Kamera lähelle maanpintaa

Mikä tahansa valokuvaukseen liittyvä oheislaite
Maffer
Viestit: 21658
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Kamera lähelle maanpintaa

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Jalat siis tiellä. Vähän meni viritelmä hukkaan. Palauta se? Kun kerran postimyynnillä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
©pjm
Viestit: 6052
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Kamera lähelle maanpintaa

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Tossa paketissa on se vika tai ei siis vika vaan ominaisuus että keskiputki on keskiputki ja roikkuu aina keskellä jalkoja. En kehu omia jalustojani joista toisesta laitoin aiemmin sen kuvan mut tuota ongelmaa ei niiden kaa ole.

Toisaalta ton siun runkopaketin saa helposti pois tuolta keskeltä ja edullisesti metallipajalla käymällä. Mut se siitä mahdollisuudesta.
JL Anttola
Viestit: 1232
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Re: Kamera lähelle maanpintaa

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Muualta tullutta tietoa koskien Heipin jalustaa. Siis jos joku tätä ketjua seurannut innostuu ostamaan, niin varoituksen sana. Merkkipalstalla yksi kuvaaja tilasi Heipin jalustan, melko kovaan reilusti yli 300 euron hintaan. Hän ymmärsi tilanneensa EU:sta, Italiasta kait. Paketti tuli Kiinasta, ja siitä meni reilu satanen tulleihin ja ALViin... asia on selvityksessä, mutta saattaa jäädä maksetut tullit ja ALVit saamatta takaisin. Ensimmäiset kokemukset jalustasta tällä harhautetulla olivat kyllä myönteisiä, mutta ei olisi tietoisesti ostanut enää nyt muodostuneella hinnalla, ja toisaalta selvä kusetus kait ketä hyvänsä ottaisi kupoliin, tai niin hän sen ainakin koki.

Varoitin tässä ketjussa, kun ensimmäisenä tuon Heipin tähän esille toin, toivottavasti ei häiritse ketään... enkä tiedä, tarviiko paljon kannanottojakaan?
Gamma
Viestit: 1728
Liittynyt: Tammi 13, 2004 14 : 14
Viesti:

Re: Kamera lähelle maanpintaa

Viesti Kirjoittaja Gamma »

Mites olis vanha kunnon riisi-hernepussi?
Helppo asetella kamera sopivaan asentoon ja on tukeva. Saa aseteltua hankalaankin maastoon ja on helppo kuljettaa.
Ei vain taida olla riittävän tekninen nykykuvaajille.

Kuva

Kuva
Maffer
Viestit: 21658
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Kamera lähelle maanpintaa

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ei oikein pelaa pitkissä valotuksissa pussi. Kokeillut monestikin. Tuppaa vähän valumaan ja liikahtamaan omia menojaan riippuen kyll mitä siel o sisällä. Märkä hiekka on aika jämäkkä.
jaava
Viestit: 2000
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Kamera lähelle maanpintaa

Viesti Kirjoittaja jaava »

Maffer kirjoitti: Loka 10, 2023 18 : 38 Jalat siis tiellä.
Olihan tuo odotettavissa 10mm objektiivilla. Nyt sitä pystyy kääntämään +/- 10 astetta ennen kuin jalat alkaa näkymään kuvakentässä. Mä pelkäsin ennemminkin tilannetta, jossa ne näkyy kaikissa asennoissa.
No onhan tuo 130 astetta diagonaalisti aivan mahdoton kuvakulma ja vaatii totuttelua monessa muussakin suhteessa.

Kun kamerassa on 100mm makro, niin jalustan putket ei tule kuvakenttään. Ilman vastavalosuolaa mahtuu sekä 100 mm makro että 200 mm kiinteä kääntymään 360 astetta.
Kuvassa 200 mm objektiivi suoraan kohti jalkaa. Tuossa asennossa vastavalosuoja ottaisi kiinni.
Kuva
Kuva: Kamera on erittäin helppo justeerata uuteen kallistukseen/nyökkäykseen, pallonivel auki, yhdelläkin kädellä!

