Sticky: Miten onnistua ostamaan jatkuvasti väärä optiikka?

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
jperala
Viestit: 3464
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jperala »

Nyt on sitten löytynyt oikeaa optiikkaa kun en ole edes vilkuillut muita vaihtoehtoja :) olen niin onnellinen.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jsa014
Viestit: 130
Liittynyt: Heinä 22, 2010 12 : 37

Viesti Kirjoittaja jsa014 »

Hassunhauska ilmiö liittyen optiikan myyntiin on hinnoittelu. Täällä porukka pääosin ymmärtää euroopan hintatason, mutta esim huuto.net on pullollaan optiikan myynti-ilmoituksia joissa 2v käytettyä lasia myydään kallimmalla millä sen saa vaikkapa cameranu:sta lähiSiwaan toimitettuna.

No, sitten jos myytävä tuote kiinnostaa, niin esittää kysymyksen että nyt kun myyt tuota putkea 85% verkkokauppa.comin tai Rajalan uuden hinnasta, niin entäpäs jos tarjoan siitä 85% cameranu.nl:n hinnasta. Vastauksena on sitten avautuminen siitä kuinka "minä olen maksanut tuosta 900€, en todellakaan myy 500:lla". Ja usein vielä *sensuroitu* päälle.

Ei minua paljoa kiinnosta paljonko joku on jostain maksanut, mutta on selvää että käytetystä ei makseta uuden hintaa mikäli samaa tavaraa on edelleen saatavilla uutena. Jotenkin tuntuu että kaupassa kuin kaupassa on unohtunut tuo euroopan läheisyys ja nettikaupan helppous. Minä ostan jopa jääkaapin Saksasta.

Esimerkkinä vaikkapa Nikkor AF-S DX VR 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED , eli siis tuo vanhempi malli, 2v vanha putki, hintaa 649€. Cameranu:stahan tuo on kotona hintaan 579€. Ja Simplystä 581€ UV-suojalla ja 539€ ilman.

Eli 2v vanhasta edellisestä mallista pyydetään 110€ enemmän kuin uudesta uusimmasta mallista. No, voihan se objektiivi olla kuin viini.
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Voi kamalaa! Voi raasua. Kyllä nyt vuodetaan verta puolestasi. Mikä estää sinua ostamasta uutta Hollannista, sen sijaan etä keskityt kettuilemaan käytettyjen myyjille? Tai mikä estäisi sinua myymästä puolella hintaa Hollannista ostamaasi, niin siinä voisi olla esimerkkiä -moraalista selkärankaa...

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Kipe
Viestit: 944
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 52
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kipe »

jsa014 kirjoitti:No, sitten jos myytävä tuote kiinnostaa, niin esittää kysymyksen että nyt kun myyt tuota putkea 85% verkkokauppa.comin tai Rajalan uuden hinnasta, niin entäpäs jos tarjoan siitä 85% cameranu.nl:n hinnasta. Vastauksena on sitten avautuminen siitä kuinka "minä olen maksanut tuosta 900€, en todellakaan myy 500:lla". Ja usein vielä *sensuroitu* päälle.
Harrastuksissa usein unohdetaan järki. Kaappitila on halpaa, joten turha putki mieluummin jätetään perikunnalle myytäväksi kuin myydään markkinahintaan. Kun vanhojen ykkössarjan Canonien hinta romahti, moni jäi odottamaan niiden hinnannousua :-)
hkoskenv
Viestit: 4406
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Pikaisen läpiluvun perusteella tässä ketjussa jäi mainitsematta yksi asia. Ihmisluonnon palava halu ostaa edes kerran elämässään tuote, joka on samaan aikaan hyvä ja halpa, vaikka järjellä jokainen tietää, että jos haluaa hyvän ja halvan, pitää ostaa molemmat.

