Olympus OM-D E-M1 Mark II

Minolta-digit, Olympus-digit (ei-järjestelmädigejä)
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

Topshot sanoo että saatavuus alustavasti 1.11.2016

https://www.topshot.fi/product/12502/ol ... k-ii-runko
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
bpixels
Viestit: 212
Liittynyt: Touko 06, 2011 9 : 27

Viesti Kirjoittaja bpixels »

Humminbird kirjoitti:Topshot sanoo että saatavuus alustavasti 1.11.2016

https://www.topshot.fi/product/12502/ol ... k-ii-runko
31.12.2016 siellä lukee nyt.

Sekin olisi melko hyvä, ottaen huomioon Kumamoto:n maanjäristykset. Sony:ltakaan ei ole tullut ulos hetkeen mitään uutta kuten A7000, A5200 tms mitä olisi voinut odottaa jo ajat sitten.

Kennon mallin pohtijoille. Usein on niin, että kun uusi tuote lanseerataan uudella kennolla, niin vasta silloin sony laitta uuden kennotuotteen ns viralliselle listalleen. Näin muistelen käyneen aikaisemmin. Eli voisi olla vielä julkaisematon Sonyn kenno tuossa aivan hyvin.
bpixels
Viestit: 212
Liittynyt: Touko 06, 2011 9 : 27

Viesti Kirjoittaja bpixels »

Itseä kiinnostaa miten hyvin Kombo OMD-EM1 II + Canon 100-400 II toimii yhdessä metabones adapterin kera. Tuo Olyn oma 300 f4 vaikka hyvä onkin on tuskasen kallis lasi. Toki adapterin kera menee aika samoihin.

OMD-EM1 + 100-400 II +metabones testiä.
http://safaritalk.net/topic/15565-olymp ... s-adaptor/
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

Metabones on käsittääkseni aika ahkerasti päivittänyt firmiksiä noihin adaptereihin, joten uudemmassa rungossa tarkennus on aika varmasti selvästi parempi kuin vanhemmassa. E-M1:n vaihetarkennus ei ole mitenkään hirmuisen tehokas edes wanhoilla 4/3-laseilla, ja käsittääkseni Metabonesin adapterilla tarkkuus/nopeus on samaa välttävää tasoa. Itse odotan näkeväni tämän suhteen ratkaisevaa edistystä, eli tarkennus olisi jo samalla tasolla kuin mitä esim. A6300.
bpixels
Viestit: 212
Liittynyt: Touko 06, 2011 9 : 27

Viesti Kirjoittaja bpixels »

Humminbird kirjoitti:Metabones on käsittääkseni aika ahkerasti päivittänyt firmiksiä noihin adaptereihin, .. kuin mitä esim. A6300.
Juu olettaa voisi, että tuki tulee melko pian jollei heti toimi.
Unohtui kokonaan, että tässä hetki sitten oli obiskojen ja runkojen hintojen nostot, 100-400 II jo 2500 euroa (verkkis) 2000 eur @ Amazon.de

pana 100-400 ei oo olleskaan niin paha sorsaputki kandidaatti 1700 hintaan @ amazon.de

Oly 300f4 2600 eur @ amazon.de - plussat telejatke toimii moitteetta ja erinomainen piirto.

Pana G80 + 100-400 Panaleica = 9fps + 40 bufferi 1.5kg Dual IS 2.0 - noin 2700-3000 eur (vain 1/4000 mekaaninen suljin)

Oly OMD-EM1-II + 300f4 = 15/18 /60fps + 80 RAW bufferi 6.5 aukkoa vakautus 2500 + 1500 = 4000 eur. paino noin 2kg.

