Petterin luontokuvat (lintukuvat)

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
pelai65
Viestit: 1142
Liittynyt: Joulu 05, 2012 12 : 45
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja pelai65 »

Paistoi aurinkokin illalla... eli valoa oli, mutta peurat arkoja.


Kuva

Kuva
http://www.plaitinen.kuvat.fi
Insta: #petteri_laitinen
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
KTH
Viestit: 634
Liittynyt: Loka 30, 2011 18 : 11
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja KTH »

Näinhän se menee,kun on hyvä kuvauskeli niin peuroja ei näy,mutta kun on harmaa ja tuhruinen keli niin ovat keskellä päivää hyvin esillä.
Oikein mainioita peurakuvia olet kyllä saanut aikaiseksi.
pelai65
Viestit: 1142
Liittynyt: Joulu 05, 2012 12 : 45
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja pelai65 »

Ja koskikarat on palanneet Herralankoskeen... Arkoja olivat vielä


Kuva

Kuva

Ja padon toisella puolella oli lapasotka. Ei uskoisi että on samana päivänä otettu kuvat ja etäisyyttä 20 m... Mutta toinen varjossa ja toiseen paistoi mukavasti aurinko (kuin kesä)

Kuva

Ja kettu illan jo hämärtäessä

Kuva
http://www.plaitinen.kuvat.fi
Insta: #petteri_laitinen
©pjm
Viestit: 5954
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Tänään yhdellä koskella katseellani karaa jo etsin, turhaan. Kiva tietää että liikkeellä ovat.
Kettu on komia.
pelai65
Viestit: 1142
Liittynyt: Joulu 05, 2012 12 : 45
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja pelai65 »

Muutama kuva taas...

Harmaapäätikka
Kuva

Närhipönö
Kuva

Koskikara uudella koskella...
Kuva

Kuva
http://www.plaitinen.kuvat.fi
Insta: #petteri_laitinen
jormaolli
Viestit: 303
Liittynyt: Tammi 25, 2015 19 : 27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jormaolli »

Todella laadukkaita kuvia.

Haluatko avata vähän menetelmiäsi lintukuvauksen suhteen. Käytätkö jotain ruokintaa että saat linnut lähistölle tai jotain piilo kojua?
pelai65
Viestit: 1142
Liittynyt: Joulu 05, 2012 12 : 45
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja pelai65 »

Kuvien taustoista… niittä syntyy monella tapaa, mutta ennen kaikkea asenteella, aina kamera mukaan kun lähtee liikenteeseen… Koskaan ei tiedä mitä tulee eteen. Esim mökkireissujen varrelta on löytynyt monta hyvää paikkaa joissa poiketa. Tunnin matka venyy äkkiä 2 tunnin retkeksi..

Minulla on muutamia vakiopaikkoja, joissa käyn hakemassa tiettyjä lintuja kuvaamassa. Esim ruokintoja (tikat, tiaiset yms), tiettyjä koskia (koskikara), suolampi (Kaakkuri), kosteikkoja keväällä (kahlaajat) jne. Sitten kierrän ajankohdan ja esim Tiira-havaintojen perusteella tiettyjä paikkoja. Esim näin syksyn ja alkutalven Tilhet on hyvä esimerkki. Tulevat joka vuosi Ruovedelle muutamaksi viikoksi ruokailemaan ja tarkka ajankohta selviää Tiirasta (Vaihtelee lokakuusta joulukuuhun).

Toinen tärkeä tapa on keskustella muiden kuvaajien ja lintumiesten kanssa (myös maaseudulla (mökkinaapurit) tiedetään paljon luonnosta). Mitä ovat nähneet ja missä. Kiinnostus heidän havaintoihin ja kuviin sekä omien vinkkien jakaminen usein palkitaan uusilla vinkeillä ja kohteilla. Tämä on tärkeää… ja mukava osa harrastusta.

Samoin on tämä Digicamera ollut tärkeä opas ja palautefoorumi, jota kannattaa hyödyntää. Täältä löytyy todella arvokasta osaamista ja lukioiden vinkkejä kannattaa kuunnella. Niistä olen oppinut paljon mm kuvien käsittelystä ja näkökulmista (KIITOKSIA KAIKILLE). Siitä syystä mielelläni jaan myös omaa vaatimatonta osaamistani… Kuvauspaikkojen suhteen olen täältä myös saanut paljon vinkkejä esim Varangin retkiä koskien.

