Canonin akku vai tarvikeakku?

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
lucas
Viestit: 45
Liittynyt: Loka 12, 2006 12 : 57

Canonin akku vai tarvikeakku?

Viesti Kirjoittaja lucas »

Millaisia kokemuksia on tarvikeakuista, esimerkiksi Hähnel HL-E6, verrattuna Canonin omiin LP-E6/LP-E6N akkuihin, hintaero kun on aika iso, vaikkakin moni kehuu Canonin akkuja ja niiden pitkää ikää.

Canonin oma on 1865 mAh, mitä mahdollisia ongelmia on, jos tarvikeakku on 2000 mAh?

Olen hakkimassa extra-akkua Canon EOS 80D runkoon, pääpaino tulee olemaan enemmän valokuvaamisessa kuin videossa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Viesti Kirjoittaja niffe »

Minulta ääni alkuperäisille. En ole muutamasta yrityksestä huolimatta vielä onnistunut löytämään yhtä hyvin Canonin laturien kanssa toimivia tarvikeakkuja. Ne ovat erittäin laadukkaita akkuja, joten niistä maksaa mielellään pientä brändi-lisää.
jka71
Viestit: 2022
Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
Viesti:

Re: Canonin akku vai tarvikeakku?

Viesti Kirjoittaja jka71 »

lucas kirjoitti:Millaisia kokemuksia on tarvikeakuista, esimerkiksi Hähnel HL-E6, verrattuna Canonin omiin LP-E6/LP-E6N akkuihin, hintaero kun on aika iso, vaikkakin moni kehuu Canonin akkuja ja niiden pitkää ikää.

Canonin oma on 1865 mAh, mitä mahdollisia ongelmia on, jos tarvikeakku on 2000 mAh?

Olen hakkimassa extra-akkua Canon EOS 80D runkoon, pääpaino tulee olemaan enemmän valokuvaamisessa kuin videossa.
Joitain tarvikeakkuja olen käyttäny. Tälläkin hetkellä on yksi Hähnell käytössä. Hähnellin ostin joskus kun vielä Canon käytti LP-E6 akkuja(60D). Hähnellissä on vieläkin täyslatauskyky vaikka minulla on nyt jo parikin LP-E6N akkua menettäny yhden palkin.
Tämä on yhden Hähnellin otos. Muut tarvikemerkit eivät ole vakuuttaneet.
PAP
Viestit: 1768
Liittynyt: Tammi 09, 2003 20 : 10
Paikkakunta: Sovjet Finlandija

Viesti Kirjoittaja PAP »

Perstuntuma on reilu kymmenen vuoden kokemuksella että tarvikeakut on "ok". Luvatut arvot eivät kyllä pidä paikkaansa vaan usea 1800mAh tai 2600mAh LP-E6-tarvikeakku jää jälkeen Canonin akulle.

Tässä kaiman blogia tarvikeakut vs. alkuperäiset: http://www.petripietilainen.fi/blog/12/Kamera%2Bakut/
lucas
Viestit: 45
Liittynyt: Loka 12, 2006 12 : 57

Viesti Kirjoittaja lucas »

Kiitos neuvoista!

Itse ajattelin samaa, alkuperäinen olisi paras. Vaikka hinta on suolainen, antaa se kuitenkin jonkinlaista varmuutta.
RSL
Viestit: 96
Liittynyt: Huhti 14, 2016 12 : 31

Viesti Kirjoittaja RSL »

Kokemusta:

Canonin 5 vuotta vanha alkuperäinen akku, ihan ok kunnossa ja pitää latauksen pitkään. Sitten on pari vuotta vanha tarvike akku samaan canoniin, pitää todella huonosti enään latausta ja tyhjenee nopeasti.
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Olen käyttänyt 6D:ssä akkukahvassa toisena akkuna Hähnelin tarvikeakkua vailla minkäänlaisia ongelmia. Kapasiteetti on myös alkuperäisakkua suurempi ja hinnaltaan taisi olla puolet alkuperäisestä. Pidän Hähneliä laadukkaana.
Sapere aude.
---
flickr
Jappee
Viestit: 2252
Liittynyt: Heinä 07, 2009 13 : 19

Viesti Kirjoittaja Jappee »

Itsellä oli 50D:ssä Dörr:n tarvikeakku. Toimi ok eikä kapasiteetissa huomannut merkittävää eroa alkuperäiseen. Vähän vajaan vuoden ikäisenä se "kuoli" kokonaan. Sain takuuseen uuden ja se toimi kunnes sekin "kuoli".

Yksi LP-E6N tarvikeakku on. Se toimii ok, mutta ei kestä pakkasta. Se ei anna pakkasella virtaa ulos ollenkaan. Lämpimässä taas toimii ok.

