Kuulapään talvihuolto
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Digicamera.net - Valokuvausfoorumi Foorumin päävalikko -> Sana on melkein vapaa
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
mikko696

LähetäLähetetty: Tammi 10, 2017 1 : 20    Viestin aihe: Kuulapään talvihuolto Vastaa lainaamalla viestiä

Onko kukaan purkanut ja laittanut pakkasen kestäviä rasvoja sisälle? Joku kevyt voiteluahan siellä on. Pää räjähtää ton siruin k-40:sen ja kuitujalustan kanssa. Kuula valuu muutamia millejä, tai on niin tönkkö, ettei liiku juuri mihinkään. Näpit jäässä saa kiriä ja säätää kohtuuttoman paljon. Tämä ongelmana siis vaan nyt kovemmilla pakkasilla ja kun tulee useampi tunti ulkona pällisteltyä. Ja nyt on vasta ulkoilut alkamassa, niin suunnittelin tällä operaatiolla helpottaa tulevaisuuden elämää.

Suunnittelin siis purkavani, puhdistavani ja heittämällä vaikka superlubea (toimii kalavehkeissä talvella hyvin) pikkasen sisuksiin. Onko järeköyhää hommaa?

Siruin kuitujalustan lukot ja putkien tahmaaminen, saati holkkien pois paikaltaan hyppiminen on sitten oma lukunsa.
Alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Maffer

LähetäLähetetty: Tammi 10, 2017 1 : 24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No hyvä kun varoittelit noista Siruin vekottimista. Juurikin katsomassa uutta kuitujalustaa ja ei kyllä järki kestä jos lukot falskaa. Benrolla yhtä tuskaa ollut kun joka paikka jumissa jatkuvasti.

Tuntuu että Manfroton pikalukot on ainoita toimivia vaikka muuten olisi kuinka ronkeleita ties kenen mielestä.
AkuM

LähetäLähetetty: Tammi 10, 2017 1 : 41    Viestin aihe: Kuulapään talvihuolto Vastaa lainaamalla viestiä

-34 astetta oli liikaa Arca Swiss Monoball-Z:n rasvoille. Sai tosissaan vääntää, mutta kuvat sain sentään otettua. Kaipasin Abloyn lukkoöljyä.

Gitzon kierrettävät jalustalukot vielä toimivat ja Canonin kamera kesti pitempään kuin mies.
Alkuun
Kryptos

LähetäLähetetty: Tammi 10, 2017 11 : 08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peruskysymys ja arvatenkin turha, mutta olet tietenkin säätänyt kitkajarruruuvin passeliksi siitä kiristysnupista? Minullakin on Siruin jalusta ja kuulapää (K-30X muistaakseni) ja kitkaruuvin sopiva asento vaikuttaa merkittävästi. Voiteluaineet jähmettyvät jo matalassa lämpötilassa, jolloin sen merkitys vain korostuu. Olen itsekin kyllä tuuminut, pitäisikö voitelulle tehdä jotakin.

Jalustan lukoissa olen klipsimiehiä, valtavirrasta poiketen. Eivät ole vielä tuottaneet ongelmia ja näen ainakin että ovat kiinni.
Alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
mikko696

LähetäLähetetty: Tammi 10, 2017 14 : 49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juu, kyllä sitä on tullut säädettyä
Alkuun
Kryptos

LähetäLähetetty: Tammi 10, 2017 16 : 11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näin arvelin. On niissä voiteluaineissa parantamisen varaa kylmiin olosuhteisiin. Minulla ei tosin ole kokemusta Benron tai muiden kalliiden merkkien kuulapäistä. Muuten Sirui on mielestäni laadukas.
Alkuun
Maffer

LähetäLähetetty: Tammi 10, 2017 16 : 28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Manfroton perus tilttipääkin toimi hyvin pakkasessa. Pitää varmaan siirtyä sen tapaiseen systeemiin taas vaihteeksi.
mikko696

LähetäLähetetty: Tammi 10, 2017 17 : 18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä se on ihan laadukas ja toimiva kapistus ns normikeleillä. Jalustaa kun on nyt viime ajat koko ajan käyttänyt, huomaa miten ärsyttäviä ne pienet puutteet on.. Kunhan saan toimenpiteen aikaiseksi, kerron sitte miten kävi
Alkuun
emerik

