Joko hommaan valaisinjalustan

Mikä tahansa valokuvaukseen liittyvä oheislaite
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Re: Joko hommaan valaisinjalustan

Viesti Kirjoittaja tehodia »

ilmari1970 kirjoitti:...niin salamaa pitää siirrellä kuitenkin aina välillä. Lisäksi tuo salamaständin yläputken irrotusmahdollisuus on minusta aivan turha, kädessä pidettävän kepin päässä sateenvarjosetti on suorastaan vaarallinen.
Kuvaajia ja kuvaustilanteita on tietysti erilaisia. Omissa kuvauksissa se siirtely on kyllä onnistunut kaikein helpoiten, kun avustajaa pyytää asettamaan putken päässä olevan salaman osoittamaan halutusta paikasta haluttuun suuntaan. Toisaalta tuo jalusta on kokonaisuudessaankin sen verran kevyt, että kädessä pidettäessäkin se kolmijalka voisi olla siinä kiinni, mutta miksi turhaan.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Joko hommaan valaisinjalustan

Viesti Kirjoittaja niffe »

Hei Jaava, tuo sinun esimerkkisi salamien kiinnityksestä varustetankoon on aika kyseenalaisen näköinen. Noita saa 3-4 salaman kiinnityksellä S-bracketteihin ja vaikka tällaisia https://www.amazon.de/dp/B00AA935C6/ref ... 7&sr=8-288 tai https://www.amazon.de/dp/B00RXCMYAW/ref ... 7&sr=8-284 tahi https://www.amazon.de/dp/B07CLM9SN5/ref ... 7&sr=8-278.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Re: Joko hommaan valaisinjalustan

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

niffe kirjoitti:Hei Jaava, tuo sinun esimerkkisi salamien kiinnityksestä varustetankoon on aika kyseenalaisen näköinen. Noita saa 3-4 salaman kiinnityksellä S-bracketteihin ja vaikka tällaisia https://www.amazon.de/dp/B00AA935C6/ref ... 7&sr=8-288 tai https://www.amazon.de/dp/B00RXCMYAW/ref ... 7&sr=8-284 tahi https://www.amazon.de/dp/B07CLM9SN5/ref ... 7&sr=8-278.
Mun mielestä tuo tasovaloviritys pikkusalamoilla on vähä kökkö.
Salamat pitäis olla suunnattuna tasovalon pohjaan päin, mistä ne heijastuisivat tasaisemmin diffuusiokankaille. Tuossa pitää olla aika jytkyä diffuusiokangasta ettei tuu hotspottia.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Joko hommaan valaisinjalustan

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Hannu KH kirjoitti:
niffe kirjoitti:Hei Jaava, tuo sinun esimerkkisi salamien kiinnityksestä varustetankoon on aika kyseenalaisen näköinen. Noita saa 3-4 salaman kiinnityksellä S-bracketteihin ja vaikka tällaisia https://www.amazon.de/dp/B00AA935C6/ref ... 7&sr=8-288 tai https://www.amazon.de/dp/B00RXCMYAW/ref ... 7&sr=8-284 tahi https://www.amazon.de/dp/B07CLM9SN5/ref ... 7&sr=8-278.
Mun mielestä tuo tasovaloviritys pikkusalamoilla on vähä kökkö.
Salamat pitäis olla suunnattuna tasovalon pohjaan päin, mistä ne heijastuisivat tasaisemmin diffuusiokankaille. Tuossa pitää olla aika jytkyä diffuusiokangasta ettei tuu hotspottia.
Tosta tasovalosta samaa mieltä. Mua oikeastaan kiinnostaa, et oletteko itse käyttäneet tai nähneet kenenkään käyttävän muutenkaan noit neljän salaman härpäkkeitä. Erästä nimeltä mainitsematonta USAlaista kuvaajaa lukuunottamatta, jolla on omia nimikkotelineitä. Muutama vuosi sitten toi oli vielä ok ajatus, mut sen jälkeen quantum, elinkka ja profoto + usseempi kiinalainen valmistaja on tuonut melko tehokkaita salamia pienessä paketissa kohtuu hinnalla (no profoto ei oo koskaan kohtuullinen) eli onks noi lähtökohtaisesti eilisen päivän juttuja ja kuka jaksaa viritellä tollasia? En ole ite nähnyt (olen oman toimen ohella välillä kuvannut noissa mallien ja kuvaajien yhteisissä harrastajapiireissä), mut se ei tarkoita etteikö noit jossakin pyöris.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Re: Joko hommaan valaisinjalustan

