Kännykkäkamerat / smartphone photography

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
temama
Viestit: 10018
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja temama »

Heippasta! Foorumilla on ollut kasvavaa kiinnostusta älyluurien elikkäs kännykkäkameroiden kanssa suoritettavaan valokuvaukseen.
Funtsailin, että tälle mobiilivalokuvaukselle olisi hyvä perustaa oma ketjunsa.

Tässä se nyt on!

Eli tänne vaan kaikenlaista sekalaista ja vähemmän sekavaa ajatusta ja turinaa kännykameroista ja valokuvauksesta niiden kanssa.

Laitan tähän linkkiä muutamasta aiemmasta kännykameraketjusta:

https://www.digicamera.net/keskus/viewt ... t=12758720" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.digicamera.net/keskus/viewt ... t=12755358" onclick="window.open(this.href);return false;

Pistäkee myös ihmeessä ideoita yms yms. , jos herää ajatusta tän ketjun aiheesta tms!
Viimeksi muokannut temama, Kesä 15, 2019 18 : 45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
temama
Viestit: 10018
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja temama »

Mutta hetkoinen. Nyt on vuosi 2019. Missä mennään juuri nyt älyluurien kameratekniikan kanssa? Mikä valmistaja tekee parhaita luureja valokuvausta ajatellen. Tässä yksi näkemys asiaan;

https://www.ephotozine.com/article/top- ... 2019-23050" onclick="window.open(this.href);return false;
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja rolsen »

En nyt muista kuka mainosti jotta Huawei P20 Pro:ssa voi laukaista kameran kuulokkeista. No, saman voi tehdä myös Samsung S8+:ssa, pitää vain laittaa kameran asetuksista ko. toiminto päälle. Tämä voi itsellä helpottaa merkittävästi ötökkäkuvausta (ne tilanteet missä löytyy joku kiva ötökkä mitä ei tunne ja siitä pitää saada dokumenttikuva).
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
javal
Viestit: 1449
Liittynyt: Loka 20, 2003 21 : 12

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja javal »

rolsen kirjoitti:En nyt muista kuka mainosti jotta Huawei P20 Pro:ssa voi laukaista kameran kuulokkeista. No, saman voi tehdä myös Samsung S8+:ssa, pitää vain laittaa kameran asetuksista ko. toiminto päälle. Tämä voi itsellä helpottaa merkittävästi ötökkäkuvausta (ne tilanteet missä löytyy joku kiva ötökkä mitä ei tunne ja siitä pitää saada dokumenttikuva).
Kiitos vinkistä, tätä en tiennytkään mutta nytpä tiedän. Testasin ja vahvistan asian omalta osaltani, toimii. Asetuksiin en koskenut, ja tietääkseni en ole mitään asian eteen tehnyt.
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja rolsen »

javal kirjoitti: Kiitos vinkistä, tätä en tiennytkään mutta nytpä tiedän. Testasin ja vahvistan asian omalta osaltani, toimii. Asetuksiin en koskenut, ja tietääkseni en ole mitään asian eteen tehnyt.
Hyvä juttu. Luonnollisesti myös kännykän omat äänenvoimakkuusnapit toimivat tässä. Se voi olla oletuksena tuo asetus noin, en muista mitä kaikkea olen säätänyt puhelimesta.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
aikaarska
Viestit: 11974
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

rolsen kirjoitti:
javal kirjoitti: Kiitos vinkistä, tätä en tiennytkään mutta nytpä tiedän. Testasin ja vahvistan asian omalta osaltani, toimii. Asetuksiin en koskenut, ja tietääkseni en ole mitään asian eteen tehnyt.
Hyvä juttu. Luonnollisesti myös kännykän omat äänenvoimakkuusnapit toimivat tässä. Se voi olla oletuksena tuo asetus noin, en muista mitä kaikkea olen säätänyt puhelimesta.
Joo, erittäin kätevä ominaisuus.

