Manuaalilla kuvaaminen - tarkennus

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Live-näyttö on ainoa vaihtoehto jos halutaan varmistaa missä tarkennus seilaa ennen kuvan ottamista. Siitä räppänästä ei Erkkikään tihrusta tarkennusaluetta kuntoon. AF ei ikävä kyllä tarkoita että kamera ja putki yhdistelmä johonkin osuisi vaikka niin voisi olettaa. Mitä enemmän tonneja kiinni laitteissa, sitä paremmat tekniset lähtökohdat toki on.

Noin ylipäätänsä nykyisillä kännyköillä on helppo saada läpiteräviä kuvia takapihalta.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jhh
Viestit: 25
Liittynyt: Maalis 03, 2011 10 : 27

Viesti Kirjoittaja jhh »

Kattelin piruuttaan esim. Tori.fi:ssä järjestelmäkameroita (Canoneita). Siellähän on käytettynäkin vaikka kuinka paljon tarjolla erilaisia... Ja uusi 700d oli halvimmillaan alle 500 euron...

1. Onko esim toi 700d ok peruskuvaamiseen (+videoihin)`? Vai pitäisko se olla joku 50d tai 60d?

2. Se kääntyvä takanäyttö olisi itselle tarpeellinen (näin ainakin luulen)

3. Pitäisi saada myös liikkuvaa kohdetta kuvattua (mahdollisiman vakaata tietysti)

4. Vai kannattaako hommata peilön järjestelmäkamera? Ja jos pitää niin mikä merkki ja malli?

5. Jos meina ostaa uuden kameran (itselle uuden), niin kannattaako ostaa täyskennoinen vai ei?
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Maffer kirjoitti:Live-näyttö on ainoa vaihtoehto jos halutaan varmistaa missä tarkennus seilaa ennen kuvan ottamista.
Jos kohde pysyy paikallaan niin varmasti näin, liikkuvilla kohteilla taas ei toimi.
jhh kirjoitti:5. Jos meina ostaa uuden kameran (itselle uuden), niin kannattaako ostaa täyskennoinen vai ei?
Ainakin se tekee tuosta sun ekan kysymyksen kuvaustilanteesta entistä vaikeamman. :-)
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mitä jos kokeilisit sillä 500D:llä ensin ottaa sen tarkan kuvan siitä takapihalta? Pistä se jalustalle niin on helpompi keskittyä niihin säätöihin. Ja sitä ennen vähän tutkimaan jotain kirjaa perusperiaatteista. Ja istu vaikka tuolille alas sen jalustan eteen niin ei ketuta niin paljoa räpeltää huonossa asennossa.

Kyllä sillä kittilinssilläkin saa ihan kelvollisia ruutuja.

Mä ostin helvetin ison ja painavan jalustan ekan kameran oheisvarusteeksi. En ole sitä ainakaan katunut. Ison jalustan saa laitettua seisomaan vaikka jokeen. Kas näin.

Kuva

Siinä on satasen Pen EP-M1 ja 14-42 kittiputkella sohittu ruutu. Jalusta painoi 5.5kg. Kamera painoi linssin kanssa ~400g?

Kuva

Toinen kittisutulla otettu kuva.

Pointti oli että satasen romulla saa ihan samanlaisia kuvia kuin 10 000e kalustolla jos jalusta on hyvä. Jos se kohde liikkuu niin laita se pysymään vaikka paikallaan. Mikään ei ole niin rasittavaa kuin kiirehtiä kameran kanssa - aivan kuin ei muuten olisi elämässä joka päivä kiire.
Valto.
Viestit: 80
Liittynyt: Marras 09, 2016 14 : 08

Viesti Kirjoittaja Valto. »

Kyllä 500D voi kuvata livewievin kautta. Mutta omasta mielestä myös etsimen kautta homma toimii paremmin. Ja parhaiten näkee valotukset ja muut kun räpsii vaan riittävästi testikuvia ja katsoo valmista kuvaa miltä näyttää. Lisäksi kannattaa opetella lukemaan sitä mittaria sieltä etsimen kautta. Saa aika hyvin osviittaa onko valotus kohdallaan, kunhan opettelee tunnistamaan tilanteet milloin mittaus menee yleensä pieleen.
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Maffer kirjoitti:Mitä jos kokeilisit sillä 500D:llä ensin ottaa sen tarkan kuvan siitä takapihalta?
+1, kysyjän ongelmat eivät häviä mihinkään kameraa vaihtamalla, jos jotain niin helposti tulee vaan entistä enemmän säätöjä ihmeteltäväksi.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
jhh
Viestit: 25
Liittynyt: Maalis 03, 2011 10 : 27

