KonicaMinolta A2 ensituntuma

Minolta-digit, Olympus-digit (ei-järjestelmädigejä)
mustis2

KonicaMinolta A2 ensituntuma

Viesti Kirjoittaja mustis2 »

No niin, nyt on yksi ilta leikitty A2:lla.

Laitteessa on paljon nappuloita ja ensi alkuun ei meinannut syntyä kuvaa lainkaan :D mutta loppuillasta napit alkoivat olla oikeilla paikoillaan ja melkein kaikkiin on helppo osua sormilla kameraa katsomatta. Akun kesto tuntuu olevan asiallinen. Zoomin tuntumaa on testeissä kritisoitu. Ei se yhtä jämäkkä ole kuin järjestelmäkameroissa, mutta en nyt menisi sitä ihan muovikseksikaan haukkumaan. Pääasia, että se toimii käsipelillä, eikä moottorilla!

Kuvat eivät vielä olleet hirmu häävejä. Kohinaa näyttäisi olevan, joskin toisaalta jopa ISO800:lla näyttäisi tulevan hyvinkin asiallisia kymppikuvaprinttejä, ruudulta arvioituna siis. Taitaa olla niin, että kun on enemmän megapikseleitä niin suurilla ISO-luvuilla kohinapisteetkin ovat pienempiä ja siksi eivät välttämättä niin häiritseviä tai aiankin kuvankäsittelyohjelmalla paremmin poistettavissa.

Kuvanvakaaja tuntuu toimivan niinkuin odottaakin - auttaa saamaan veitsenterävän kuvan jos on tukeva ote, mutta ihmeisiin ei sekään pysty eli jos kamera oikein heilahtamalla heilahtaa niin kuva on sen näköinen.

Resoluutio on vielä pieni pettymys. Odotin, että jääkaapin ovessa olevien muistilappujen tekstin voi lukea helposti (kun on kuvattu koko huonetta) jos suurentaa kuvaa tietokoneen ruudulla, mutta näyttääkin tulevan kohina vastaan. Säädt saattoivat kyllä olla jonkin verran pielessä, täytyy vielä opetella.

Valkotasapainon automaattiarpominen ei tunnu olevan mitään huippuluokkaa. Kuvailin sisätiloissa ruskeaa kissaa ja parissa kuvassa (salamalla kuvatessa) siitä tuli ihan sininen(!). Lisäksi ulkona "halliulkovalon" valossa maisema näytti ihan vihreältä, laitoinpa valkotasapainoksi minkä tahansa valmiista asetuksista löytyvän. Pieniä eroja tuli, mutta kovin oli vihreää.

Mutta ei huolta! Manuaalinen valkotasapainon asettaminen ei ole koskaan ollut näin helppoa: kamera kohti esim valkoista tiiliseinää tai lumihankea, paina kameran vasemmassa kyljessä olevaa napppia ja sitten jo kysytäänkin, mihin kolmesta muistipaikasta haluat valkotasapainon tallentaa. Jo alkoi maisema näyttää luonnolliselta. Tämän ominaisuuden soisi olevan yhtä näppärästi toteutettuna kaikissa digikameroissa jollei automatiikkaa saada toimimaan kunnolla.

Mitäs vielä... etsin on oikein hyvä. Kokeilin aikaisemmin kaupassa Panasonicin Lumix DMC-FZ1:tä ja etsimeen katsoessa olo oli kuin leffateatterin takapenkillä. Pieni matalaresoluutioinen etsimen kuva tuntui olevan ikään kuin monen metrin päässä kaukaisuudessa. A2:n etsin on ihan eri maata. Kuva on terävä, suuri ja kirkas.

Linssinsuojuksesta saisi olla kameraan jokin naru. Irrallinen on liian helppo hukata. Taitaa tulla tarvikesuojuksen osto.

Akku tuntuu kestävän tosi hyvin. Kuvailin erilaisia kokeiluja koko illan, eikä akku osoittanut vielä mitään hyytymisen merkkejä.