Tämä teoria selittää lähinnä halvan pään tuotteiden myyntiä. Moni ostaa kyllä arvolasiakin (minäkin olen luvannut tehdä niin tulevaisuudessa ja lopettaa ikuisesti tuhoon tuomitun hyvän ja halvan metsästyksen (tosin parin tonnin objektiivin pitää jo pikkuisen rikkoa luonnonlakeja ollakseen kyllin hyvä)).
Hannu
Repolainen
Viestit: 91
Liittynyt: Touko 06, 2010 12 : 45
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Myös tyhmyydestä sakotetaan. Ostin kameran ja myöhemmin zoom-objektiivin ihan kamerakaupasta urheilukuvausta varten. Saivat myytyä objektiivin, jonka valovoima on 4.5-5.6. Jäi käyttämättömäksi. Opiskelin "alaa" lisää, minkä jälkeen myös itse kamera vaihtui tarkoituksenmukaiseksi. Alkuperäiseen liikkeeseen ei ole enää ollut asiaa. ;)
Diuuh
Viestit: 2185
Liittynyt: Helmi 10, 2006 2 : 03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Diuuh »

antra kirjoitti:
Nyt kun on nähnyt mihin 5d mk2 pystyy vähässä valossa, voin vain lämpimästi suositella. Sillä saa sormuskuvatkin tarkaksi vaikka menisivät naimisiin keskiyöllä kynttilänvalossa. Mä olen Canonisti, en tiedä Nikonin ihanuuksista mitään, mutta varmaan sillä löytyy joku D700 tai vastaava hieno peli tähän tarkoitukseen.
Ja minusta D700 ei kohise läheskään niin paljon ku 5D mk 2 ;)
Mulla D700, kaverilla se toinen. En oo vielä kertonut hänelle erosta, eikä hänkään puheeksi ottanut. Mutta varmaankin on ajatuksia aiheuttanut. Ja onhan tuohon olemassa myös ratkaisu: ottaa kuvia pari pykälää pienemmällä isolla ;)
--MRB--
Viestit: 249
Liittynyt: Heinä 02, 2010 9 : 49

Viesti Kirjoittaja --MRB-- »

Itselläni ainakin tämä foorumin myyntipalsta on suuri kirous, pitäisi hommata joku bloggi siihen :) Aina kun on mielestään saanut hyvän setin kasaan ja käyttänyt sitä hetken niin alkaa kaipaamaan ominaisuuksia, jotka löytääkin jostain uudesta putkesta joka on vielä hyvässä tarjouksessa täällä palstalla. Sitten kun vielä miettii, että vain muutaman satasen sijoituksella (vanhan myynnin lisäksi) saa paremman/tarpeellisemman rensselin niin johan sitä ostonamiskaa tulee painettua.

Tästä syystä omat tavarani kiertävät aika usein, mikä onkin mielestäni vain hyvä asia sillä ainoastaan itse kokeilemalla oppii mitkä ominaisuudet ovat itselleen tarpeellisia ja mitkä taas eivät. Nettijuttuja lueskelemalla kun puolet haukkuvat jonkun surkeaksi ja puolet taas kehuvat. Lisäksi on vielä se porukka jonka mielestä vain 1Ds MK 3 + 6K eur putki on ainut jolla saa edes kohtuullisia kuvia. Vasta äsken otin hyviä keikkakuvia 1000D:llä ja 50mm 1.4:lla eli ei se rungon numeron pienuus tai valkoinen putki ole aina kaikki kaikessa. Vasta kokeilun kautta löytää itselleen oikeat tavarat eli mielestäni on parempi hiljalleen luoda se unelmasetti käytännön tarpeen kautta kuin ostaa se hienoin ja parhain putki ja sitten todeta että ei jaksanutkaan innostaa, alan harrastamaan vesicrossia.