Viesti Kirjoittaja jhh »

Kiitos Maffer vastauksesta ja kuvista. Kylläpäs on hienoja kuvia... Hei, mä koitin ottaa mun leikkikalukolmijalalla kuvia ja tuleehan niistä ihan ihan ok (mun mielestä), kun kamera ei tärähdä... Millaisilla arvoilla otit muuten noi linkittämäsi kuvat (jos saa kysyä)?

Ja voisitteko joku antaa linkin, mistä voisin ostaa uuden tai käytetyn kunnollisen kolmijalan (mielellään tietysti edullinen, niin kuin arvata saattaa)? Ja mitä ominaisuuksia jalalta tarvitaan? Vatupassi, kunnollinen kuulapää? Auttakaa aloittelijaa? =)

Ja Valtolle sellainen kysymys, että miksi se on niin, että kun Live viewin kautta kuvaa, niin se tarkennus on sellainen että AE-nappia painetaan pitkään ja sitten sitä pidetään vielä pohjassa (että tarkennusruutu on vihreänä koko ajan)??? Mitkä asetukset pitää olla kamerassa päällä? Tarkennuskset ym...
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Parametrit pitää sopeuttaa olosuhteisiin sopiviksi tai sopeuttaa olosuhteet parametreihin sopivaksi (eli haluataan vaikka tarkoituksella pitkä valotus) mutta se kannattaa jättää myöhemmäksi kun ensin keksii miten valoa mitataan.

Kummassakin kuvassa jalusta ja herkkyys niin alhainen kun sai, eli EP1:llä ISO200. Koska jalusta.

1. kuvassa valotusaika on 30 sekuntia ja f/11 aukko. Joku harmaasuodin muistaakseni että valotusaikaa sai pidemmäksi, eli kennolle pääsevää valoa on rajoitettu keinotekoisesti.
2. kuvassa valotusaika on 1/50 s koska jotain huurujuttua halusin näkymään, aukko se sama f/11. Pitkällä valotuksella huuru olisi kadonnut ja tilalla olisi jonkinlainen usvakerrostuma.

Mitään oikeita universaaleja asetuksia ei ole olemassakaan vaan tilanteen mukaan pitää mitata tarvittavat parametrit. Siinä 500D:ssä on yhtälailla valotusmittari kuin 4000 euron 5D mark IV:ssa. Valon mittauksesta on pilvin pimein kaikenlaisia oppaita ja sitä käsitellään perusteissa useassa kirjassa.
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Viesti Kirjoittaja moonshine »

Vasaraa ei voi käyttää naulojen naputtamiseen kovin monella tavalla. Sähkökitaraa sen sijaan voi käyttää musiikin soittamiseen hyvin monella tavalla. Samoin digikameraa valokuvaamiseen.

Esim. mulle jalusta on yleensä vihoviimenen juttu, jota kaipaan kuvaamiselta, monelle taas jokapäiväinen työkalu. Mitä sinät kaipaat kuvaamiselta ja mistä nautit?

Palaan sen verran vielä aiempaan postaukseeni, että etsi ihmeessä joku kokeneempi kuvausveli, jolle esittää noita kysymyksiä. Hän osaa kertoa, mitkä ovat niitä tärkeitä kysymyksiä ja mitä lähteä liikkeelle.

Ymmärrätkö täysin, miten kuvauksen kolmiyhteys - aukko, aika ja herkkyys - toimivat yhdessä ja erikseen? Ellet vielä, niin siitä on hyvä lähteä liikkeelle...

