Makrokuvausjuttuja

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
hkoskenv
Viestit: 4411
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Makrokuvausjuttuja

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Ajattelin vihdoin toteuttaa pitkäaikaisen suunnitelman ja tehdä kunnollisen makrokuvaussetupin. Olen kerännyt teknistä romua vuosia sitä silmällä pitäen ja nyt alkaa olla kaikki, jonka ostaminen tai tekeminen olisi liian vaikeaa, kasassa. Idea on siis jälleen uusi toteutus perusvirityksestä, josta on netissä miljoona toteutusta, että siirretään kameraa askelmoottorilla ja otetaan sarja kuvia.

Mutta tietääkö kukaan onko sillä väliä, että kuvat eivät ole tarkasti tasavälein? Ajattelin säästää ja tehdä lineaariliikkeen normaalilla M6 x 1 kierretangolla, joka ei ole tarkoitettu tarkkuusinstrumentteihin. Jos moottori ottaa 200 askelta per kierros (puoli- tai mikroaskellus on mahdollista, jos aletaan hifistellä), siitä tulee 5 µm per askel. Pitäisi riittää ainakin EF 100/2.8:lle. Alkuvaiheessa kuvaan 5D3:lla ja EF 100/2.8 makrolla, jonka syväterävyys on ruhtinaallinen, mutta jos hurahdan enemmän, hankin MP-E 65:n tai jotain muuta spesiaalimpaa. Mutta tuollaisessa tusinaruuvissa ne askeleet voivat olla eri pituisia.


Toinen mitä saa ehdottaa on makrokuvaamiseen sopiva kuvat yhdistävä ohjelma.Voin maksaa muutaman kympin, jos rahalle saa vastinetta, mutta en tiedä niistä mitään. Varmaan tärkein kuvauskohde tulee olemaan niveljalkaiset (hyönteiset ja muut samantapaiset jalalliset eläimet, muutamasta millistä muutamaan senttiin).
Hannu
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
T71
Viestit: 3481
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Makrokuvausjuttuja

Viesti Kirjoittaja T71 »

Kun on jo lähtenyt lapasesta, niin on ihan turha säästää siinä kiskossa.
jopisalo
Viestit: 938
Liittynyt: Joulu 02, 2016 17 : 04

Re: Makrokuvausjuttuja

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

tervehdys.
Hienostuneesta makrokuvauksesta en paljon ymmärrä, kierretangoista kyllä jotain: osta ruostumatonta tai lujemman lujuusluokan (ns nuorrutettua) tankoa, niissä on yleensä parempi pinnanlaatu, sinkityssä on käsittelystä tullutta röpöä. Mahdollisimman pitkä mutteriosuus. Jos haluaa hifistellä niin venttiilihiomajauheella tai vastaavalla ajaa tanko/mutteri-parin muutaman kerran läpi ja sitten huolellinen pesu, näin saa pikkuröpöt pois ja käynti on juoheaa. Jousikuorma sopivasti sijoitetuna poistamaan välyshyppelyä. Noin olen kaukoputkihärpäkkeleihin jotain rakennellut.
Noin tehden mahdolliset virheet tulevat kierretangon mahdollisesta nousuvirheestä, joka ilmenee pitkällä matkalla, peräkkäisten kuvien ero on erinomaisen pieni
janne.
Viestit: 2457
Liittynyt: Maalis 01, 2009 21 : 16
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: Makrokuvausjuttuja

Viesti Kirjoittaja janne. »

3d-printtereiden ajoruuveja saa aliexpressistä samaan hintaan kuin tavallista ruuvitankoa kotosuomesta, koita niillä eka
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Makrokuvausjuttuja

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Noissa askelmoottorilla liikutettavissa setupeissa on sen pinoamissoftan kannalta tärkeää, että ne stepit olisivat mahdollisimman samanmittaisia. Juuri tämän takia hankin moottoroidun makrokiskon, käsipelillä sai kohtuullista jälkeä, muttei omissa näpeissä riittänyt tarkkuus kovin pitkälle.

Asiaan vihkiytyneellä foorumilla on useampia rakentelijoita:
https://www.photomacrography.net/forum/" onclick="window.open(this.href);return false;

Osa hankkii teollisuudessa käytettäviä valmiskiskoja eBaysta ja sitten tekee itse niihin ohjaimen tai käyttää valmiita adapterien kanssa.