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

ttuplai kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:
niffe kirjoitti:Hei Jaava, tuo sinun esimerkkisi salamien kiinnityksestä varustetankoon on aika kyseenalaisen näköinen. Noita saa 3-4 salaman kiinnityksellä S-bracketteihin ja vaikka tällaisia https://www.amazon.de/dp/B00AA935C6/ref ... 7&sr=8-288 tai https://www.amazon.de/dp/B00RXCMYAW/ref ... 7&sr=8-284 tahi https://www.amazon.de/dp/B07CLM9SN5/ref ... 7&sr=8-278.
Mun mielestä tuo tasovaloviritys pikkusalamoilla on vähä kökkö.
Salamat pitäis olla suunnattuna tasovalon pohjaan päin, mistä ne heijastuisivat tasaisemmin diffuusiokankaille. Tuossa pitää olla aika jytkyä diffuusiokangasta ettei tuu hotspottia.
Tosta tasovalosta samaa mieltä. Mua oikeastaan kiinnostaa, et oletteko itse käyttäneet tai nähneet kenenkään käyttävän muutenkaan noit neljän salaman härpäkkeitä. Erästä nimeltä mainitsematonta USAlaista kuvaajaa lukuunottamatta, jolla on omia nimikkotelineitä. Muutama vuosi sitten toi oli vielä ok ajatus, mut sen jälkeen quantum, elinkka ja profoto + usseempi kiinalainen valmistaja on tuonut melko tehokkaita salamia pienessä paketissa kohtuu hinnalla (no profoto ei oo koskaan kohtuullinen) eli onks noi lähtökohtaisesti eilisen päivän juttuja ja kuka jaksaa viritellä tollasia? En ole ite nähnyt (olen oman toimen ohella välillä kuvannut noissa mallien ja kuvaajien yhteisissä harrastajapiireissä), mut se ei tarkoita etteikö noit jossakin pyöris.
Puhut asiaa. Noissa pikkusalamahärveleissä on aika karmee näprääminenn

Itse käytän pikkusalamoita pieniin helppoihin juttuihin, radio-ohjattuina ovat ihan näppäriä.

Kun valon tarve kasvaa, nappaan Elinkan Quadran mukaan, se on ihan näppärä ja tasovalohommelit toimii hyvin.
Sitten löytyy yli 10 vuotta vanha Power Star invertteri jolla saan pari Elinkan EL 500 maastoon välkkymään, edelleen näprääminen on aika pientä, mutta paino ja koko hieman kasvaa.

Sitten tietysti näitä voi käyttää yhdessäkin, tarpeen mukaan.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Joko hommaan valaisinjalustan

Viesti Kirjoittaja jaava »

niffe kirjoitti:Hei Jaava, tuo sinun esimerkkisi salamien kiinnityksestä varustetankoon on aika kyseenalaisen näköinen. Noita saa 3-4 salaman kiinnityksellä S-bracketteihin ...
Ajattelin kiinnittää salamoista 2 tangon yläpuolelle ja 2 alle, jolloin painopiste asettuu mukavammaksi ja samalla valo (saattaa) osua valonmuokkaimeen tasaisemmin.
En tiedä tekeekö se tuosta vähemmän kyseenalaisen:)
Hieman tähän malliin:
Kuva
Kuva: Ehkä olis syytä suunnata valoa hieman tarkemmin eteen tai varjon keskikohtaan
Esteettisestihän tää tanko on kyllä kökkö.

