Peleng linssin tarkennus?

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
bache
Viestit: 796
Liittynyt: Touko 10, 2004 20 : 01
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Peleng linssin tarkennus?

Viesti Kirjoittaja bache »

Moikka!

Tuossa yhden päivän kokeilun jälkeen herää kysymys peleng linssin manuaali tarkennus renkaasta! Mounttasin linssin hopeisen adapterin kanssa 300d kameraani.... linssi pelaa hyvin mutta tuo tarkennus tuntuu ontuvan!

Jos käännän tarkennus renkaan "äärettömän" merkin kohdalle tulee kuvasta ihan suttuinen ja epätarkka!

Mutta jos käännnän tarkennus renkaan äärettömän päinvastaiselle puolelle M asentoon, näyttäisi tarkennus olevan juuri tuonne äärettömään? aivan kuin tarkennus renkaan merkinnät olisivat väärillä puolilla? Onko linssini käänteisesti kasattu vai mikä mättää? Auttakaa peleng omistajat!
Aukkona olen käyttänyt F 5.8 - 8 joten tuo blurri ei voi tulla aukon suuruuden takia...

Voisiko joku vielä vahvistaa miten ton adapteri pitää oikeaoppisesti asentaa! Voi olla että olen jotain kämmännyt itsekkin... outoa...

Tässä esimerkkikuva missä olen kääntänyt tarkennuksen M asentoon... ei tuo nyt minusta macrolle näytä, vai näyttääkö?
WilisNetcorner.com
Kehityn todella hitaasti, olenko elänyt maatilalla suojattua elämää?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Fr0Z
Viestit: 3964
Liittynyt: Maalis 27, 2003 20 : 15
Paikkakunta: Jyväskylän kupeessa...
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fr0Z »

Dpreviewin sivuilla tuli vastaan että pelengissä kannattaa pistää joku aukon lukitus päälle, aukon säädön jälkeen. ei varmaan liity ongelmaasi, mutta näin suosittelivat.. =)
jruots
Viestit: 260
Liittynyt: Elo 22, 2003 8 : 41
Paikkakunta: Masala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jruots »

Tuossa pikaisesti testasin ja kyllä minulla ainakin tekee tarkkaa jälkeä, kun pistää kohteen lyhimmän mahdollisen tarkennusetäisyyden päähän eli 22cm päähän kennosta. Ettei vaan olisi tuo sinun käsi vähän turhan lähellä kameraa?

Tuo Pelengin aukon "lukitus" systeemi on muuten hanurista, se kun tahtoo aika helposti olla jossakin muussa asennossa kun lukittuna. Ainakaan minulla tuota ei saa mitenkään lukittua vaan rengas on löysä kun mikä. Toinen asia mikä ottaa päähän on tuo linssin "suojus", eihän sillä tee yhtikäs mitään, kun se putoaa pienimmästäkin tärähdyksestä. Tarttee varmaan tehdä tuohon joku patenttiviritys.

Jos Pelengin lukitusrengas on unlock asennossa, niin näyttää tuo aukko olevan aina siinä 3.5:ssa joten tarkkana kannattaa olla, että aukko on todellakin lock asennossa, muuten tulee suttuisempaa jälkeä.

Tässä vielä testikuva kun kohde oli 22 cm:n päässä kennosta ja Pelengin tarkennusrengas asennossa M.
juha_m
Viestit: 1732
Liittynyt: Helmi 11, 2003 21 : 23
Paikkakunta: Helsinki, Oulunkylä
Viesti:

Re: Peleng linssin tarkennus?

Viesti Kirjoittaja juha_m »

bache kirjoitti:Moikka!

Tuossa yhden päivän kokeilun jälkeen herää kysymys peleng linssin manuaali tarkennus renkaasta! Mounttasin linssin hopeisen adapterin kanssa 300d kameraani.... linssi pelaa hyvin mutta tuo tarkennus tuntuu ontuvan!

Jos käännän tarkennus renkaan "äärettömän" merkin kohdalle tulee kuvasta ihan suttuinen ja epätarkka!

Mutta jos käännnän tarkennus renkaan äärettömän päinvastaiselle puolelle M asentoon, näyttäisi tarkennus olevan juuri tuonne äärettömään?
Sain oman Pelengini tänään ja totesin saman asian. Tarkennus M asennossa antaa ok kuvia ja ääretön asennossa ihan suttua. Mitähän aukkoa tuossa kannattaa käyttää? Tänään käytin itse pienintä eli 16.
Juha Martikainen
Hääkuvia -
bache
Viestit: 796
Liittynyt: Touko 10, 2004 20 : 01
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Peleng linssin tarkennus?