Ja linkitä ihmeessä joku esimerkkikuva, ja mielellään muualta kuin omalta takapihalta. :-)
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Jalusta on alkuvaiheessa ihan loistava siihen että voi eliminoida pois tärähdykset helposti. Eli voi huoletta keskittyä muuhun. Vaikka tarkentamaan live-näytöllä manuaalisesti että tarkennus on varmasti siellä missä haluaa sen olevan.
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Maffer kirjoitti:Jos se kohde liikkuu niin laita se pysymään vaikka paikallaan. Mikään ei ole niin rasittavaa kuin kiirehtiä kameran kanssa - aivan kuin ei muuten olisi elämässä joka päivä kiire.
moonshine kirjoitti:Esim. mulle jalusta on yleensä vihoviimenen juttu, jota kaipaan kuvaamiselta, monelle taas jokapäiväinen työkalu.
Kohdetta en lähtis omissa kuvausympyröissä ikinä pysäyttämään, mutta kieltämättä jalustasta tulee ekana mieleen hyvin staattinen kuvaustyyli ja -kohde. Kuitenkin jalustalta voi kuvata myös nopeaa liikettä, kuten vaikka itse olen kuvannut tanssijoita paljonkin liikkeessä ja monet kuvaa lintuja.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Valto.
Viestit: 80
Liittynyt: Marras 09, 2016 14 : 08

Viesti Kirjoittaja Valto. »

jhh kirjoitti:Ja Valtolle sellainen kysymys, että miksi se on niin, että kun Live viewin kautta kuvaa, niin se tarkennus on sellainen että AE-nappia painetaan pitkään ja sitten sitä pidetään vielä pohjassa (että tarkennusruutu on vihreänä koko ajan)??? Mitkä asetukset pitää olla kamerassa päällä? Tarkennuskset ym...
En kyllä nyt muista kun siitä on jo aikaa kun tuota on tullut kokeiltua, en tykännyt. Joskus olen käyttänyt hankalissa asennoissa kerran tai kaksi ja muutamia kertoja manuaalitarkennusta säätäessäni olen tuolla pyöritellyt. Ei vaan ollut oikeen oma juttu. Tykkään näpsiä etsimen läpi ja katsoa valmiista kuvasta miltä näyttää.

Ja kolmijaloista sen verran, että itsellä on tuollainen fotopro c5i verkkokaupasta, ja mielestäni on oikeen hyvä jalusta hintaisekseen. Kohtuullisen tukeva, riittävän kevyt niin tulee pidettyä kamerarepun kyljessä aina mukana ja aika laadukkaasti tehdyltä ja hyvin säädettävältä vaikuttaa. En mikään ammattilainen ole, mutta ainakin omasta mielestä hinta/laatu on kohdallaan. Omaetsin on sitten hyvä paikka katsella käytettyä kameratarviketta.
jhh
Viestit: 25
Liittynyt: Maalis 03, 2011 10 : 27

Viesti Kirjoittaja jhh »

Älkää asiantuntijat suuttuko, vaan antakaa mieluummin opastavia neuvoja ja kommentteja näistä kolmesta kuvasta. Kävin testaamassa 500D:tä kolmijalalla (jostain se on aloitettava). =)

Tämän yritin tarkentaa kuuhun...
Kuva
1/500 F22 ISO100

Kamera samassa paikassa kuin ylempi kuva, ero arvot... Tämän myös yritin tarkentaa kuuhun.
Kuva
1/2500 F11 ISO400

Tämän yritin tarkentaa metsän yläpuolella olevaan usvaan/harsoon.
Kuva
1/40 F10 ISO100
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Viesti Kirjoittaja moonshine »

Ei kannata tehdä hommasta liian vaikeaa. Täsmällinen tarkennus korostuu, kun tarkennat lähelle ja terävyysalue on siksi pieni.

Jos valoa on paljon (tai käytössä on jalusta), nyrkkisääntönä on käyttää kameran oletusherkkyyttä. Herkkyyden nostaminen nopeuttaa aikaa mutta tekee tiedostosta huonolaatuisemman.

Kannatta myös selvittää, millä aukoilla tuo objektiivi piirtää parhaiten. f/11 on ok valinta maisemakuviin, mutta parhaimmillaan lienee f/5.6-8 nurkilla.

Jos tärähdysvaaraa ei ole, unohtaisin jalustajan ja kokeilisin rohkeasti eri kuvakulmia ja polttovälejä. Jalusta on hyvä silloin, kun tietää jo etukäteen, mitä hakee, mutta tällaisessa tapauksessa hidastaa kokeilemista ja oppimista melkoisesti.

(1/50 s laajassa päässä ja 1/100 telepäässä vois olla lähtöpiste, jossa tärähdysvaara on epätodennäköinen.)

PS. Kannattaa miettiä kuvien sisältöä ja sommittelua. Vikassa kuvassa ois potentiaalia valokuvaksi, jos oisit ottanut muutaman askeleen pellolle päin ja saanut ladot kuvaan nätisti. Yleensä kuva kannattaa ottaa silmien tasaa alempaa.

