Pieni jalusta matkalle

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
Vastaa Viestiin
Ilari-L
Viestit: 532
Liittynyt: Maalis 14, 2012 15 : 16

Pieni jalusta matkalle

Viesti Kirjoittaja Ilari-L »

Aloin katselemaan sopivaa jalustaa matkalle ja osui silmään tällainen Sirui T-005KX. http://www.digitarvike.fi/sirui_t-005kx ... x_kuulapaa

Onko kellään kokemusta? Eli onko kauhean rimpula? Ajattelin käyttää maksimissaan EOS 6D:n ja 24-70mm kanssa. Matti Sulannon arvostelun jo löysinkin.

Tuostahan on olemassa myös hiilikuituversio, joka on noin 100 € kalliimpi, mutta on kevyempi ja kantaa 2kg enemmän. http://www.digitarvike.fi/sirui_t-025x
Olisikohan kannattavaa sijoittaa 100 € enemmän hiilikuituiseen?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jka71
Viestit: 2022
Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
Viesti:

Re: Pieni jalusta matkalle

Viesti Kirjoittaja jka71 »

Ilari-L kirjoitti:Aloin katselemaan sopivaa jalustaa matkalle ja osui silmään tällainen Sirui T-005KX. http://www.digitarvike.fi/sirui_t-005kx ... x_kuulapaa

Onko kellään kokemusta? Eli onko kauhean rimpula? Ajattelin käyttää maksimissaan EOS 6D:n ja 24-70mm kanssa. Matti Sulannon arvostelun jo löysinkin.

Tuostahan on olemassa myös hiilikuituversio, joka on noin 100 € kalliimpi, mutta on kevyempi ja kantaa 2kg enemmän. http://www.digitarvike.fi/sirui_t-025x
Olisikohan kannattavaa sijoittaa 100 € enemmän hiilikuituiseen?
Minulla on tuo hiilikuituinen. Jalusta on hyvä ja kantavuutta sen verran ,että tarvittaessa voi käyttää painoa tuulisissa olosuhteissa.

Kuulapää menettelee plussakeleillä,mutta pakkasella sillä ei tee mitään.

Kokonaisuudessaan tuo on hyvä jalusta kun tarvii matkalle jalustan kaiken varalta tai kun pitemmillä matkoilla ei viitsi isompia ja painavampia kulettaa. Parempiakin voi saada isommalla rahalla,mutta minulle riittää.

Kokemus perustuu lähinnä Canon 6D+ 16-35/2.8(paino 1,395kg) ja vaihtelevasti eri telezoomien kans.
pndragon
Viestit: 104
Liittynyt: Elo 22, 2013 22 : 20

Viesti Kirjoittaja pndragon »

Minulla on kanssa se hiilikuituinen ja olen kyllä ollut erittäin tyytyväinen. Melko harvoin sitä tarvitsee, mutta se on kuitenkin niin pieni ja kevyt että tulee silti pidettyä mukana. On kuitenkin riittävän tukeva, ainakin omille peilittömille ollut, varsinkin kun laittaa vielä kameralaukun roikkumaan.

Itsekin mietin pitkään otanko hiilikuitumallin, mutta ajattelin että tuo on kuitenkin sellainen laite joka toivonmukaan kestää pitkään ja hinta ei kuitenkaan ollut niin paha, niin tuli sitten otettua se.
JyrkiS
Viestit: 281
Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 23
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JyrkiS »

Minullakin on tuo hiilikuituinen. Sen sai joskus vajaa pari vuotta sitten tilattua brittiamazonista melkein samaan hintaan kuin alumiinisen kotimaasta. Ei taida enää olla niin kilpailukykyinen.

Jalustaan olen ollut tyytyväinen. Todella kevyt ja kompakti, menee matkaillessa matkalaukussa ongelmitta eikä repussakaan paljoa paina. Kamerana on enimmäkseen ollut X-T1, mutta on tuo perus-Canonin ja Tokinan 11-16:nkin kantanut.

Eniten on häirinnyt kiinteä keskiputki, eli kovin matalaksi tuo ei mene. Ja kokonaistukevuudessa varmasti häviää järeämmille tovereilleen, mutta kokoonsa nähden mielestäni toimiva kapine.
izztid
Viestit: 72
Liittynyt: Helmi 28, 2011 9 : 48

Viesti Kirjoittaja izztid »

Tuo keskiputki lähtee kiertämällä juuresta irti ainakin hiilikuituversiossa.

Mielestäni todella hyvä jalusta koko huomioiden. Tuo lähtee itsellä mukaan usein järeämmän jalustan sijaan maisemakuvauksille. Pääasiassa siinä on tullut kannateltua pentax k-3 akkukahvan kanssa ja samyang 10 2.8 eli yli 1,5 kiloa menee hyvin. Jalustan liikuteltavuus on huippuluokkaa. Tuo arvio kuulapään toimivuudesta pakkasella pitää paikkansa eli ei toimi. Liikkeet jäykistyvät ja lukitus ei pidä. Plussakeleissä ei moitittavaa.