Ainakin Huaweissa äänenvoimakkuusnäppäimet saa toimimaan manuaalitarkennuksen säätimenä (lähikuvissa yllättävän näppärä) ja kuulokejohdon keskinäppäimestä laukaisu.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
aikaarska
Viestit: 11974
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Samsungin uusi luuri on kamerapuoleltaan yllättävän väsynyt viritelmä Huawein kamerateknologiaan verrattuna...

https://www.dpreview.com/news/214938197 ... -10-series" onclick="window.open(this.href);return false;

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
talonherra
Viestit: 1340
Liittynyt: Heinä 16, 2014 23 : 10

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja talonherra »

Juu, Samsungi on kyllä nyt jumittanut kauan samassa.. tai ei ehkä kauan, mutta useamman mallin ajan.. s8:sta nykypäivään ei juurikaan havaittavaa muutosta ole tapahtunut.. ei siinä, ok kuvaa ainakin omaan makuun samppa pukkaa.. mutta kyllä jo piristystä kaipaisi kamerapuoli..
Instagram: jani.honkala
Flickr: Jani Honkala
Maffer
Viestit: 21571
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Samsungilta 100MP luurisensori. Koko lähestyy jo tuuman kennoa.

https://www.io-tech.fi/uutinen/samsung- ... asensorin/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ei siin paljoa ritiratiräksät paina kauaa enää. Zoomatun kuvan detailit voidaan syntetisoida huoletta. Lopputulos ei eroa mössöksi pakatusta Sony-rawista.
talonherra
Viestit: 1340
Liittynyt: Heinä 16, 2014 23 : 10

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja talonherra »

https://www.dxomark.com/samsung-galaxy- ... ra-review/" onclick="window.open(this.href);return false;

Uutta samskunkkia testailtu.. myös dxo hyvät pojot antanut.. jotenkin vähän nuo dxo:n testitulokset kummastuttaa....
Instagram: jani.honkala
Flickr: Jani Honkala
temama
Viestit: 10018
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja temama »

Maffer kirjoitti:Samsungilta 100MP luurisensori. Koko lähestyy jo tuuman kennoa.

https://www.io-tech.fi/uutinen/samsung- ... asensorin/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ei siin paljoa ritiratiräksät paina kauaa enää. Zoomatun kuvan detailit voidaan syntetisoida huoletta. Lopputulos ei eroa mössöksi pakatusta Sony-rawista.

elä sinä maffers nyt sekoa noihin megapikkelssihöyryihin!

mitä hyötyä pikksellseistä jos sen tuomat maholliset yksityiskohdat katoaa kohinamössöön? kirkkaassa päivänvalossa ehkä ok, muuten PIIIIP.

quad-hämäräkuvauskin varmaan yhtä synteettistä plörinää.

sähän olet aina (ainakin ennen) peräänkuuluttanut niitä maltillisia pikselimääriä, mutta ehdottoman erinomaista kuvanlaatua. Nyt mennään päinvastaiseen suuntaan näillä ihmeillä.

se fysiikka pätee edelleen. Isompi on aina parempi, ja mites toteutat tuuman high-rez kennolle kelvollisen pikkuruisen optiikan älyluuriin?!

Sama kun kuvais kinokennolle jollain suht laajakulmaisella pikkuisella pannarilasilla kokoajan. juu, ei näin, paitsi toki älyluureissa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
temama
Viestit: 10018
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja temama »

talonherra kirjoitti:https://www.dxomark.com/samsung-galaxy- ... ra-review/

Uutta samskunkkia testailtu.. myös dxo hyvät pojot antanut.. jotenkin vähän nuo dxo:n testitulokset kummastuttaa....
juuh. dxo mennyt ihan mätämuna suuntaan, varsinkin näiden mobiililaitteiden kanssa. esitellään tarkoitushakuisesti joitakin hyviä ominaisuuksia, jätetään huonoja kokonaan pois. Missä esim. tän sampan hämäkuvaustestit??huaweiwei olis vienyt sen 100-0.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Maffer
Viestit: 21571
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Eihän tuosta 100MP kasasta suinkaan 1:1 pikseleitä oteta vaan lopputulos on neljäsosa. Tärkeämpää on, että luurikennot lähestyy tuuman kokoa ja erillisten pokkareiden tila käy yhä ahtaammaksi.
©pjm
Viestit: 6000
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Mitä sillä on väliä kuinka pokkarit myy jos ei itse niillä kuvaa? Tunnen jopa nuoria joilla on tarkoitus ostaa jonninlainen pieni kamera, siis KAMERA kuvaamista varten vaikka luuri o maksanut 500 ja 1000 välillä.

Pitäisikö luurien tappaa pokkarit, miksi ihmeessä? Jengi kuuntelee musaa, katsoo videoita, pelaa ja JOPA käyttää luuria puhelimena. Ei silloin kuvia oteta sekunnissa jos se luuri on taskussa ja piuhat päätyy korviin. Silloin tarvitaan KAMERA kuvaamista varten.