Softan osalta on kaksi valtiasta, ZereneStacker ja Helicon Focus, molemmat maksullisia, kympit eivät ihan riitä elinikäiseen lisenssiin, hinnat selviävät softien sivuilta.
https://zerenesystems.com/cms/stacker" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.heliconsoft.com/heliconsoft ... con-focus/" onclick="window.open(this.href);return false;

ZereneStackerin kehittäjä on aiemmin viittaamani foorumin yksi ylläpitäjistä ja itse päädyin hankkimaan ZS:n lisenssin osaksi tästäkin syystä. Foorumiin kannattaa tutustua, se on koukuttava paikka, kattaa myös mikroskooppikuvaamisen.
T71
Viestit: 3481
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Makrokuvausjuttuja

Viesti Kirjoittaja T71 »

janne. kirjoitti:3d-printtereiden ajoruuveja saa aliexpressistä samaan hintaan kuin tavallista ruuvitankoa kotosuomesta, koita niillä eka
Mikäs nousu näissä on verrattuna noihin alan valmiisiin hienosäätöruuveihin?
Kuvien perusteella näyttäisi ehkä liian rajulta mikrokuvaustarpeisiin.
Idea kumminkin hyvä, jos vaan noita on aiheeseen sopivia malleja... :)
janne.
Viestit: 2457
Liittynyt: Maalis 01, 2009 21 : 16
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: Makrokuvausjuttuja

Viesti Kirjoittaja janne. »

T71 kirjoitti:
janne. kirjoitti:3d-printtereiden ajoruuveja saa aliexpressistä samaan hintaan kuin tavallista ruuvitankoa kotosuomesta, koita niillä eka
Mikäs nousu näissä on verrattuna noihin alan valmiisiin hienosäätöruuveihin?
Kuvien perusteella näyttäisi ehkä liian rajulta mikrokuvaustarpeisiin.
Idea kumminkin hyvä, jos vaan noita on aiheeseen sopivia malleja... :)
0,5mm taitaa olla pienin mihin törmäsin, milli tavallisin.
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
Pan
Viestit: 1456
Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13

Re: Makrokuvausjuttuja

Viesti Kirjoittaja Pan »

Olen toteuttanut tarkennuspinokuvauksia kameraa ohjaavan ohjelmien avulla. Aluksi käytin EOS Utilityä ja Canonin Camera Connectia, jolla pystyy siirtämään tarkennusta pienen askeleen kerrallaan jokaisen laukaisun välillä. Mutta se on manuaalista. Kamera siis läppäriin/älypuhelimeen USB-piuhalla (Androidissa OTG-versio) tai wifillä ja softalla muutetaan tarkennusta ja lauotaan kameraan koskematta. Toki alkutarkennus pitää tehdä kameralla. Mulla on ollut käytössä vanhan filmikamera EF 50/2.5 compact macro + automaattiloittoja. Kunnolliset tarkennuspinosoftat maksavat satasen luokkaa, mutta vanha ilmainen Combinezp'kin toimii joten kuten jpg:llä. Helicon Focus ja Zerena ovat hyviä maksullisia yhdistelysoftia. Toki koeversioilla voi testata ennen hankintaa. Näillä eväillä ei tarvita tarkennuskiskoa eikä koskea kameraan kuvausvaiheessa. Toki ulkona kuvatessa täytyy olla sään suotuisa ja kuvauspaikan sovelias laitteille.

ControlMyCanon-softalla (vain Windows) tarkennuspinon kuvaamisen voi automatisoida (luoda scriptejä) eli kertoa ohjelmalle montako kuvaa ja millaisella tarkennuksen askelluksella mihin suuntaan kuvia otetaan. Ja vaikka vielä samalla valotuksen haarukoinninkin. Vastaavia softia löytynee myös Maceille, luulisin. LR:n Tethered Shooting ei omien kokeilujen perusteella sovellu.

Tarkennuspinoja voi yhdistellä myös PS:llä, mutta se menee isoilla kuvamäärillä helposti mönkään.

