Canon 100mm f/2.0 ja "purple fringing"

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
fiero
Viestit: 1083
Liittynyt: Maalis 05, 2005 19 : 55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja fiero »

Kuva

Palataas vaihteeksi aiheeseen. Mistäs se purppurareunaisuus yleensä johtuikaan? Jos lasi tekee muutoin noin tarkkaa jälkeä niin tuskin ainakaan linssielementit ovat pahemmin hakusessa. Muutoin kuvassa näkyisi muitakin optisia virheitä...

Voi olla paljonkin mahdollista että vaihtamalla tuota yksilöä toiseen tilanne ei muuttuisi miksikään. Kysymys saattaa olla enemmänkin ominaisuudesta kuin viasta.

Kuvattu kohde (audi) on hankala mille tahansa optiikalle.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
spege
Viestit: 11297
Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
Paikkakunta: Suur-Sawo

Viesti Kirjoittaja spege »

fiero kirjoitti:Kuvattu kohde (audi) on hankala mille tahansa optiikalle.
Mikäs Audista tekee niin hankalan?
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
adele
Viestit: 5117
Liittynyt: Kesä 01, 2003 23 : 09

Viesti Kirjoittaja adele »

spege kirjoitti:Mikäs Audista tekee niin hankalan?
Katsos Spege, laatua on vaikea vangita kuvaksi. Aivan kuten sitä on mahdoton selittää. Sen vain tuntee.
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
Shamrock
Viestit: 183
Liittynyt: Touko 28, 2004 1 : 17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Shamrock »

fiero kirjoitti:Kuva

Palataas vaihteeksi aiheeseen. Mistäs se purppurareunaisuus yleensä johtuikaan?

Niin kuin tuosta kuvastakin näkyy, taittuvat eri valopituudet eri lailla. Tasolle on siis mahdotonta tuottaa kuvaa jossa ei olisi lainkaan CA:ta. Paraskin korjailu on vain kompromissi. Ainoa ajateltavissa oleva ratkaisu olisi kenties (objektiivikohtainen) optimaalisesti sijoitettu erillinen kenno jokaiselle osavärille.
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

Shamrock kirjoitti:
fiero kirjoitti:Kuva

Palataas vaihteeksi aiheeseen. Mistäs se purppurareunaisuus yleensä johtuikaan?

Niin kuin tuosta kuvastakin näkyy, taittuvat eri valopituudet eri lailla. Tasolle on siis mahdotonta tuottaa kuvaa jossa ei olisi lainkaan CA:ta. Paraskin korjailu on vain kompromissi. Ainoa ajateltavissa oleva ratkaisu olisi kenties (objektiivikohtainen) optimaalisesti sijoitettu erillinen kenno jokaiselle osavärille.
Tai vähän parempaa lasitavaraa optiikan sisälle. Fluoriitti linssi ja pari UD linssiä niin aberraatiokin on vähäisempää.
EF 100/2 on tehty normaali linsseillä.
Olettaisin että EF 135/2L käyttäytyy paremmin CA:n suhteen.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
Vastaa Viestiin