Viesti Kirjoittaja bache »

juha_m kirjoitti:
Sain oman Pelengini tänään ja totesin saman asian. Tarkennus M asennossa antaa ok kuvia ja ääretön asennossa ihan suttua. Mitähän aukkoa tuossa kannattaa käyttää? Tänään käytin itse pienintä eli 16.
Kiva että en ole yksin tämän ongelman kanssa ;/ Itse ainakin olen testikuvia ottanut juuri tuolla M asennolla ja näyttää silloin tarkentavan äärettömään...

Aukkona kannataa käyttää 5.8 ---> jos vain valo riittää ;D

Mitä muuten juha_m olet pelengistäsi tykännyt ;D
WilisNetcorner.com
Kehityn todella hitaasti, olenko elänyt maatilalla suojattua elämää?
ttv
Viestit: 1596
Liittynyt: Kesä 04, 2004 14 : 48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Peleng linssin tarkennus?

Viesti Kirjoittaja ttv »

bache kirjoitti:
Aukkona kannataa käyttää 5.8 ---> jos vain valo riittää ;D

Mitä muuten juha_m olet pelengistäsi tykännyt ;D
Niin kyllä se 8 taitaa vielä paremmin piirtää, itse käytän ulkona yleensä 8 aukkoa, tai jos pilvistä niin 5,6 toki 3,5:kin piirtää suht ok, mutta hieman on jo pehmeetä. 16 voi olla jo toinen ääripää että ei varmaan enään optimaali piirto...

Ja tuo bachen ongelma ilmeisesti ratkesi, eli linssi oli liian lähellä runkoa, joten täytyy ruuvata reilu kierros adapteria ulospäin linssistä, niin asia korjaantuu... jännä ettei silti ottanu peiliin kiinni, tietääpä ettei ainakaan ihan lähellä ole vakiona...

Edit:

Eli olisko ongelmana sittenkin se seuraava adapteri?
Kuva
Tuossa nuolella merkattu, eli se lienee liian syvällä linssissä, joten jos sitä siirtäisi hieman kun siinä kuitenkin on kiristys ruuvit tätä varten... koska tuo m42 adapteri on pakko ruuvata loppuun...
bache
Viestit: 796
Liittynyt: Touko 10, 2004 20 : 01
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bache »

Damn! Ei onnistunut se löysäys... nuo ruuvit aukee helposti mutta ongelmaksi muodostui tuon mustan kannan uudelleen sijoittaminen (pieni nostaminen) koska tuossa hässäkässä ei ole ollenkaan kierteitä. Uskonkin nyt ongelman olevan m42 adapterissa... linssi tosiaan kiinnittyy liaan lähelle runkoa (about 1 mm) jonka ansiosta äärettömässä asennossa linssi tarkentaa yli äärettömän! Samoin M asennossa linssi ei tarkenna tarpeaksi lähelle vaan käyttäytyykin ikäänkuin äärettömään tarkentaessa 35 cm ---> äärettömään

Voisiko joku viisas ottaa kuvia m42 adapteristaan, että näkisin onko minulla joku sekunda versio! Juha-m valitti nimittäin samaa tarkennus virhettä... ja mieleeni hiipiikin sekunda adapteri huhut mitä olen joskus kuullut olevan...
Viimeksi muokannut bache, Touko 11, 2005 10 : 26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
WilisNetcorner.com
Kehityn todella hitaasti, olenko elänyt maatilalla suojattua elämää?
Nomify^
Viestit: 1066
Liittynyt: Maalis 14, 2004 18 : 15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nomify^ »

bache, mikä kamera sulla on?
#EOS @ Ircnet - Canonistien oma kanava
bache
Viestit: 796
Liittynyt: Touko 10, 2004 20 : 01
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bache »

canon 300d
WilisNetcorner.com
Kehityn todella hitaasti, olenko elänyt maatilalla suojattua elämää?
jruots
Viestit: 260
Liittynyt: Elo 22, 2003 8 : 41
Paikkakunta: Masala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jruots »

bache kirjoitti:Voisiko joku viisas ottaa kuvia m42 adapteristaan, että näkisin onko minulla joku sekunda versio! Juha-m valitti nimittäin samaa tarkennus virhettä... ja mieleeni hiipiikin sekunda adapteri huhut mitä olen joskus kuullut olevan...
Voi olla hyvinkin vikaa tuossa adapterissa. Minä ostin nimittäin tuon adapterin teknofocuksesta ja se näyttää olevan tehty Japanissa ja tuossa tuli mukana sellainen avaustyökalu millä saa adapterin helposti paikalleen ja pois. Voin ottaa illemmalla kuvia tuosta jos joku ei ole kerrennyt sitä ennen niitä jo tänne postata.