Mutta tuohon kameran laskemiseen maan tasolle (ja lähelle maata) olen todella hykertelevän tyytyväinen :D Toki siinäkin on tuon leveän kehyksen takia odotettavissa oleva ongelma: Jos maanpinta on kalteva tai kupruileva, niin se rajoittaa kameran alakohtaa enemmän kuin pelkkä kamera.

PS. Tuon jalustan olen ostanut 90-luvulla ... olisiko puolivälissä. Ainoa ongelma on keskiputken tiivistekumi läpiviennissä, joka alkaa vedellä viimeisiään. Kuvassa O-rengas näkyy kuulapäätä vasten olevan kiinnityslaipan päällä; se on mennyt poikki ja tipahtanut läpiviennistä. Vieläköhän Manfrottolta sais ostaa tuollaisen varaosan?
Viimeksi muokannut jaava, Loka 11, 2023 10 : 36. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
jaava
Viestit: 2000
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Kamera lähelle maanpintaa

Viesti Kirjoittaja jaava »

jaava kirjoitti: Loka 11, 2023 9 : 03 Mutta tuohon kameran laskemiseen maan tasolle (ja lähelle maata) olen todella hykertelevän tyytyväinen :D Toki siinäkin on tuon leveän kehyksen takia odotettavissa oleva ongelma: Jos maanpinta on kalteva tai kupruileva, niin se rajoittaa kameran alakohtaa enemmän kuin pelkkä kamera.
Mulla on 100 mm makro, jossa on myös jalustapanta, jolloin yo. ongelma ratkeaa - tätä lähemmäksi maanpintaa kameraa ei voi saada:
Kuva
Tällä konfiguraatiolla kamera kääntyy vastavalosuojan kanssa 360 astetta.
Viimeksi muokannut jaava, Loka 11, 2023 10 : 40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Maffer
Viestit: 21658
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Kamera lähelle maanpintaa

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Muista ny sit ettet lipsauta keskiputken lukitusta auki vahingossa kun kikkailet korkeussäätöä. Kolisee SER muuten kivikkoon :O
jaava
Viestit: 2000
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Kamera lähelle maanpintaa

Viesti Kirjoittaja jaava »

Maffer kirjoitti: Loka 11, 2023 10 : 30 Muista ny sit ettet lipsauta keskiputken lukitusta auki vahingossa kun kikkailet korkeussäätöä. Kolisee SER muuten kivikkoon :O
Tästä tulee SER-tavaraa noin kymmenen vuoden päästä kun saavutan 80 vuoden kunnioitettavan iän, enkä varmasti kuvaa enää silloin.
Ennen 2030-lukua on vaikea uskoa tulevan sellaisia uudistuksia maisema- ja kaupunkikuvaukseen, joista minä hyötyisin.

Vempaimet helpottamaan 70-vuotiaan kuvaamista maan läheltä on nyt jonkin aikaa odottaneet hieman lauhempia ilmoja:
Kuva
  • Vaihdoin kuulapään tilalle tarkemmin säädettävän "geared head" vempaimen. Sillä hienosäädöt onkin helppo tehdä. Karkeampi justeeraus sommittelussa on paras tehdä aluksi kännykällä, sitten liikuttamalla koko kuvauskalustoa (onnistuu helposti). On yllättävää kuinka pienet muutokset muuttaa koko kuvan ilmettä laajan kuvakulman objektiivilla, kun lähellä on fokuksessa olevia kohteita.
    Mun geared head:n Arca kiinnitys on aika herkkä ja onnistuinkin jo tipauttamaan kameran kehikkoineen sentin korkeudesta, kun avasin toista pyörityksen lukkoa. Pitäsköhän pistää jokin varmistinnaru :shock:
  • Etäisyys monitorista/loopista objektiivin tarkennusrenkaaseen on kriittinen, jotta säätö sujuu jouhevasti ja tarkasti (silmä rennosti loopilla ja käsi objektiivilla). Yhtälailla kameran painikkeisiinkin on päästävä käsiksi konstailematta. Selkeästi hommaa helpottaa oikein päin oleva kamera.
  • Kameran kiinnitys raamiin on nyt myös arca-kiskolla, jolloin akun vaihtokin käy näppärästi.
Tänään on kuivaa ja päätinkin lähteä katsomaan takapihalta kännykän kanssa testikuvauskohdetta. Siellä on iso mäki alas järvelle ja ajattelin saavani jonkinlaista mielenkiintoa kuvaan:
Mies polvilleen laatoille ja kännykkä hyvin alas - tulisko tästä isommalla kameralla ja 10mm objektiivilla parempaa näkymää.
Kuva
Näin heti ettei valitusta paikasta edes näe taustalla järveä, mutta polvet alkoi jo kivistellä ja sormet jäätyä - en voinut ajatella enää siirtyväni parempaan paikkaan. Saanti oli tämä yksi kuva tältä reissulta :cry: Ilma oli +1, mutta tuntui hämmentävän jäätävältä.