Toki olen kokeillut myös erilaisia kojuja. Esim Kaakkurilammella käytän maastoverkkoa ”kojuna” ja se selvästi rauhoittaa lintuja. Ovat mm. nukkuneet 15 m päässä minusta.

Kuva

Kätevin Koju on auto. Siitä on kuvattu monia hyviä kuvia, esim peurakuvat on lähes kaikki kuvattu auton ikkunasta (kuten myös töyhtöhyypät ja kuovit on usein helppo kuvata autosta). Auton etu on, että sillä pääsee kartoittamaan kohtuullisen isoja alueita nopeasti ja auto toimii suojana ja naamiointina, joka joskus toimii ja joskus jo pysähtyminen säikyttää kohteen.

Kaupallisia kojujakin on tullut kokeiltua ja usein tuloksena on ollut hyviä kuvia. Tietysti helppoa, kun pääsee ”valmiiseen pöytään”. Mutta usein esim ahman, karhun tai maakotkan kuvaaminen ei muuten ole mahdollista etelän kaupunkilaiselle, joten minulle se on mahdollisuus, jota haluan käyttää hyväkseni. Mutta se on pieni osa kuvia… ehkä kerran kaksi vuodessa.

Mutta yhteenveto, Paikkojen tunteminen, verkostoituminen, eläinten käytöksen tunteminen, kärsivällisyys jne. Ja pitää muistaa, että näiden lisäksi on tuhansia keskinkertaisia otoksi ja kymmeniätuhansia huteja … 
http://www.plaitinen.kuvat.fi
Insta: #petteri_laitinen
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Viesti Kirjoittaja moonshine »

Näkemys lopputuloksen suhteen tältä päätteeltä: omaan silmään kuvat (eritoten talvi-) ovat aavistuksen tunkkaisen oloisia.

Sousittelen kevyttä valkopesua ja keskisävyjen nostoa (+lights) lisäämään raikkautta. Karan höyhenpuku saattaisi myös hyötyä pienestä tummien sävyjen nostosta.

Toki jokaisella tyylinsä. :-)
pelai65
Viestit: 1142
Liittynyt: Joulu 05, 2012 12 : 45
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja pelai65 »

Kiitos moonshine...

Selitystä... :)
Tuota samaa pohdin kuvia säädellessä...Tummia kohteita tumman veden ääressä, mutta päädyin tähän. Päivä oli pilvinen ja kello oli jo 15:30 kun noita kuvia otin, eli viimeisillä valoilla kuvattiin. Kun kuvaa kirkastaa, tulos olisi varmaan raikkaampi, mutta ei enää se mitä oli ko tilanteessa. Eli valitsin nyt luonnonmukaisemman version. Minusta, jos kuva on otettu hämärässä, sen pitää jollain tapaa tulla kuvasta esille. Kuten useimmat peurakuvani... Mutta makuasioita.

Se missä tein "ehkä" vika valinnan, oli lumen lievä "tummentaminen". Jotenkin häiritsi kirkas lumi ja tumma kara/vesi suuri kontrastiero. Se olisi ehkä sittenkin piristänyt kuvaa...

Mutta ehkä voisin muutenkin kokeilla kuvien käsittelyssä rohkeampaa linjaa...
http://www.plaitinen.kuvat.fi
Insta: #petteri_laitinen
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Viesti Kirjoittaja moonshine »

Joo, ei tai olla oikein/väärin, vaan pieniä näkymyseroja. :-)

Harvoin kuvaan luontoa, mutta itse yleensä pyrin esteettisesti parhaaseen mahdolliseen JA luonnolliseen lopputulokseen; en niinkään hetken 'realistiseen' taltiointiin. Joskus olosuhteet ovat vaikeat, ja niillä on silti pakko mennä...

(Sivun ekassa karakuvassa toteutuu muuten aika hyvin ne 'parannukset', joita esitin noihin alempiin.)
pelai65
Viestit: 1142
Liittynyt: Joulu 05, 2012 12 : 45
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja pelai65 »

Olisiko näin parempi...

