Peilitön hakusessa

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Tervo
Viestit: 496
Liittynyt: Helmi 11, 2003 8 : 46
Paikkakunta: Joroinen

Viesti Kirjoittaja Tervo »

nyhky kirjoitti:Enkä kyllä enää osta tuotteita muualta kuin netistä, jolloin saa 2 viikon palautusoikeuden.
Kyllähän rikkinäisen saa palautettua, myös kauppaan!
Fifty-forty
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
kuwaaja
Viestit: 515
Liittynyt: Maalis 09, 2007 23 : 59

Viesti Kirjoittaja kuwaaja »

Mitä jos se vaan on huono? Jos seuraava malli on vasta tarkoitettu tarkentamaan oikein?
Tervo
Viestit: 496
Liittynyt: Helmi 11, 2003 8 : 46
Paikkakunta: Joroinen

Viesti Kirjoittaja Tervo »

kuwaaja kirjoitti:Mitä jos se vaan on huono? Jos seuraava malli on vasta tarkoitettu tarkentamaan oikein?
Ja dprevikkaan myyty testiin jo seuraavaa mallia?
Toisaalta, jos toimivaa peilijärkkäriä päivittää matolaatikkoon, niin näinhän siinä käy.
Vai oisko kyse vaan siitä, että peiliin tottunut kuvaaja ei malta odottaa, että peilitön saa tarkennuksen paikalleen?
Fifty-forty
mremonen
Viestit: 9250
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

No, varmaan kannattaa sitä tarkennusta testailla tiiliseinään. Sekä kohti, että viistosti, jotta näkee että mihin se oikein tarkentaa. Mutta voiko kontrastitarkennus edes tarkentaa väärin? Eli siinä tapauksessa tuo on suttu. Keskustelisin liikkeen kanssa asiasta, koska jos kamera ei tarkenna oikein, niin kyllähän sen saa palauttaa/vaihtaa. Tai sitten laittavat huoltoon ja saat sen Jouluksi.

Tai sitten koitat arvioida tuota Nkon D800:n kriteereillä.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Voihan pokkarissakin olla pska objektiivi. Mutta tee tosiaan muutama järjestelmällinen tarkennustesti. Ja kokeile myös muunlaisia aiheita ja eri kuvanlaadun asetuksilla.

Olen huomannut, että Olyn m43 kamera on jotenkin allerginen tuommoisille aiheille joissa on todella runsaasti yksityiskohtia. Kuva ikäänkuin pikselöityy - Oly ilmeisesti pakkaa raw:ta vielä pahemmin kuin paljon haukuttu Sony. En ihmettelisi vaikka Panassa olisi samaa vikaa LX100 perustana taitaa olla 16mpx m43 kenno.
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

nomad kirjoitti:Oly ilmeisesti pakkaa raw:ta vielä pahemmin kuin paljon haukuttu Sony.
Ainakin Olympus ilmoittaa, että Raw-kuvissa on "lossless compression". Eli siis kuva kyllä pakataan, mutta se saadaan purettua takaisin juuri samanlaiseksi. Muita tällaisia häviöttömiä pakkauksia ovat esim GIF tai ZIP (oikeastaan ZIP-DEFLATE). Häviöllinen pakkaus (esim JPEG tai Sonyn Raw), ei palaudu samanlaiseksi kuin alkuperäinen.

Kannattaa kyllä sitten tarkastaa, ettei "pikselöityminen" olekin oman käsittelyohjelman tuottamaa. Kohinat ja kuvan terävöittäminen on yhdistelmä, jolla syntyy helposti "laatikoita".

Alkuperäiseen nyhkyn kuvaan palatakseni, tarkennushan tuossa on pielessä, pallokuvia ei synny tärähdyksestä. Mutta edelleenkään ei pokkarien ja peilittömien käyttämä kontrastipohjainen tarkennus ole kovin luotettava. Periaatteessa, kun se osuu, niin siinä ei voi olla samanlaista systemaattista virhettä kuin peilikameroiden tarkennuksessa, koska tarkennus mitataan kennolta. Mutta ei se mikään 100% osuja ole koskaan ollut.

