Salamalla kuvaamisesta (SB-700)

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
P.p
Viestit: 3
Liittynyt: Marras 29, 2016 19 : 31

Salamalla kuvaamisesta (SB-700)

Viesti Kirjoittaja P.p »

Heippa!

Eli ostin juuri otsikon mukaisen salaman ja sitä jonkun verran jo ehtinyt käyttämäänkin, eikä sinällään mitään valittamista, mutta miten valkoista taustaa vasten saisi luonnollisen näköisiä kirkkaita kuvia, kun niistä helposti tulee sellaisia kellertäviä tai muuten vaan huonoja? :D
Olen siis salamakuvauksessa ihan aloittelija ja kamerana toimii Nikonin D7200.
Mitä voisin hankkia siis salaman lisäksi kun tilanne on se etten juuri nyt pysty valaistukseen enempää pistämään ja muutenkin budjetti aika pieni. Onko kellään mitään hyviä vinkkejä mikä auttaisi ongelmaani? :)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Esimerkkikuva auttais tuon valkoisen seinän ongelman analysoimisessa. Yleisellä tasolla ehkä uskaltaa sanoa sen verran, että jos kohde on vaalea, kuten myös seinä taustalla, niin TTL-mitattu automaattisalama tarvitsee positiivista valotuksen korjausta. Ja jos kohde on lähempänä kuin seinä, niin kohteeseen tulee myös enemmän valoa kuin seinään taustalla, eikä tätä voi oikein mitenkään korjata ainakaan jos salama on kiinni kamerassa. Eli et voi saada kirkasta valkoista seinää oikein valottuneen kohteen taakse oikein juurikaan muuten kuin valaisemalla seinä erikseen toisella salamalla.

Tietyissä tilanteissa salaman ampuminen epäsuorasti esim. valkoisen katon kautta voi auttaa.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
P.p
Viestit: 3
Liittynyt: Marras 29, 2016 19 : 31

Viesti Kirjoittaja P.p »

Kiitos vastauksesta :)
Esimerkkikuvaa en nyt just saa kun tietokoneen kanssa ongelmia. :p
Videotykin valkokangasta oon käyttänyt nyt kokeilu taustana kun ei meillä ole oikein tyhjää seinätilaakaan vapaana (pieni asunto). :D

Omia lapsia lähinnä kuvaan ja tarkoitus olisi hankkia joku kunnon kokoinen Diy taustakangas (mulle suositeltiin suodatinkangasta) nyt alkuun mutta samat ongelmat kuitenkin tulee esiintymään senkin kanssa?

Voi toki olla että kameran säädötkin on ollut ihan mitä sattuu, kun en näissä niin pro vielä ole. ;D
Pitäisi vaan pian saada kivat joulukorttikuvat lapsista ja takana on oltava vaalea tausta. :)
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Onko sinulla myös digitaalinen kuvankäsittely prosessissa ja kuvaatko RAW-muodossa.

Mä olen myös harjoitellut viime aikoina salamakuvausta kahdella salamalla. Mutta kolmaskaan ei tekisi pahaa, olen huomannut.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Guzmo
Viestit: 2041
Liittynyt: Joulu 14, 2005 20 : 25
Paikkakunta: Narnia

Viesti Kirjoittaja Guzmo »

- valkotasapaino pielessä
- kuvaat liian pitkällä suljinajalla jolloin vallitseva valo tulee kuvaan mukaan sotkemaan värejä
- valonmuokkain tai muu asia mistä salama heijastuu värjää kuvan
- kaikki DIY taustakangasviritykset kuulostaa lähtötasolla huonoilta ideoilta (tähän nyt lisäyksenä, että kangas voi toki näyttää myös todella hyvältä kuvan taustalla). Mitä jos ottaisit kuvat vaikka ulkona lumisella kelillä. Olisi todennäköisesti paljon parempi tausta kuin mikään valkoinen seinä/kangas.
- opettele kuvaamaan alkuun yhdellä valolla
P.p
Viestit: 3
Liittynyt: Marras 29, 2016 19 : 31

Viesti Kirjoittaja P.p »

Oon käyttänyt Nikonin ViewNX2 ohjelmaa, photoshoppii ois tarkoitus opetella mutta lapset ei anna aikaa sellaseen. :D

Ja en oo tajunnut RAWina pahemmin kuvata, pitäis varmaan kun ostin just kunnon kokoisen muistikortinkin. :D

Vielä 2 salamaa munkin ois tarkotus hankkia, mutta kun ei kukkaro anna periks hetkeen. :D
Guzmo
Viestit: 2041
Liittynyt: Joulu 14, 2005 20 : 25
Paikkakunta: Narnia

Viesti Kirjoittaja Guzmo »

Suosittelen välttämään aloittelijan perinteisen virheen, että luulee tarvitsevansa salamakuvaamista varten kolme tai N valoa. Samalla välttää ne ylivalaistut kuvat ja opettelee ensin tekemään ihmeitä sillä yhdellä valolla. Useampaa valoa on paljon vaikeampi hallita kuin yhtä, niiden säätämisessä menee moninkertaisesti aikaa mikä lisää vaan kohellusta ja hidastaa sitä tärkeintä eli kontaktia kuvattavaan.
Jarski75
Viestit: 279
Liittynyt: Syys 29, 2009 18 : 40
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jarski75 »

Sullahan on aivan loistava Nikonin langaton järjestelmä jo siis valmiina - tuommoisen melko pitkän tarinan sisältävän linkin löysin ( kuvien kanssa toki ) - auttanee ehkä alkuun sen kameran /salaman asetuksissa ( en itse sitä niin ajatuksella läpi kahlannut )

Mutta siitä kannattaa lähteä että salama irti siitä kamerarungosta ensin :)

https://photographylife.com/beginners-g ... ing-system

Tää on sitten myös hyvä - tietynlainen raamattu aiheeseen - kun asetukset on kunnossa että salamin saat välkkymään irrallaan kamerasta ;)

http://strobist.blogspot.fi/2006/03/lighting-101.html
Nikon D700 + Nikon 1 V1 & V2
Vastaa Viestiin