Laitan kuvia näytille viikonlopun aikana, jahka pääsen kokeiluissa eteenpäin.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jtni
Viesti:

Re: KonicaMinolta A2 ensituntuma

Viesti Kirjoittaja jtni »

mustis2 kirjoitti:...Resoluutio on vielä pieni pettymys. Odotin, että jääkaapin ovessa olevien muistilappujen tekstin voi lukea helposti (kun on kuvattu koko huonetta) jos suurentaa kuvaa tietokoneen ruudulla, mutta näyttääkin tulevan kohina vastaan. Säädt saattoivat kyllä olla jonkin verran pielessä, täytyy vielä opetella...
Itse päädyin ISO arvon asettamiseen käsin, eli aina oletuksena ISO64. Varsinkin salamaa käytettäessa automaattinen vaihtoehto tuntuu aika useasti haluavan käyttää ISO200:aa jolloin alkaa olemaan jo jonkin verran kohinaa näkyvissä. Ja kuvanvakaimen ansiosta pärjää aika pitkälle ISO64:n kanssa, ilman salamaakin.
mustis2 kirjoitti:...Manuaalinen valkotasapainon asettaminen ei ole koskaan ollut näin helppoa: kamera kohti esim valkoista tiiliseinää tai lumihankea, paina kameran vasemmassa kyljessä olevaa napppia ja sitten jo kysytäänkin, mihin kolmesta muistipaikasta haluat valkotasapainon tallentaa...
Kamera tuntuu aina välillä olevan aika hukassa valkotasapainon kanssa. Mutta tosiaankin sen manuaalinen säätäminen on tosi helppoa.

Uutissivulla oli vinkki valkotasapainon asettamiseen http://digicamera.net/dnews03/dnews_0903.htm (21.09.2003). Kaupasta purkki Pringles perunalastuja ja kansi hyötykäyttöön. Kannen avulla saa valkotasapainon asetettua aika hyvin, kannattaa kokeilla.
mustis2

jtni kirjoitti:Itse päädyin ISO arvon asettamiseen käsin, eli aina oletuksena ISO64. Varsinkin salamaa käytettäessa automaattinen vaihtoehto tuntuu aika useasti haluavan käyttää ISO200:aa jolloin alkaa olemaan jo jonkin verran kohinaa näkyvissä. Ja kuvanvakaimen ansiosta pärjää aika pitkälle ISO64:n kanssa, ilman salamaakin.

Kaupasta purkki Pringles perunalastuja ja kansi hyötykäyttöön. Kannen avulla saa valkotasapainon asetettua aika hyvin, kannattaa kokeilla.
Pitääpä kokeilla Pringlestä.

Mallikuvia löytyy täältä. Kuvissa on mukana EXIF-data. Kuvat ovat "täydellä tarkkuudella" eli 3-7 megan kokoisia.

http://www.kolumbus.fi/jukka.mustasilta/minolta/

Mitä asetuksia käytit kun kuvasit linssinsuojusta? Otan vertailun vuoksi samanlaiset.
jtni
Viesti:

mustis2 kirjoitti:Mitä asetuksia käytit kun kuvasit linssinsuojusta? Otan vertailun vuoksi samanlaiset.
Asetukset oli 4s f/9 ISO800 (3264x2448fine)

Noita kuvia katsoessa näyttäisi kuvanlaatu olevan identtinen oman kameran tuotoksiin verrattuna.
mustis2

jtni kirjoitti:Asetukset oli 4s f/9 ISO800 (3264x2448fine)

Noita kuvia katsoessa näyttäisi kuvanlaatu olevan identtinen oman kameran tuotoksiin verrattuna.
Nyt on mukana myös mustat kuvat. Ensimmäinen ilman kuvanvakaajaa, toinen sen kanssa. Tuntuu vakaaja aiheuttavan lisää häiriöitä. Ikävästi näkyy kuumat pikselit...
jtni
Viesti:

mustis2 kirjoitti:Nyt on mukana myös mustat kuvat. Ensimmäinen ilman kuvanvakaajaa, toinen sen kanssa. Tuntuu vakaaja aiheuttavan lisää häiriöitä. Ikävästi näkyy kuumat pikselit...
Aika mielenkiintoinen lopputulos. Kun vertailee näitten kahden kameran kuvia keskenään on ne loppujen lopuksi aika paljon erilaisia. Sun kamerassa ei näyttäisi olevan raitoja lainkaan mutta siinä on enemmän kirkkaampia punaisia pisteitä.