Olen kokeillut myös alumiinista versiota, erot ovat pienet mutta jotenkin tuntui että suodattaa tärinöitä huonommin eli osta hiilariversio jos meinaat ostaa tämän mallin. Voin suositella.

Iivari
JyrkiS
Viestit: 281
Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 23
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JyrkiS »

Voi olla, että keskiputki irtoaa, mutta omani on ainakin tiukemmassa kuin mitä meikäläisen käsivoimin saa väännettyä ja järeämmillä työkaluilla en ole uskaltanut kokeilla. ;-)

Edit: Piti ihan googlata asia, ja puhuin näköjään läpiä päähäni. Minulla on vanhempi T-025 -malli. Keskipalkki irtoaa tästä uudemmasta T-025X-mallista.
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Minulla on tuosta se metallinen versio. Ei tämäkään kyllä painolla ole pilattu, ja tuohan paino vähän tukevuutta lisää. EOS 6D:n ja esim. 24-105:n kanssa matkajalustana ihan jämäkkä paketti - hyvin jaksaa C-10x pikkuinen kuulapää kannatella. Kaikin puolin laadukas paketti tuohon hintaan. Keskiputki tosiaankin ruuvautuu irti, eli jalustan saa kyllä aivan lättänäksi maan tasalle.
Sapere aude.
---
flickr
cobbo
Viestit: 50
Liittynyt: Helmi 23, 2019 8 : 35
Viesti:

Re: Pieni jalusta matkalle

Viesti Kirjoittaja cobbo »

Onko jollakulla kokemusta Siruin vanhemman mallin T-025X ja sen päivityksen T-025SK käytännön eroista? Uudemmassa kehutaan olevan parempi kuulapää (B-00K), mutta painoakin on samalla tullut lisää.
Kuvatarinoita vaelluksilta ja luonnosta - http://exposedpaths.exposure.co
JL Anttola

Re: Pieni jalusta matkalle

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Miulla on T2205X; taitaa olla jottain hiilikuituva ja kalliimpi, eli ei siitä mittään, hyvin miun mielestä m43-kalustoa kantaa. Mutta noista Siruin kierteistä on kokemusta... viime talvena muutaman tunnin oli kamera jalustalla 25 asteen pakkasessa kuunpimennystä kyttäämässä. Ykskään kiinnitys ei lähtenyt auki käsivoimilla, kun ois kottiin pitäny lähteä. Olin kolmensaan metrin päässä kotoa ja jalkapatikassa, eli kannoin kamat täysmittasina olalla. En ois uskaltanu yrittää aukaista vaikka ois ollu työkalujakin matkassa. Kun olivat jonkin tunnin olleet lämpimässä, kaikki aukes taas ilman väkivaltaa.

En luule toista kertaa tuollasessa pakkasessa kuvaavani - ainakaan noin pitkään - eli en oo selvittäny syytä pakkasjumiin, mikä taitaa koskea kaikkia Siruita? Siinä voip olla sellanen voiteluaine kierteissä, mikä jämähtää, tai luultavammin kierreosien lämpölaajenemiskertoimet sattunu vähän väärin päin. On perusteltua tehä aika tiukat kierteet ja sovitteet tuollaseen vehkeeseen, missä ei ois tarvetta ylimääräsille klapeille, ja voip pieni muutos mitoissa jumittaa osat toisiinsa kokonaan. Jos se ois voiteluaineongelma, se taitais korjaantua ko purkas kokonaan ja voitelis sopivimmilla aineilla?

Tuosta miulle ainutkertaisesta ongelmasta huolimatta oon varsin tyytyväinen jalustaan.

JL Anttola
cobbo
Viestit: 50
Liittynyt: Helmi 23, 2019 8 : 35
Viesti:

Re: Pieni jalusta matkalle

Viesti Kirjoittaja cobbo »

No pakkassieto olikin yksi juttu joka uuden mallin uudessa kuulapäässä kiinnostaa. Noin kovassa pakkasessa kuvaaminen on itselle hyvin harvinaista; kunhan rasvat eivät muutu sementiksi jo pikkupakkasilla.

Kaapissa on järeämpi jalusta jolla arktiset keikat hoituvat. Tämä Sirui olisi nimenomaan reppuun menevä matkajalusta pöytäkorkuisen minimallin ja tukevamman jalustan välimaastoon.
Kuvatarinoita vaelluksilta ja luonnosta - http://exposedpaths.exposure.co
JL Anttola

Re: Pieni jalusta matkalle

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Pit oikein purkaa kuulapää irti ja ettiä siitä tyyppi: G-20KX seisoo pohjassa. En tiijä, onko uuvempi vai vanhempi, en tunne Siruin tyyppejä sillä tasolla ja oon ostanu käytettynä tuon jalustan ja kuulapään. Mutta tuon yhden kokemuksen perusteella tää kuulapää oli yhtä jumissa ko muutkin jalustan lukitukset sen parin tunnin 25-asteen pakkasessa oleskelun jälkeen. Pienestä pakkasesta ei oo kokemusta, eli ei tästäkään mittään hyötyä ole...

JL Anttola
Vastaa Viestiin