Talvella on hyvä harjoitella, kun aurinko paistaa, sillä se on aina matalalla ja valo on tällöin kuvauksen kannalta mielenkiiintoista. Kiinnitä huomiota valon suuntaan ja laatuun. Kyseessä on kuitenkin VALOkuvaus.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Viesti Kirjoittaja niffe »

Tarkennustaktiikasta ihan lyhyesti, että kannattaa tarkentaa niihin mahdollisiin mielenkiinnon kohteisiin. Tässä kuvassa se voisi olla esimerkiksi tuo etualalla oleva risuaita. Laita manuaalitarkennukselle ja tarkenna siihen. Taivaalle ei kannata tarkentaa. Lisäksi muista tuo terävyysalueen jakautuminen 1/3 etaan ja 2/3 kohteen taakse, kuten edellä mainittiin. Viimeisessä kuvassa maatalo lienee ensisijainen kohde, johon tarkentaa ja pyrkiä epäterävyydellä saamaan etualan häiritsevät elementit pois näkyvistä. Tässä tapauksessa tarvitaan myös rajausta aika reippaalla kädellä.
jhh
Viestit: 25
Liittynyt: Maalis 03, 2011 10 : 27

Viesti Kirjoittaja jhh »

moonshine kirjoitti:Ei kannata tehdä hommasta liian vaikeaa. Täsmällinen tarkennus korostuu, kun tarkennat lähelle ja terävyysalue on siksi pieni.

Jos valoa on paljon (tai käytössä on jalusta), nyrkkisääntönä on käyttää kameran oletusherkkyyttä. Herkkyyden nostaminen nopeuttaa aikaa mutta tekee tiedostosta huonolaatuisemman.

Kannatta myös selvittää, millä aukoilla tuo objektiivi piirtää parhaiten. f/11 on ok valinta maisemakuviin, mutta parhaimmillaan lienee f/5.6-8 nurkilla.

Jos tärähdysvaaraa ei ole, unohtaisin jalustajan ja kokeilisin rohkeasti eri kuvakulmia ja polttovälejä. Jalusta on hyvä silloin, kun tietää jo etukäteen, mitä hakee, mutta tällaisessa tapauksessa hidastaa kokeilemista ja oppimista melkoisesti.

(1/50 s laajassa päässä ja 1/100 telepäässä vois olla lähtöpiste, jossa tärähdysvaara on epätodennäköinen.)

PS. Kannattaa miettiä kuvien sisältöä ja sommittelua. Vikassa kuvassa ois potentiaalia valokuvaksi, jos oisit ottanut muutaman askeleen pellolle päin ja saanut ladot kuvaan nätisti. Yleensä kuva kannattaa ottaa silmien tasaa alempaa.

Talvella on hyvä harjoitella, kun aurinko paistaa, sillä se on aina matalalla ja valo on tällöin kuvauksen kannalta mielenkiiintoista. Kiinnitä huomiota valon suuntaan ja laatuun. Kyseessä on kuitenkin VALOkuvaus.
Ok, eli latoin nyt ISO-arvon automatille (100-3200). Käytän kameraa M-asennolla, eli aukko on säädettynä nyt ulkokuvauksessa kiinteästi arvoon F11. Elikkäs nyt vaan säädän valotusaikaa haluamakseni (siis siten että kuvaan tulee haluttu valoisuus)?

ps. kamerassa on kiinni (myös edellisten kuvien ottohetkellä) nyt Canonin 50mm (halk.52) Hoya Pro1 Digital 1:1,8.
Viimeksi muokannut jhh, Joulu 20, 2016 14 : 31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

jhh kirjoitti:Ok, eli latoin nyt ISO-arvon automatille (100-3200). Käytän kameraa M-asennolla, eli aukko on säädettynä nyt ulkokuvauksessa kiinteösti arvoon F11. Elikkäs nyt vaan säädän valotusaikaa haluamakseni (siis siten että kuvaan tulee haluttu valoisuus)?
Jos sulla on Auto-ISO käytössä niin valotusajan säätö ei säädä kuvan valoisuutta. Eli Auto-ISO päällä M-asento ei ole oikeasti manuaalivalotus, vaan olet käyttänyt automaattivalotusta, jolloin Auto-ISO pyrkii valitsemaan sopivan ISO-arvon jotta valotus olisi haluttu. (Tämä voi riippua kamerasta ja/tai muista säädöistä, mutta ymmärtääkseni useimmat toimii näin.)