Mä katselin myös noita, joissa salamat saa ympyrän kehälle, mutta minusta siinä tulee myös salaman kiinnitysosaan melkoinen vääntö.
Yhteinen triggeri useammalle salamalle ei taas sovi/ole tarpeen mun laitteiden kanssa:
Salamat on kaikki Canonin RC radioverkossa (Canon 600EX-RT yhteensopivia), jolloin jokainen salama saa kameralla olevalta kontrollerilta (Canon Canon ST-E3-RT yhteensopiva) omat komentonsa.
Hannu KH kirjoitti:Mun mielestä tuo tasovaloviritys pikkusalamoilla on vähä kökkö.
Salamat pitäis olla suunnattuna tasovalon pohjaan päin, mistä ne heijastuisivat tasaisemmin diffuusiokankaille. Tuossa pitää olla aika jytkyä diffuusiokangasta ettei tuu hotspottia.
Valon tasaisuuden kannalta paras olis ehkä kiinnitin, jossa jokaisen salaman saa osoitettua varjon/heijastimen keskikohtaan. Noista kaupallisissa, mitä löysin, ei vain missään ollut tarvittavaa säätöä.
Hannu KH kirjoitti:Kun valon tarve kasvaa, nappaan Elinkan Quadran mukaan, se on ihan näppärä ja tasovalohommelit toimii hyvin.
Mulla on ollut noi Yongnuon salamat jo muutamia vuosia, ja meinaan pysyä niiden varassa tiukasti loppuun asti:) ... toivottavasti.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Joko hommaan valaisinjalustan

Viesti Kirjoittaja niffe »

Hannu KH kirjoitti: Mun mielestä tuo tasovaloviritys pikkusalamoilla on vähä kökkö.
Salamat pitäis olla suunnattuna tasovalon pohjaan päin, mistä ne heijastuisivat tasaisemmin diffuusiokankaille. Tuossa pitää olla aika jytkyä diffuusiokangasta ettei tuu hotspottia.
Mulla on itsellä tuollainen S-bracket, joka toimii just niin. En vain löytänyt kuvaa sellaisesta.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Re: Joko hommaan valaisinjalustan

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Noi pikkusalamat pitäis kääntää pitkäksi ja pistää nippusiteellä yhteen. Näin niiden valo tulisi lähes yhdestä pisteestä ja varjostaisivat valoa mahdollisimman vähän jos on kyseessä esim heijastava sateenvarjo. Läpiampuvassa varjossa tuommonen salamaviuhka saa aikaan monta hotspottia ja varsinkin läheltä kuvatessa varjon reunasta tulee (entistäkin) huonompi. Samoin varjon laatua heikentää tuommonen salamaviuhka heijastavan varjon sisällä.

Saattais vaan lämpeäminen tulla ongelmaksi kun täydellä teholla paukuttaa.

Näissä on vähän sama juttu kuin linssillisissä ledpaneeleissa jotka vaativat valon eteen varjoja pehmentävän diffuusiomuovin. Ei hyvä.

Mun mielestä pikkusalamasysteemit on niin kauan hyviä, kun niillä pärjätään 1 salama/valo....
Mutta nykyään löytyy niin paljon hyviä tehokkaita akkusalamoita että suurempaan valontarpeeseen kannattaa hankkia niitä.

Kun minä aikoinani niitä ostin, niin studiosalaman invertteri ja myöhemmin Elinka Quadra olivat niitä harvoja vaihtoehtoja. Mutta toimivat nykyäänkin ihan hyvin. Ja pikkujuttuihin pikkusalamat.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Joko hommaan valaisinjalustan

Viesti Kirjoittaja jaava »

ttuplai kirjoitti:Mua oikeastaan kiinnostaa, et oletteko itse käyttäneet tai nähneet kenenkään käyttävän muutenkaan noit neljän salaman härpäkkeitä. Erästä nimeltä mainitsematonta USAlaista kuvaajaa lukuunottamatta, jolla on omia nimikkotelineitä.
Tää herra puhuu ainakin selkeällä brittikorostuksella, ettei hän puhdas jenkki ole (mukana sekä softbox-kiinnitysosa, sekä salamoiden ja sateenvarjojen kiinnitysrauta):
Using the Lastolite Quadflash Bracket https://www.youtube.com/watch?v=jo6DLhTX1vI
Herra esittelee eri käyttötapoja sateenvarjoilla ja softbox:lla tuolle neljän käsisalaman kiinnityspäälle ja sen jälkeen näyttää muutaman esimerkkikuvaustilanteen.