Ja siksi myös mielestäni tämä ostomyynti palsta on mahtava paikka koska täällä oikeasti tavara liikkuu ja on mahdollisuus päivittää kalustoaan asteittaan paremmaksi. Jos ostaisi aina uuden ja veisi vanhan kakkulan kameraliikkeeseen myyntiä varten niin takaisin saisi ehkäpä max 10% sijoituksestaan. Nyt kun ostaa käytetyn ja myy sen eteenpäin niin saa edes melkein omansa pois.
hkoskenv
Viestit: 4406
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Täällä tuntuu yksi vakiokysymyksiä olevan "Minulla polttaa X euroa näpeissä. En tiedä mitä haluan, mutta haluan jotain. Mitä minun kannattaisi sillä ostaa?". Tuolla asenteella lienee oma yhteytensä sopimattoman kaluston ostoon. Aivan varmasti sitä tulee ostaneeksi mitä sattuu, mikäli ei edes tiedä mikä on omassa nykyisessä kalustossa se itse puutteelliseksi koettu asia, vaan ostaa sitä mitä kaverit ehdottavat. Jos sitä pitää muilta kysyä, mitä minä haluan, ei varmasti kannata ostaa satojen tai tuhansien eurojen arvoisia laitteita lainkaan.
Hannu
markku55
Viestit: 3155
Liittynyt: Tammi 13, 2010 18 : 10
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Myöhemmät kirjoitukset ei ole kauheasti aiheuttaneet tunnekuohuja, mutta adelen sivulla 3 kirjoittama juttu on verraton, ja siihen voin ainakin minä samaistua melkein 100%.
Olen helposti hyväksymässä sen, että me (ainakin minä) ollaan vekotinhulluja joille ei mene aina järki perille jos mielikuva on jostain tarpeesta riittävän voimakas.
Minulle vanhana äijänä nuorehkon vaimon ja 9-11v lasten kera on vaan kova ongelma siinä, ettei rahat (onneksi) riitä ihan mihin vaan.
Jatketaan elämää innolla, omat tarpeet priorisoiden perheen tarpeitten edelle - vai miten se nyt menikään;-)))
JPQ
Viestit: 6412
Liittynyt: Huhti 03, 2004 19 : 15
Paikkakunta: Viiala

Viesti Kirjoittaja JPQ »

Kaamea ajtus tuli mieleen: Ei vastannut testien tuloksia. ja haluataan laitaa suutuksissa vahinko kiertämään.
il_dottore
Viestit: 152
Liittynyt: Syys 24, 2010 19 : 31
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja il_dottore »

Mikä tässä suunnitelmassa meni sikaan?

http://www.kameralaukku.com/portal/inde ... 872.0.html
JPQ
Viestit: 6412
Liittynyt: Huhti 03, 2004 19 : 15
Paikkakunta: Viiala

Viesti Kirjoittaja JPQ »

il_dottore kirjoitti:Mikä tässä suunnitelmassa meni sikaan?

http://www.kameralaukku.com/portal/inde ... 872.0.html
Mun silmissäni se että 16mm f2.8 käsittääkseni ainakin jossian testeissä ei oikein ollut huippuhyvä (jopa minun vaatimattomille silmilleni ei kovin hyvän oloinen objektiivi muistelen laidat aika suttua ja vääristymääkin olisi ollut) ja minusta Sonyn croppirunkoon kätevän kiinteä setin laadinta ei ole kovin halpaa. tuota 35mm f1.8 lasia en tunne edes testiä.
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Pimeät lasit eivät houkuta?
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
mjuhani
Viestit: 393
Liittynyt: Kesä 01, 2008 19 : 04