Itselläni on kokemuksia, että jos kuva on tuollainen paljon pieniä toistuvia kuvioita, niin sekä peilittömän, että peilillisen automaattitarkennus on vaikeuksissa. Kunnollinen vaalean ja tumman selvä raja on varmempi. Ihan perinteinen juttu, kamera ei "näe" mitä se tarkentaa, se on vain kone.
nyhky
Viestit: 62
Liittynyt: Syys 08, 2013 13 : 15

Viesti Kirjoittaja nyhky »

Joo, joku tuolla netin keskustelupalstoilla kirjoitteli, että tällaiset tilanteet, kuten puiden heijastavat lehdet, voivat aiheuttaa tällaista. Jollakin kuulemma LX100 tarkentaa liian lähelle sellaisissa tapauksissa tietyillä asetuksilla. Itsekin huomasin saman, kun tänään testailin: koivuun tarkensin, mutta siitä tuli sumea. Sen sijaan viitisen metriä lähempänä kameraa oleva rakennuksen seinä oli huomattavasti terävämpi. Muunlaisissa tilanteissa tarkennus tuntuu menevän ihan kohdalleen. Mielestäni kuitenkin ala-arvoista näinkin hintavalta kameralta, että se tarkentaa useita metrejä väärin tuollaisissa tilanteissa, jotka kuitenkin ovat minullekin yleisiä.
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

nyhky kirjoitti:Mielestäni kuitenkin ala-arvoista näinkin hintavalta kameralta, että se tarkentaa useita metrejä väärin tuollaisissa tilanteissa, jotka kuitenkin ovat minullekin yleisiä.
Kannattaa muistaa, että (kennon automaattisessa kontrastitarkennuksessa) kamera ei varsinaisesti tarkenna väärin. Se vaan ei mitenkään voi tietää, mihin sinä haluat tarkentaa. Se ottaa tarkennuksen väärästä kohtaa tai väärällä etäisyydellä olevasta kohteesta. Harvemmin se tyhjään ilmaan osuu.

Pokkaria on usein autettava, osoitettava sillä yhdellä valitulla tarkennuspisteellä jotain selkeätä kontrastirajaa oikealla etäisyydellä. Ei tasaista pintaa, ei tuollaista sekavaa lehdistöä.
nyhky
Viestit: 62
Liittynyt: Syys 08, 2013 13 : 15

Viesti Kirjoittaja nyhky »

Minulla on ollut Panasonicin pokkari ja superzoomi aiemmin, ja kumpikaan ei ole koskaan käyttäytynyt tällä tavalla. Tässä on kuva, jossa on yhdellä tarkennuspisteellä tarkennettu koivuun, jonka sijaan rakennuksen seinä on terävä. Otin tästä tilanteesta useita kuvia, ja kaikissa oli sama vaiva, paitsi niissä, jossa käytin kameran vielä pienempää pistemäistä pinpoint-tarkennusta. On myös kuvia, jossa rakennus on vielä kauempana kuvan keskikohdasta, johon tarkennettiin, ja silti koivu on sumea. https://drive.google.com/file/d/0B26kZF ... sp=sharing
mjuhani
Viestit: 394
Liittynyt: Kesä 01, 2008 19 : 04

Viesti Kirjoittaja mjuhani »

nyhky kirjoitti:Joo, tässä testailin, niin vika taitaa olla automaattitarkennuksessa. Se välillä tuottaa tarkempia ja välillä epätarkkoja kuvia.

Kyllä minä kanssa sanon, että jos tämän joudun palauttamaan, niin olen tällöin palauttanut 25 % omistamistani kameroista ja 33 % omistamistani objektiiveista. Miten tehtailta ei saada ulos virheettömiä tuotteita? En kyllä tiedä, jos saan tämän palautettua, ostanko enää mitään kameraa, korkeintaan jonkun parin sadan. Enkä kyllä enää osta tuotteita muualta kuin netistä, jolloin saa 2 viikon palautusoikeuden.
Aivan höpö höpö juttua! Olen ostanut ainakin reippaat parikymmentä kameraa enkä ole koskaan joutunut palauttamaan yhtäkään. Tosin en kuvaa peilittömillä.
temama
Viestit: 10023
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

mjuhani kirjoitti:
nyhky kirjoitti:Joo, tässä testailin, niin vika taitaa olla automaattitarkennuksessa. Se välillä tuottaa tarkempia ja välillä epätarkkoja kuvia.