Tuohon sais pelkän salamoiden ja sateenvarjojen kiinnitysraudan noin sadalla eurolla:
https://www.bhphotovideo.com/c/product/ ... acket.html
Viimeksi muokannut jaava, Joulu 08, 2019 13 : 24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Joko hommaan valaisinjalustan

Viesti Kirjoittaja jaava »

Katselin vähän näkemyksiä siitä kuinka käsisalmoiden tapa ilmoittaa valovoimaa (GN) vertautuu studiosalamoiden kondensaattoreihin varatun sähkön energiaan (Ws).
A speedlite like the Phottix Mitros, Canon 600EX RT, Nikon SB-910, etc. average about 65 watt-seconds so 400/65 = 6.15 or in more practical terms: 6.
Tuohan riippuu olellisesti siitä, kuinka studiosalama saa sähköenergian muutettua valoksi ja ohjataan kohteeseen.
Viimeksi muokannut jaava, Joulu 08, 2019 18 : 28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Joko hommaan valaisinjalustan

Viesti Kirjoittaja jaava »

Muutama 4 ja 5 käsisalamainen salamapää:
Kuva
  • A: On selkeästi näistä yksinkertaisin ja samalla halvin
  • B: Tässä mallissa on pistetty kuulapää kääntämään kaikkia salamayksiköitä kerrallaan.
  • C: Tämä on ainoa, jossa salamat asennetaan pötkylöinä, jolloin niiden keskinäinen etäisyys jää minimaaliseksi. Sisältää myös softbox:lle kiinnitysraudan.
  • D: S-type Bracket, johon saa lisäksi 4 käsisalamaa. Siis yhteensä 5 käsisalamaa!
Lisätietoja: Google hakuun vaan "Multiple flash holder".

PS. eBay:ssa on myynnissä kuvan D:n näköinen tuote (Approximately 18.04 EUR):
5in1 Bracket S-Type Bowens Mount Handle Holder for Speedlite Flash Snoot Softbox
https://www.ebay.com/itm/5in1-Bracket-S ... Sw44BYGVIR
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Joko hommaan valaisinjalustan

Viesti Kirjoittaja jaava »

Nonnii, sehän oli pistettävä tilaukseen (hintaa kertyi tässä vaiheessa €18.81 EUR):
S Type Bowens Mount 5 Flash Holder Bracket Head Hand Grip for Speedlite Softbox
Tällainen:
Kuva
Saas nähdä mitä tulee:)
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Joko hommaan valaisinjalustan

Viesti Kirjoittaja niffe »

Just tuollainen. Siihen saa keskelle yhden AD 200:n, sitten kun olet hankkinut sellaisen ;) Ei tuo sinänsä ole huono ideanakaan, koska läpiammuttavalla varjolla voi "painottaa" valon suuntaa hieman tarvittaessa.
poweri
Viestit: 407
Liittynyt: Helmi 03, 2008 11 : 57
Viesti:

Re: Joko hommaan valaisinjalustan

Viesti Kirjoittaja poweri »

Kannattaako noita tilata Kiinasta, kun kaikkea saa läheempääkin

https://www.digitarvike.fi/product/1020 ... ket-bowens" onclick="window.open(this.href);return false;
kuka ampus? Who's shooting?