Mutta tee toki omalla tavallasi, jos tuollainen rakentelu on mieluista. Nuo yhdistelysoftat jo mainitsinkin. Mun käsittääkseni ohjelmistot viis veisaavat askelluksen suuruudesta tai tasavälisyydestä, ne vain poimivat eri kuvista jollain algoritmilla kuvien tarkimmat osat yhteen. Olen kuvia yhdistellyt myös käsin tarkennusta obiskasta siirtämällä. Ne eivät taatusti olleet tasavälisiä.

Kun kuvataan hyvin lähelle, niin kuva-alan koko muuttuu siirrettiin sitten kameraa tai tarkennusta. Tällöin ohjelmiston täytyy osata skaalata kaikki kuvat samaan kokoon. Siis siihen pienimmän alueen mukaiseen. Tämä on ilmaisen CombiZP:n huonoin ominaisuus. Se jättää kuva-alueen reunalle merkillisiä kuvioita sen pienimmän alueen ulkopuolelle. Ja kuten mainitsin, niin se osaa käsitellä vain jpg:tä.
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Re: Makrokuvausjuttuja

Viesti Kirjoittaja olli R »

Itse en mitään tiedä kärpäsmakroista, mutta Vahtolammen Kari tietää. Ja rakentelustakin. Kannattaa aluksi vaikka kurkata:

http://www.karikuvaa.com/karikuvaa/cate ... krokuvaus/" onclick="window.open(this.href);return false;

Itse herran tavoittaa varmaan parhaiten Facebookin "Valokuvaajan kaatopaikka" -ryhmästä.

olli R
hkoskenv
Viestit: 4411
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Makrokuvausjuttuja

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Kiitos kaikille vastauksista. Perehdyn noihin linkkeihin ja eipä laitehullua tarvitse kahdesti käskeä tilaamaan hienoa ja halpaa kiinanrautaa (hyvyydestä ei kannattane siinä yhteydessä puhua, mutta sen minä vain sanon, että kiinalainen metalli- ja elektroniikkateollisuus on teknisen harrastajan paratiisin ydin). :-)

Tässä on varmaan rakentamisen ilo ja kuvaamisen kokeileminen tärkeämpiä kuin varsinainen lopputulos, joka jäänee täyttämään kovalevyjä. Tämä on myös ensimmäinen projekti uudelle jyrsinkoneelleni. Katsotaan mitä syntyy. Voin laittaa raportteja tuonna DIY-osastolle, jos jotakuta kiinnostaa.
Hannu
Pan
Viestit: 1456
Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13

Re: Makrokuvausjuttuja

Viesti Kirjoittaja Pan »

Sorry, hieman offtopic:
Näjöjään foorumisofta ei varoita, jos vastaamisen aikana on tullut uusia vastauksia. Mulla tuli tekstin kirjoittamisen aikan puhelu ja sen aikana olikin tullut monta uutta vastausta. Olisin varmaan muuttanut tekstiäni, jos olisin nähnyt muut.
eero n
Viestit: 74
Liittynyt: Syys 06, 2005 14 : 48

Re: Makrokuvausjuttuja

Viesti Kirjoittaja eero n »

Kyllä se onnistuu hyvin sillä kierretangolla, kun ottaa huomioon mitä jopisalo kirjoitteli.

Itse sain aikoinaan joululahjaksi robotinkouran josta irrottelin paineilmakäyttöiset
lineaarijohteet/sylinterit joitten mäntien tilalle laittelin M5 ruuvit.
Sivu ja korkeus ruuveja pyörittelen käsin, etäisyyssäätöä on pyörittänyt useat erilaiset moottorit.
Noihin virityksiin olen etsinyt romuista mahdollidimman korkealaatuisia normi ruuveja.
Minulla tuo liikuttelee sitä kärpästä ja liike on ruuvilla 30mm. Karkeasäätö on sitten erikseen.

Minulla olisi myös tarkoitus laittaa joskus näitä virityksia tunne diy osastoon.


