäjalustaa, ajaa omassa käytössäni paikoitellen asiansa paremmin kuin hyvin ja jos krammaviilaamisen tielle lähdetään, tässä yksi oiva esimerkki että aina voi tarkentaa niitä valintojaan/toimintatapojaan, ennen kuin alkaa valittamaan että tältä kamelilta katkeaa ihan kohta selkä, kas kun kunto on kuin iduilla syötetyllä sivarilla, jolle jo 445 g Fuji X100s on liian painava kävellessä kotoa sadan metrin päässä siintävälle bussipysäkille, kun samaan aikaan kuninkaallisen autokomppanian a-tuvan raavain korpisoturi juoksee coopperintestissa 2900 m, selässään rynnäkkökiväri ja pari telamiinaa ja tämä kaikki täydessä seisokissa kun tekee niin armottoman gutaa =)
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Niin kyllä se 1kg hiilari riittää vaikka laakafilmikameralle...jos ei yhtään tuule. Ihan OK se on tuolla pitkällä taipaleella. Sliks'n'slideista tulee kyllä mieleen sellainen rämisevä ja vatkaava 90-luvun kotivideojalusta.
habannaama
Viestit: 5139
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Et taida edelleenkään ymmärtää, että sinne reissulle ei ole mikään pakko kantaa mukanaan sitä kalleinta ja parasta jalustaa mitä kaapista löytyy ?
Eikä niitä kaikkia TS-E objektiiveja ja kaikkia muita objektiiveja mitä kaapista löytyy, ne valinnat voi tehdä myös niin, että ottaa mukaan yhden rungon ja yhden primen.

Peilaat aivan kaikkea niin, että mukana pitää kantaa kaikki kameraromut ja raskaimman kautta.
Ne on sinun valintojasi ja sinun ne pitää kantaa, eikä se ole mikään fakta että kaikki muut toimivat samalla tavoin, mikä siinä yhtälössä on niin vaikea käsittää ?
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Olet kovin sinisilmäinen että se Sony ja 28mm riittää. Ei riitä. Siinähän sohit iltahämärissä suttua ilman jalustaa. Karhunkierroskin ottaa realistisesti 3-4 Sonyn uutta akkua vähintään tai lisävirtalähteen.

Sony roikkuu joko ranteessa, kaulassa tai jossain irtosäkissä eikä ainakaan taskussa. Sony ranteessa on aina mukava heittää pannut kivikossa. Kokeiltu useaan kertaan. Sonylla ei voi myöskään soittaa hätäpuhelua tai jakaa kuvaa riisikallion laelta suoraan urpogrammiin.

Eiei - nyt kannattaa valmistautua tulevaan ja käydä täyttämässä kameratorin tarjouspyyntölomake.

Kuva
temama
Viestit: 9959
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja temama »

hehehhe. Hyvä kuva maffer!

Mut juuh, hei, jokainen kasaan reissuun just sellaisen kokoonpanon kun haluaa. joillekin riittää 28mm. Sitä voi käyttää myös croppimoodissa ja sonyn HiRez kennolla saa vielä 20mp apsc formun kuvaa, eli jotain 40-50mm kinovastaavaa.
28 millisellä voi myös ottaa vaikka useamman kuvan laadukkaan panoramaan , yhdistelee sitten himassa kun reissu loppu.

Sillä piskuisella reissujalustalla voi myös tehdä monenmoista hubaa järkkärinkin kanssa.

Tai sitten mukaan voi ottaa vaikka jonkun laajiszuumin tai peruszuumin. Ei ne nyt hirveesti paina.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Hubaa tai ei, mut aikalailla hampaat irvessä suorittamista näkyy olevan jopa Kuusamon turistipisteillä homma. Viime vuonna piti oikein ihmitellä jonottamista Myllykosken pyörteen reunalle ja siinä sit kolme nix-nax-nistiä toisiaan tönien ruuvailee suotimia kameroihin ja lätkii jalustoja toisten eteen. Vastaavaa oli havaittavissa jopa Päähkänällä kun vedin vain juoksulenkkiä Juumasta Päähkänälle ja joenvartta takaisin Heinäkuussa.
habannaama
Viestit: 5139
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Maffer kirjoitti: Helmi 17, 2021 13 : 51 Olet kovin sinisilmäinen että se Sony ja 28mm riittää. Ei riitä. Siinähän sohit iltahämärissä suttua ilman jalustaa. Karhunkierroskin ottaa realistisesti 3-4 Sonyn uutta akkua vähintään tai lisävirtalähteen.