Kännykän kuvakulma on melkoisesti pienempi, kuin tuon FF-koon 10mm objektiivin (130 astetta kulmasta kulmaan), joten pitäs käyttää kännyllä panoraamakuvausta, jos haluais vähän sinne päin. Ja kännyn terävyysaluekin jää melkoisen pieneksi, kun tuolla 10mm objektiivilla saa 0,5m -> ääretön kun aukko on f/3.5. Voi olla myös, etten ole kovin innokas tutkimaan mun kännyn ominaisuuksia.

Täytysköhän mun mennä salille treenaamaan maasta ylösnousua ... vai hommata siihenkin jokin vempain :D
Maffer
Viestit: 21658
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Kamera lähelle maanpintaa

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Toi o laajakulman ongelma. Matalalta ei näy mitään keskipitkällä olevista kohteista. Osta kahvakuula ja kyykkyä sillä. Ei kuitenkaan aluksi 24kg kuulaa.
jaava
Viestit: 2000
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Kamera lähelle maanpintaa

Viesti Kirjoittaja jaava »

jaava kirjoitti: Loka 26, 2023 11 : 58 Kännykän kuvakulma on melkoisesti pienempi, kuin tuon FF-koon 10mm objektiivin (130 astetta kulmasta kulmaan), joten pitäs käyttää kännyllä panoraamakuvausta, jos haluais vähän sinne päin. Ja kännyn terävyysaluekin jää melkoisen pieneksi, kun tuolla 10mm objektiivilla saa 0,5m -> ääretön kun aukko on f/3.5. Voi olla myös, etten ole kovin innokas tutkimaan mun kännyn ominaisuuksia.
Nonnii, sain tutkittua kännykän kameroiden ominaisuuksia ja räplättyä käyttöliittymää:

Samsung Galaxy A54 5G:ssä on pääkameran rinnalla ultralaajakulmakamera sekä makrokamera.
Ultralaajakulmakamerassa on f/2.2-aukolla sekä 13 mm polttovälillä varusteltu linssi, jonka avulla kyetään 123 asteen kuvakenttään. Perustuu Samsungin itse kehittämään sensoriin, kooltaan 1/3 tuumaa, 1.12 mikronin pikselikoko ja 12 megapikseliä.

Tuo riittää hyvin mallintamaan mun ison kameran kuvakenttää 130 astetta ja terävyysaluekin on laaja. Kirjotuspöydän ääressä testattuna kännykkä tulee toimimaan erittäin hyvin sommittelun tukena.

Njaa ... ehkä mä tarviin tähän jonkinlaisen pienen sefiekepin :D taskuversion! Kumartamalla riittäisi 20cm pituus.
Maffer
Viestit: 21658
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Kamera lähelle maanpintaa

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mitäs jos teet nii, et kun ajattelit lopettaa fotoilut jonku vuoden päästä ni vedät ny ranttaliksi ja viet Rahalaan nykyset romut. Tilalle vaikka Canon R5 mk2 ja joku 10-24 RF laajiszoomi. Kääntyvällä näytöllä saat ne ruudut sieltä matalalta eikä tarvi mahallee mennä.
JL Anttola
Viestit: 1232
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Re: Kamera lähelle maanpintaa

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Mie kun eläkeukkona tulin vajaa kymmenen vuotta sitten tähän digikameramaailmaan, ni siinä ensimmäisessä sattumakaupassa tuli kääntyvänäyttönen kamera, toki vain ylös-alas suunnassa kääntyvä. Siinä oli sellanen, ja sillä hyvä... ei sen kummempaa. Nyt on kahessa rungossa sivulle kääntyvä ja ympäri pyörivä, yhessä vain edellä kuvattu malli. No sitte tuli noita filmikameroita leikkikaluks muutama. Ja niitten kanssa, että ei juma... miten voi kuvata ilman noita kääntyviä näyttöjä? Siis tietysti valtaosin kuvaan etsimen läpi, sillonhan se on sama. Mutta miten niitä matalalta otettavia voi ottaa ilman kääntyvää näyttöä...