Minkälaisen jyrsinkonee hommasit?
hkoskenv
Viestit: 4411
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Makrokuvausjuttuja

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

eero n kirjoitti:Kyllä se onnistuu hyvin sillä kierretangolla, kun ottaa huomioon mitä jopisalo kirjoitteli.
Varmaan onnistuisi, varsinkin tavallisilla makro-objektiiveilla, joilla on millin luokkaa oleva syväterävyysalue, mutta tilasin sen trapetsikierretapin. Se mikä on tekemisen arvoista on överiksi vetämisen arvoista. :-)
Minkälaisen jyrsinkonee hommasit?
Tällaisen. Kirpaisi siihen malliin, että eipähän tarvitse hetkeen vatvoa mitä valokuvausroinaa ostaisi. Onneksi minulla on teriä ennestään, minulla on sellainen sorvijyrsinyhdistelmäkone (jota sivun mennen sanoen en suosittele kenellekään, jolla on kerrostaloyksiötä isompi kämppä), mutta lohenpyrstöjyrsin täytyy hankkia tätä varten.
Hannu
eero n
Viestit: 74
Liittynyt: Syys 06, 2005 14 : 48

Re: Makrokuvausjuttuja

Viesti Kirjoittaja eero n »

Itsellä KF45 ilman digitaaleja.

Minunkin siinä makrojalustassa joka on kameran alle on 3D printterin ruuvi 8X300mm
nousu 2mm. Laitoin tuohon ruuviin kaksi kappaletta niitä muttereita ja jousi väliin niin sain
nollavälykset.
juhpie
Viestit: 75
Liittynyt: Heinä 23, 2004 15 : 50

Re: Makrokuvausjuttuja

Viesti Kirjoittaja juhpie »

Kysyt "Mutta tietääkö kukaan onko sillä väliä, että kuvat eivät ole tarkasti tasavälein?".

Helicon Focus huomauttaa, jos kuvat eivät ole tasavälein. Vaatimus tasaväleistä kuvien kesken todetaan myös käyttöohjeissa. Otin harrastukseni alussa pinottavat kuvat manuaaliohjauksella, jolloin kuvien saaminen tasavälisiksi on vaikeaa, en kuitenkaan huomannut mitään niin suurta kuvien pinoamisvirhettä, että olisin laittanut kuvat siitä syystä roskiin.

Olen hankkinut Wemacro-kiskon ja olen siihen (ainakin toistaiseksi) tyytyväinen, Wemacron nettiperustainen asiakastuki on nopeaa ja ymmärtää vasta-alkajan alkeiskysymyksiä. Olen käyttänyt Wemacroa myös maastossa, eniten sisätiloissa. Olen käyttänyt Wemacroa suurennussuhdealueilla 1:1- 4:1.

En kuitenkaan osaa sanoa, onko markkinoilla parempia malleja. Wemacro taitaa olla markkinoiden halvin ja on toiminnoiltaan vähäisempi kuin kalliimmat kilpailijansa. Wemacro on "karvalakkimalli".
jaava
Viestit: 1996
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Makrokuvausjuttuja

Viesti Kirjoittaja jaava »

juhpie kirjoitti:Olen hankkinut Wemacro-kiskon ja olen siihen (ainakin toistaiseksi) tyytyväinen, Wemacron nettiperustainen asiakastuki on nopeaa ja ymmärtää vasta-alkajan alkeiskysymyksiä. Olen käyttänyt Wemacroa myös maastossa, eniten sisätiloissa. Olen käyttänyt Wemacroa suurennussuhdealueilla 1:1- 4:1.
Vaikuttaa mielenkiintoiselta vehkeeltä, eikä edes tuhottoman kallis.
https://www.wemacro.com/?p=340
Melkein jo pistin tilaukseen: WeMacro rail (100mm type,with battery box for outside) $249.00 valinnaisella "shutter cable" osalla 3C (Canon EOS 6D).
Laitteessahan on kaikki tarvittava akkuja myöten ja jopa mahdollisuus ohjata kännykällä.
Ymmärsin niin, että kun sen kytkee kameraan (shutter cable tulee mukana) niin koko kuvausprosessi sujuu automaattilla loppuun.

Tuo 0,001mm steppi on aika raju - mulla ei taitas olla mitään mahdollisuuksia manuaalikiskoilla, ainakaan tasapituisiin steppeihin.

- Onko kiskossa havaittavaa välystä, niin että sormin tuntuisi?
- Saako aikaa steppien välillä säätää riittävästi (jotta peilin värähtelyt vaimenee)?
- Oletko testannut Bluetooth yhteyttä kännykkään (ja ohjannut apsilla)?
- Mistä ostit tuon Wemacro:n kiskon - onko yritys aasialainen .. kiinalainen?