6D&EosM|EF 100 IS L F2,8|EF 16-35 F4 IS|EF 24-105 L|EF 50/1.4|EF 70-200 2,8 L II |HELIOS|EF Extender X2 III|EX 580 II|EX 430 II|YN 560|YashicaFX-D|Yashica FX-3|Benro|Mannfrotto|Sirui|And a bunch of other sh*t....
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Re: Joko hommaan valaisinjalustan

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Hannu KH kirjoitti:Noi pikkusalamat pitäis kääntää pitkäksi ja pistää nippusiteellä yhteen. Näin niiden valo tulisi lähes yhdestä pisteestä ja varjostaisivat valoa mahdollisimman vähän jos on kyseessä esim heijastava sateenvarjo. Läpiampuvassa varjossa tuommonen salamaviuhka saa aikaan monta hotspottia ja varsinkin läheltä kuvatessa varjon reunasta tulee (entistäkin) huonompi. Samoin varjon laatua heikentää tuommonen salamaviuhka heijastavan varjon sisällä.

Saattais vaan lämpeäminen tulla ongelmaksi kun täydellä teholla paukuttaa.

Näissä on vähän sama juttu kuin linssillisissä ledpaneeleissa jotka vaativat valon eteen varjoja pehmentävän diffuusiomuovin. Ei hyvä.

Mun mielestä pikkusalamasysteemit on niin kauan hyviä, kun niillä pärjätään 1 salama/valo....
Mutta nykyään löytyy niin paljon hyviä tehokkaita akkusalamoita että suurempaan valontarpeeseen kannattaa hankkia niitä.

Kun minä aikoinani niitä ostin, niin studiosalaman invertteri ja myöhemmin Elinka Quadra olivat niitä harvoja vaihtoehtoja. Mutta toimivat nykyäänkin ihan hyvin. Ja pikkujuttuihin pikkusalamat.
Tästäkin me ollaan selkeesti samaa mieltä eli käsisalama on kätsy sellasena nopeena juttuna (korkovalona, seinästä/katosta heijastavana, takkaan tungettuna, jalkalampun heijastimen sisään laitettuna, kameran rungossa), mut noi monen salaman systeemit tuottaa enempi ongelmia kuin ratkaisee (noi monivarjot on yks, jonka tosin saa myös joillakin heijastavilla kiinasysteemeillä aikaseksi - godoxin oma sattaribeautydish-härpäke on tosta hyvä esimerkki, jonka sisäiset heijastukset muodostaa itseasissa muutaman erillisen hotspotin ja ne näkyy varjoissa. Godoxin salamat ovat ok, mut lisälaitteet liki järjestään täyttä kuraa jos kyseessä on jotain muuta kuin lisää kaapelia).

Pääosin ylihinnoiteltulla MagModilla on sellanen nopia kahden salaman systeemi, jota vois edes ajatella vaikka parin AD200:n kanssa. Siis jos haluaa merkistä maksaa ja kokee Pye Jirsan idolikseen, mut muuten pysyisin noista erossa. Menee äkkiä satku sinne ja toinen tänne ja lopulta huomaa, et samalla hinnalla olis saanu jotain kunnollistakin.

ps. tota Lastoliten maksamaa mannekiinia ei lasketa käyttäjäksi.
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Joko hommaan valaisinjalustan

Viesti Kirjoittaja jaava »

poweri kirjoitti:Kannattaako noita tilata Kiinasta, kun kaikkea saa läheempääkin
https://www.digitarvike.fi/product/1020 ... ket-bowens" onclick="window.open(this.href);return false;
Mä en pidä kiinahankintaani mitenkään hyvänä ja suosinkin suomalaista kivijalkaa. Lisäksi kiinalaisen tuotteen kanssa on aina epävarmuus sen teknisestä laadusta (ottaisko ne edes palautusta vastaan - en ole kokeillut). Suomalainen kivijalka kuitenkin kantaa vastuunsa.
Tunnustettakoon, että olisin saattanut valita tuon esimerkkisi, jos olisin aktiivisemmin hakenut vaihtoehtoja. Annoin kuitenkin mennä sillä mielellä, että vilastaan nyt tätäkin vaihtoehtoa lähempää. Kun halvalla sain.