Toki on paljon muitakin asioita, minkä tarpeellisuutta ei ennen tiennyt. Niiko ilmastointi autossa, ja sanovat automaattilaatikostakin ne, ketkä on sellasen kerran hommanneet, mie vielä toistaseks hämmennän ite... puolustukseks on tosin huomannu olevan sellasiakin asioita, missä on ollu päinvastanen kehitys; miten ne joskus koki muka niin välttämättömiks...

Mutta hattua nostan veli jaavalle (ja joskus salaa itellenikin) siitä, että jaksaa jostakin vielä innostua ja touhuta!

Jaakko (ens kuussa 73 kellossa)

PS. Mafferin heittämää ajatusta vois jalostaa siihenkin suuntaan, että se kamera, millä otetaan ne sommitelma-harjotelmat, vois yhtä hyvin olla joku kääntyvänäyttönen digikamera, pokkari tai järkkäri, eikä kännykkä? Miun merkillä esimerkiks noita EPL-malleja käytettynä saa melkein ilman rahaa, varmaan muitakin? Vai saatko sen kännykän kuvan siihen apunäytölle, silloinhan ei tosiaan tarvi kuin kepin, millä kännyn saa maanrajaan istuviltaan tai seisten? Tai siis saa myös sen pois sieltä maanrajasta, siinähän se ongelma on... kymppimillin kiintoavaimen kun pudottaa tallin lattialle, niin melkein on soitettava keittiöstä apuhenkilö paikalle.
jaava
Viestit: 2000
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Kamera lähelle maanpintaa

Viesti Kirjoittaja jaava »

Kävin ostamassa selfie-kepin
Keppi menee niin kasaan, että mahtuu mun takin taskuun (painaa 160g). Sopii hyvin matkaan perus kävelylenkeille.
Raskaammalla raudalla voi sitten palata kun on ilma ja valaistus sopiva.
Kuva
Tuossa on akku (latautuu USB:n kautta) ja BlueTooth, jonka paritin kännyn kanssa. Leukojen väliin menee 57 - 90mm leveä puhelin.

Kotona testailin ja hyvältä vaikuttaa. Suorilla jaloilla, eikä tarvi kumartaa 90-asteen mutkalle.
Tällä laskee helposti kännyn maanrajaan ja voi katsella ruudulta onko sommitelmasta mihinkään. Kun löytää ehdokkaan, niin ei muuta kuin kädensijan alla olevasta napista painaa ja känny ottaa kuvan.

Saiskohan tuossa mun kännyssä GPS-koordinaatit tallentumaan kuviin mukaan.

Taittuvanäyttöinen kamera
Kun kamera on kolmijalan jalkojen välissä, näyttöä ei pääse katsomaan läheltä, jolloin tarkennus on hankalaa/epätarkkaa. Mä tarvitsen lisäksi loopin, kun silmissä on muovilinssit, jotka ei tarkenna aivan lähelle.
jaava
Viestit: 2000
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Kamera lähelle maanpintaa

Viesti Kirjoittaja jaava »

Kokemuksia uudesta selfie-kepistä ... vai pitäiskö nimetä matalakuvauskepiksi :D
Otin parikymmentä kuvaa pienellä jaloittelulla, mutta yksikään ei ollut lähemmin tarkasteltuna sellainen, josta haluaisin ottaa isolla kameralla kuvia. Ilma oli niin kylmän oloinen, että paljain käsin ison kameran jalustan roplaaminen siirtymineen olis ollut itsekidutusta. Onneki on keppi ja känny, jolla etsiä karkeata sommittelua, eikä tarvi kontata tai kyykistellä - suorin jaloin onnistuu hyvin. Ja onneksi keppi sekä känny kulkee ongelmitta takin taskuissa.

