Olympus OM-D E-M1 Mark II

Minolta-digit, Olympus-digit (ei-järjestelmädigejä)
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Järjen valo on lopullisesti sammunut Olympuksen myyntiporukalta. Vuoden 2012 jälkeen ei olla saatu kuvanlaatua yhtään ylöspäin mutta lähtöhinta on modernien peilikinarien tasolla tai kalliimpikin.

Mut niinhän se on että ei se ole tyhmä kuka pyytää :)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Kipe
Viestit: 944
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 52
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kipe »

Ville^K kirjoitti:Mut niinhän se on että ei se ole tyhmä kuka pyytää :)
:D Näinhän se on. En tosin tiedä, onko yhtään fiksumpaa kertoa, ettei aio ostaa. Aina on tulossa uudempia, parempia ja halvempia, joten elämän voi käyttää valittamiseen ja renkaidenpotkintaan, jos siitä tykkää. Minä tilasin, sillä harrastan valokuvaamista silleen vanhanaikaisesti kuvaamalla.
Vieras1

Viesti Kirjoittaja Vieras1 »

Eihän korkea hinta kirpaise kun köyhiä...
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

Mitä olen kameraa kokeilleilta kysellyt, niin ilmeisesti on niin että elektronisen sulkimen kanssa kuvatessa EVF:ssä ei ole blackouttia lainkaan. Eli jatkuva live view vaikka kuvaisi 60fps. Kuulostaa käsittämättömältä ja täytyy nähdä tämä itse ennen kun uskon todeksi. Esim. X-T2 ilman akkukahvaa näyttää live viewta vain 5 fps ja akkukahvan kanssa 8fps. Tässä suhteessa siis olisi selvää lisäarvoa Fujiin verrattuna mikäli kuvaa urheilua tms. Toinen mistä kyllä ainakin itse olisin valmis maksamaan Fujiin nähden enemmän on kosketusnäyttö, etenkin nyt kun ohjekirjan mukaan sitä voi käyttää tarkennuspisteen siirtoon kuten esim. GH4 ja D5500 ja monet muut. Ja sen mitä olen itse Fujin uutuutta kokeillut niin sen tarkennus jättää edelleen reilusti toivomisen varaa, ei se juuri sen ihmeellisemmältä tuntunut kuin mitä nykyinen E-M1, huonossa valossa kertatarkennus oli jopa selvästi hitaampi.

Kuvalaadusta X-T2 saa kyllä pisteet, mutta jos kuvaa urheilua niin ei tämä E-M1mk2 varmaan ole hullumpi vaihtoehto, tosin D500 on varmaan edelleen paras vaihtoehto. Sitten taas jos haluaa urheilukuvauksen lisäksi kuvata 4k-videota käsivaralta, niin Olympus lienee tällä hetkellä ainoa joka tarjoaa ratkaisun molempiin tarpeisiin. Eli ne jotka tarvitsevat tätä maksavat varmaan ihan mielellään pari tonnia kun ei tarvitse jalustoja, rigejä ja gimbaaleja raahata.
Maffer
Viestit: 21566
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ei näissä mikroissa ole kyllä mitään järkeä enää paitsi 4:3 kuvasuhde. Ja jos se taas on juju niin käytetyn 645D pentaksin saa halvemmalla.

Mikä pointti on valita tämä runko eikä vaikkapa Fujin X-T2? Näin niinkun jos lähtee puhtaalta pöydältä.
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

Maffer kirjoitti: Mikä pointti on valita tämä runko eikä vaikkapa Fujin X-T2? Näin niinkun jos lähtee puhtaalta pöydältä.
Eiköhän kukin itse tiedä parhaiten mihin rahansa laittaa, mutta onhan tuossa juttuja joita X-T2 ei tarjoa, eli vakain joka mahdollistaa videon ja stillit käsivaralta, ilmeisesti huomattavasti parempi live view (ks yllä), erittäin todennäköisesti parempi AF (ks. yllä), sekä muutamia muita pieniä bonuksia kuten kosketusnäyttö. Kokeilin X-T2 ja mielestäni se ei juurikaan eroa X-T1 tai E-M1. Enemmän on kyse siitä mikä näistä miellyttää eniten. Fuji on hyvä järjestelmä mutta ei se tosiaankaan ole mikään kovin suuri hyppy kuvalaadussa m4/3:een verrattuna.
Maffer
Viestit: 21566
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Käytin yhden kesän ajan vuonna 2013 OM-D:ta ja puolisen vuotta X-E2 Fujia. Kumpikin 16MP mutta siihen se jäikin samankaltaisuus. Fuji vei sen jälkeen kun kuvat sai koneelle. X-T2:n ja X-Pro2:n RAWeissa on kohtuu iso parannus säätövarassa vielä siitäkin mitä noita ilmaisia sampleja olen katsellut.

