Nikon D610 vaihtoon??????

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
raineri
Viestit: 1428
Liittynyt: Marras 27, 2004 1 : 27

Viesti Kirjoittaja raineri »

Putinin nousukiito. 1.7.2016 klo 0.25.ISO 2500 1/100 sek f5.0 Nikkor 80-400 VR-S. Kuvaus käsivaralta.Oli jo kohtalaisen pimeätä.
Ehdotan että mietit ensin objektiivia ja millainen vakaaja siinä on. Tälle Nikon lupaa 4 aukoa, tuskin käytännössä niin paljon, mutta riittää mulle.
Kuva
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
PetriAA
Viestit: 139
Liittynyt: Maalis 05, 2009 19 : 00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PetriAA »

D600/610 tarkentaa ihan hyvin yllättävän hämärässä keskipisteellä. Jolloin itse käytän takanappitarkennusta. Kuvanlaatuhan edelleen on erinomainen tuossa kennossa.
D600, still going strong
Tapiol2003
Viestit: 2202
Liittynyt: Syys 28, 2003 16 : 03

Viesti Kirjoittaja Tapiol2003 »

En usko, että hämäräkuvausominaisuudet paranesivat lainkaan - voipi olla että jopa toisin päin.

Se, että olisiko parempi yrittää niin suurella valovoimalla kun vain mitenkään on varaa, vai nostaa herkkyyttä riippuu - ainakin minun mielestäni - kohteen kontrastista.

Yksinkertaisesti siksi, että kaikilla kameroilla dynamiikka tipahtaa viimeistään ISO 3200 kohdalla dramaattisesti, useimmilla lasku alkaa jo selvästi ISO 1600 kohdalla.

Toisaalta optiikalla, josta löytyy jo hyvä toisto f/2.8....f/4 alueella JA ennen kaikkea kuvanvakaaja pääsee kuvaamaan tilanteissa, joissa ilman vakaajaa olisi aiemmin tarvittu automaattisesti korkeampia herkkyyksiä.

Tietysti aiempaa parempi valovoima auttaa tarkentamisen tarkkuudessa.

Kohina on vähän merkillinen ongelma. Sellainen kohina, joka näkyy 100% ruudulla ei näy juuri käytännössä kohtuu isossakaan printissä. Suurempi vaikutus lienee silloin kun aiheiden vaikeuden vuoksi joutuu käyttämään paljon osasuurennoksia.

EDIT:
Kumpaakaan - terävöintiä ja kohinanpoistoa - ei tulisi mun mielestäni käyttää koko kuva-alaan, vaan ainostan tarpeen mukaan kuvan aivan kaikkein tärkeimpiin osiin. Muuten niiden vaikutus positiivisessa mielessä ei edes nouse esiin.
Less Is More
Tonemap
Viestit: 86
Liittynyt: Joulu 18, 2013 2 : 06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tonemap »

Mä kuvaan itse D600:lla. Tosta sun vastauksesta ei käy ilmi miten yrität tarkentaa. Se on aavistuksen olennaista tätä pulmaa ratkoessa.

- Ne yhdeksän keskimmäistä neliön muodostavaa tarkennuspistettä ovat ristikkäisiä ja toimivat hämärässä paljon paremmin kuin muut, etenkin reunimmaiset. Niitä pitäisi käyttää.

- AF-S (ja AF-A) tilassa keskimmäisen tarkennuspisteen apuna toimii lyhyillä etäisyyksillä tarkennuksen apuvalo, joka on varsin kätevä, jos on vaan ok käyttää sitä. Se on melkoinen fikkari, joten ei näytä hyvältä tilaisuuksissa, joissa pitäisi olla diskreetisti, ja tuntuu ikävältä silmässä

- Reunapisteet etsii oikeaa paikkaa ihan huolella hämärässä ja se on normaalia => käytä ristikkäisiä, jos vain mahdollista

- Yksi mahdollinen tekniikka on laittaa kamera AF-C tilaan ja valita 9 pistettä tarkennustavaksi. Tolla tavalla saa 9 ristikkäistä pelaamaan yhdessä ja ihan kohtuuhyvin se on pelannut klubivalaistuksessa lyhyellä etäisyydellä (alle 5 m) 85/1.8G:llä @ f/1,8-2,8 ihan liikkuvaankin maaliin

- Tarkennuskohteessa pitäisi olla hyvin kontrastia, jotta vaihetarkennus löytää sen. Pitää valita oikea paikka kohteesta, josta yrittää jäljittää.

- Joissakin tapauksessa voi olla mahdollista ja järkevääkin tarkentaa johonkin vastaavalla etäisyydellä kuin kohde olevaan kohteeseen ja sitä kautta saada tarkennuksen kohdalleen.