Isoin ero on kuitenkin se raidallisuus, joka aiheuttaa ongelmia siinä että kuvan vasempaan reunaan tulee suurilla ISO arvoilla "sinertävä heijastus". Se on näkyvissä jo ISO200 arvolla ja täytyy aika paljon käsitellä jotta sen saa pois.
mustis2

jtni kirjoitti:
mustis2 kirjoitti:Nyt on mukana myös mustat kuvat. Ensimmäinen ilman kuvanvakaajaa, toinen sen kanssa. Tuntuu vakaaja aiheuttavan lisää häiriöitä. Ikävästi näkyy kuumat pikselit...
Aika mielenkiintoinen lopputulos. Kun vertailee näitten kahden kameran kuvia keskenään on ne loppujen lopuksi aika paljon erilaisia. Sun kamerassa ei näyttäisi olevan raitoja lainkaan mutta siinä on enemmän kirkkaampia punaisia pisteitä.

Isoin ero on kuitenkin se raidallisuus, joka aiheuttaa ongelmia siinä että kuvan vasempaan reunaan tulee suurilla ISO arvoilla "sinertävä heijastus". Se on näkyvissä jo ISO200 arvolla ja täytyy aika paljon käsitellä jotta sen saa pois.
Kokeilin ottaa vielä saman kuvan RAWina ulos ja kas kummaa kirkkaita punaisia pisteitä oli enää vain muutamia ja kohina näytti "tasaisemmalta"
laaksone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja laaksone »

Aika lailla samalaisia olivat omat ensikokemukseni MoniKan (Minolta Konica) kanssa. Siirryin itse Pentaxin Optio 330RS:stä, jossa ei paljon ollut säätövaraa.

Olen itse huomannut ja muualta lukenut, että valkotasapainon automaattisäätö toimii hyvin aurinkoisena päivänä ulkona. Sisällä ja salamalla voi taas saada melkein minkä värisiä kuvia tahansa. Näissä tapauksissa olen käyttänyt kameran omia valkotasapainoasetuksia.

Erittäin hyvä neuvo parantaa kuvien yksityskohtia on USM:n (unsharp mask) käyttö esim. PhotoShopissa. Katso hyvä ohje Luminous Landscapen www-sivulta (http://www.luminous-landscape.com/revie ... a-a2.shtml) kohdasta "Local Contrast Enhancement". Itse olen ollut tähän neuvoon erittäin tyytyväinen.

Itse olen ollut A2:n manuaaliseen zoomiin erittäin tyytyväinen. Suurin ongelma minulla on löytää levytilaa, mihin laittaa kaikki kuvat. Lisäksi minulla kaatuu Dimage Viewer 2.33 jatkuvasti. Olen päässyt ongelmassani nyt niin pitkälle, että minulla on nyt yksi kuva, joka saa Dimage Viewerin aivan sekaisin. Ohjelma tarvitsee noin 1 Gb yhden peukkukuvan näyttämiseksi!
mustis2

laaksone kirjoitti:Erittäin hyvä neuvo parantaa kuvien yksityskohtia on USM:n (unsharp mask) käyttö esim. PhotoShopissa. Katso hyvä ohje Luminous Landscapen www-sivulta (http://www.luminous-landscape.com/revie ... a-a2.shtml) kohdasta "Local Contrast Enhancement". Itse olen ollut tähän neuvoon erittäin tyytyväinen.
Laitoin kameran omista asetuksista Sharpnessin asentoon "Sharp" tai "Hard" (en muista enää kumpi se oli) ja nyt puun oksatkin näyttävät veitsenteräviltä.
laaksone kirjoitti:Itse olen ollut A2:n manuaaliseen zoomiin erittäin tyytyväinen. Suurin ongelma minulla on löytää levytilaa, mihin laittaa kaikki kuvat. Lisäksi minulla kaatuu Dimage Viewer 2.33 jatkuvasti. Olen päässyt ongelmassani nyt niin pitkälle, että minulla on nyt yksi kuva, joka saa Dimage Viewerin aivan sekaisin. Ohjelma tarvitsee noin 1 Gb yhden peukkukuvan näyttämiseksi!
Samoja havaintoja. Zoomi on kyllä kiva ja oikein kiva, että se on mekaaninen. Ymmärrän, että se ei varmasti tunnu yhtä jämäkältä kuin järkkärin putki, mutta ei millään muotoa käsiin hajoavaltakaan.