Sony roikkuu joko ranteessa, kaulassa tai jossain irtosäkissä eikä ainakaan taskussa. Sony ranteessa on aina mukava heittää pannut kivikossa. Kokeiltu useaan kertaan. Sonylla ei voi myöskään soittaa hätäpuhelua tai jakaa kuvaa riisikallion laelta suoraan urpogrammiin.

Eiei - nyt kannattaa valmistautua tulevaan ja käydä täyttämässä kameratorin tarjouspyyntölomake.

Kuva
Ei siihen liity sinisilmäisyyttä, vaan kunkin henkilökohtaiset tarpeet mikä kellekin riittää.
Toki reittisuunnitelman mukaan välillä mukaan tarttuu myös se kunnon hiilarijalusta, mutta en senkään n. kilon painoa koe ongelmalliseksi ja sitä käyttäen tuolla rungolla ja 28 objektiivilla koen henkilökohtaisesti, että sen kuvanlaatu täyttää tällä hetkellä kuvanlaadulliset tarpeeni.

Esimerkkisi karhunkierros on joskus tullut kierrettyä, kylläkin äijäporukassa ja ilman kameraa ja koiria ja oli aikamoista tahtimarssia, kun mentiin kolmessa päivässä läpi, mutta nyt veikkaisin vaimoni ja koiran kanssa nautiskellen käyskennellen että tuohon menisi enemmänkin lähemmäs viikko, kiitos kun ollaan aikasmoisia detaljibongareita ja aina kamerat räpsymässä ja paussittelemassa muutoin vaan hienoista maisemista nautiskellen, tosin jos sille päälle sattuu, niin voidaan myös mennä aikasmoista tahtimarssia mekin, kuten tullut Norjassa vaellessamme tehtyä, kun ollaan menty etappiluonteisesti, jolloin kamerat olleet lähinnä päätepaikoilla käytössä pienin poikkeuksin, joten riippuen paljon ajasta ja paikasta, voin pärjätä kahdellakin akulla, mene ja tiedä, mutta viikon reissuun ottaisin kuitenkin loppuun koluttuja Suomalaismaisemia ajatellen juurikin mainitsemasi 3 akkua.

Olin taannoin itärajan tuntumassa 9 päivää vaeltelemassa ja siellä tuli otettua kolmen akun verran kuvia, joten...

Mulla on Fuji-ajoista lähtien ollut Peak Design tuotteet käytössä ja näin ollen ne samaiset on käytössä myös Sonylla, joten se perinteinen ranteessa/kaulalla roikottaminen ei ole itselleni se vaihtoehto, kun Peakien myötä ymmärtänyt sen, että on myös fiksumpiakin tapoja kantaa sitä kalustoa. Esim. Norjassa kun kesällä oltiin, tuli suunniteltua reitit melko tarkkaan ja näin ollen valikoitui mukaan myös lanteilla pidettävä suojaava laukku, jota tuli käytettyä riittävän vaativissa kohteissa, joissa todellisena vaarana vetää kylkimyyryä rinnettä alas ja siinä kohtaa ei ole suotavaa, että se kamerakalusto haittaa kropan kontrollia kun heiluu valtoimenaan...

Nooh, kuvannut aktivisesti 80-luvun alusta asti ja en ole koskaan rikkonut ainuttakaan kameraa/objektiivia, sillä tuo kropan hallinta/kyky huomioida kulkemani maasto iskostunut niin selkärankaan, etten edes mieti mahdollisuutta jossa niin kävisi että kaatuessani jokin menisi rikki, sillä jos moisia miettisin, niin pysyisin neljän seinän sisällä ja kietoisin foliohattua entistä syvemmälle päähäni.
Jos niin käy niin sitten käy, ihan yhtä hyvin se kännykkä ainoana kuvauskalustona voi tippua surkean ergonometriansa vuoksi kädestäni ja mennä rikki kivikossa ja itseasiassa niin käynytkin, kylläkin asfaltiin ja kaupunkiolosuhteissa ja kerran unohdin sellaisen salilla taskuuni kun tein istuvaltaan taljassa selkäliikkeitä ja suorasta Samsung Galaxy S7:sta tuli laakista banaanipuhelin, niin ei olisi päässyt käymään Sonylle ;)

Olen valmistautunut tulevaan, siksi ostin Sonyn ;)

P.s. jäätävän mainio kuva =) =) =)
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
elmar
Viestit: 4888
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja elmar »

Tulee wanha kunnon Nokian "hirviökamera" mieleen > https://www.dpreview.com/news/171795763 ... -in-screen
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Taskulaskin takana :O Noista bumpseista päästään eroon näillä: https://cns1.rc.fas.harvard.edu/single- ... one-point/

Eli Metalinssit. Päheetä touhua, parhaat kamerat parantuu vielä lisää.
Vastaa Viestiin