- Vaihetarkennus voi feilata erityisesti jos valon värilämpötila on kaukana siitä minkä mukaan (= päivänvalo) se on kalibroitu

- Itse kämmennetty taakse tarkentaminen tarkenna & sommittele uudelleen -tekniikalla ei sen sijaan kuulosta tässä enää todennäköiseltä. Ellet sitten sisällä ole heilunut jonkun 35/1.4:n kanssa. Tietoa:

http://digital-photography-school.com/t ... se-method/

- Kapeilla terävyysalueilla operoidessa siihen ei paljon vaadita, että tarkennus menee reisille

- Omien putkien tarkennus pitää tutkia ja tarvittaessa säädättää tai säätää itse AF Fine Tunen avulla. Tämä on ihan oma aiheensa, johon varmaan löytyy täältäkin oma ketjunsa, jossa asia selvitetään.

- Tuota Tamronia en ole kokeillut, mutta se on ihan liian pimeä hämärähommiin

---

Sivuhuomautus: D600/D610:n (ja monen muun laitteenkin) AF:n huonoudesta ulistaan ihan huolella ja mun mielestä se näyttää lähinnä kertovan siitä, että näiden sisäänheittotäyskäreiden (D600, 6D, A7) tultua markkinoille ATGNI-touhu näyttää valtavirtaistuneen.
raineri
Viestit: 1428
Liittynyt: Marras 27, 2004 1 : 27

Viesti Kirjoittaja raineri »

Nyt voisi olla hyvä ajankohta vaihdella. Katsoin juuri rajalan käytetyt, 2 kpl löytyy mm. Nikonin runkoja koko konsernista. En muistaa vastaavaa tilannetta, ovatko uudet jo niin kalliita että porukka ostelee käytettyjä ?
Miksus
Viestit: 2684
Liittynyt: Tammi 06, 2009 15 : 39
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Miksus »

Vanhat on niin hyviä ettei tartte vaihtaa... parannukset KUVANLAADUN suhteen olleet aika marginaalisia monessakin mallissa.

Itse ainakin jaksan aina hämmästellä esim. D700 runkoa, olisikohan tänä vuonna k y m m e n e n vuotta vanha malli...
Brunberg
Viestit: 675
Liittynyt: Touko 17, 2005 9 : 48

Viesti Kirjoittaja Brunberg »

D700 on käytössä täälläkin, enkä usko tilanteen paljoa parantuvan vaikka vaihtaisin mihin hyvänsä runkoon.
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

raineri kirjoitti:Nyt voisi olla hyvä ajankohta vaihdella. Katsoin juuri rajalan käytetyt, 2 kpl löytyy mm. Nikonin runkoja koko konsernista. En muistaa vastaavaa tilannetta, ovatko uudet jo niin kalliita että porukka ostelee käytettyjä ?
Näin taitaa olla. Mut ei siinä mitään vikaa ole. Käyttöön ne o tarkoitettu.
Magneetto
Viestit: 1526
Liittynyt: Helmi 03, 2010 15 : 19

Re: Nikon D610 vaihtoon??????

Viesti Kirjoittaja Magneetto »

Jassoo, D610 myyty, nyt ei ole dslr-runkoa sitten. Laseja kyllä löytyy.

Pähkäilen tässä luopumista koko systeemistä, pienempikennoisten kuvanlaatu/herkkyyksien sieto kehittynyt hyväksi.
Katson nyt vielä tämän nikonin seuraavan täyskennon, josko siinä olisi kompetenssia innostua taas:)

Toiv.listalla olisi: Kääntyvä näyttö, viimeisin tark.järj, ei alipäästösuodinta mm.


Saas nähdä...
mremonen
Viestit: 9180
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: Nikon D610 vaihtoon??????

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Magneetto kirjoitti:Toiv.listalla olisi: Kääntyvä näyttö, viimeisin tark.järj, ei alipäästösuodinta mm.

Saas nähdä...
Nähty jo. D850.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Matti_JH
Viestit: 12067
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Re: Nikon D610 vaihtoon??????

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

mremonen kirjoitti:
Magneetto kirjoitti:Toiv.listalla olisi: Kääntyvä näyttö, viimeisin tark.järj, ei alipäästösuodinta mm.

Saas nähdä...
Nähty jo. D850.
Tämä. Myös D750 pääsee lähelle.
Sakke_K
Viestit: 7548
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Re:

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

esko74 kirjoitti:En millään malttaisi odottaa uusia kamera malleja joissa olisi ISOSTI parempi ISO.

Onko tarkennus miten paljon parempi? Esim. nyt hämärässä D610 tarkennus on kyl ihan kädellä tehtävä.

On se D4 kans aika kallis, mut oisko siinä sit nää jutut paremmat?
Minkä kokoisia kuvia oikein tulostat, D750:llä olen käyttänyt 6400 ISOa A2 kokoisiin tulosteisiin ilman hinkua parempaan. Eikö tuollakaan pärjää?

En usko että ilman ihan uusia teknisiä innovaatioita tässä voi enää kovin ihmeitä lähivuosina tapahtua...
--------
Aves!
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Nikon D610 vaihtoon??????

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Melko tuuheaa vetää ISO6400 A2:lla. Riippuu toki kohteesta ja valosta jne.
Vastaa Viestiin