Ja juuri tästä syystä oletan että tuossa kakkoskuvassa on tullut 400 ISO käyttöön kun olet lyhentänyt aikaa.
Viimeksi muokannut Rockford, Joulu 20, 2016 14 : 08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
jhh
Viestit: 25
Liittynyt: Maalis 03, 2011 10 : 27

Viesti Kirjoittaja jhh »

niffe kirjoitti:Tarkennustaktiikasta ihan lyhyesti, että kannattaa tarkentaa niihin mahdollisiin mielenkiinnon kohteisiin. Tässä kuvassa se voisi olla esimerkiksi tuo etualalla oleva risuaita. Laita manuaalitarkennukselle ja tarkenna siihen. Taivaalle ei kannata tarkentaa. Lisäksi muista tuo terävyysalueen jakautuminen 1/3 etaan ja 2/3 kohteen taakse, kuten edellä mainittiin. Viimeisessä kuvassa maatalo lienee ensisijainen kohde, johon tarkentaa ja pyrkiä epäterävyydellä saamaan etualan häiritsevät elementit pois näkyvistä. Tässä tapauksessa tarvitaan myös rajausta aika reippaalla kädellä.
Eli kuinkas tuossa alimmassa kuvassa tuo tarkennushomma oikein toimii? Se olisikin hienoa, jos kuvassa etualalla olevat heinät ja risut eivät näkyisi tarkkoina ja lato olisi se kohdistettu osa kuvasta. Voiko silloinkin olla aukko F11:sta?

Ja tarkennuspisteestä sen verran, että 1/3 kuvasta olisi tarkennuspisteen etupuolella ja loput takapuolella?

Mitä tarkoittaa ko kuvassa rajaaminen? Rajataan kuvasta pois kaikki epäolennainen (esim sähköpaalun tukivaijerit ym)?
jhh
Viestit: 25
Liittynyt: Maalis 03, 2011 10 : 27

Viesti Kirjoittaja jhh »

Rockford kirjoitti:
jhh kirjoitti:Ok, eli latoin nyt ISO-arvon automatille (100-3200). Käytän kameraa M-asennolla, eli aukko on säädettynä nyt ulkokuvauksessa kiinteösti arvoon F11. Elikkäs nyt vaan säädän valotusaikaa haluamakseni (siis siten että kuvaan tulee haluttu valoisuus)?
Jos sulla on Auto-ISO käytössä niin valotusajan säätö ei säädä kuvan valoisuutta. Eli Auto-ISO päällä M-asento ei ole oikeasti manuaalivalotus, vaan olet käyttänyt automaattivalotusta, jolloin Auto-ISO pyrkii valitsemaan sopivan ISO-arvon jotta valotus olisi haluttu. (Tämä voi riippua kamerasta ja/tai muista säädöistä, mutta ymmärtääkseni useimmat toimii näin.)

Ja juuri tästä syystä oletan että tuossa kakkoskuvassa on tullut 400 ISO käyttöön kun olet lyhentänyt aikaa.
Ok, eli jos haluan pelata kuvissa valotusajalla, niin ensiksi pitää siis säätää manuaalisesti ISO-arvo kiinteästi johonkin haluttuun arvoon?

Ei oikein auennut ohjekirjasta itselle toi juttu...
http://files.canon-europe.com/files/sof ... I_Flat.pdf
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

jhh kirjoitti:Ok, eli jos haluan pelata kuvissa valotusajalla, niin ensiksi pitää siis säätää manuaalisesti ISO-arvo kiinteästi johonkin haluttuun arvoon?
Tottakai valotusaika vaikuttaa siihen valotusaikaa, mutta jos haluat sen näkyvän valotuksessa pitää valita kiinteä ISO-arvo jolloin olet vasta ihan oikeasti "M-moodissa".
jhh kirjoitti:Ei oikein auennut ohjekirjasta itselle toi juttu...
http://files.canon-europe.com/files/sof ... I_Flat.pdf
Tuolla näkyy lukevan että M-moodissa Auto-ISO valitsee kiinteän arvon 400 ISO käyttöön. Eli olin väärässä tuossa mitä yllä kirjoitin. Tosin sitten en ymmärrä miksi sulla ei ole kaikissa kuvissa tuo 400 ISO käytössä.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Vastaa Viestiin