Verrokkina D500 + tamron 152-582mm G2 = ~2.76 kg - 10FPS (200 bufferi) 2200 + ~1450 eur = 3650 (228mm - 873mm)

Ei oo halpaa kuin sappua. Onneks tallista löytyy jo 100-300 Panasonic+10FPS runko. Niin ei oo ihan tuuliajolla.
Vieras1

Viesti Kirjoittaja Vieras1 »

Onkos kellään kokemusta Sigman halvemmasta tai kalliimmasta 150 - 600 zoomista m43:n - esim. M1:n - perässä, vaikkapa metabonen adapteri välissä? Se halvempi (alle tonnin) ois mitoiltaan ja painoltaan mukanakulkeva, ei oo kyllä ihan niin kirkas ko nuo parraat nelisataset, mutta oishanse mahtava 1200 vastaava...
Vieras1
bpixels
Viestit: 212
Liittynyt: Touko 06, 2011 9 : 27

Viesti Kirjoittaja bpixels »

JL Anttola kirjoitti:Onkos kellään kokemusta Sigman halvemmasta tai kalliimmasta 150 - 600 zoomista m43:n - esim. M1:n - perässä, vaikkapa metabonen adapteri välissä? Se halvempi (alle tonnin) ois mitoiltaan ja painoltaan mukanakulkeva, ei oo kyllä ihan niin kirkas ko nuo parraat nelisataset, mutta oishanse mahtava 1200 vastaava...
JL Anttola
Itse olen käyttänyt Sigman vanhempaa 150-500 Canon obiskaa Panasonic GH4:n nokalla 2.31 x cropin cinema 4K resoluution tallentamiseen. Siihen tuo soveltui oikein hyvin. (täysin manuaali säädöt toki ja adapterina oli vajavainen iiriksen sisältävä kiina-adapteri.

Valokuvauskäytössä pitää muistaa, että MFT kameraan kiinnitettävää linssiä käytetään 2x cropin kera. Optiikan pitää siis olla mahdollisimman hyvä jottei keskialueelta korostu linssin laadulliset ongelmat. Canon 100-400 II on näistä kohtuu hintaisista lintuputkista optisesti paras ja kaiken lisäksi melko kevyt ja siksi oma kiinnostukseni kohdistuu siihen. Lisäksi sen kanssa toimii autofokus jollain lailla niin Panasonic E-M1:sen kuin Sony runkojenkin kanssa ja oletettavasti tulevan E-M1II:sen kanssa.

Yksi vaihtoehto voisi olla A6300 + sigma MC11 ja sigman 150-600 C tai Sport kombo. Näin ollen autofockus toimisi jämptisti ja kuvanopeus olisi olikos se 10 vai enemmän kuvia sekunnissa.

Sigman 150-600 C saattaa olla optisesti tarpeeksi hyvä mutta kuten sanoin vain paras lasi on suositeltavaa.
bpixels
Viestit: 212
Liittynyt: Touko 06, 2011 9 : 27

Viesti Kirjoittaja bpixels »

MFT linssipaletti todellakin kaipaisi lisää pitkiä putkia. Nyt on oikeastaan kaksi vaihtoehtoa ja molemmat kova hintaisia.

Aivan hyvin voisivat tehdä. esim 500 f4, 400 f 2.8 jne. 150-500 f4, 200/250mm f2 , f2.5 , f 2.8 tms.

Aikanaan jos panasonic:in orgaaniset sensorit tulevat valmiiksi ja ne ovat lupaustensa mukaisia, voisi järjestelmä hypätä selkeän hyppäyksen APS-C tasolle dynamiikassa, kohinassa jne. Toiveajatteluahan tämä tietysti on.
Pros
Viestit: 176
Liittynyt: Huhti 22, 2015 8 : 24

Viesti Kirjoittaja Pros »

bpixels kirjoitti:MFT linssipaletti todellakin kaipaisi lisää pitkiä putkia. Nyt on oikeastaan kaksi vaihtoehtoa ja molemmat kova hintaisia.

Aivan hyvin voisivat tehdä. esim 500 f4, 400 f 2.8 jne. 150-500 f4, 200/250mm f2 , f2.5 , f 2.8 tms.

Aikanaan jos panasonic:in orgaaniset sensorit tulevat valmiiksi ja ne ovat lupaustensa mukaisia, voisi järjestelmä hypätä selkeän hyppäyksen APS-C tasolle dynamiikassa, kohinassa jne. Toiveajatteluahan tämä tietysti on.
Olen samaa mieltä, että MFT:lle voisi tulla jotain teleputkia. Mutta nuo sinun esimerkit taitavat olla aika spesiaalia valovoimansa suhteen, koosta saa vähän osviittaa kun katsoo esim. Canon 200mm/2, 400mm/2.8, 500mm/4 (samalla voi kurkata hintaa). Sen sijaan 300mm/5.6, 400mm/5.6 ja vaikka vielä 500mm/6.3 voisivat olla mielenkiintoisempia. Kenties jopa pimeämmät menettelisivät?
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

