Kuvien siirto kamerasta tietokoneelle

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
Vastaa Viestiin
Olympus1
Viestit: 338
Liittynyt: Elo 31, 2003 0 : 10
Paikkakunta: Punkaharju
Viesti:

Kuvien siirto kamerasta tietokoneelle

Viesti Kirjoittaja Olympus1 »

Tämä ei ole niin helppo kuin luulisi!
Windows 10:ssä on se "VALOKUVAT", mutta se siirtää vain jpg-kuvat jättää raw-kuvat siirtämättä. Eihän sillä tee mitään.

Canon utilities sisältää erinomaisen kuvien siirto-ohjelman, mutta kun kovalevy hajosi ja uudelle levylle koetin asentaa Canonilta sen erinomaisen ohjelman, niin sanottiin : "asenna kameran mukana saatu asennuslevyke koneeseen...". Muuten sitä ei voi asentaa. Sellainen ei ole enää tallessa - vaikka sellainen on varmaan saatu, kun olen ostanut Canon 70D:n. Vesiperä tuli sieltä.

Nyt olen käyttänyt hidasta kiertotietä. Menen resurssienhallintaan, haen kamerasta asennettavat kuvat - merkkaan ne hiirellä esim. 24 kpl kerrallaan - näppään siirrä kuvat - sitten valitsen tietokoneelta tiedoston johon siirrän - sitten näppään SIIRRÄ. Ja valitut kuvat siirtyvät haluamaani tiedostoon tietokoneella. Näin se onnistuu.

Onko olemassa tällaista kuvien siirto-ohjelmaa. Vaikka jossakin ilmaisessa kuvankäsittelyohjelmassa. Toimisi Windows 10:ssä. Windows 7.1 :ssä oli paljon paremmin - siellä oli jopa valinnan varaa. Windows 10 on tässä asiassa kivikaudella. ...
"Karavaani kulkee - koirat haukkuvat!"
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
odzmo
Viestit: 279
Liittynyt: Loka 18, 2009 2 : 34

Re: Kuvien siirto kamerasta tietokoneelle

Viesti Kirjoittaja odzmo »

Olympus1 kirjoitti: - - -
Canon utilities sisältää erinomaisen kuvien siirto-ohjelman, mutta kun kovalevy hajosi ja uudelle levylle koetin asentaa Canonilta sen erinomaisen ohjelman, niin sanottiin : "asenna kameran mukana saatu asennuslevyke koneeseen...". Muuten sitä ei voi asentaa. Sellainen ei ole enää tallessa - vaikka sellainen on varmaan saatu, kun olen ostanut Canon 70D:n. Vesiperä tuli sieltä.
- - -
Minulla on levyn puuttuessa (tai kun en ole viitsinyt kaivella sitä esiin) kysynyt kameran sarjanumeroa, jonka jälkeen homma on hoitunut. Asennusohjelma oli kaivettu Canonin sivuilta.
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Ööh, miten resurssienhallinnan kopiointitoimintoa voi hankalaksi väittää?
Kun tirvaisen muistikortin lukijaan, aukeaa ikkuna automaattisesti, valitsen kaikki kuvat "select all" ikonista ja kopioin raahaamalla haluamaani ja nimeämääni kansioon.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Olympus1
Viestit: 338
Liittynyt: Elo 31, 2003 0 : 10
Paikkakunta: Punkaharju
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Olympus1 »

Minulta vaati vain sitkeästi sitä asennuslevyä, eikä suostunut muuten aentamaan!

Kappas! Kaivelin kaikki laatikot ja löytyi tällainen:
CANON EOS Solution Disk v28.2

Sieltä tuli kaikki nuo tärkeät apuohjelmat. Muita oli saanut suoraan asentaa Canonilta, mutta tämä UTILITIES oli poikkeus, sitä ei muutoin saanut.

Sattui löytymään.

Windows 10:lle voisi antaa OHJEEN - lisätkää kunnollinen kuvien siirto-ohjelma kameralta valittuun kansioon tietokoneella. VALOKUVAT ei siihen kelpaa. Mallia vaikka Canonilta!
"Karavaani kulkee - koirat haukkuvat!"
veeinski
Viestit: 679
Liittynyt: Touko 05, 2005 13 : 04

Viesti Kirjoittaja veeinski »

Olympus1 kirjoitti:Minulta vaati vain sitkeästi sitä asennuslevyä... Sattui löytymään.
Jos jollain ei sattuisi löytymään, niin muun muassa Canon itse tarjoaa ladattavia levykuvia joihinkin kameramalleihin. Ohjelmisto on sen jälkeen päivitettävissä tähän päivään ja päivän kameramalliin.
Tervo
Viestit: 493
Liittynyt: Helmi 11, 2003 8 : 46
Paikkakunta: Joroinen

Viesti Kirjoittaja Tervo »

veeinski kirjoitti:
Olympus1 kirjoitti:Minulta vaati vain sitkeästi sitä asennuslevyä... Sattui löytymään.
Jos jollain ei sattuisi löytymään, niin muun muassa Canon itse tarjoaa ladattavia levykuvia joihinkin kameramalleihin. Ohjelmisto on sen jälkeen päivitettävissä tähän päivään ja päivän kameramalliin.
Joo, Canonin sivuilta itse olen noi kaikki ladannut, kysyy vaan kameran sarjanumeroa, ja noitahan löytyy...
Fifty-forty
Olympus1
Viestit: 338
Liittynyt: Elo 31, 2003 0 : 10
Paikkakunta: Punkaharju
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Olympus1 »

OskuK kirjoitti:Ööh, miten resurssienhallinnan kopiointitoimintoa voi hankalaksi väittää?
Kun tirvaisen muistikortin lukijaan, aukeaa ikkuna automaattisesti, valitsen kaikki kuvat "select all" ikonista ja kopioin raahaamalla haluamaani ja nimeämääni kansioon.
Minulla ei ole muistikortin lukijaa!
Henkilökohtaisesti en pidä raahaamisesta!

Hyvällä ohjelmalla valitaan vain kamera ja kohde tietokoneella!
Sitten naps ja ohjelma asentaa/kopioi kaikki kuvat omia aikojaan!
Kuvia voi olla esim 200 kpl. Katseluohjelmalla tutkitaan sopivat kuvat ja sitten niitä otetaan käsittelyyn kuvankäsittelyohjelmissa. Minä menettelen näin. Siihen tuo Canonin ohjelma on kuin tehty. No nyt se on käytössä. Sellainen pitäisi olla myös Windows 10:ssä jo alun perin! Tätä mieltä!
"Karavaani kulkee - koirat haukkuvat!"
Olympus1
Viestit: 338
Liittynyt: Elo 31, 2003 0 : 10
Paikkakunta: Punkaharju
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Olympus1 »

Tervo kirjoitti:
veeinski kirjoitti:
Olympus1 kirjoitti:Minulta vaati vain sitkeästi sitä asennuslevyä... Sattui löytymään.
Jos jollain ei sattuisi löytymään, niin muun muassa Canon itse tarjoaa ladattavia levykuvia joihinkin kameramalleihin. Ohjelmisto on sen jälkeen päivitettävissä tähän päivään ja päivän kameramalliin.
Joo, Canonin sivuilta itse olen noi kaikki ladannut, kysyy vaan kameran sarjanumeroa, ja noitahan löytyy...
Minä kuulun sitten alempaan kastiin ja minulle on eri säännöt! ??
"Karavaani kulkee - koirat haukkuvat!"
Tervo
Viestit: 493
Liittynyt: Helmi 11, 2003 8 : 46
Paikkakunta: Joroinen

Viesti Kirjoittaja Tervo »

Olympus1 kirjoitti: Minä kuulun sitten alempaan kastiin ja minulle on eri säännöt! ??
Winkkari kymppiin ei näköjään saa kuin updaterin! Pakkoko se on kehityksen aallonharjalla kulkea, varsinkaan Wintöötin kanssa? Mulla ei ole kuin hätätapauksia varten (auton vikakoodien luku) Linuxin alla virtuaalikoneessa pyörivä XP. Ja pyrkinyt välttämään ohjelmia, jotka eivät pyöri Linuxin Wine-emulaattorin alla.

Tosin, kymppiinkin löytyi netistä ohjeita, miten tuon saa ilman CD:tä asennettua. Tosin, sullahan ei enää tarvetta tuohon,kun levy kerran löytyi :)
Fifty-forty
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Olympus1 kirjoitti: Minulla ei ole muistikortinlukijaa!
Henkilökohtaisesti en pidä raahaamisesta!

Hyvällä ohjelmalla valitaan vain kamera ja kohde tietokoneella!
Sitten naps ja ohjelma asentaa/kopioi kaikki kuvat omia aikojaan!
Kuvia voi olla esim 200 kpl. Katseluohjelmalla tutkitaan sopivat kuvat ja sitten niitä otetaan käsittelyyn kuvankäsittelyohjelmissa. Minä menettelen näin. Siihen tuo Canonin ohjelma on kuin tehty. No nyt se on käytössä. Sellainen pitäisi olla myös Windows 10:ssä jo alun perin! Tätä mieltä!
Hyvä! Itse en henkilökohtaisesti pidä hyvistä automaattisista ohjelmista, jotka saattavat muuttaa aikaleiman, nimen tai kuvankoon kysymättä asiasta mitään.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Tervo
Viestit: 493
Liittynyt: Helmi 11, 2003 8 : 46
Paikkakunta: Joroinen

Viesti Kirjoittaja Tervo »

OskuK kirjoitti:
Olympus1 kirjoitti: Hyvä! Itse en henkilökohtaisesti pidä hyvistä automaattisista ohjelmista, jotka saattavat muuttaa aikaleiman, nimen tai kuvankoon kysymättä asiasta mitään.
Itse siirrän Linuxissa perusasennuksessa tulevalla Shotwell ohjelmalla kamerasta ulkoiselle kovalevylle, hakemistorakenteeseen Vuosi/KK/Päivä. Ja jälkikäsittely sitten jollain "oikealla" kuvankäsittelyohjelmalla (pääosin Winen alla pyörivällä wanhalla Photoshopilla).
Fifty-forty
SuperDrive
Viestit: 1463
Liittynyt: Tammi 13, 2011 0 : 00

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

Olympus1 kirjoitti: Minulla ei ole muistikortin lukijaa!
Henkilökohtaisesti en pidä raahaamisesta!
Siis sinulla on joku pöytäkone? No lukijan voi aina hankkia:

https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/11 ... ja-usb-3_0

Tuo käy myös MicroSD-korteille.

Aina voi tehdä jonkun komentojonon, jolla voi kopioida.
Auliss
Viestit: 29
Liittynyt: Tammi 08, 2007 18 : 44

Viesti Kirjoittaja Auliss »

Mahtaako tuo kortinlukija sopia Olympus E-M5 kortille, tietokoneen naamassa on neljä korttipaikkaa joista yksikään ei lue tuon Olympuksen korttia, vanhemman Olympuksen korttia se lukee. Lukija ois kyllä kätevä verrattuna kaapelin yhdistämiseen kamerasta.
Tervo
Viestit: 493
Liittynyt: Helmi 11, 2003 8 : 46
Paikkakunta: Joroinen

Viesti Kirjoittaja Tervo »

Auliss kirjoitti:Mahtaako tuo kortinlukija sopia Olympus E-M5 kortille, tietokoneen naamassa on neljä korttipaikkaa joista yksikään ei lue tuon Olympuksen korttia, vanhemman Olympuksen korttia se lukee. Lukija ois kyllä kätevä verrattuna kaapelin yhdistämiseen kamerasta.
Siis muistikortin kaivaminen ulos kamerasta, tunkeminen lukijaan ja sieltä takaisin kameraan helpompaa kuin usb-piuhan kytkeminen? Jösses!
Fifty-forty
panman
Viestit: 717
Liittynyt: Helmi 13, 2011 20 : 44

Viesti Kirjoittaja panman »

Auliss kirjoitti:Mahtaako tuo kortinlukija sopia Olympus E-M5 kortille, tietokoneen naamassa on neljä korttipaikkaa joista yksikään ei lue tuon Olympuksen korttia, vanhemman Olympuksen korttia se lukee. Lukija ois kyllä kätevä verrattuna kaapelin yhdistämiseen kamerasta.
Onko se olyn kortti tavallinen SD kortti ja taitaa olla 2GB tai pienempi?
Vanhemmat (jotkut) korttilukijat eivät lue uusimpien standardien mukaisia SD-kortteja. uusi lukija on taas toimiva.
Digitaalinen kuvanmuodotusväline
SuperDrive
Viestit: 1463
Liittynyt: Tammi 13, 2011 0 : 00

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

Auliss kirjoitti:Mahtaako tuo kortinlukija sopia Olympus E-M5 kortille, tietokoneen naamassa on neljä korttipaikkaa joista yksikään ei lue tuon Olympuksen korttia, vanhemman Olympuksen korttia se lukee. Lukija ois kyllä kätevä verrattuna kaapelin yhdistämiseen kamerasta.
Tuo on uusin malli, joka tulee uusimpia kortteja SDXC UHS-I ja UHS-II. SD-korteissa 2 GB ja 32 GB ovat kriittiset rajat, Jos menee niiden päälle, vanhemmat lukijat eivät toimi. Sulla kai on 64 gigan kortti tai tosi vanha kone.
Auliss
Viestit: 29
Liittynyt: Tammi 08, 2007 18 : 44

Viesti Kirjoittaja Auliss »

Kamerassa on SanDisk Extreme pro 32 megan kortti.
Työläältä tuntuu piuhalla kuvien lataaminen kun ensin kallistat näyttöä kauemmas, sitten kynnellä kaivat kumisuojan ylös, sovitat pienen liittimen paikoilleen. Vielä johdon toinen pää koneeseen ja klikkaa kamerasta haluat siirtää kuvat. Muistikortti taas lähtee yhtä helposti kuin Canonista, mihin olen ehtinyt tottua vuosien mittaan. Voi olla myös tottumuksesta kysymys ja näön huononemista, saa olla tarkkana miten päin liitintä sovittaa kameraan.
Tervo
Viestit: 493
Liittynyt: Helmi 11, 2003 8 : 46
Paikkakunta: Joroinen

Viesti Kirjoittaja Tervo »

Auliss kirjoitti:Kamerassa on SanDisk Extreme pro 32 megan kortti.
Työläältä tuntuu piuhalla kuvien lataaminen kun ensin kallistat näyttöä kauemmas, sitten kynnellä kaivat kumisuojan ylös, sovitat pienen liittimen paikoilleen. Vielä johdon toinen pää koneeseen ja klikkaa kamerasta haluat siirtää kuvat. Muistikortti taas lähtee yhtä helposti kuin Canonista, mihin olen ehtinyt tottua vuosien mittaan. Voi olla myös tottumuksesta kysymys ja näön huononemista, saa olla tarkkana miten päin liitintä sovittaa kameraan.
Johto kiinni koko ajan koneessa (pöytäkone, jonka takana USB-kovalevy kuvapankkina). Liittimen leveämpi puoli obiskaa kohti (joo, muistan vielä pankkikortin PINninkin ulkoa, vaikka ikänäkö pahenee koko ajan).
eBaystä käytetyn xxxD-Canonin ostaminen on aika riski, kun monessa on juurikin CF-kortin liittimiä väännetty ru*kkaamalla korttia ees taas.
Mutta, kukin tyylillään :)
Fifty-forty
Auliss
Viestit: 29
Liittynyt: Tammi 08, 2007 18 : 44

Viesti Kirjoittaja Auliss »

Anteeksi tyhmyyteni, ei pitäisi kirjoitella foorumille tällaisen harrastajan jonka kuvaaminen muutenkin on hiipunut. Minun osaltani tämä asia on käsitelty.
Vastaa Viestiin