Kun katsoo tuota etusivun videota, niin eikö monesti olisi helpompi pistää kuvattava kiskon kyytiin ja kamera jalustalle (kuvattava on kevyempi)?

Ja siihen vielä "lifter UP Down Macro Rail", jolla voi manuaalisesti säätää korkeuden kohdalleen, jolloin ei tarvi kamerajalustan keskiputkea rukata (tallaista olen etsinyt, mutta joko ovat kalliita, tai konstruktio vaikuttaa heppoiselta). Esim EBayssa:
https://www.ebay.com/itm/DSLRKIT-lifter ... :rk:8:pf:0
hkoskenv
Viestit: 4411
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Makrokuvausjuttuja

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

jaava kirjoitti:Kun katsoo tuota etusivun videota, niin eikö monesti olisi helpompi pistää kuvattava kiskon kyytiin ja kamera jalustalle (kuvattava on kevyempi)?
Minä pähkäilin, että tuossa on riski valaistuksen muuttumiselle. Aika epätodennäköinen varmaan käytännössä, koska kohteen liike on pieni, mutta kun itse tekee, niin samalla vaivalla ja rahalla saa tukevan kuin rimpulan. Minä aion laittaa 16 mm vedettyä akselia johteiksi ja tilasin pieniin CNC-koneisiin tarkoitetut lineaarilaakerit. Luulisi kestävän 5D:n ilman notkumista.
Hannu
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Makrokuvausjuttuja

Viesti Kirjoittaja rolsen »

jaava kirjoitti: Vaikuttaa mielenkiintoiselta vehkeeltä, eikä edes tuhottoman kallis.
https://www.wemacro.com/?p=340
Melkein jo pistin tilaukseen: WeMacro rail (100mm type,with battery box for outside) $249.00 valinnaisella "shutter cable" osalla 3C (Canon EOS 6D).
Laitteessahan on kaikki tarvittava akkuja myöten ja jopa mahdollisuus ohjata kännykällä.
Ymmärsin niin, että kun sen kytkee kameraan (shutter cable tulee mukana) niin koko kuvausprosessi sujuu automaattilla loppuun.

Tuo 0,001mm steppi on aika raju - mulla ei taitas olla mitään mahdollisuuksia manuaalikiskoilla, ainakaan tasapituisiin steppeihin.

- Onko kiskossa havaittavaa välystä, niin että sormin tuntuisi?
- Saako aikaa steppien välillä säätää riittävästi (jotta peilin värähtelyt vaimenee)?
- Oletko testannut Bluetooth yhteyttä kännykkään (ja ohjannut apsilla)?
- Mistä ostit tuon Wemacro:n kiskon - onko yritys aasialainen .. kiinalainen?

Kun katsoo tuota etusivun videota, niin eikö monesti olisi helpompi pistää kuvattava kiskon kyytiin ja kamera jalustalle (kuvattava on kevyempi)?
Mulla on myös tuo Wemacron kisko, jälki on hyvää kiinalaista. Välyksiä tässä hintaluokassa on aina, mutta niin on myös Stackshotin vermeissä (hinta noin kolminkertaistuu). Välyksien merkitys lähes katoaa kun kiskoa ajetaan ohjelmalla yhteen suuntaan, eikä veivata edestakaisin. En ole opiskellut mekaniikkaa, joten en osaa näistä puhua oikeilla termeillä, ainoastaan käytännön kokemukset omaan ko. laitteesta.
Android ja iOS -puhelimiin on BT-appi, jolla kiskon toimintaa voi ohjata aivan täydellisesti, no, töpseli pitää laittaa seinään ja kääntää virta päälle. Appissa säädetään mm. sulkimen odotusaika (värinöitten tasaantumiseen tarvittava aika), montako kuvaa otetaan per steppi, sulkimen laukaisuintervalli (tässä pitää huomioida suljinaika, sulkimen odotusaika ja stepin liikkumisaika, oli vähän hakusessa alkuun, mutta sitten kantapään kautta tuon oppi laskemaan, ohje ei tätä selkeästi opasta), sitten on backlash (onkohan tämä suomeksi nyt ns. takapotku kun vaihdetaan askelmoottorin suuntaa ja siinä on tietty välys aina, tämän saa eliminoitua myös kuminauhoilla, jotka vetävät kameran kiinnityslevyä (sitä laitteen päällyslevyä) takaa katsoen eteen, alas ja oikealle). Sitten voi määritellä ajettavan matkan pituuden tai sitten annetaan alku- ja loppupiste. Stepin pituus annetaan joko milleissä tai mikroneissa.
Joku insinörtti oli testannu tuota väitettä yhden mikronin tarkkuudesta ja olikohan se nyt yli 98% tarkkuudella siihen pystynyt, joten ihan hyvin tuossa hintaluokassa.
Wemacro ostetaan suoraan yrityksen omilta sivuilta, kait se kiinalainen on, en ole perehtynyt siihen enempää. Jos pelkää tuota kiinalaista BT-appia, niin asentaa sen sellaiseen kännykkään missä ei ole SIM-korttia eikä verkkoyhteyttä, ei pitäis mittään tietoja mennä Kiinaan.