Ei tuo suomivaihtoehto ihan nikottelematta menisi (eo. esimerkin hinnat):
  • Godox S-type Speedlite Bracket (Bowens)
    Hinta 29,90€
    Toimitus 4,90€ - 14,90€
  • Godox S-FA neljän salaman speedlite adapteri (S-EC ja S-type yhteensopiva)
    Hinta 14,90€
    Lisäosalla salamoiden kokonaismäärää rajottuu 4 käsisalamaan.
Yhteensä 50,00€ - 60,00€ (Mun 5 salaman sovitteen hankinta oli vajaa 19,00€)
Viimeksi muokannut jaava, Joulu 09, 2019 11 : 05. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Joko hommaan valaisinjalustan

Viesti Kirjoittaja jaava »

Tupla
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Joko hommaan valaisinjalustan

Viesti Kirjoittaja jaava »

ttuplai kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Noi pikkusalamat pitäis kääntää pitkäksi ja pistää nippusiteellä yhteen. Näin niiden valo tulisi lähes yhdestä pisteestä ja varjostaisivat valoa mahdollisimman vähän jos on kyseessä esim heijastava sateenvarjo. Läpiampuvassa varjossa tuommonen salamaviuhka saa aikaan monta hotspottia ja varsinkin läheltä kuvatessa varjon reunasta tulee (entistäkin) huonompi. Samoin varjon laatua heikentää tuommonen salamaviuhka heijastavan varjon sisällä.

Saattais vaan lämpeäminen tulla ongelmaksi kun täydellä teholla paukuttaa.

Mun mielestä pikkusalamasysteemit on niin kauan hyviä, kun niillä pärjätään 1 salama/valo....
Mutta nykyään löytyy niin paljon hyviä tehokkaita akkusalamoita että suurempaan valontarpeeseen kannattaa hankkia niitä.
Tästäkin me ollaan selkeesti samaa mieltä eli käsisalama on kätsy sellasena nopeena juttuna (korkovalona, seinästä/katosta heijastavana, takkaan tungettuna, jalkalampun heijastimen sisään laitettuna, kameran rungossa), mut noi monen salaman systeemit tuottaa enempi ongelmia kuin ratkaisee (noi monivarjot on yks, jonka tosin saa myös joillakin heijastavilla kiinasysteemeillä aikaseksi - godoxin oma sattaribeautydish-härpäke on tosta hyvä esimerkki, jonka sisäiset heijastukset muodostaa itseasissa muutaman erillisen hotspotin ja ne näkyy varjoissa. Godoxin salamat ovat ok, mut lisälaitteet liki järjestään täyttä kuraa jos kyseessä on jotain muuta kuin lisää kaapelia).
Näkökulma
Tässä tahtoo tulla (niin kuin aina) esille kaksi näkökulmaa: harrastaja ja ammattilainen (tai puolikas).
Ammattilaisella on eri prioriteetit. Eritoten: toimintavarmuus, aika, tuottavuus ja uskottavuus. Harrastajalla taas on aikaa roplata ja tutustua laitteisiin - sehän on monella puolet harrastusta.

Valon laatu
Noi hotspotit ja monen varjon syntyminen on varmasti ongelma. Auttaako siihen muu kuin kokemuksen kautta saatu näkemys.

Missä mennään
Mun ongelma on kuitenkin edelleen (ennen homman eskaloitumista) ottaa ryhmäkuva ravintolassa, jonka omia valoja ei voi käyttää. Ja kuvittelen sen onnistuvan neljällä käsisalamalla, jotka sijaitsee juuri kameran takana. Onko käytössä sitten läpi ammuttavasateenvarjo, heijastava sateenvarjo vai jokin oikea softbox on edelleen auki oleva ongelma. Mä en edes tiedä vielä minkälaisen pehmentimen toi mun hankkima valojalusta kykenee kantamaan salamapään ja neljän salaman lisäksi.
Toisarvoisesti ajattelin opetella hieman lisää ja monipuolisemmin salamakuvausta noilla käsisalamilla, joita voi ohjata kontrolleriyksiköltä helposti. Pitää varmaan hommata salamapää mun mikrofonitelineeseenkin:) (Salamoiden sijoittelu on ollut mulla jatkuva ongelma valojalustojen puutteen takia)
ilmari1970
Viestit: 353
Liittynyt: Maalis 01, 2005 21 : 46