Re: Sticky: Miten onnistua ostamaan jatkuvasti väärä optiikk

Viesti Kirjoittaja mjuhani »

adele kirjoitti:Myyntipalstat, jos eivät tursua, niin ainakin pullistelevat myytäviä uudenkarheita optiikoita.
Pikapoimintoja:
  • "Takuu voimassa. Alkuperäinen omistaja myy"
    "Myydään 4kk vanha putki , Täysin uudenveroinen ei kolhuja eikä naarmuja. "
    "Myynnissä todellakin uudenkarhea.... Ostettu 12.6.2006 Rajalasta. Lasi toimii täydellisesti, takuut voimassa tottakai. "
    "Myydään.... Ostettu 24.3.2006, kuitit löytyy, "
    "Canon... IS, vain muutaman kuukauden ikäinen takuullinen optiikka vailla uutta hyvää kotia. "
Uudenkarheiden tulva on tietysti hyvä asia käytetyn optiikan ostajalle. Epäselväksi on jäänyt myyjän motiivi.
  • 1. Miksi ja millä perusteilla ostetaan tänään uusi optiikka ja sitten myydään se ensi viikolla tai ensi kuussa? (Ymmärrykseni mukaan tapa ei voi olla mikään iso business myyjälle, toki harvinaisia poikkeuksia on).

    2. Kun myynti eli ole business sillä täytyy olla joitain kätkettyjä motiiveja, jotka ovat jääneet ennen tätä ketjua hämärän peittoon? Mitä nämä kätketyt motiivit ovat?

    3. Sarjamyyjiltä ottaisin mieluusti neuvoja, miten onnistua jatkuvasti ostamaan epäsopivaa tavaraa, joka sitten ensikuussa on myyntipalstalla?
"Ostettu verkkokauppa.com:sta elokuussa 2006... plaa plaa..."
Mitäs se kenellekkään kuuluu, miksi ostaa ja miksi myy. Tyypillistä suomalaista, pohditaan muiden tekemisiä ja mitä muut ajattelevat. Suosittelisin ihan vain omiin juttuihin keskittymistä. Vois vaikka kuvatkin parantua.
Olympus1
Viestit: 338
Liittynyt: Elo 31, 2003 0 : 10
Paikkakunta: Punkaharju
Viesti:

Re: Sticky: Miten onnistua ostamaan jatkuvasti väärä optiikk

Viesti Kirjoittaja Olympus1 »

Tosi hyviä:

1) Canon EF 400mm 1:5.6 (Mm. lintujen telekuvaukseen)
2) Sigma 180 mm Apo Macro DG HSM (Monikäyttäinen - mm TELENÄ 10-20 m)
3) Canon EF 24-70 1:4 L IS USM (Yleiskäyttöön - nopea ja tarkka tarkennus)
VILKAISE:
http://www.villalat.com/2018C/K112-1May2018.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.villalat.com/paivankuv-kolme ... vat20.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuosta alimmasta mm. Töyhtöhyypän kuvat!
"Karavaani kulkee - koirat haukkuvat!"
Olympus1
Viestit: 338
Liittynyt: Elo 31, 2003 0 : 10
Paikkakunta: Punkaharju
Viesti:

Re: Sticky: Miten onnistua ostamaan jatkuvasti väärä optiikk

Viesti Kirjoittaja Olympus1 »

Noihin linkkeihin liittyen:

"Joutsenet kivellä" ja "Töyhtöhyypät" on kuvattu Canonin 400 millisellä. 1-linkin toinen kuva "Kalalokki" on kuvattu Sigman 180 mm macrolla, joka on hyvä teleputki 10-15 metrin matkalla ja vähän laajemminkin. Toimii tietysti myös Makrona. Sigman piirto on tosi hyvä.
"Karavaani kulkee - koirat haukkuvat!"
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Sticky: Miten onnistua ostamaan jatkuvasti väärä optiikk

Viesti Kirjoittaja niffe »

mjuhani kirjoitti:
adele kirjoitti:Myyntipalstat, jos eivät tursua, niin ainakin pullistelevat myytäviä uudenkarheita optiikoita.
Pikapoimintoja:
  • "Takuu voimassa. Alkuperäinen omistaja myy"
    "Myydään 4kk vanha putki , Täysin uudenveroinen ei kolhuja eikä naarmuja. "
    "Myynnissä todellakin uudenkarhea.... Ostettu 12.6.2006 Rajalasta. Lasi toimii täydellisesti, takuut voimassa tottakai. "
    "Myydään.... Ostettu 24.3.2006, kuitit löytyy, "
    "Canon... IS, vain muutaman kuukauden ikäinen takuullinen optiikka vailla uutta hyvää kotia. "
Uudenkarheiden tulva on tietysti hyvä asia käytetyn optiikan ostajalle. Epäselväksi on jäänyt myyjän motiivi.
  • 1. Miksi ja millä perusteilla ostetaan tänään uusi optiikka ja sitten myydään se ensi viikolla tai ensi kuussa? (Ymmärrykseni mukaan tapa ei voi olla mikään iso business myyjälle, toki harvinaisia poikkeuksia on).

    2. Kun myynti eli ole business sillä täytyy olla joitain kätkettyjä motiiveja, jotka ovat jääneet ennen tätä ketjua hämärän peittoon? Mitä nämä kätketyt motiivit ovat?

    3. Sarjamyyjiltä ottaisin mieluusti neuvoja, miten onnistua jatkuvasti ostamaan epäsopivaa tavaraa, joka sitten ensikuussa on myyntipalstalla?
"Ostettu verkkokauppa.com:sta elokuussa 2006... plaa plaa..."
Mitäs se kenellekkään kuuluu, miksi ostaa ja miksi myy. Tyypillistä suomalaista, pohditaan muiden tekemisiä ja mitä muut ajattelevat. Suosittelisin ihan vain omiin juttuihin keskittymistä. Vois vaikka kuvatkin parantua.
Jos kovasti selittää myynti-ilmoituksessa, niin siinä kohtaa yleensä hälytyskellot soivat. Sitten on pari lisää hyvää aloitusta ilmoitukselle "Klassikko" ~lue entinen paljon myyty lasi, josta kilpailijat ovat menneet kahta puolta ohi ja "ammattilainen myy" ~ammattilaisia on ihan joka lähtöön; jotkut säilyttävät työkalujaan silkkityynyillä, mutta on myös niitä, jotka käsittelevät tavaroitaan aivan holtittomasti. Kyseessä on siis enemmänkin persoonallisuusasia kuin ammattikuntakysymys. Oman ryhmänsä muodostavat vielä myyjät, jotka painottavat alkuperäispakkauksen ja käärinliinojen kuuluvan kauppaan, ikäänkuin se olisi tae hyvin pidetystä tavarasta. Pahvilaatikot saattavat kiinnostaa keräilijöitä, mutta kaupunkiasunnoissa kitkuttelevat käyttötavaran ostajat tuskin haluavat ostaa lisää pahvilaatikkoja nurkkiinsa.
mek
Viestit: 200
Liittynyt: Maalis 22, 2004 14 : 23
Viesti:

Re: Sticky: Miten onnistua ostamaan jatkuvasti väärä optiikk

Viesti Kirjoittaja mek »

Ainakin itsellä on muutaman kerran käynyt niin, että nuukuuttaan luulee saavansa hyvää halvalla, ostaa jonkin obiskan, pettyy sen kuvanlaatuun, yrittää myydä käytettynä ja ostaa sitten sen mikä olisi pitänyt ostaa heti.

Puhelinkaupassa (ja monen muunkin kulutuselektroniikan kaupassa) liikkeet myöntävät kampanjoissa parin vuoden korottoman maksuajan. Näitä käytetään kuulemma systemaattiisesti niin, että haetaan tuorein huippumallin puhelin osamaksulla ja myydään se käteisellä heti vähän halvemmalla, jolloin saa koko summan heti ja todellinen korkokin saattaa jäädä pikavippiä halvemmaksi. Jos nyt on tarkoituskaan maksaa lyhennyksiä...
Vastaa Viestiin