LähetäLähetetty: Tammi 10, 2017 17 : 52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen pyyhkinyt kuivalla liinalla sen Siruin kuulan. Muuten se jumittuu pakkasella. Jalkojen kiinnityksessä ei ole ollut ongelmia.
Alkuun
Jyrki Auti

LähetäLähetetty: Tammi 10, 2017 21 : 01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä olen purkanut varmaankin kaikki omistamani kuulapäät ja joko vaihtanut rasvat tai poistanut kokonaan. Viimeksi ennen joulua, kun halpis Induro bhd2 kuulapää lakkasi kääntymästä pakkassäässä kokonaan.
Rakenteeltaanhan nuo ovat hyvin simppeleitä, pohjassa olevan reijän kautta neljä pientä ruuvia irti niin rupeaa purkautumaan, sisällä ei ole kuin muutama nailon rengas ja/tai kuppi.
Indurosta esim. pitää muistaakseni irroittaa pohjassa oleva kromi rengas jonka alla on 4 ruuvia jotka pitävät kiinni panoraama laakeria tai mikä sitten onkaan viralliselta nimeltään, sieltä vaseliinit pois ja pakkasen kestävää tilalle.
Laitoin itse kokeeksi silikoni pohjaista rasvaa, mutta en päässyt pakkasella kokeilemaan miten pelittää, jos ei niin poistan kokonaan ja korvaan jollain ohuemmalla.
Alkuun
zone6

LähetäLähetetty: Tammi 11, 2017 10 : 35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

emerik kirjoitti:
Itse olen pyyhkinyt kuivalla liinalla sen Siruin kuulan. Muuten se jumittuu pakkasella. Jalkojen kiinnityksessä ei ole ollut ongelmia.

Siruista (N-3204X) lötkähti kesken kuvaamisen (tietenkin ulkomailla ja keskellä korpea) jalan sisukset lukkorenkaineen ulos. Sai sen kasaan, mutta sen jälkeen sisukset lentävät pois jos vähänkin varomattomasti avaa.

Ei ihan ole luottamussuhde syntynyt. Nyt talvella voisi kiikuttaa takuuseen jos saisi luotettavammaksi.
JuhaM

LähetäLähetetty: Tammi 11, 2017 11 : 02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

http://www.acratech.net

Toimii aina.
mikko696

LähetäLähetetty: Tammi 11, 2017 13 : 29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Just tota sama tekee yks jalka itellä ku zonella. Kiva kaivella osia hangesta.

Suurimpia harmituksia elämässäni on, kun myin oman acratechin vuosia sitten pois :(
Alkuun
PAP

LähetäLähetetty: Tammi 11, 2017 14 : 29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Manfrottot ovat pelanneet täällä perä-Pohjolassa moitteetta vuosia, myös kunnon pakkasissa. Nykyinen malli on joku reilu parin sadan morkula. (MH054) Ehken hieman joutuu enemmän kiristämään pakkasella mutta se kuuluu asiaan.
Tuores tuttavuus on Uniqballin tupla-kuula http://www.uniqball.eu/ josta ei kyllä moitteen sijaa löydy muutaman kuukauden käytön perusteella. Suosittelen myös koviin pakkasiin.
emerik

LähetäLähetetty: Tammi 11, 2017 14 : 35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

zone6 kirjoitti:
emerik kirjoitti:

Siruista (N-3204X) lötkähti kesken kuvaamisen (tietenkin ulkomailla ja keskellä korpea) jalan sisukset lukkorenkaineen ulos. Sai sen kasaan, mutta sen jälkeen sisukset lentävät pois jos vähänkin varomattomasti avaa.

Ei ihan ole luottamussuhde syntynyt. Nyt talvella voisi kiikuttaa takuuseen jos saisi luotettavammaksi.

Jos se metalliliuska (2) on poissa sisältä, niin se jalka tippuu pois. Ei se muuten pitäisi tulla pois.
Alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Digicamera.net - Valokuvausfoorumi Foorumin päävalikko -> Sana on melkein vapaa Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

Siirry:  

Digicamera.net - Valokuvausfoorumi
Keskustelu valokuvauksesta avattu 9.1.2003

OhjeOhje   HakuHaku  RekisteröidyRekisteröidy 
  Omat käyttäjätiedot Omat käyttäjätiedot   Yksityiset viestitYksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään