Ilmatuurin Laitos

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
burmanm
Viestit: 469
Liittynyt: Elo 31, 2015 21 : 44

Viesti Kirjoittaja burmanm »

Sakke_K kirjoitti:
Rockford kirjoitti:Siispä ennuste tunnin päähän voi näyttää ihan toista kuin ikkunasta näkyy.
Miten ikkunasta voisikaan näkyä ennuste tunnin päähän? ;-)
Jedi.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Rockford
Viestit: 7277
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Tänään aamulla oli omassa mittarissa -6°C. Ilmatieteen laitos lupasi Ouluun nopeasti lauhtuvaa säätä, klo 15 ennuste oli -1°C ja alkuillasta menisi plussalle. Nyt on klo 15:15, eikä ole lauhtunut aamusta ollenkaan, edelleen -6°C. Aamua selvästi kylmempänä kävi kyllä päivän aikana, välillä jopa -11°C.

Nyt ennuste näyttää 0°C klo 21:ksi. Ilmatieteen laitoksen omat mittaukset ei näytä minkäänlaista lämpenemistä tällä hetkellä, mutta ehtii se varmaan vielä lämmetä kun on reilu 5 tuntia aikaa.

EDIT: Klo 21 lämpötila oli sitten -1,4°C Ilmatieteen laitoksen mittauksen mukaan, kilpailevien mittareiden lukemat taas -1,9°C ja -2°C eli aika lähelle luvattua nollaa kuitenkin mentiin, vaikka aamuinen ennuste olikin noin 7 tuntia edellä todellista lämpenemistä.
Viimeksi muokannut Rockford, Marras 29, 2016 21 : 12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
TiRy
Viestit: 1512
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Viesti Kirjoittaja TiRy »

Ajettiin viikko sitten pohjoisesta Kaakkois-Suomeen, kun oli luvannut, ettei siellä sada. Forecan sadetutkan mukaan koko matkalla ei pitänyt sataa ollenkaan, ei koko päivänä edes kauempanakaan. Todellisuudessa vettä tuli aivan koko matkan, välillä lujaakin.

Lisäksi ilmatuurin laitos saati foreca ei osannut edes vallitsevaa keliolosuhdetta näyttää sinne päinkään. Melkosta ennustamista! Helpompi vain katsoa ikkunasta itse ulos niin saa varmempaa tietoa.
Maffer
Viestit: 21610
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Suomen ilmaston ennustaminen ei näemmä riitä. http://ilmatieteenlaitos.fi/tiedote/274567609

Nyt on lähdetty jo ennustelemaan avaruussäitä.
Sakke_K
Viestit: 7551
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

TiRy kirjoitti: Melkosta ennustamista! Helpompi vain katsoa ikkunasta itse ulos niin saa varmempaa tietoa.
Haluatko lyödä vetoa? 50 euroa/veto, mä saan käyttää ilmatieteen laitoksen seuraavan päivän klo 15 lämpötilaa vedon kohteena sä et?

Eli esim. ennuste lupaa huomiseksi -2 astetta klo 15, sä saat lyödä vetoa minkä tahansa muun astemäärän puolesta ja mulla on tuo -2? Sitten luvataan aurinkoista... jos aurinko paistaa niin mulle 50 euroa lisää :-)

Diili? Vaikka 10 vrk veto, 500 euroa potissa :-)
--------
Aves!
TiRy
Viestit: 1512
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Viesti Kirjoittaja TiRy »

Sakke_K kirjoitti:
TiRy kirjoitti: Melkosta ennustamista! Helpompi vain katsoa ikkunasta itse ulos niin saa varmempaa tietoa.
Haluatko lyödä vetoa? 50 euroa/veto, mä saan käyttää ilmatieteen laitoksen seuraavan päivän klo 15 lämpötilaa vedon kohteena sä et?

Eli esim. ennuste lupaa huomiseksi -2 astetta klo 15, sä saat lyödä vetoa minkä tahansa muun astemäärän puolesta ja mulla on tuo -2? Sitten luvataan aurinkoista... jos aurinko paistaa niin mulle 50 euroa lisää :-)

Diili? Vaikka 10 vrk veto, 500 euroa potissa :-)
Missä vaiheessa puhuttiin mistään seuraavan päivän ennustamisesta? Sadekartat näytti sille koko hemmetin päivälle kuivaa, eikä sateen uhkaa niitten mukaan ollut. Silti tolkuton sade koko päivän, koko 600km matkalla.

Voidaan me lyödä vetoa toki. Katson huomenna klo 15 miltä sää ja lämpötila näyttää. Jos sun ennuste ei näytä samalta, laita rahaa tulemaan. Annanko jo osotteen?
Sakke_K
Viestit: 7551
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

TiRy kirjoitti:Voidaan me lyödä vetoa toki. Katson huomenna klo 15 miltä sää ja lämpötila näyttää. Jos sun ennuste ei näytä samalta, laita rahaa tulemaan. Annanko jo osotteen?
En mä yhdestä päivästä lyö vetoa... analyysien mukaan yhden vuorokauden ennusteen pitävyys on yli 70%, eli 10 päivän setistä lyön vetoa, tai vaikka koko loppuelämäni sun kanssa.

Otatko 10 vrk haasteen vastaan siis!? Jee. Mikä paikkakunta otetaan?
--------
Aves!
TiRy
Viestit: 1512
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Viesti Kirjoittaja TiRy »

Sakke_K kirjoitti:
TiRy kirjoitti:Voidaan me lyödä vetoa toki. Katson huomenna klo 15 miltä sää ja lämpötila näyttää. Jos sun ennuste ei näytä samalta, laita rahaa tulemaan. Annanko jo osotteen?
En mä yhdestä päivästä lyö vetoa... analyysien mukaan yhden vuorokauden ennusteen pitävyys on yli 70%, eli 10 päivän setistä lyön vetoa, tai vaikka koko loppuelämäni sun kanssa.

Otatko 10 vrk haasteen vastaan siis!? Jee. Mikä paikkakunta otetaan?
En, koska en puhunut tulevaisuuden ennustamisesta. Puhuin reaaliajasta. Jos säätietoihin ei voi luottaa edes tapahtuvana hetkenä, kannattaako siitä ennustamisesta edes puhua? Se on vähän niin ku, että "Huomenna paistaa, tai ei paista. Huomena on kylmä tai sitten ei ole niin kylmä". Ja välillä voi jotain prosenttia heittää hatusta, että kumpi sitten onkaan todennäköisempää.

..Pointti nyt vaan oli kertoa, että ei nuo ilmatuurin laitokset aina "ihan" osu. Ei se silti meinaa, että en niitä joka päivä katsoisi, kun pitää jotain hajua säästä saada. Tuossa mainitsemassa esimerkissäni mulla oli työn puolesta pakkorako lähteä etelään juurikin sen takia, että siellä piti olla kuivaa. Kolmen päivän reissu meni aivan täysin hukkaan, kun sitä kuivaa ei näkynyt muualla kuin hotellissa :D
hyvatti
Viestit: 50
Liittynyt: Huhti 07, 2003 7 : 43
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hyvatti »

TiRy kirjoitti:Tuossa mainitsemassa esimerkissäni mulla oli työn puolesta pakkorako lähteä etelään juurikin sen takia, että siellä piti olla kuivaa. Kolmen päivän reissu meni aivan täysin hukkaan, kun sitä kuivaa ei näkynyt muualla kuin hotellissa :D
Kun mennään ennusteisiin, joilla alkaa olla taloudellista merkitystä, kannattaa panostaa meteorologin kanssa jutteluun, ja saa paremmin käsityksen riskeistä suuntaan jos toiseenkin. Palvelunumeroihin uppoaa rahaa, mutta maksaa itsensä takaisin ylläkuvatussa tilanteessa.

Miksei sitten samaa informaatiota saa sivuilta tai edes maksullisista webipalveluista, vaan suosittelen soittamista? Koska tarve näyttää olevan joka kerta vähän erilainen. Mikä on tarpeeksi kuivaa - muutama pisara pilaa katon maalauksen, mutta sadekuurokaan ei kesäpiknikkiä, jos päivä on muuten kaunis, eikä pientä tihkua syksyllä edes huomaa. Mitkä on sateiden ajoitukset, haittaako, jos tulee myöhässä. Pienenkin riskin vaihtoehdot tapahtuvat joskus. Mikä se riski on ja onko sitä varaa ottaa..

Erilaisia todennäköisyyksiä ja skenaarioita ei onnistu palveluihin oikein laittaa, palaute on huonoa ja käyttäjät kaikkoavat, jos prosentteja ja todennäköisyyksiä ei ymmärretä. Harvoille käyttäjille palveluiden tekeminen ei ole kannattavaa, eikä koskaan saisi kaikkia tarpeita varten oikeanlaisia palveluita valmiiksi.
TiRy
Viestit: 1512
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Viesti Kirjoittaja TiRy »

hyvatti kirjoitti:
TiRy kirjoitti:Tuossa mainitsemassa esimerkissäni mulla oli työn puolesta pakkorako lähteä etelään juurikin sen takia, että siellä piti olla kuivaa. Kolmen päivän reissu meni aivan täysin hukkaan, kun sitä kuivaa ei näkynyt muualla kuin hotellissa :D
Kun mennään ennusteisiin, joilla alkaa olla taloudellista merkitystä, kannattaa panostaa meteorologin kanssa jutteluun, ja saa paremmin käsityksen riskeistä suuntaan jos toiseenkin. Palvelunumeroihin uppoaa rahaa, mutta maksaa itsensä takaisin ylläkuvatussa tilanteessa.

Miksei sitten samaa informaatiota saa sivuilta tai edes maksullisista webipalveluista, vaan suosittelen soittamista? Koska tarve näyttää olevan joka kerta vähän erilainen. Mikä on tarpeeksi kuivaa - muutama pisara pilaa katon maalauksen, mutta sadekuurokaan ei kesäpiknikkiä, jos päivä on muuten kaunis, eikä pientä tihkua syksyllä edes huomaa. Mitkä on sateiden ajoitukset, haittaako, jos tulee myöhässä. Pienenkin riskin vaihtoehdot tapahtuvat joskus. Mikä se riski on ja onko sitä varaa ottaa..

Erilaisia todennäköisyyksiä ja skenaarioita ei onnistu palveluihin oikein laittaa, palaute on huonoa ja käyttäjät kaikkoavat, jos prosentteja ja todennäköisyyksiä ei ymmärretä. Harvoille käyttäjille palveluiden tekeminen ei ole kannattavaa, eikä koskaan saisi kaikkia tarpeita varten oikeanlaisia palveluita valmiiksi.
Tossa hommassa mentiin suurella riskillä muutenkin ja pakon edessä, koska talvi ja lumi puskee päälle. Viikon verran niitä säätiedotuksia tietenkin vilkuiltiin eri palveluista ja tuo muutaman päivän kuiva kausi päti loppuun asti. Edes koko ajanjakson kuluessa sadetta ei pitänyt olla niin kuin tässä jo monesti olen toitottanut, vaikka todellisuus oli sitten päinvastainen. Sitä kun tekee säästä riippuvaista hommaa, niin ne riskit on otettava ja kyllä ne osataan tiedostaa.

Mutta takaisin foorumin aiheeseen eli valokuvaukseen. En minä ainakaan lähde soittelemaan meteorologeille, että sattusko se kuvaussää olevan millä todennäköisyydellä sellainen kuin ilmaiset palvelut näyttää. Niillä mennään mitä Suomen vaihteleva ilmasto tarjoaa. Ja luotetaan varauksella jopa säätiedotuksiin.
Vastaa Viestiin