Illalla onkin testattavaa, kun UPSin setä tuossa soitteli tuovansa minulle tunnin päästä Canon 70-200mm f/2.8 L IS USM:n.
ttv
Viestit: 1596
Liittynyt: Kesä 04, 2004 14 : 48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ttv »

bache kirjoitti: Uskonkin nyt ongelman olevan m42 adapterissa... linssi tosiaan kiinnittyy liaan lähelle runkoa (about 1 mm) jonka ansiosta äärettömässä asennossa linssi tarkentaa yli äärettömän! Samoin M asennossa linssi ei tarkenna tarpeaksi lähelle vaan käyttäytyykin ikäänkuin äärettömään tarkentaessa 35 cm ---> äärettömään
Ongelma on varmasti tuo että linssi on liian lähellä runkoa, mutta tuon M42 adapterin vika se ei välttämättä ole, tai epäilen, niinkun minun kuvasta näet adapteri tulee ihan kiinni runkoon ja myös ihan kiinni linssiin, ja sitten linssin väliin jää tuollanen milli sitä itse adapterin metallia, eli siitä ei kyllä enään lähemmäs mielestäni pääse...

Ja kyllä siinä pelengin T2 -> m42 adapterissä pitäs kierteet olla, on ainakin siinä toisessa mukanatulleessa... Yksi vaihtoehto on ostaa vielä suoraa T2 -> EOS adapteri... mutta kannattaa eka kokeilla sitä T2 -> m42 adaperia kiertää vähän ulospäin...

edit: tässä vielä T2 juttua, eli se pelengin kolmio mikä näyttää aukon, pitää olla klo 12:sta ja sitten ruuvit kiinni...
The T2 mount screws onto the rear of the camera adapter just like a bottle top. The thread is similar to to M42, but is a finer pitch and must NOT be confused. The advantage of this system is that a single device can fit different bodies simply by changing an inexpensive adapter. The T2 mount is in two parts. An outer ring with the camera fitting, and an inner ring with the screw thread. To adjust the relative position of the amera, e.g. to align the lens index at 12 o'clock, the edge grub screws should be loosened, and the two rings moved relative to
each other.
bache
Viestit: 796
Liittynyt: Touko 10, 2004 20 : 01
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bache »

Siis tuossa kuvassasi nuolella merkityssä mustassa muovihärpäkkeessä ei ole kierteitä! Jos nuo pienet 3 ruuviä löysyttää niin "kehys" nousee suoraan pois paikoiltaa... Mitä tarkoitat t2 adapterilla?
WilisNetcorner.com
Kehityn todella hitaasti, olenko elänyt maatilalla suojattua elämää?
ttv
Viestit: 1596
Liittynyt: Kesä 04, 2004 14 : 48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ttv »

bache kirjoitti:Siis tuossa kuvassasi nuolella merkityssä mustassa muovihärpäkkeessä ei ole kierteitä! Jos nuo pienet 3 ruuviä löysyttää niin "kehys" nousee suoraan pois paikoiltaa... Mitä tarkoitat t2 adapterilla?
Se on juuri se T2->m42 adapteri ja ainakin minulla se on metallia...
bache
Viestit: 796
Liittynyt: Touko 10, 2004 20 : 01
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bache »

joo! Taitaa se mullakin olla... mutta siinä ei kyllä ole kierteitä ;(
WilisNetcorner.com
Kehityn todella hitaasti, olenko elänyt maatilalla suojattua elämää?
ttv
Viestit: 1596
Liittynyt: Kesä 04, 2004 14 : 48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ttv »

bache kirjoitti:joo! Taitaa se mullakin olla... mutta siinä ei kyllä ole kierteitä ;(
No p**kele pitää kattoa omasta tarkemmin, en ole ruuveja jaksanu alkaa ruuvaan, mutta tarkistetaan miten homma pelaa... kun kotia pääsee...
jruots
Viestit: 260
Liittynyt: Elo 22, 2003 8 : 41
Paikkakunta: Masala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jruots »

Juu, ei ole kierteitä tuossa T2:ssa. En kyllä ymmärrä, että miksi tuon täytyisi olla jossakin tietyssä asennossa kun ruuvit laitetaan kiiinni. Eihän tuossa objektiivin rungossa ole kuin sellainen kolmionmallinen ura jolla tuo T2 pysyy kiinni kun ruuvit kiristetään. Onko tämän T2:n tarkoitus pitää tuo objektiivin etäisyys oikeana kamerasta vai päättelenkö nyt ihan päin honkia. T2:sta vastenhan tuo M42:nen puristuu ja pitää siis etäisyyden oikeana.