Oly 75/1.8 ja 12/2 olivat hienoja laseja. Muuta ei ole ikävä ollut.
graphiksi
Viestit: 119
Liittynyt: Huhti 27, 2009 4 : 16

Viesti Kirjoittaja graphiksi »

Sen verran mulla on oma kohtaista kokemusta X-T2:sta että täytyy tuota tarkennusta kommentoida. Eli kertatarkennus on korkeintaan keskiluokkaa ja hämärässä esim paaaaljon hitaampi kuin mikään uudempi Panasonic, mutta tuo af-tracking on todella hyvä, eikä tosiaan ole samalla viivalla Olyn EM1:n kanssa, vaan monta kertaa parempi. Uusi EM1mk2 on toki eri asia ja tuo on vähintäänkin varmasti samalla tasolla.

Kosketusnäyttöä taas kompensoi todella hyvin tuo joystick. Toki se IBIS puuttuu mutta itse en ole sitä kokenut niin tarpeelliseksi kun kuvaa ihmisiä erilaisissa tapahtumissa pääasiassa.

Kun tuki raakakuviin saapuu tälle uutuudella, selviää onko se kuvanlaatu noussut sen luvatun aukon oikeasti. Jos on, niin silloin ollaan jo melko lähellä mm Fujia.

Mielestäni tuo 2099e on todella karu hinta kaikesta huolimatta.
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

Maffer kirjoitti:Käytin yhden kesän ajan vuonna 2013 OM-D:ta ja puolisen vuotta X-E2 Fujia. Kumpikin 16MP mutta siihen se jäikin samankaltaisuus. Fuji vei sen jälkeen kun kuvat sai koneelle. X-T2:n ja X-Pro2:n RAWeissa on kohtuu iso parannus säätövarassa vielä siitäkin mitä noita ilmaisia sampleja olen katsellut.

Oly 75/1.8 ja 12/2 olivat hienoja laseja. Muuta ei ole ikävä ollut.
Minulla on ollut kolme eri Fujia eikä se ero ole mielestäni mitenkään ratkaiseva. Valkoiset ei pala puhki ihan niin helposti mutta varjot ovat jotenkin tukkoiset eikä niistä hirveästi saa yksityiskohtia esiin. X-T2 en ole raweja penkonut, epäilemättä hyvää APS-C-tasoa. Edelleen väitän että lopullinen paremmuus on enemmän kiinni siitä mitä kuvaa ja miten.
helumiah
Viestit: 352
Liittynyt: Maalis 13, 2003 14 : 45
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja helumiah »

Mark II on kyllä ylihintainen. Olympuksen taktiikkaa lienee myydä vanhoja malleja sitten pilkkahintaan kuten nyt Rajalalla E-M1 + 12-40 + akkukahva 999 eur. Itse tykkään Olympuksen kameroista erittäin paljon, vaikka on ollut muitakin merkkejä. Kuvanlaatu on erittäin hyvä ja objektiivit loistavia, ne on valokuvaajan kameroita. Varmasti häviää pikselitiirailussa monelle kilpailijalle, mutta onko käytännön merkitystä on sitten eri asia.
JukkaP.
Viestit: 268
Liittynyt: Elo 11, 2003 13 : 07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaP. »

helumiah kirjoitti:Mark II on kyllä ylihintainen. Olympuksen taktiikkaa lienee myydä vanhoja malleja sitten pilkkahintaan kuten nyt Rajalalla E-M1 + 12-40 + akkukahva 999 eur. Itse tykkään Olympuksen kameroista erittäin paljon, vaikka on ollut muitakin merkkejä. Kuvanlaatu on erittäin hyvä ja objektiivit loistavia, ne on valokuvaajan kameroita. Varmasti häviää pikselitiirailussa monelle kilpailijalle, mutta onko käytännön merkitystä on sitten eri asia.
Eihän tuosta ole täällä kyse. Muutamaa pitää miellyttää ja kertoa, miten huonoja ne Olyt on. Samaan teemaan palataan jatkuvasti. Mutta siinäpä tämän leirin hupaisuus onkin; aivan ylivertaista !
jussikn
Viestit: 80
Liittynyt: Kesä 03, 2011 20 : 40

Viesti Kirjoittaja jussikn »

jpg-vertailua: http://www.imaging-resource.com/PRODS/o ... uality.htm
RAW tietysti ratkaisee..
Viimeksi muokannut jussikn, Marras 06, 2016 18 : 03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Maffer
Viestit: 21566
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Minä siinä on muuta ylivertaista kuin hinta? Oikea hinta tälle vekottimille on max 1000e. Sama kuin Sony pyytää 1500e vekottimesta 3500e hintaa.
Villaristi
Viestit: 258
Liittynyt: Touko 05, 2011 10 : 18