Jos tuota tilaileepi, niin suosittelen samalla tilaamaan kaiken mitä tarvii, säästää posteissa ja muissa. Pojat näyttävät tuovan sinne säännöllisesti aina jotain uutta roinaa entisten lisäksi, joten luottaisin että tämä tulee olemaan saatavilla ainakin jokusen vuoden.
Agfa
Viestit: 106
Liittynyt: Kesä 27, 2003 19 : 18

Re: Makrokuvausjuttuja

Viesti Kirjoittaja Agfa »

"Olen toteuttanut tarkennuspinokuvauksia kameraa ohjaavan ohjelmien avulla."

Ite heitin Manfroton ruuvin myyntiin. Makroalueella kuvattaessa jokainen
ruuvin säätö heilauttaa karvan verran kameraa. On erittäin hidasta ja
rasittavaa tiirailla uutta säätöä seuraavaan kuvaan.
Läppärillä esim 40 kuvaa ja asettaa kuvien välisen etäisyyden (ohjelmassa
kolme mahdollisuutta) ja antaa ohjelman hoitaa homman. Tamronin 90mm
opiskalle lyhin väli on taatusti liian lyhyt. Loittorenkaita käyttäessä
eriasia.
Rentoo hommaa on seurata läppärin suurennetulla näytöllä kuvauksen
edistymistä ja suurennettuna ensimmäisen kuvan tarkentaminen on mannaa.
Mannaa on Zerene Stacker ja sen ohjeet ja vinkkikeskustelut netissä.
Kun kameraa ei tartte kiskoineen hiplata joka kuvan välillä, Zerene
antaa parempaa tulosta eikä tartte käyttää 10sek. vitkaa. Live view on
kuitenkin ehdoton sillä se lukitsee myös peilin.
Ulkona kuvaan käsin manuaali tarkennusta siirtäen eikä Zerene motkota
kuvien välisistä etäisyyksistä.
Kun homman sai hoitumaan kävi niinkuin usein. Eipä tule kuvailtua ja
tietsikassa odottaa joku Giga kuvasarjoja oottelemassa kiinnostuksen
elpymistä.
No kunhan kevät koittaa alkaa ötökät taas kiinnosta...
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Re: Makrokuvausjuttuja

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Agfa kirjoitti: Kun homman sai hoitumaan kävi niinkuin usein. Eipä tule kuvailtua ja
tietsikassa odottaa joku Giga kuvasarjoja oottelemassa kiinnostuksen
elpymistä.
No kunhan kevät koittaa alkaa ötökät taas kiinnosta...
Ai, näin käy muillekin? Olenkin ihmetellyt kun lukemattomissa eri harrastusten projekteissani olen päässyt ns. siihen tasoon mihin olen tyytyväinen, niin kiinnostus lopahtaa kuin seinään. Tavallaan kun saavuttaa jotain, niin huomaa ettei tästä enää saakaan niin hyviä kiksejä kuin aiemmin. Se on ilmeisesti se matka mikä antaa ne parhaat sävärit. Kauanpa tässä menikin tämän tajutessa, vaikka vastaus on aivan ilmeinen ja ollut koko ajan ns. edessäni.
Vastaa Viestiin