Valopöytä A4 kokoinen

Mikä tahansa valokuvaukseen liittyvä oheislaite
Vastaa Viestiin
lrcanon
Viestit: 158
Liittynyt: Tammi 14, 2014 15 : 48

Valopöytä A4 kokoinen

Viesti Kirjoittaja lrcanon »

onko jollain kokemusta A4 valopöytä tai piirustuspöydästä, itsellä kertynyt 45 vuodessa MV/värinegaa ja dioja, olisi mukavaa työstää skannaamalla jotkut ja tehdä kuviksi, ei viitsi ja jaksa tihrustella negoja valolamppua päin, hinnat halvimmillaan 25-200e ja parhaimmat reilusti yli, en siis tarvitse valolaitetta kuvaustarpeeksi, mutta en viitsi haksahtaa heikko valotehoiseen, kiitos vastauksista.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Kapama
Viestit: 626
Liittynyt: Tammi 19, 2018 9 : 03

Re: Valopöytä A4 kokoinen

Viesti Kirjoittaja Kapama »

Esimerkiksi tuolta:
https://www.fotonordic.fi/product/11014 ... xsQAvD_BwE

Myös tuolta:
https://www.topshot.fi/product/19345/re ... &utm_term=[36305-10317][d86f0c85-d0c6-4650-828a-36f2b5a291a4]
Pan
Viestit: 1457
Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13

Re: Valopöytä A4 kokoinen

Viesti Kirjoittaja Pan »

Rautakaupoistakin löytyy erilaisia led-paneleja. Tässä on värilämpötilan ja tehon säätö.
https://www.bauhaus.fi/led-paneeli-twee ... -18-w.html
SeppoK
Viestit: 74
Liittynyt: Helmi 10, 2007 23 : 39

Re: Valopöytä A4 kokoinen

Viesti Kirjoittaja SeppoK »

Minulla on vanha loisteputki Kaiser 2132 -valopöytä, jossa on pari hyvääkin ominaisuutta. Pöydässä on upotetut rivit dioille, jolloin suurenkin määrän järjestäminen valopöydälle on nopeaa. Nykyiset LED-pöydät taitavat kaikki olla suoria, jolloin niitä voi paremmin käyttää kopiointivalona. Valopöydän mukana tuli kolme kertaa suurentava luuppi, joka on todella kätevä skannattavia dioja valitessa.
Kapama
Viestit: 626
Liittynyt: Tammi 19, 2018 9 : 03

Re: Valopöytä A4 kokoinen

Viesti Kirjoittaja Kapama »

Mikähän noilla rautakaupan lätyillä mahtaa olla värintoistoindeksi? En menisi kehumaan.
Pan
Viestit: 1457
Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13

Re: Valopöytä A4 kokoinen

Viesti Kirjoittaja Pan »

Kapama kirjoitti: Tammi 22, 2022 20 : 34 Mikähän noilla rautakaupan lätyillä mahtaa olla värintoistoindeksi? En menisi kehumaan
Harvasta tuota kerrotaan, mutta negojen kanssa sillä ei suurtakaan merkitystä. Diat onkin sitten eri juttu, etenkin jos niitä on paljon.
lrcanon
Viestit: 158
Liittynyt: Tammi 14, 2014 15 : 48

Re: Valopöytä A4 kokoinen

Viesti Kirjoittaja lrcanon »

kiitos vastauksista, ostin Amatsonin kautta saksalaisesta kaupasta Kaiser 2454 A4 kokoisen toimitettuna 119e tulee muutamassa päivässä, luulen sen sopivan tarkoitukseeni.
jaava
Viestit: 2000
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Valopöytä A4 kokoinen

Viesti Kirjoittaja jaava »

lrcanon kirjoitti: Tammi 24, 2022 11 : 49 kiitos vastauksista, ostin Amatsonin kautta saksalaisesta kaupasta Kaiser 2454 A4 kokoisen toimitettuna 119e tulee muutamassa päivässä, luulen sen sopivan tarkoitukseeni.
Innoittuneena ostoksestasi tilasin samasta paikasta Kaiser 2453:n, joka on hieman pienempi, ja maksaakin vain 72€ kotiovelle. Mulle tuon ko'on pitäisi riittää, kun kuvaan filmiruudut yksi kerrallaan.
Yritän korvata tällä mun kahteen salamaan perustuvan kuvauslaatikon.
Amazon.de kirjoitti:Kaiser Fototechnik 2453 LED Light Plate "Slimlite Plano", 5000 Kelvin, Dimmable, Mains and Battery Operated, Light Surface 22 x 16 cm, 23 LEDs, 5000 Kelvin, CRI = 95
Tuo CRI=95 vaikutti erityisesti valintaan, vaikka en edes tiedä kuinka hyvin se kuvaa valon spektrin laatua:)
lrcanon
Viestit: 158
Liittynyt: Tammi 14, 2014 15 : 48

Re: Valopöytä A4 kokoinen

Viesti Kirjoittaja lrcanon »

jep, varmaan hyvä ostos, katselin samaa mutta leikkaamani mustavalkonegat menee lillasti yli maximimitan.
jaava
Viestit: 2000
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Valopöytä A4 kokoinen

Viesti Kirjoittaja jaava »

Nonnii Amazonin kautta tilatun valoplatan on tänään pistänyt lähetykseen Foto Müller ja sen pitäisi olla tällä 31. päivä.