Kuva

Kuva
http://www.plaitinen.kuvat.fi
Insta: #petteri_laitinen
hassel
Viestit: 3703
Liittynyt: Tammi 18, 2013 21 : 24

Viesti Kirjoittaja hassel »

Huonoksi meni, itse olisin lintua korkeintaan vähän korostanut ja jättänyt taustan ennalleen.
Ekassa muokatussa kuvassa lintu on tuhraantunut ja tarkkuus hävinnyt.
Kuva

Kuva
Näköjään 7dmk2 syö yksityiskohtia pois rutkasti jo iso 1600, ei hyvä.
pelai65
Viestit: 1142
Liittynyt: Joulu 05, 2012 12 : 45
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja pelai65 »

Tästähän tuli oikea harjoitustyö...

Ensimmäisessä on linnun valotusta nostettu 0.3... Ja tosi on, että ISO 1600 on maksimi ja jo rajoilla kun kuvataan tummia kohteita. Itse pidän mieluiten ISO800 perusasetuksena.

Kuvattaessä olisi voinut valottaa ehkä hieman enemmän.. Ehkä 1/3 aukkoa ja sitten olisi valkoinen palanut. Mutta näillä mennään..

En ole ollut vielä yhdestäkään karakuvasta erityisen tyytyväinen, mutta harjoittelua jatketaan... Hauska mutta haastava kohde kyllä kuvata.

Talvella odotettavissa lisää karakuvia, kun löysin uuden koskenkin...
http://www.plaitinen.kuvat.fi
Insta: #petteri_laitinen
hassel
Viestit: 3703
Liittynyt: Tammi 18, 2013 21 : 24

Viesti Kirjoittaja hassel »

Juu, kivojahan noita on kuvailla ja näin alkutalvesta eivät ole vielä kovin arkojakaan.
Jospa se aurinkokin pilkahtaisi joku päivä lintukuvaus retkellä ja saisi sen elämää suuremman kuvan otettua..

Hyvät neuvot annoit vasta-alkajille, ropsit niistä.
pelai65
Viestit: 1142
Liittynyt: Joulu 05, 2012 12 : 45
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja pelai65 »

Täytynee ruveta miettimään täyskennoista. Lienee 5div seuraava vaihtoehto. Mutta kyllä tuo 1.6 kerroin on mukava lisä cropissa..
http://www.plaitinen.kuvat.fi
Insta: #petteri_laitinen
Mystiki
Viestit: 399
Liittynyt: Marras 16, 2011 18 : 25

Viesti Kirjoittaja Mystiki »

Itse kuvailin surutta 7d mkII rungolla koskikaroja isojen ollessa parhaimmillaan 3200 ja ihan kohtuu kuvia vielä tuli. Tuon seiskan kanssa on sama homma kuin edeltävässä mallissa, että histogrammia saa seurata jatkuvasti ja valottaa ennemmin hieman yli kuin ali.
Noiden karojen kanssa kannattaa valotus vaihtaa pisteelle kanssa kun taustan lumi tekee tekee tepposet valotuksenmittaukselle kun tummaa lintua koittaa kuvata. Kyllä tuo lumi helposti taustalta palaa puhki myös, mutta ainakin kuvattavaan kohteeseen jää paremmin yksityiskohtia jäljelle kuvankäsittelyssä.
pelai65
Viestit: 1142
Liittynyt: Joulu 05, 2012 12 : 45
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja pelai65 »

Katselinkin Maurin kara kuvia ja niiden asetuksia. Hyvin onnistuneet ! Useimmissa kuvissa tausta ei ollut valkoinen, joka helpottaa... ei palavia kohtia. Haaste kara kuvissa tuleekin valkoisesta taustasta ja tummasta kohteesta. Jompi kumpi pää kärsii... lienee yritettävä vaan näillä ohjeilla uudelleen ja valita kohde niin että tausta ei ole pelkkää valkoista.
http://www.plaitinen.kuvat.fi
Insta: #petteri_laitinen
pelai65
Viestit: 1142
Liittynyt: Joulu 05, 2012 12 : 45
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja pelai65 »

Olin taas työmatkalla Intiassa ja tällä kertaa päätin ottaa oikein muutaman päivät vapaan ja käydä kunnolla kuvailemassa. Olin etukäteen netin välityksellä etsinyt kuvauspaikkoja ja olin päätynyt Tiikereiden kuvaamiseen (jos onnea on matkassa…). Löysin Ranthambhore National park nimisen paikan, joka lienee Intian parhaita paikkoja nähdä tiikereitä. Alue on noin 270 km2 ja siellä asustaa yli 50 tiikeriä (villeinä ja vapaina).