Re: Joko hommaan valaisinjalustan

Viesti Kirjoittaja ilmari1970 »

Onko näillä härpäkkeillä tarkoitus tehdä asiakkaaseen kallis ja erikoinen vaikutus, vai onko normaali tylsä salamakuvaus jo niin nähty, että tämmöisistä erikoisuuksista saa vaan enää kiksit? 4-5 salamaa väläytettynä samasta kohtaa ei mun järkeilyn mukaan kaipaa enää muuta kuin 25 Asan Kodachromen kaveriksi, kieltämättä hienolta näyttää asiakkaan (?) tilaamassa multivisiossa. Beigen väriset tuolit rivissä ja hopeanharmaa valkokangas, ai jai, melkein voi maistaa jo pannukahvin tuoksun...
jaava
Viestit: 1997
Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
Paikkakunta: Espoo

Re: Joko hommaan valaisinjalustan

Viesti Kirjoittaja jaava »

ilmari1970 kirjoitti:Onko näillä härpäkkeillä tarkoitus tehdä asiakkaaseen kallis ja erikoinen vaikutus, vai onko normaali tylsä salamakuvaus jo niin nähty, että tämmöisistä erikoisuuksista saa vaan enää kiksit.
Mulla ei ole asiakkaita. Harrastan valokuvausta ja sukulaiset yms. tutut on keksineet painostaa mua, ymmärtämättä minkälaisen stressin sillä saa aikaiseksi. Jos joukossa on kuitenkin joku salamakuvausta ymmärtävä, niin mun reaktio on lähinnä häpeä. En kehtaa olla kuitenkaan yrittämättä.
Ajatus on hyödyntää jo olemassa olevat käsisälamat (4 kpl) ja taistella vastaan harrastuksen leviämistä studiosalamiin.
Mun ongelmakuvaus on jo useampana vuonna tehty ilman salamia, pelkillä ravintolan omilla kattovaloilla ja näyttämön spoteilla. Eikä niistä saa rajullakaan jälkikäsittelyllä kunnollisia (mun on vaikea tunnustaa niiden olevan mun tuotoksia). Jos kuvattavat voisi jäädyttää ja käyttää parasta valotusaikaa, ISO:a ja aukkoa, sekä sammuttaa ainakin spottivalot, niin tuohan olsi helppo homma ilman mitään salamia.
ilmari1970 kirjoitti:4-5 salamaa väläytettynä samasta kohtaa ei mun järkeilyn mukaan kaipaa enää muuta kuin 25 Asan Kodachromen kaveriksi, kieltämättä hienolta näyttää asiakkaan (?) tilaamassa multivisiossa.
Tilaajaahan mulla ei ollut, on vain kuvaamaan mua painostaneita ihmisiä (kun mulla kerran on hyvä kamera).
Tuo, 4-5 salamaa väläytettynä heti kameran takana, oli yhdessä netin syövereistä löydetyssä tapausselosteessa. Se on kuulemma varmin tapa saada jotakuinkin säädyllinen kuva käsisalamilla laajasta ihmisjoukosta, kun valo ei muuten riitä.
Tietysti salamien riittäessä, voisi yrittää päävaloa 45/45 astetta, täytevaloa, takavaloja ja ties mitä. Ja mikä ettei hommais kunnon studiovalot ... ainakin 5 kpl 400Ws salamaa, sun muuta rompetta, eihän tänne ole säästelemään tultu. Niin ja vois opetella oikeasti ottamaan kunnon ryhmäkuvia sillain, että itsekin ymmärtää mitä tekee.
Vastaa Viestiin