Laadukas 2x telekonvertteri olisi tervetullut lisä. 600mm f/8 olisi ihan oiva peli moneen lähtöön, ja saisihan sillä aikaan myös 80-300mm f/5.6 joka kiinnostaisi itseäni kovasti. Pana-Leicalta on tulossa 50-200mm f/2.8-f/4, josta tulisi erittäin kiva 100-400mm. Keskipitkistä teleistä ei siis kohta ole pulaa.
bpixels
Viestit: 212
Liittynyt: Touko 06, 2011 9 : 27

Viesti Kirjoittaja bpixels »

Pros kirjoitti:
bpixels kirjoitti:MFT linssipaletti todellakin kaipaisi lisää pitkiä putkia. Nyt on oikeastaan kaksi vaihtoehtoa ja molemmat kova hintaisia.

Aivan hyvin voisivat tehdä. esim 500 f4, 400 f 2.8 jne. 150-500 f4, 200/250mm f2 , f2.5 , f 2.8 tms.

Aikanaan jos panasonic:in orgaaniset sensorit tulevat valmiiksi ja ne ovat lupaustensa mukaisia, voisi järjestelmä hypätä selkeän hyppäyksen APS-C tasolle dynamiikassa, kohinassa jne. Toiveajatteluahan tämä tietysti on.
Olen samaa mieltä, että MFT:lle voisi tulla jotain teleputkia. Mutta nuo sinun esimerkit taitavat olla aika spesiaalia valovoimansa suhteen, koosta saa vähän osviittaa kun katsoo esim. Canon 200mm/2, 400mm/2.8, 500mm/4 (samalla voi kurkata hintaa). Sen sijaan 300mm/5.6, 400mm/5.6 ja vaikka vielä 500mm/6.3 voisivat olla mielenkiintoisempia. Kenties jopa pimeämmät menettelisivät?
Joo aika spessu linssejä ja kalliita jos joku niitä tekisi. Mutta esim 200mm 2.8 ois vielä aivan passelin kokoinen ja telejatke optiolla kivasti pitenevä. Käytännössä vain 5.6 DOF. Uusi pana 50-200 on jotenkin liian rajattu ois nyt edes ollut 50-200 2.8-3.5 tai puhdas 2.8. Toki vaihtoehtojen vähyyden vallitessa tuo 50-200 menee harkitaan, jollei Leica lisä ole aivan liikaa.
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

Wanhan 50-200mm SWDn saa aika edukkaasti ja on hyvä lasi. Tarkennus toimii ihan ok, jos kohde ei liiku suoraan kohti tai poispäin. Siihen saa myös 2x jatkeen.
JL Anttola

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Juttu karkaa tuosta em1-kakkosesta, mutta siitä voip jatkaa sitte ko alkaa olla revieviä luettavana.
Keskikoon telestä; mie ostin tarjouksesta alle viiteensattaan olympuksen 75-300:n, oliks se f4,8-6.7?. Pieni ja kevyt ko joku alle 100mm prime. Miut on yllättäny sekä kuvanlaadullaan että tarkennuksellaan positiivisesti, tai ei kait ne vaateetkaan niin ihmeitä oo olleet. Ja ainakii tähä asti ni ei oo montaa kertaa isoa ongelmaa ollu tuon valovoiman kanssa; kyllä tuo em1-ykkösenkin vakaaja kuitenkin vähän valon puutetta korjaa. Jos liikettä pittää pysäyttää, joutuu hyväksymmää kohinaa pokehiin ko ISOa nostaa. Niiko sanoin, miun vaateisiin aika hyvä. Ja on yllättäny turistikäyttöön ostetun (tarjouksesta, mites muuten...) penpeeälkutosenkin jatkeena kokkeillessa. Katu-uskottavuutta tai lintutorniuskottavuutta sillä ei kyllä tule...
JL Anttola
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