Muutama ultra wide kännykuva oli jo hieman sinne päin. Käyttö on kuitenkin hieman hankalaa, koska kännyn näyttö jää aika pitkälle ja on vielä hiukan turhan paljon kulmassa katselijaan; sommitelma näkyy aika karkeana - ehkä mä olin itsekin hiukan väärässä asennossa.
Tällaista känny tallentaa ultra wide objektiivilla:
Kuva
Kuva: On toi laajis tarkka kameran asennosta - ei kepin nokassa olevaa kännyä saa kuin hyvällä onnella vaateriin.

Kun noita sommitelmia alkaa tulla enemmän, voi ilmetä ongelmia muistaa missä ne on kuvattu. Kännystä löytyi kuitenkin hieno ominaisuus: se pystyy tallentamaan otetun valotuksen kuvauspaikan ja vielä näyttämään sen kartalla!
jaava
Viestit: 2000
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Kamera lähelle maanpintaa

Viesti Kirjoittaja jaava »

Palatakseni vielä eiliseen matalakuvauskepin sisäänajoon, minkä jälkeen olin aivan jäässä (kuulemma olis pitänyt olla pitkät kalsarit alla) vaikka kuvasin vain jotakuinkin ulko-oven edessä:
Kuva
Kussakin paikassa otin useampia kuvia eri kulmista (kuvassa parhaat sommitteluehdokkaat). Ja aivan varmaa on, etten olisi raskaammalla kalustolla tuota tehnyt noinkin laajasti - hyvä kun kännykkä+keppi varustuksella.

On pahuksen vaikea kuvitella miltä kuva tulee näyttämään ilman kännykkää/kameraa, vaikkakin luulen silmän kehittyvän kokemuksen karttuessa. Toi on kuvakulma, jota olen viimeksi käyttänyt lähes 70 vuotta sitten, eikä ole oppi pysynyt päässä.

Nyt kuvittelen pitäväni reissuilla myös keppiä takin taskussa ja ottavani sommitteluaihioita kun hollille sattuu kiinnostavaa. Ja rankemman kuvausinnostuksen iskiessä katson parhaan ehdokkaan ja sen sijaintiedot kännystä.

Jostain syystä puhelimeen ei jää kuvauspaikan (lat, lon) koordinaatteja niin, että ne saisi ainakaan näkyviin EXIF-työkalulla, mutta kuvan yhteydessä puhelimesta saa kartan, johon kuvauspaikka on selkeästi merkitty.

PS. Räpläsin kännyä hetken ja nyt tulee latudi, longitudi koordinaatitkin kartan lisäksi. Enkä osaa sanoa mitä tein :shock:
Maffer
Viestit: 21658
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Kamera lähelle maanpintaa

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mitä jos vaihtaisitkin luurikuvaamiseen? Romut myyntiin ja Premium-luuri tilalle. Samalla voi vähän järkeistää tuollaista hyperlaajista takaisin ultralaajiksen puolelle. 70v sitte kattelit matalalta 40mm kinovastaavalla näkymällä, taapero olis ihmeissään hyperlaajiksen asennuksesta silmien tilalle.

Mä vaihdoin jo 40v iässä luurikuvaamiseen maanpinnan läheisyydessä. Dynyäkin piisaa enemmän kuin kinosta irtoaa vielä kymmeneen vuoteen (tätä menoa, kun kartelli ei ymmärrä Japanissa).

GPS tulee luurikuviin jos pidät luurista paikannustietoa päällä ja se on sallittu ohjelman käytön aikana (tuoreen Androidin tapa).
varjo57
Viestit: 30
Liittynyt: Marras 29, 2005 17 : 10

Re: Kamera lähelle maanpintaa

Viesti Kirjoittaja varjo57 »

Mä olen käyttänyt noita Super clamppeja keskiputkeen kiristäessäni siellä putken sisällä sopivaa puuakselinpätkää, niin pysyy putki muodossaan ja saa sen clampin kiristettyä kunnolla.
Vastaa Viestiin