Kyllä minä kanssa sanon, että jos tämän joudun palauttamaan, niin olen tällöin palauttanut 25 % omistamistani kameroista ja 33 % omistamistani objektiiveista. Miten tehtailta ei saada ulos virheettömiä tuotteita? En kyllä tiedä, jos saan tämän palautettua, ostanko enää mitään kameraa, korkeintaan jonkun parin sadan. Enkä kyllä enää osta tuotteita muualta kuin netistä, jolloin saa 2 viikon palautusoikeuden.
Aivan höpö höpö juttua! Olen ostanut ainakin reippaat parikymmentä kameraa enkä ole koskaan joutunut palauttamaan yhtäkään. Tosin en kuvaa peilittömillä.
höpsänkeikkaa! Pokkarit ovat pokkareita, ja peilittömät järjestelmäkamerat ihan järkkäreitä. Peilittömissä järkkäreissä on vähemmän huollettavaa ja säädettävää kuin perinteisissä peililäpsyissä! Minä onneton kun jouduin vielä elämään peilijärkkäreiden kanssa, niin ei oll kuule yksi ja ainoa kamera jota piti käyttää JAS huollossa tarkennuksen säätöjen ym. takia!

Ostakaa ny se sony ja loppuu valitus.
TiRy
Viestit: 1512
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Viesti Kirjoittaja TiRy »

temama kirjoitti:
mjuhani kirjoitti:
nyhky kirjoitti:Joo, tässä testailin, niin vika taitaa olla automaattitarkennuksessa. Se välillä tuottaa tarkempia ja välillä epätarkkoja kuvia.

Kyllä minä kanssa sanon, että jos tämän joudun palauttamaan, niin olen tällöin palauttanut 25 % omistamistani kameroista ja 33 % omistamistani objektiiveista. Miten tehtailta ei saada ulos virheettömiä tuotteita? En kyllä tiedä, jos saan tämän palautettua, ostanko enää mitään kameraa, korkeintaan jonkun parin sadan. Enkä kyllä enää osta tuotteita muualta kuin netistä, jolloin saa 2 viikon palautusoikeuden.
Aivan höpö höpö juttua! Olen ostanut ainakin reippaat parikymmentä kameraa enkä ole koskaan joutunut palauttamaan yhtäkään. Tosin en kuvaa peilittömillä.
höpsänkeikkaa! Pokkarit ovat pokkareita, ja peilittömät järjestelmäkamerat ihan järkkäreitä. Peilittömissä järkkäreissä on vähemmän huollettavaa ja säädettävää kuin perinteisissä peililäpsyissä! Minä onneton kun jouduin vielä elämään peilijärkkäreiden kanssa, niin ei oll kuule yksi ja ainoa kamera jota piti käyttää JAS huollossa tarkennuksen säätöjen ym. takia!

Ostakaa ny se sony ja loppuu valitus.
Jos pokkarin, kakkoskameran tai kameran leluksi haluaa, niin komppaan kyllä temamaa. Sony on paras brändi. Näppäilyyn erittäin hyviä vehkeitä ainakin kuvanlaadullisesti, eikä edes pahan hintaisia jos ei kinokennoisiin halua lähteä. Kinokennoiset taas ei enää ole mitään taskukamaa jos ei joku laajispannari sitten riitä.
hkoskenv
Viestit: 4412
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

temama kirjoitti:Ostakaa ny se sony ja loppuu valitus.
Enpä usko. Ainakin minä olen ymmärtänyt, että ne Sonyn omistajien sonyverojutut eivät ole varsinaisesti kehuja.
Hannu
temama
Viestit: 10023
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

hkoskenv kirjoitti:
temama kirjoitti:Ostakaa ny se sony ja loppuu valitus.
Enpä usko. Ainakin minä olen ymmärtänyt, että ne Sonyn omistajien sonyverojutut eivät ole varsinaisesti kehuja.
no joo, toi mun kommentti oli tietty pientä provoilua. Eihän sonytkaan täydellisiä ole, tosin monet noista sonyveroista menee hifistelyn piikkiin.
Pari vuotta Sonyn peilittömät järkkärit ovat olleet jo aika valmiita vehkeitä.
Vastaa Viestiin