Pitipä vielä lisätä, että 4/3-systeemiin on tietysti olemassa aivan erinomainen 150mm f/2 joka 2x telejatkeella on 300mm f/4. Foorumin myyntipalstalla on tämä linssi alle tonnilla kaupan, mikä on mielestäni hyvä diili. Telejatkeen saa muutamalla satasella, veikkaan, joten on se ainakin puolet halvempi kuin se uusi 300mm f/4, plus sillä voi kuitenkin kuvata myös 150mm f/2 ja 210mm f/2.8. Kyseinen linssi ei ole ihan pieni, mutta ei mitenkään mahdotonkaan. Tarkennus pelittää ihan mukavasti ja siinä on myös preset-napit eri tarkennusetäisyyksille. Kannattaa harkita.
OlyT 75
Viestit: 255
Liittynyt: Tammi 30, 2015 20 : 43

Viesti Kirjoittaja OlyT 75 »

Täytyy myöntää, että omalla kohdalla uutuuden esittely ei herätellyt hirveän ekstaattisia huokauksia, vibat ei tuntunu alavatsassa asti. Nalli vain sihahti ja pati jäi piippuun.

Kaikki riippuu paljon tietysti vastaanottajan kuvaus- ja jälkikäsittelytottumuksista, eli mitä kukin hamuaa. Tuli itselle sellainen olo, että esiteltiin lähes nykyisenkaltainen kenno, jolle oli opetetettu hurja määrä uusia sirkustemppuja. Rynnäkkökivääri varustettuna vimosen päälle tähtäinjärjestelmällä. Varsinaiset kennon parannukset ohitettiin nopealla öhömkröhhh...yxeevee...krhm dynamiikkaalisää -yskäisyllä. Sivulauseessa. Saapa nähdä.

Sarjakuvaus on tietenkin mahdollista tehdä nopeammaksi, koska käsiteltävää dataa on vähemmän (pikselimäärä, dynamiikka..) verrattuna sellaiseen kennoon joka tuottaa enemmän dataa pureksittavaksi. Nopeampaa bufferia enempi ja uutta prossua vaan kylkeen. Luontokuvaajalle joka koittaa napata naakkaa savusaunasta tai kolibria kaatosateessa (liikkuvasta autosta käsin..) ja jolla on kotona kahdeksan 4K näytön patteristo sekä 16-ytiminen tuplatriplaprosessori, triljardi teratavua kovalevytilaa ja tarpeeksi aikaa käydä yksitellen läpi elämänpituisen elokuvan verran still-kuvia (kuuden tunnin kuvausreissulta), tämä on tietenekin hieno asia. Ei silti, ne ristikkojutskat tarkennuksessa ovat varmaan oikeasti hyvät kaikille kuvaajille ja niitähän on paljon.

Mutta omaan tyyliin kuuluu viedä mahdollisimman vähän tuomisia läppärin kuorissa asustavalle nuhapumpulle pureksittavaks. Eli karsia jo kuvausvaiheessa mahdolllisimman paljon dataa poies. Kun en viihdy siellä koneen äärellä(kään). Usein tietysti johtaa siihen, että jokaisessa kuvatuksen aihiossa on jotain pasketta. Joskus vähemän, mutta yleensä enemmän. Kyse ei ole edes sarjakuvaksen nopeudesta vaan omista aivopieruista. Surullisen kuuluisa takatukan ja etsimen (huom. elektroninen, vain peili puuttuu) väli on se heikko kohta. Käyttiskuva ja Pulitzeri jäi taas sinne mättään päälle. Tai siis sitä ei tosiasiassa koskaan ollutkaan, mutta jollainhan sekin asia täytyy itselle selittää.

No, tähän leikkiin olen lähtenyt ja tässä ajassa ei ole varaa tehdä täydellistä järjestelmänvaihtoa. Joten näillä mennään sano Virmanen. Odottelen toki vielä ensimmäisiä review:tä uudesta ykkösestä, josko se kenno itsessään olisi jotenkin taikaiskusta seuraavaa sukupolvea. Mutta saa nähdä pääseekö tämä pukinkonttiin. Jos onko siihen on siis edes varaa.

Joku varmaan kohta kertoo, että eikö kanattaisi muuttaa omia toimintatapojaan. Siihen vastaan suoralta kädeltä, että jossain se raja sentään kulkee! Ja se menee nimenomaan itsensäkehittämisen kohdalla. :=D

Ei mulla muuta.