Jos ei itse tarvi niin miksi muut ei saisi tarvita, ei ymmärrä....
Maffer
Viestit: 21571
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Näkisin asian niin, että pienen pokkarin kuvausergonomia ei ole kovin kummoinen verrattuna isompaan kameraan. Jos ne tarjoaa luurin kanssa samaa kamaa, ei niillä paljoa valmistajat tienaa.

Sit on nää Ricoh GR, ja Sony RX1 -mallit mitkä jo isohkoja ja joista saa hieman otettakin. Niiden kennot on luureille mahdottomia.
©pjm
Viestit: 6000
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Itse kyllä luulen ettei ergonomia ole se mitä ne kaupasta hakevat, pieni koko, jotenkin edes suojattu ja se wifi on kyllä siellä kärkipäässä sekä GPS tiedot pitää olla. Kennot yks hailee kun kuvan saa ja äänikirjan kuuntelun lomassa se kuva siirtyy luuriin ja sieltä sitten someen.

Kyllä ne pokkarit katoaa, en sitä epäile mutta antaa niiden muiden nauttia niistä kuvaushetkistä. Ei ne taatusti tätä foorumia edes lue, eihän tätä tunne edes moni pitkään kuvannut immeinenkään. :)


Eedit.
Sen verran vielä että käytiin Mansesterissa viikko sitten, ostin Plevnasta, ravintolasta itelleni hupparin. Nii-i, tämmöne yli-ikäinen moisen taas osti....

Mut asiaan, toisessa taskussa levee gumminauha jotta luuri pysyy siellä ja vahvistettu reikä jotta saa kuuntelukarvat hupparin sisällä vedettyä korviin.

Olis kyllä kiva nähdä miten sillä luurilla niitä kuvia otetaan? Uskallan väittää että niitä huppareita pääasiassa menne kyllä miuta nuoremmalle jengille kun hintakaan ei oo paha.

Taskusisäkuvia kohta netissä mielinmäärin?
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Ainakin Sony oli jossain mallissaan käsittänyt sen, että kännykän kameran laukaisemiseen on ehdottoman hyvä olla oma nappi. Aika paljon lähikuvia on jäänyt ottamatta sen takia, ettei puhelinta ole saanut konffattua laukeamaan äänikomennolla (mahdollisesti kiroamalla tai huutamalla voisi toimia..). Tämän kiertämiseksi voi tietysti käyttää noita kuulokkeita ja laukaista kameran niiden napeista, mutta se on yhdellä kädellä operoidessa hitokseen vaikeaa. Jos joku ei ymmärrä miksi värkkään yhdellä kädellä, niin tervetuloa ötökkäharrastajan arkeen katsomaan ja ihmettelemään. Niin, Sonyn puhelimessa oli se laukaisunappi, sen kanssa homma toimi. Ongelmana on vain sen luokattoman surkea kamera.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
Maffer
Viestit: 21571
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No ainakin tää huihai napsahtaa ihan vaikka volanapista painamalla. Ja niin varmaan n muutakin luuria. Mulla oli kokonaista kolme Sony Xperiaa aikaisemmin ja olihan niissä toki "oikealla ylhäällä" sulkimen losautin. Mitään muuta kivaa niissä ei ollutkaan, tosin se oli sitä aikaa että ei oikein ollut kellään muullakaan.
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Ne volanapit ovat liian likellä linssiä, menee hirveäksi sähläämiseksi kun pitää varoa koko ajan ettei ole läski kuvassa.
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
aikaarska
Viestit: 11974
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Maffer kirjoitti:No ainakin tää huihai napsahtaa ihan vaikka volanapista painamalla. Ja niin varmaan n muutakin luuria. Mulla oli kokonaista kolme Sony Xperiaa aikaisemmin ja olihan niissä toki "oikealla ylhäällä" sulkimen losautin. Mitään muuta kivaa niissä ei ollutkaan, tosin se oli sitä aikaa että ei oikein ollut kellään muullakaan.
Nyt tuli sellainen mieleen, että tietääkö kukaan onko älyluurin USB-C liittimeen olemassa sellaista lisätarviketta, missä olisi painonappi? Sillähän voisi ratkaista fyysisen kameralaukaisimen puutteen?
Yritin löytää netistä, mutta en äkkiseltään löytänyt.

Yksi mahdollisuus on, että duunaisia DIY periaatteella lankakuulokkeista sellaisen paketin kameran liittimeen, eli käyttäisi hyväksi lankakuulokkeiden nappeja. En tiedä miten toimii, jos niistä leikkaa kuulokenapit pois?

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Vastaa Viestiin