Color Rendering Index CRI
Samalla katsoin hieman tietoa CRI:n merkityksestä. Tuollainen yksinkertainen lukuhan ei voi täysin kuvata kokonaista spektriä.
"General CRI value (Ra) is a simple and direct parameter to help you imagine how realistic or accurate your objects’ color vision or your final footage will be under the lights."
Ra is the average value of R1-R8, other values from R9 to R15 are missing in Ra calculation, including R9 Saturated Red, R13 Skin Color (Light), and R15 Skin Color (Medium), which are all difficult colors to faithfully reproduce.

Luettuani artikkelin "Why R9 is important for High CRI Lighting?" (kaupallinen ja suojaamaton sivu store.mmsvideolight.com):
http://www.mmsvideolight.com/why-r9-is- ... -lighting/
jään jännittämään mikä tuon Kaiserin valotason R9 sitten on ja onko sen CRI-laskentaan kuulunut nuo R9-R15.

Artikkelista: "What is good R9 color rendering value?"
  • POOR: The Department of Energy (ENERGY STAR) has regulated a standard of Ra ≥ 80 and R9 > 0. In this regulation, the R9 value is poor.
  • MEDIUM: The California Energy Commission defined Ra ≥ 90 and R9 > 50, in which the R9 value is acceptable “Medium”
  • GOOD ENOUGH: NHK Science & Technology Research Laboratories and Panasonic Corporation recommend Ra ≥ 90 and R9 ≥ 80 for white LED Lighting. The R9 value is good enough.
lrcanon
Viestit: 158
Liittynyt: Tammi 14, 2014 15 : 48

Re: Valopöytä A4 kokoinen

Viesti Kirjoittaja lrcanon »

saas nähdä saanko Amazonin kautta 24.1 tilaamaani Kaiser 2454 valopöytää, myyjäliike FotoKoch-de, osoitteeni on oikea Suomeen mutta laittaneet toimitusmaaksi Saksan? toimittaja DPD, piti tulla 27/28.1 nyt tuloaika 2-4.2 lisäyksenä jos ei näy pyydä rahojen palautus???
jaava
Viestit: 2000
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Valopöytä A4 kokoinen

Viesti Kirjoittaja jaava »

Valopöytä tuli naapurilähiön R-kioskille. Mulla meni puoli tuntia kaivaa auto esille, jolloin myöhästyin, ovi oli jo lukossa ... kioskin työntekijä kuitenkin otti mut vastaan ja antoi paketin. Että tuntuu hyvältä törmätä tällaiseen ystävällisyyteen.

Valopöytä oli ehjä, ja kokeilin sen myös toimivan silmämääräisesti.

Sitten piti kaivaa 2015 rakentamani salamalaitteiden valoa käyttävä valolaatikko esiin ja upottaa Kaiser sen sisään. Hyvin se sopi - tällä systeemillä pääsen kuvaamaan kaikki mun diat ja filmit. Salamalaitteita olen käyttänyt monesta syystä aika rajoitetusti.

Valolaatikon rakentelusta:

1. Salamat on istutettu laatikon päihin. Aluksi kokeilin pelkällä A4-arkilla, myöhemmin maalasin sisustan valkoiseksi. En ole oikein varma maalin vaikutuksesta valon spektriin - näissä hommissa pitäis olla vissiin kunnon mittauslaitteet.
Kuva

2. Valolaatikko kannen kanssa ja maalaushommat jo tehty. Valoaukko on maalattu mustaksi, kun ajattelin sen estävän hajavalon heijasteluita.
Alumiinikisko (kuvassa vielä kiinnittämättä) ohjaa kehystä, jolloin halutun ruudun asemointi kuvakenttään on helppoa ja nopeaa.
Negapidikkeitä mulla on 120, 35 ja 110 filmeille.
Kuva

3. Sijoitin Kaiserin valopöydän laatikon sisään, johon tämä pienempi malli mahtuu. Nyt voin jättää hankalat salamat pois!
Kuva

Nyt sitten täytyy vielä reparoida ja kasata systeemi tuotannolliseen kuntoon ja ei muuta kun ottamaan koekuvia.
Ajattelin käyttää värinegojen konversiossa LR:n lisäkkeenä toimivaa Negative Lab RAW:ta. En ole vielä kokeillut tuota ja hieman mietityttää joudunko tekemään negapidikkeisiin reikiä, jotta ohjelma näkee kuvista negan reunuksen värin.
lrcanon
Viestit: 158
Liittynyt: Tammi 14, 2014 15 : 48

Re: Valopöytä A4 kokoinen

Viesti Kirjoittaja lrcanon »

ok, sinulla hyvä proggis, kokeilemalla varmaan kaikki selviää, onnistuneeseen lopputulokseen, itse skannaan negat.
kuvankka
Viestit: 158
Liittynyt: Heinä 05, 2021 16 : 07
Paikkakunta: Finland

Re: Valopöytä A4 kokoinen

Viesti Kirjoittaja kuvankka »

Itse tilasin tuollaisen Reflectan A4 -koon valopöydän: https://www.fotonordic.fi/product/11014 ... -valopoyta
Ihan hyvä valopöytä digitointityöhön.
Itselle tulleessa yksilössä sattuu olemaan päällä oleva suojamuovi aivan ryppyinen lähes joka kohdasta, olen antanut sen toistaiseksi olla vielä suojana ja digitoinut siinä kohdassa jossa suojamuovi on tasainen.
Huomasin sen että valopöydän mustat reunat kuumenevat käytön aikana (johtuu ehkä suojamuovista?).

Pelkkään digitointiin menisi kyllä pienempi A5 -koon valopöytä paremmin.

A3 -koon valopöytä saisi olla jos tekee jotain negatiivien järjestelytyötä.
Vastaa Viestiin