-mielensäpahoittaja
bpixels
Viestit: 212
Liittynyt: Touko 06, 2011 9 : 27

Viesti Kirjoittaja bpixels »

OlyT 75 kirjoitti:
Kaikki riippuu paljon tietysti vastaanottajan kuvaus- ja jälkikäsittelytottumuksista, eli mitä kukin hamuaa. Tuli itselle sellainen olo, että esiteltiin lähes nykyisenkaltainen kenno, jolle oli opetetettu hurja määrä uusia sirkustemppuja. Rynnäkkökivääri varustettuna vimosen päälle tähtäinjärjestelmällä. Varsinaiset kennon parannukset ohitettiin nopealla öhömkröhhh...yxeevee...krhm dynamiikkaalisää -yskäisyllä. Sivulauseessa. Saapa nähdä.

-mielensäpahoittaja
Historia kyllä kertoo realiteetit harvinaisen suorasanaisesti. Merkkittäviä parannuksia kennoissa tapahtuu vain ani harvoin. Pieniä parannuksia toki tipoittain. Usein toki jää epäselväksi onko parannus oikeasti prosessorin aikaan saama vai kennon.

Viimeisin poikkeuksellinen kenno lienee Samsung NX1:sen aikaansa edellä oleva ja toki Canonin ensimmäin kennoon integroitu vaihetarkennus ratkaisu. Sittemmin mitään suuria hyppäyksiä ei ole tullut ellei joku laske A7RII:sen toteutusta, joka pitkälti tuntuu vastaavan NX1:sen teknologioita.

Ja vaikka siellä labrassa olis tuontalinjaan sopiva ihme kenno valmiina. Ei sitä kannata tuotteeseen heti laittaa vaan mielummin vanha kenno jollain pienellä parannuksella. Voidaan myydä useampi tuote siinä välissä ennenkuin ihmekenno laitetaan tarjolle.

Näkisin tuon sarjakuvausnopeuden työkaluna muiden joukossa. Itse kun GH4:sen nopeutta testailin Tiiran kuvaukseen 75mm 1.8 linssillä, niin kyllä se vaan hyvä ominaisuus oli kun bufferiakin sentään on vähän reilummin kuin mitä D7100:sessa, joka siis tallissa myös.
Arcticaz
Viestit: 123
Liittynyt: Huhti 30, 2007 1 : 51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Arcticaz »

Kuva Järvinen lupaili että kamera julkaistaan virallisesti 4.11 ja hinta 1700€-2000€. Luultavasti lähempänä 2000€. Vuoden lopussa pitäis olla saatavana ja ehkä jo joulumarkkinoille.
“There are no rules for good photographs, there are only good photographs.”
― Ansel Adams
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

Arcticaz kirjoitti:Kuva Järvinen lupaili että kamera julkaistaan virallisesti 4.11 ja hinta 1700€-2000€. Luultavasti lähempänä 2000€. Vuoden lopussa pitäis olla saatavana ja ehkä jo joulumarkkinoille.
2000€ olisi aivan liian kova hinta, kun X-T2 ja A7ii maksaa 1699€ ja alle kahden tonnin saisi esim. D750 + linssi tai käytetty D810. 1799€ on nähdäkseni kipuraja jos meinaavat tätä myydä suuremmassa määrin.
ruutu
Viestit: 1312
Liittynyt: Tammi 10, 2007 22 : 44

Viesti Kirjoittaja ruutu »

Tuohon hintaan ei ole m4/3 systeemi enää mikään hyvä kompromissi, vaan halvemmmallla löytyy tosiaan systeemejä ilman kompromisseja...
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

ruutu kirjoitti:Tuohon hintaan ei ole m4/3 systeemi enää mikään hyvä kompromissi, vaan halvemmmallla löytyy tosiaan systeemejä ilman kompromisseja...
Olympuksen hinnoittelu on ihmeellistä. On näitä järjettömän korkeita listahintoja ja sitten dumpataan tavaraa alennusmyynneissä todella halvalla. Esimerkiksi E-M5 mkII hinta näytti olevan edullisimmillaan valumassa 500 euroon... Lieneekö siis fiksuinta odottaa, että E-M1 mkII tekniikasta oleellisin esitellään E-M5 mkIII:ssa?

BTW Omituisen hinnoittelun lisäksi Olympuksen kameroiden tyyppimerkinnät harvinaisen typeriä.
Vastaa Viestiin