Elinchrom D-Lite RX ONE salamasetti synkkaus

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Vastaa Viestiin
suojahila
Viestit: 7
Liittynyt: Joulu 11, 2016 17 : 43

Elinchrom D-Lite RX ONE salamasetti synkkaus

Viesti Kirjoittaja suojahila »

Minulla on Elinchrom D-Lite RX ONE salamasetti ja haluaisin täydentää sitä 1-2 lisäsalamalla. Kätevintä olisi tietysti ostaa Elinchromea mutta paljon, paljon halvemmalla saisi muilta merkeiltä pikkusalamoita. Tarve on polttaa uusill salamoilla taustaa puhki ja kuvaan tuotteita, jotka on aina lähes samanlaisia, joten uusien salamien ominaisuudet voi olla rajalliset.

Siispä mites tuo synkka onnistuu?

Totteleeko muut merkit Elinchrom skyport speed lähetintä?

Entä voiko salamat synkata kaapelilla niin, että vedän Elinchrom salamasta kaapelilla eri merkkisen salaman sync porttiin? Eli toimiiko nuo sync portit "molempiin suuntiin". Eli jos laukausen Elinchrom D-Lite RX ONE:t lähettimellä välähtääkö muut salamat jos ne on yhdistetty Elinchrom sync porttiin? En löytänyt googlella tähän vastausta...

Kiitän!
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Pan
Viestit: 1456
Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13

Viesti Kirjoittaja Pan »

Halvimmillaan taustan valaisuun voi käyttää käsisalamia, joissa on orjaominaisuus. Eli kun Elinkat välähtää, niin orjat kanssa. Mutta kovin nopeita aikoja (max 1/200 sek.) ei voi käyttää. Käsisalamoihin saa myös muutamalla eurolla synkkipalikoita, joihin elinkan synkkipiuhat kytketään.
suojahila
Viestit: 7
Liittynyt: Joulu 11, 2016 17 : 43

Viesti Kirjoittaja suojahila »

Kiitos vastauksesta. Onko suositella jotain halpoja käsisalamia?
Guzmo
Viestit: 2041
Liittynyt: Joulu 14, 2005 20 : 25
Paikkakunta: Narnia

Viesti Kirjoittaja Guzmo »

Kuten Pan vastasi mikä tahansa salama jossa on orjakenno tai mahdollisuus liittää Elinkan vastaanotin toimii.

Esim. Nikonin 20-vuotta vanhat käsisalamat ovat edelleen mainioita valoja ja niitä liikkuu 30-100€ hintaan.
Pan
Viestit: 1456
Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13

Viesti Kirjoittaja Pan »

Mulla on kaksi Cullmann D4500sta. Ostettu käytettynä muutama vuosi sitten 40€. Toimii orjina ihan hyvin Elinkojen ja esim. 580EX:n kanssa
suojahila
Viestit: 7
Liittynyt: Joulu 11, 2016 17 : 43

Viesti Kirjoittaja suojahila »

Ok, nyt vasta ymmärsin mitä orjakenno tarkoittaa:)

Vielä jos tarkenna:

Eli siis jos kytken Elinkasta 3.5mm synkkapiuhan toisen merkkiseen salamaan jossa on 3.5mm sync liitin niin välähtääkä tuo toinen salama?

Tosiaan, olen täysin noviisi salamaasioissa...
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Viesti Kirjoittaja niffe »

Godox ja Nissin ovat hyviä tarviromppeita, joilla voi säästää merkittävästi niissä olosuhteissa, joissa studiosalaman voi korvata pikkusalamalla.
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

suojahila kirjoitti:Eli siis jos kytken Elinkasta 3.5mm synkkapiuhan toisen merkkiseen salamaan jossa on 3.5mm sync liitin niin välähtääkä tuo toinen salama?
Ei välähdä, nuo on yksisuuntaisia.

Tiivistetään nyt vaihtoehdot:

- Optinen orja, salamassa on siis joko sisäänrakennettuna tai synkkaliitannassa optinen triggeri, joka laukaisee salaman kun se näkee toisen salaman välähdyksen. Laukaiset siis Elinkat lähettimelläsi ja muut salamat laukeavat niiden välähdykseen. Yleisin tapa.

- Hankit lisää Elinkan salamoita.

- Hankit lisää Elinkan vastaanottimia, jotka laukaisevat uudetkin salamasi.

- Joissakin tapauksissa voit hankkia uusiin salamoihin radiotriggerit, jossa lähetin on "läpinäkyvä". Siis lähettimessä on myös salamakenkä, johon voit sijoittaa Elinkan lähettimen. Molemmat lähettimet toimivat ja laukasevat omat salamaryhmänsä. Ei ole kovin yleinen ratkaisu. Esim. tällainen http://www.lightingrumours.com/wp-conte ... -yn622.jpg

Voit hankkia ne lisästudiosalamat myös käytettynä tai jonkun edullista merkkiä, ei niiden välttämättä tarvitse olla pikkusalamoita. Käytetty Elinkkasetti voisi ollakin helpoin vaihtoehto, kunhan niissä on vastaanottimet yhteensopivat lähettimesi kanssa. Ja lähes kaikissa studiolaitteissa on myös optinen orja sisäänrakennettuna.
pantagruel
Viestit: 74
Liittynyt: Loka 18, 2006 13 : 36

Viesti Kirjoittaja pantagruel »

Osaako joku sanoa missä vika kun en saa Elinkoita ja Nikonin SB-600-flässejä pelaamaan yhteen? Muistaakseni Nikonit välkkyi miten sattui välillä ei ollenkaan ja välillä epäsynkassa (on jo aikaa siitä kun kokeilin niin en muista tarkkaan)? Toimiiko niiden orjakenno jotenkin vain cls-systeemin kanssa?
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

pantagruel kirjoitti:Osaako joku sanoa missä vika kun en saa Elinkoita ja Nikonin SB-600-flässejä pelaamaan yhteen? ... Toimiiko niiden orjakenno jotenkin vain cls-systeemin kanssa?
Mun käsityksen mukaan SB-600:ssa ei ole varsinaista orjasalamatoimintoa, ainoastaan tuo CLS-systeemi.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Re: Elinchrom D-Lite RX ONE salamasetti synkkaus

Viesti Kirjoittaja tehodia »

suojahila kirjoitti:Minulla on Elinchrom D-Lite RX ONE salamasetti ja haluaisin täydentää sitä 1-2 lisäsalamalla. Kätevintä olisi tietysti ostaa Elinchromea mutta paljon, paljon halvemmalla saisi muilta merkeiltä pikkusalamoita.

Kiitän!
Montakos salamaa sinulla nyt on, kolmen setti? En tiedä kuinka paljon halvemmalla haluaisit päästä, mutta minulla olisi alle satasella yksi lisä-RX ONE saatavana, pelkkä valaisin, jalusta ja johto.
suojahila
Viestit: 7
Liittynyt: Joulu 11, 2016 17 : 43

Viesti Kirjoittaja suojahila »

Suuret kiitokset vastauksista. Nyt ymmärrän paremmin asian. Mulla on pari salamaa ja haluaisin virittää kiinteän setin taustavaloille kun tuotekuvaustarpeita on harvasen päivä. Homma on kuitenkin sellaista luonteeltaan, ettei voida ostaa ammattilaisen kuvauspalvelua, joten pitää siis itse tehdä.

Kiitos myös tarjouksista, mietinpä asiaa.
Guzmo
Viestit: 2041
Liittynyt: Joulu 14, 2005 20 : 25
Paikkakunta: Narnia

Viesti Kirjoittaja Guzmo »

Rockford kirjoitti: Mun käsityksen mukaan SB-600:ssa ei ole varsinaista orjasalamatoimintoa, ainoastaan tuo CLS-systeemi.
Valitettavasti näin. Erillisen orjakennon saa hankittua kuussataseen, mutta niistä halvimmat toimivat epäluotettavasti.
Vastaa Viestiin