Nyt olen pitäytynyt uusien akkujen hankinnassa vain Canonin omissa akuissa. Maailmalla niiden hinta on vähän kohtuullisempi, joten niitä joten-kuten pystyy ostamaan....
Pan
Viestit: 1456
Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13

Viesti Kirjoittaja Pan »

Jappee kirjoitti:Maailmalla niiden hinta on vähän kohtuullisempi, joten niitä joten-kuten pystyy ostamaan....
Vaan eivät enää monikaan niitä lähettele, kun postit ovat kieltäytyneet kuljettamasta niitä palovaaran vuoksi. Olen tällaisiin törmännyt sekä Amazonissa että Ebayssä. Syy löytyy Samsungista.
Jappee
Viestit: 2252
Liittynyt: Heinä 07, 2009 13 : 19

Viesti Kirjoittaja Jappee »

Pan kirjoitti:Vaan eivät enää monikaan niitä lähettele, kun postit ovat kieltäytyneet kuljettamasta niitä palovaaran vuoksi. Olen tällaisiin törmännyt sekä Amazonissa että Ebayssä. Syy löytyy Samsungista.
Kameralaukussa onneksi vielä saa tuoda, kun itse tuo mukanaan.
iikkoo
Viestit: 640
Liittynyt: Heinä 01, 2008 15 : 12

Viesti Kirjoittaja iikkoo »

Kryptos kirjoitti:Olen käyttänyt 6D:ssä akkukahvassa toisena akkuna Hähnelin tarvikeakkua vailla minkäänlaisia ongelmia. Kapasiteetti on myös alkuperäisakkua suurempi ja hinnaltaan taisi olla puolet alkuperäisestä. Pidän Hähneliä laadukkaana.
Samaa mieltä, 5dmk2 akkukahvassa kaksi Hähneliä ja yksi Canon.
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Re: Canonin akku vai tarvikeakku?

Viesti Kirjoittaja tehodia »

lucas kirjoitti:Millaisia kokemuksia on tarvikeakuista, esimerkiksi Hähnel HL-E6, verrattuna Canonin omiin LP-E6/LP-E6N akkuihin, hintaero kun on aika iso, vaikkakin moni kehuu Canonin akkuja ja niiden pitkää ikää.

Canonin oma on 1865 mAh, mitä mahdollisia ongelmia on, jos tarvikeakku on 2000 mAh?

Olen hakkimassa extra-akkua Canon EOS 80D runkoon, pääpaino tulee olemaan enemmän valokuvaamisessa kuin videossa.
Oma kokemus on, että menee aika hyvin laatu hinnan kanssa. Eli puolet halvemmilla tarvikeakuilla saa olla kaksi tai kolme siinä missä yksi alkuperäinen. Tällä hetkellä käytössä on 8 vuotta vanha Canon-akku, joka on kunnoltaan selkeästi parempi kuin 4 vuotta vanha tarvikeakku.
eki666
Viestit: 6
Liittynyt: Elo 10, 2015 13 : 25

Viesti Kirjoittaja eki666 »

iikkoo kirjoitti:
Kryptos kirjoitti:Olen käyttänyt 6D:ssä akkukahvassa toisena akkuna Hähnelin tarvikeakkua vailla minkäänlaisia ongelmia. Kapasiteetti on myös alkuperäisakkua suurempi ja hinnaltaan taisi olla puolet alkuperäisestä. Pidän Hähneliä laadukkaana.
Samaa mieltä, 5dmk2 akkukahvassa kaksi Hähneliä ja yksi Canon.
Hähnel vaikuttaa laadukkaalta ja liikkeessä antoivat sille vuoden takuun. Tarvikeakkuja uskaltaa mielestäni ostaa kun välttelee aivan halvimpia kiinan tekeleitä. Joskus ostin 450D:hen 10-15 euron halpisakkuja ja ne turposi laturissa niin etteivät mahtuneet kameraan.
KTH
Viestit: 634
Liittynyt: Loka 30, 2011 18 : 11
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja KTH »

eki666 kirjoitti:
Hähnel vaikuttaa laadukkaalta ja liikkeessä antoivat sille vuoden takuun. Tarvikeakkuja uskaltaa mielestäni ostaa kun välttelee aivan halvimpia kiinan tekeleitä. Joskus ostin 450D:hen 10-15 euron halpisakkuja ja ne turposi laturissa niin etteivät mahtuneet kameraan.
Itsellä kävi 450D kanssa samoin,paitsi että akku turposi kameran sisällä,pihdeillä repimällä sain vaivoin pois.Sen jälkeen on ollut vain alkuperäisiä akkuja,minusta muutaman kympin säästö on mitätöntä verrattuna muihin kuluihin.
KTH
Viestit: 634
Liittynyt: Loka 30, 2011 18 : 11
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja KTH »

Superkuvasta 75€ canon-lp-e6n akku.
https://www.superkuva.fi/canon-lp-e6n.html
jarlus
Viestit: 7
Liittynyt: Joulu 03, 2013 8 : 07
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Canonin akku vai tarvikeakku?