Nykyään saa 120-gigaisen kovalevyn satasella eikä levytila ole sitten enää ongelma. Varmuuskopiot kuvista otan itse DVD+RW:lle.
binary

Viesti Kirjoittaja binary »

mustis2 kirjoitti:Nykyään saa 120-gigaisen kovalevyn satasella eikä levytila ole sitten enää ongelma. Varmuuskopiot kuvista otan itse DVD+RW:lle.
Satasella saa nykyisin 160GB kiintarin, toki sillä saa 120-gigaisenkin. Riippuu ostopaikasta ;) Levytilan riittävyys on ikuinen illuusio. Ostin itselle 160GB levyn tammikuussa ja lisätilalle olisi edelleen tarvetta. Täytyy varmaan odotella, että 200GB kiekot halpenevat hieman.
jonni

Vinoraitaa

Viesti Kirjoittaja jonni »

Vielä noista testikuvista:

Olin näkevinäni tuossa jälkimmäisessä mustassa kuvassa (jota en jostain syystä saa nyt auki) vinoraitaa oikealta ylhäältä alas vasemmalle. Ensimmäisessä mustassa sitä ei ole, kohina on tasaisempaa. Voisiko tästä päätellä, että AS aiheuttaa sitä?

Pulukuvassa näkyy myös olevan vinoraitaa, oliko siinä AS päällä (Exif data ei kerro)? Samoin kuva, jossa on lintuja jäällä (PICT0262) ja pystykuva kirkosta (PICT0269).

En kyllä tiedä, onko tuolla vinoraidalla niin väliä. Olen kuitenkin dpreview'n forumeista käsittänyt, että joillakin ilmeisesti on A2sia ilman sitä.

Edit:
Tässäpä huolestuttava linkki: http://gunpowder.cs.loyola.edu:12345/poll.html
mustis2

Re: Vinoraitaa

jonni kirjoitti:Vielä noista testikuvista:

Olin näkevinäni tuossa jälkimmäisessä mustassa kuvassa (jota en jostain syystä saa nyt auki) vinoraitaa oikealta ylhäältä alas vasemmalle. Ensimmäisessä mustassa sitä ei ole, kohina on tasaisempaa. Voisiko tästä päätellä, että AS aiheuttaa sitä?
Kyllä se vaikutti juuri siltä minustakin. AS oli päällä raitakuvassa.
jonni kirjoitti:Pulukuvassa näkyy myös olevan vinoraitaa, oliko siinä AS päällä (Exif data ei kerro)? Samoin kuva, jossa on lintuja jäällä (PICT0262) ja pystykuva kirkosta (PICT0269).
Molemmissa oli AS päällä.
jonni kirjoitti:En kyllä tiedä, onko tuolla vinoraidalla niin väliä. Olen kuitenkin dpreview'n forumeista käsittänyt, että joillakin ilmeisesti on A2sia ilman sitä.

Edit:
Tässäpä huolestuttava linkki: http://gunpowder.cs.loyola.edu:12345/poll.html
tässäkin foorumissa oli kahdessa eri kamerayksilössä erilaiset vinoraidat :-/
jtni
Viesti:

jonni kirjoitti:Olin näkevinäni tuossa jälkimmäisessä mustassa kuvassa (jota en jostain syystä saa nyt auki) vinoraitaa oikealta ylhäältä alas vasemmalle. Ensimmäisessä mustassa sitä ei ole, kohina on tasaisempaa. Voisiko tästä päätellä, että AS aiheuttaa sitä?
Jonkin verran ilmeisesti AS aiheuttaa raidallisuutta, tai ainakin voimistaa sitä. Mutta kuitenkaan noissa kahdessa mustis2:n ottamassa kuvassa ei sitä paljonkaan näy, itselläni se on paljon paremmin näkyvissä.
jonni kirjoitti:En kyllä tiedä, onko tuolla vinoraidalla niin väliä. Olen kuitenkin dpreview'n forumeista käsittänyt, että joillakin ilmeisesti on A2sia ilman sitä.
Kaikki A2:det ei ilmeisesti tuosta kärsi ja niittenkin välillä jotka kärsii on eroja. Omasta mielestäni noilla raidoilla ei ole paljonkaan väliä. Ainakin ISO400:lla otetut kuvat on ihan käyttökelposia, kun niitä vähän käsittelee. Tietysti ongelman painoarvo on eri jos tulostaa oikein isoja printtejä.
jonni kirjoitti:Pulukuvassa näkyy myös olevan vinoraitaa, oliko siinä AS päällä (Exif data ei kerro)? Samoin kuva, jossa on lintuja jäällä (PICT0262) ja pystykuva kirkosta (PICT0269).
Katselin varsinkin tuota kuvaa jossa on silta, siinä on näkyvissä ISO64:llä raidallisuutta. Sitten taas niissä kuvissa jotka on otettu linssinsuojus päällä ei raitoja näy vaikka käytössä on ISO800. Mahtaako kameran kohinan poisto puhdistaa? Omissa kuvissa ei raidallisuutta hirveesti näy ISO64:llä mutta ISO200 ja siitä ylöspäin raidallisuus on aina selkeesti näkyvillä.
jonni kirjoitti:Tässäpä huolestuttava linkki: http://gunpowder.cs.loyola.edu:12345/poll.html
Tuo on aika tarkkaan sitä tasoa mitä minunkin kamera tuottaa huonoimmillaan. http://koti.mbnet.fi/jtni/a2_test/

Aikapaljon tuosta kohinasta on kohistu varsinkin dpreviewissä mutta paljon riippuu mitä kuvilla tekee onko se ongelma. Itse en sitä kovinkaan pahana haittana näe, harvemmin yleensäkään on tarvetta isoille herkkyysarvoille (tässä auttaa tosissaan paljon AS). Joitain vertailuja on ollut mm. Canonin Pro1:een ja vaikka siinä onkin vähän parempi kuvanlaatu niin en kuitenkaan kadu hetkeäkään sitä että tuli hankittua minolta.
jtni
Viesti:

mustis2 kirjoitti:tässäkin foorumissa oli kahdessa eri kamerayksilössä erilaiset vinoraidat :-/
Tein pienen testin siten, että otin kolme kuvaa peräkkäin (ISO800) linssin suojus päällä.

Ensimmäisessä kuvassa oli AS poissa päältä ja lopuissa päällä.Kohinan määrä vaihteli kuvittain aika tavalla ja samalla myös raidallisuus. Kuvien koko myös erosi toisistaan aika paljon, ensimmäinen 4,4 MB, toinen 4,9MB ja viimenen 5,2MB. En muutakaan keksi selitystä kuin se että kennon lämpeneminen aiheuttaa lisää kohinaa ja siinä samalla myös tuo raidallisuus vaihtelee. Tällöin tuo raidallisuus vaihtelee myös samalla kameralla otettujen kuvien välillä.

Cropatut kuvat löytyy osoitteesta http://koti.mbnet.fi/jtni/a2_test/noise/
Yaggo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yaggo »

Mistä olette A2:nne hankkineet? Itse odottelen pakettia NY-camerasta. Salaman edullisuus sai tilaamaan: A2 919 ? + 3600HS-D 159 ?. Puhelimessa vakuuteltiin, että tavara löytyy hyllystä, saa nähdä kuinka käy...

Edit:

Koska NY-camerasta on paljon ristiriitaisia kokemuksia, todettakoon tuleville ostajille tiedoksi, että kamera saapui postiennakolla vajaassa kahdessa viikossa ilman ongelmia. Suosittelen kuitenkin tivaamaan puhelimitse varmistuksen, että tavara on hyllyssä _parhaillaan_ ja postitetaan viipeettä.
Viimeksi muokannut Yaggo, Huhti 29, 2004 12 : 01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jaakko Holster
laaksone
Viesti:

Dimage A2

Viesti Kirjoittaja laaksone »

Yaggo kirjoitti:Mistä olette A2:nne hankkineet? Itse odottelen pakettia NY-camerasta. Salaman edullisuus sai tilaamaan: A2 919 ? + 3600HS-D 159 ?
Itse tilasin Top-Fotosta hintaan 979 e mutta siitä on jo aikaa noin kuukausi... Minä olen vieläkin syvästi otettu siitä, että paketin tulo Saksasta Vantaalle kesti 12 päivää! Missäköhän sitä pakettia oikein säilytettiin matkalla? Itse olen lähettänyt kerran kameran Saksaan tavallisessa postissa ja se vei 4 päivää! Paketissa oli tarra, jossa sanottiin, että tämä on 14-päivän paketti. Ehkä voitin kaksi päivää? Näinä aikoina ehtii tuotteen hinnasta hävitä helposti 10 - 20% tuollaisen kahden viikon matkustusajan aikana.
jtni
Viesti:

Yaggo kirjoitti:Mistä olette A2:nne hankkineet? Itse odottelen pakettia NY-camerasta. Salaman edullisuus sai tilaamaan: A2 919 ? + 3600HS-D 159 ?. Puhelimessa vakuuteltiin, että tavara löytyy hyllystä, saa nähdä kuinka käy...
Tilasin topvisionista, jossa hinta vajaa kuukausi sitten oli 890 e. Katselin myös tuota ny-cameraa, koska sieltä olisi saanut salaman, laukun ja suotimen samasta paikaista, kuitenkin silloin oli siellä vielä kameran hinta aika paljon korkeampi. Ja lisäksi löysin suomesta hyvään hintaan UV-suotimen ja laukun.

Seuraavaksi tarviikin alkaa metsästämään salamaa jostain. Aluksi ajattelin hankkia tuon 3600HSD:n mutta nyt olen alkanyt kääntymään Sigman (EF-500 Super) suuntaan.
mustis2

Yaggo kirjoitti:Mistä olette A2:nne hankkineet? Itse odottelen pakettia NY-camerasta. Salaman edullisuus sai tilaamaan: A2 919 ? + 3600HS-D 159 ?. Puhelimessa vakuuteltiin, että tavara löytyy hyllystä, saa nähdä kuinka käy...
www.topvision.lu
tsekkaa myös
www.topfoto-online.de
Yaggo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yaggo »

Seuraavaksi tarviikin alkaa metsästämään salamaa jostain. Aluksi ajattelin hankkia tuon 3600HSD:n mutta nyt olen alkanyt kääntymään Sigman (EF-500 Super) suuntaan.
EF-500 Super taisi olla se langaton "deluxe-versio"? 3600 HSD tukee myös langattomuutta, mutta omaa selvästi pienemmän ohjeluvun, jonka hintaetu kuitenkin kivasti kompensoi.

Periaatteessa minulle olisi riittänyt vieläkin tehottomampi 2500D, mutta en jaksanut ottaa selvää tuleeko sen mukana kaapeli, jolla salaman saa irti kamerasta hajoittimen taakse studiokäytössä.
Ja lisäksi löysin suomesta hyvään hintaan UV-suotimen ja laukun.
Liikkeen nimeä ei toki tarvitse pantata. ;-)

Suotimista puheeollen, vaatiiko A2:n automaattitarkennus pyöröpolarisaatiosuotimen? Mielestäni lineaarinen riittää, koska kamera tietääkseni tarkentaa videokuvan kontrastin perusteella. NY-camerasta nimittäin soitettiin ja ehdotettiin tilaamani suotimen vaihtamista kalliimpaan pyöröpolarisaatioversioon. En jaksanut alkaa väittelemään lontooksi, joten jätin suotimet pois tilauksesta.

Ostitko muuten 49 mm kierteellä olevan suotimen, ja jos ostit, aiheuttaako se vinjentointia? Kannattaako käyttää esimerkiksi 62 mm suodinta adapterilla?

Kunhan nyt ensin saisi sen kameran - huomenna sanoivat laittavansa postiin. Jippii.
Jaakko Holster
jtni
Viesti:

edit: viesti tuli vahingossa kahteen kertaan, alla oikea viesti
Viimeksi muokannut jtni, Huhti 07, 2004 17 : 52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vastaa Viestiin