Tässä vielä kuvia tuosta adapterista:

M42 EOS
M42 EOS
M42 EOS
ttv
Viestit: 1596
Liittynyt: Kesä 04, 2004 14 : 48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ttv »

jruots kirjoitti:Juu, ei ole kierteitä tuossa T2:ssa. En kyllä ymmärrä, että miksi tuon täytyisi olla jossakin tietyssä asennossa kun ruuvit laitetaan kiiinni. Eihän tuossa objektiivin rungossa ole kuin sellainen kolmionmallinen ura jolla tuo T2 pysyy kiinni kun ruuvit kiristetään. Onko tämän T2:n tarkoitus pitää tuo objektiivin etäisyys oikeana kamerasta vai päättelenkö nyt ihan päin honkia. T2:sta vastenhan tuo M42:nen puristuu ja pitää siis etäisyyden oikeana.

Tässä vielä kuvia tuosta adapterista:

M42 EOS
M42 EOS
M42 EOS
Joo tosiaan tarkistin itse myös tuon T2 adapterin, siinä ei mitään kierteitä ole, ja se menee automaattisesti oikeaan kohtaan juuri nuiden ruuvien ansiosta... Eli eipä siinä muuta vaihtoehtoa jää kuin viallinen M42->eos adapteri, itsellä on juuri tuo sama adapteri mikä nuissa kuvissa... ja siis toimii moitteettomasti, eli jos tuolla samalla adapterilla kusee niin sitten linssissä on sisäisesti vikaa... Rugiftissä on yleensä kai niitä Jolos adaptereita, ja niissähän on jotain kärhämää olla, ettei ole saanut edes runkoon kiinni... silti tuntuu oudolta että jollain tapaa voisi tuollainen viallinen adapteri tuoda linssiä vielä 1mm lähemmän kennoa, kun ei tuossa tuota pelivaraa mielestäni ole...

Edit. tosiaan jroutsin sydemihän toimi myös oikein, ja mulla oli siis juuri tuo sama adapteri ja toimii OK, eli lienee vika sitten todellakin siinä Rugiftin adapterissa...
bache
Viestit: 796
Liittynyt: Touko 10, 2004 20 : 01
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bache »

Minä nimenomaan epäilen tuota rugifting m42 adapteria!

Tilasin tänään juuri tuon japsi adapterin...katsotaan sitten miten äijän käy... Juha_m:llä on sama ongelma kun minullakin joten sillä yhdistän sen tuohon sekunda adapteriin...

Se kohta metalli levy adapterista johon linssi ruuvataan kiinni saattaa esim olla tuossa teidän adaptereissä hivenen paksumi, jolloin selittyisi se että minun linssini porautuu liiaan lähelle kennoa.. adapteri kiinnittyy runkoon moitteettomasti!
WilisNetcorner.com
Kehityn todella hitaasti, olenko elänyt maatilalla suojattua elämää?
juha_m
Viestit: 1732
Liittynyt: Helmi 11, 2003 21 : 23
Paikkakunta: Helsinki, Oulunkylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juha_m »

Minun Rugiftistä tullut adapteri näyttää olevan erilainen kuin Jrouts kuvassa. Eron näkee kuvasta 3. Minulla adapteri on Pelengiin tulevalta puolelta tasainen. Ja levein osa näyttäsi olevan hieman kapeampi(arvaus).

Minun adapteri:

http://koti.mbnet.fi/martika/dc1/IMG_0046.JPG
http://koti.mbnet.fi/martika/dc1/IMG_0044.JPG
Juha Martikainen
Hääkuvia -
bache
Viestit: 796
Liittynyt: Touko 10, 2004 20 : 01
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bache »

Minullakin on tuo köyhemmän näköinen adapteri...toivotaan että tarkennus bugi korjaantuu tämän uuden adapterin myötä.... minustakin tuntuu että tämä rugiftin adapteri on liian ohut!
WilisNetcorner.com
Kehityn todella hitaasti, olenko elänyt maatilalla suojattua elämää?
Vastaa Viestiin