Viesti Kirjoittaja jarlus »

Lainataan nyt vanhaa topicia eikä tehdä uutta.

Eli menin ebayn ihmeellisestä maailmasta tilaamaan Canoniin tarvikelaturin ja sen mukana tuli 2 akkua myös. Hinta siis todella edullinen ja kysymys varmaan myös aivan turha kun vertaa hintaan.

Eli "ongelma" on se että jos lataan akun täyteen ja laitan kameraan (EOS 6D) jossa tarvike pystykuvauskahva, virrat päälle laitettaessa akku näyttää täyttä, mutta jos sammutan kameran ja laitan virrat heti uudelleen päälle näyttää kamera akun olevan tyhjä. Jos taas sammuttaa kameran ja laittaa virrat päälle saattaa se taas näyttää akun täydeksi. Onko kyse vain halvasta p*skasta akusta vai tarvike pystykuvauskahvasta vai kummastakin? En ole tullut akkua koittaneeksi suoraan kameraan ilman pystykuvauskahvaa, mutta Canonin oma akku kyllä toimii normaalisti tuon kahvan kanssa.
amatyyr
Viestit: 47
Liittynyt: Loka 07, 2010 16 : 35

Re:

Viesti Kirjoittaja amatyyr »

Pan kirjoitti:
Jappee kirjoitti:Maailmalla niiden hinta on vähän kohtuullisempi, joten niitä joten-kuten pystyy ostamaan....
Vaan eivät enää monikaan niitä lähettele, kun postit ovat kieltäytyneet kuljettamasta niitä palovaaran vuoksi. Olen tällaisiin törmännyt sekä Amazonissa että Ebayssä. Syy löytyy Samsungista.
Tai sitten syy löytyy litium-akuista yleisesti:
http://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Kiel ... eet-ihmein" onclick="window.open(this.href);return false;ä/437057
http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/arti ... an/6264576" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit: ja mitä tulee alkuperäiseen asiaan, oma kokemus akuista laitteissa on varsin yksinkertainen, hyvä ja halpa harvoin tulevat samassa paketissa.


- amatyyr -
Wuush
Viestit: 45
Liittynyt: Kesä 12, 2017 12 : 57

Re: Canonin akku vai tarvikeakku?

Viesti Kirjoittaja Wuush »

Onko kukaan tilannut alibabasta oem akkuja? Todennäköisesti samoja akkuja mitä digitarvike myy ja ne on ainakin toiminu itellä hyvin. 50 eurolla saisi 10 akkua.
T71
Viestit: 3478
Liittynyt: Tammi 01, 2017 23 : 53

Re: Canonin akku vai tarvikeakku?

Viesti Kirjoittaja T71 »

Wuush kirjoitti:Onko kukaan tilannut alibabasta oem akkuja? Todennäköisesti samoja akkuja mitä digitarvike myy ja ne on ainakin toiminu itellä hyvin. 50 eurolla saisi 10 akkua.
Kiina on iso maa.
Kiinassa on miljoona yritystä ja hikipajaa, jossa 50 ihmistä kasaa autotalleissa erilaista kulutuselektroniikkaa.
Tietyllä viikolla kasataan Canonin akkuja ja haetaan torilta niihin sopivat etiketit ja sitten akut myydään jollekin tukkurille, joka kauppaa ne jälleenmyyjille. Halpapatterit on just näitä.
Akkuja on siis tuhansia erilaisia ja jos haet Canonin LP-E6 akkuja, niin ne ei ole samoja kuin kellään muulla.

Ilmainen vinkki kaikille meille köyhille:
Katsokaa ebaysta kyseisiä akkuja, mutta laittakaa sijainniksi USA.
HInta on lähes sama, mutta usein näissä akuissa on kunnollinen suojauselektroniikka.
Toimitus kestää viikon ja akut on valittu luotettavien toimittajien valikoimista.

Jos ostat vitosen akun kiinasta, niin sijoita säästyneet rahat kattavaan palovakuutukseen.
Se tulee vielä tarpeeseen...
mjuhani
Viestit: 394
Liittynyt: Kesä 01, 2008 19 : 04

Re: Canonin akku vai tarvikeakku?

Viesti Kirjoittaja mjuhani »

Tässä taas sekoitetaan kaksi lajia: säästäminen ja valokuvaus. Molemmat ovat hyviä lajeja. Mutta jos haluaa säästää, kannattaa tehdä kuukausittainen rahastosäästösopimus. Jos taas haluaa valokuvata, kannattaa ostaa hyvät laitteet. Ei kannata yrittää säästää ostamalla kyseenalaisia laitteita.
Vastaa Viestiin