Vastavalosuojasta ongelmia kylmässä

Mikä tahansa valokuvaukseen liittyvä oheislaite
jaava
Viestit: 1986
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Vastavalosuojasta ongelmia kylmässä

Viesti Kirjoittaja jaava »

Tuli vastaan tivi:ssä tällainen artikkeli:
Tuomas Kangasniemi kirjoitti:Ammattivalokuvaajan varoitus: Älä käytä tätä kameratarviketta kylmällä kelillä – voi pilata kuvat täysin
https://www.tivi.fi/uutiset/tv/51eeb79d ... parit:fdd9
Juttu perustuu PetaPixel:in artikkeliin:
Jaron Schneider kirjoitti:Lens Hoods Can Ruin Photos Taken in Cold Weather
Photographer Steve Perry was out photographing snowy owls with his wife when they both realized that something seemed off about their photos: they were soft. After some testing, he realized that the culprit might be his lens hood.
https://petapixel.com/2022/02/02/lens-h ... d-weather/

Jälkimmäisessä jutussa on kuvapareja ilman vastavalosuojaa ja suojan kanssa. Rajuja kuvia.
Kaveri neuvoo joko ottamaan vastavalosuojan pois, tai pitämään kameraa ulkoilman lämpötilassa 15 minuuttia ennen kuvaamista.

Tuo kameran lämpötilan tasaaminen on tietysti suomalaisille selkeää ja meillä tiedetään miten kamera viedään ulos ja tuodaan takas lämpimään.
Astrokuvauksissa monet käyttää vastavalosuojan ympärillä makuualustasta tehtyä lämmitintä, jossa on osalla vielä lämpövastukset matkassa. Tällöin uloin linssi ei ala huurtumaan ja jäätymään. Eli tähtikuvaajat lisäävät "vastavalosuojaa".

Onko joku huomannut huurtumisongelmia vastavalosuojan kanssa ja erityisesti pitkien putkien kanssa?
Eikös pilvetön taivas pyri nimenomaan huurruttamaan kylmiä pintoja. Tai ainakin mun autossa lasit tuppaa jäätymään kun ilma kylmenee.

Esimerkiksi tällaisia tähtikuvauskalustoja Suomen talveen:
"Erityisesti syksyllä, ja talvellakin, ongelmana on huurteen tiivistyminen optisten pintojen päälle. Tähän auttaa mustasta vaahtomuovista tehty huurreputki. Se on pituudeltaan noin 50 senttiä ja kiinnitetään kaukoputken eteen jatkeeksi. Samalla se estää hajavalon pääsyä systeemiin."
http://www.saunalahti.fi/~harrrab/menetelmat.html
Artikkelissa on yhdesä putkessa (monessa kuvassa) retkipatjaa putken ympärillä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Vastavalosuojasta ongelmia kylmässä

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Tämä on hölmöin juttu minkä olen vuosiin lukenut. Olisi jäänyt -35C kuvat ottamatta joka kerta ilman vastavalosuojaa. Se on aivan pakollinen jos ei halua kunnon valoissa ja pakkasessa kolmen sentin jääkerrosta lasiin ekan puolen tunnin aikana. Kertaakaan se ei ole paskonut kuvia. Ikinä.

VV siis nimen omaan suojaa huurulta. Nyt on jäbä kondensoinut romunsa jossain untuvatakin sisällä jos tuollaisia höpöjä kirjoittaa.
habannaama
Viestit: 5139
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Re: Vastavalosuojasta ongelmia kylmässä

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Aikas erikoiselta kyllä kuulostaa, tosin kaukoputkista monen tuntikausien sessioista erittäin kovissa pakkaslukemissa tyyliin -40 en osaa sanoa kun ei kokemusta, mutta kyllä mulla liki -30 asteessa ollut + siihen päälle erittäin kova meren jäällä puhaltava kalustoa lisäjäädyttävä viima, eikä koskaan minkäänlaisia ongelmia useamman tunnin reissuilta.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
T71
Viestit: 3443
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Vastavalosuojasta ongelmia kylmässä

Viesti Kirjoittaja T71 »

Maffer kirjoitti: Helmi 15, 2022 22 : 13 Tämä on hölmöin juttu minkä olen vuosiin lukenut. Olisi jäänyt -35C kuvat ottamatta joka kerta ilman vastavalosuojaa. Se on aivan pakollinen jos ei halua kunnon valoissa ja pakkasessa kolmen sentin jääkerrosta lasiin ekan puolen tunnin aikana. Kertaakaan se ei ole paskonut kuvia. Ikinä.

VV siis nimen omaan suojaa huurulta. Nyt on jäbä kondensoinut romunsa jossain untuvatakin sisällä jos tuollaisia höpöjä kirjoittaa.
Tossahan se selittää, että istui autossa lämpimässä ja kamat oli kuumina ja meni ulos vaan ottamaan kuvan, jolloin etulinssin eteen vastiksen sisään jäin lämmin ilmamassa, joka pilasi väreilyllä tuon kuvan. Noin meikäläisittän jonkun tunturipöllön kuvaaminen autosta onnistuu vaan Joroisilla tai sitten auto on ihan väärässä paikassa, mutta en mä tosiaan oo tavannut ainakaan itse kuvailla lämpimästä autosta lintuja pakkasella tai tossahan ei ollut ees oikeasti kylmää, vaan enemmän kait viileät kelit, 1 degree temp.

Eniten tässä kusee kuitenkin se, että noi kuvat pöllöistä on siis tehty photoshopilla tai sitten kaveri on ottanut se vastiksen aika hätään pois, tai pöllö ehkä on "jäätynyt" samaan asentoon molemmissa kuvissa, eli mikä lie mätäkuun juttu taas kyseessä.
aikaarska
Viestit: 11894
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Vastavalosuojasta ongelmia kylmässä

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Joo, jonkun lyhyen aikaa vastavalosuoja saattaisi aiheuttaa tuollaisen ilmiön (jos objektiivi ihan lämmin, ja viedään pakkaseen), mutta muuten ei.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
kajac
Viestit: 165
Liittynyt: Elo 11, 2015 14 : 55

Re: Vastavalosuojasta ongelmia kylmässä

Viesti Kirjoittaja kajac »

Ihan tuttu ilmiö itselle 400mm 2.8(kohtuullisen iso vastavalosuoja) kanssa talvella. Muilla putkilla en ole havainnut/kiinnittänyt huomiota. Kyse ei ymmärtääkseni "etulinssin huurtumisesta" vaan kylmän ilman ja lämpimän etulinssin/objektiivin kohtaamisesta joka aiheuttaa ongelmia kuvissa. Kuvat eivät ole ihan skarppeja. Kun vehkeet "hetken jäähtyy" niin ongelma poistuu vastavalosuojankin kanssa.
Itse viittaan ilmiöön minkä esim Steve Perry todennut.
Vastaa Viestiin