Viesti Kirjoittaja Villaristi »

Maffer kirjoitti:Minä siinä on muuta ylivertaista kuin hinta? Oikea hinta tälle vekottimille on max 1000e. Sama kuin Sony pyytää 1500e vekottimesta 3500e hintaa.
Hinta on ihan passeli ominaisuuksiin nähden.
Ensimmäinen johtava suomalainen ammattilintukuvaaja juuri vaihtoi Nikonin D5:n ja D500:n tähän Olympuksen uutuuteen ja varmasti jatkoa on tulossa hyvin pian.
https://www.facebook.com/JariPeltomakiW ... ED&fref=nf
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

Toivottavasti Maffer saa paikan Olyn hinnoitteluosastolta, tonnin hintaisena ostaisin näitä heti kaksi. Amazonin rankingissa tuo keikkuu kuitenkin edelleen kakkosena kaikista peilittömistä, joten kyllä sille näemmä parin tonnin hinnallakin ostajia löytyy. X-Pro2 on sijalla 5, A6500 on sijalla 6, X-T2 ei näy top 20 lainkaan (outoa). A6000 näyttäisi olevan aika kova hitti. Noiden tilastojen luotettavuudesta voidaan toki olla montaa mieltä, mutta antanee jotain osviittaa siitä mikä myy.

Kipe näemmä ennakkotilasi Olyn uuden lippulaivan, joten jään odottelemaan ensikäden kokemuksia sieltä suunnalta. Palataan aiheeseen joskus joulukuussa sitten, kaikki tarpeeton on täällä jo siihen asti sanottu. :)
ruutu
Viestit: 1312
Liittynyt: Tammi 10, 2007 22 : 44

Viesti Kirjoittaja ruutu »

Villaristi kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Minä siinä on muuta ylivertaista kuin hinta? Oikea hinta tälle vekottimille on max 1000e. Sama kuin Sony pyytää 1500e vekottimesta 3500e hintaa.
Hinta on ihan passeli ominaisuuksiin nähden.
Ensimmäinen johtava suomalainen ammattilintukuvaaja juuri vaihtoi Nikonin D5:n ja D500:n tähän Olympuksen uutuuteen ja varmasti jatkoa on tulossa hyvin pian.
https://www.facebook.com/JariPeltomakiW ... ED&fref=nf
Mulla on sellainen muistikuva, että moni vaihtoi vehkeensä em-5:enkin aikanaan...
Villaristi
Viestit: 258
Liittynyt: Touko 05, 2011 10 : 18

Viesti Kirjoittaja Villaristi »

ruutu kirjoitti:
Villaristi kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Minä siinä on muuta ylivertaista kuin hinta? Oikea hinta tälle vekottimille on max 1000e. Sama kuin Sony pyytää 1500e vekottimesta 3500e hintaa.
Hinta on ihan passeli ominaisuuksiin nähden.
Ensimmäinen johtava suomalainen ammattilintukuvaaja juuri vaihtoi Nikonin D5:n ja D500:n tähän Olympuksen uutuuteen ja varmasti jatkoa on tulossa hyvin pian.
https://www.facebook.com/JariPeltomakiW ... ED&fref=nf
Mulla on sellainen muistikuva, että moni vaihtoi vehkeensä em-5:enkin aikanaan...
Sillä ei ole mitään merkitystä, koska nyt on kyse ihan eri kamerasta.
Onhan minullakin vuosien saatossa ollut vaikka mitä merkkejä ja malleja, mutta mitä niitä vanhoja haikailemaan.
Maffer
Viestit: 21566
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Siis onko peltsi Olympus ambassador nyt? Facebook näytti että Nikon ambassador.
janne.
Viestit: 2457
Liittynyt: Maalis 01, 2009 21 : 16
Paikkakunta: Suur-Sawo

Viesti Kirjoittaja janne. »

Villaristi kirjoitti:Ensimmäinen johtava suomalainen ammattilintukuvaaja
haha, kenen keksimä titteli tuo on, lolympuksen markkinointiosaston?
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
Villaristi
Viestit: 258
Liittynyt: Touko 05, 2011 10 : 18

Viesti Kirjoittaja Villaristi »

janne. kirjoitti:
Villaristi kirjoitti:Ensimmäinen johtava suomalainen ammattilintukuvaaja
haha, kenen keksimä titteli tuo on, lolympuksen markkinointiosaston?
Et taida tietää kuka Jari Peltomäki on? Hän yksi niistä harvoista maailmalla menestyneistä ja moneen kertaan palkituista Suomalaisista lintu- ja luontokuvaajista. Ota hieman asioista selvää ennen kuin kommentoit typeriä.
Vastaa Viestiin