Lightroom 3:sta siirtyminen LR 6:een

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Otto-1975
Viestit: 91
Liittynyt: Elo 24, 2010 18 : 16
Paikkakunta: Jyväskylä

Lightroom 3:sta siirtyminen LR 6:een

Viesti Kirjoittaja Otto-1975 »

Terve!
Kysymyksiä teille, jotka tiedätte paremmin kuin minä. Itselleni ei ole Lightroom niin tuttu, jotta pystyn ilman apuanne selviämään.

Kysymys 1, keskustelevatko LR 3 ja LR6 keskenään? Olen päivittänyt Pc:ni ja joudun ajamaan uuden lightroomin sisään, niin LR6 kiinnostaisi, mutta pystyykö se ymmärtämään ja avamaan noita LR3:n kuvia ( CR2) koneeltani?

Toinen kysymys, onko LR:ssa toimintoa, jolla pystyn kirjastosta ( library) siirtämään kuvat jonnekin pilvipalveluun suoraan vai joutuuko sen tekemään ihan manuaalisesti kuva kerrallaan oma PC:n kautta? Ja mitä pilvipalvelua suosittelette? Kiitos teille.

Terveisin
Otto
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Re: Lightroom 3:sta siirtyminen LR 6:een

Viesti Kirjoittaja olli R »

Otto-1975 kirjoitti:Kysymys 1, keskustelevatko LR 3 ja LR6 keskenään? Olen päivittänyt Pc:ni ja joudun ajamaan uuden lightroomin sisään, niin LR6 kiinnostaisi, mutta pystyykö se ymmärtämään ja avamaan noita LR3:n kuvia ( CR2) koneeltani?
Siirrät kuvat ja katalogin uuteen koneeseen, asennat uuden LR:n ja sen pitäisi konvertoida katalogi uuteen muotoon käynnistyessään ensimmäisen kerran.

http://www.digifaq.info/digi_omat/lr_files/
Otto-1975 kirjoitti:Toinen kysymys, onko LR:ssa toimintoa, jolla pystyn kirjastosta ( library) siirtämään kuvat jonnekin pilvipalveluun suoraan vai joutuuko sen tekemään ihan manuaalisesti kuva kerrallaan oma PC:n kautta? Ja mitä pilvipalvelua suosittelette?
Tarkoitatko ikään kuin kaikkia alkuperäisiä kuvia vai jotain joukkoa LR:sta valitsemiasi (ja käsittelemiäsi) kuvia?

Jos ajatuksenasi on siirtää verkon kautta tai julkaista jotain kuvajoukkoja (kuvat.fi, Flickr tms), niin LR:n Publish-toimintoon saa eri palveluja varten plugineja. Näillä kuvien siirto palveluun on helppoa. Yleensä palvelut tarjoavat näitä plugineja itse tai sitten löytyy verkosta googlaamalla.

Jos taas haluat käyttää iCloudia, OneDrivea, Dropboxia tms alkuperäisten varmuuskopiointiin, niin näissä lienee omat helppokäyttöisemmät rajapinnat, jotka voivat näyttää esim. levyn kansiolta, johon kuvat pudotetaan. Ei tarvitse yksi kerrallaan tehdä, eikä LR:stä taida olla tuossa lisäapuja.

Pilvipalvelun suositteleminen riippuu vähän siitä, mikä se lopullinen tarpeesi on.
Otto-1975
Viestit: 91
Liittynyt: Elo 24, 2010 18 : 16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Otto-1975 »

Kiitos teille kommenteista ja avusta. Light room 6 on koneella ja hyvin alkoi kuvat näkyä ja löytyä.:). Pilvipalvelua aion käyttää niin varmuukopiointiin sekä oman gallerian luomiseen. :)
Tervo
Viestit: 493
Liittynyt: Helmi 11, 2003 8 : 46
Paikkakunta: Joroinen

Viesti Kirjoittaja Tervo »

Otto-1975 kirjoitti:Pilvipalvelua aion käyttää niin varmuukopiointiin sekä oman gallerian luomiseen. :)
Kunnes huomaat että "niin kauas pilvet karkaavat...". Noh, toivotaan, että niin ei käy.
Fifty-forty
jormaolli
Viestit: 303
Liittynyt: Tammi 25, 2015 19 : 27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jormaolli »

Itselläni toimii varmuuskopiointi niin että lr importatut kuvat menee automaattisesti hubic palveluun. Helppoa,halpaa ja toimivaa
Otto-1975
Viestit: 91
Liittynyt: Elo 24, 2010 18 : 16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Otto-1975 »

Moro!
Tuli tuossa mieleeni, kun luin Tervon lyyristä kommentia Baddingin sanoin, kuinka monelta on teiltä " pilvet kauas karanneet ja olette niitä turhaa tavoitellleet"? Mulla aikanaan kaveri korjasi kovalevyä, ja hups 60 gb kuvia vain katosi ja totta kai siellä oli ne mun parhaat kuvat. :). Voinen siihen lainata Ultra Brata " kuvat lähti pois, minä katselin näytöltä....."., mutta kiitokset avusta.
Guzmo
Viestit: 2041
Liittynyt: Joulu 14, 2005 20 : 25
Paikkakunta: Narnia

Viesti Kirjoittaja Guzmo »

Kuvakirjastojen lisäksi kannattaa muistaa siirtää myös develop presetit ja muut vastaavat.
Vastaa Viestiin