Majoituksen ja safarin osalta päädyin herraan nimeltä Dichy Singh, joka on itse asiassa erinomainen tiikeri kuvaaja itse ja seurannut ja kuvannut tiikereitä jo yli 20 vuotta. Hänellä on alueella hotelli nimeltä Ranthabhore Bagh. Majoitus voi siellä tapahtua huoneissa tai teltoissa (se parempi vaihtoehto). Tai sitten ei kun perjantai yön soi paikallinen musiikki aamuun asti. Oli jotkut häät menossa... :)

Matka alkoi Delhistä, josta otin lennon Jaipuriin (noin 1 h). Lennot on Intiassa halpoja ja tämäkin menopaluu maksoi noin 100€. Ja mikä on lienee yllätys monelle, lennot ovat asia, joka todella toimii Intiassa. Aikataulut pitävät, koneet ovat uudehkoja ja siistejä sekä palvelu nopeaa…

Johoressa minua oli pieni auto odottamassa ja matka Sawai Madhopuriin kesti noin 3 tuntia (180 km). Ja liikenne on yksi asia, joka ei toimi. Ajetaan molemmin tuolin tietä ja väistellään lehmiä ja isoja kuoppia….

Safarille lähdettiin aamu pimeällä ja hämärällä palattiin Hotellille. Tiikereitä oli mukana jäljittämässä kokenut opas Salim, jolla oli myös yli 20 vuoden kokemus Tiikereistä ja niiden jäljittämisestä ja jopa kuvauksesta. Alue on iso ja vain osa alueesta on katettu teillä. Osa teistä oli tasoltaan mökkiteitä (yhden auton) ja osa vain ajouria kivikossa. Ja ajettiin me ihan umpireittejäkin…

Tiikerit elävät omilla reviireillä, jotka on oppaiden tiedossa. Tiikereiden sijaintia yritettiin jäljittää seuraamalla tassujen jälkiä teillä. Usein tiikeritkin valitsevat helpot reitit eli kulkevat osin teitä pitkin.

2 päivän aikana meillä oli 4 kertaa tiikerin paikka tiedossa niin, että tiesimme sen olevan muutamien 100m2 alueella, mutta kasvillisuus esti sen havainnoinnin ja tiikeri jatkoi piilottelua.

Ensimmäisen päivän iltana meitä kuitenkin onnisti. Ajoimme taas kerran paikalle, jossa edellisenä päivänä oli havaittu tiikeri perhe ja huomasimme toisesta suunnasta tuleva auton kovaa… he huusivat ”TIIKERI” ja viittoilivat taakseen. Tiikeri havainto oli tehty, mutta he eivät päässeet kääntämään auto. Me ohitimme heidät ja siitä alkoi varsinainen ”Jyväskylän suurajot”. Sitä kinttupolkua mentiin niin kovaa kuin Jeeppi kulki väistellen jalkapallon kokoisia kiviä… Siinä yritin vain pitää itseni kiinni penkistä ja pitää huolta kameroista.. sekä toivoa parasta (hengissä säilymistä)…. Hetken päästä tavoitimme muut autot. Pian jo näimme Tiikerin tulevan esiin tiheiköstä. Tiikeri kulki kallioista heinikkoa noin 25 m päässä tiestä seuraten tietä…

Kuva

Hetken kuluttua oppaani teki päätöksen ja käskytti kuskin ajamaan ryteikön läpi ja ohittamaan autoletkan. Tämä oli hyvä liike ja olimme pian toinen auto letkassa ja vanhemman oppaan (Senior Guide) arvovallalla hän opasti muita autoja. Pian tiikeri lähestyikin autoja ja oppaani järjesti meidän auton taakse noin 10 tyhjän välin letkassa… ja ennen kuin mitään huomasin tiikeri käveli automme perässä… Ja kamera lauloi!!!

Tiikeri kävelee auton perässä ja minä roikun puoli vartaloa autosta ulkona ja kuvaan.... ja tulos on tässä.
Kuva

Lähimmillään tiikeri käveli 5 m päässä auton sivulla silmien tasalla

Kuva

2 Päivän kuluessa näimme myös muita eläimiä, Spotted deer, Sambah Deer, Haukkoja, pöllöjä, Kuningaskalastajia jne … Muiden eläimien (erityisesti lintujen) kuvaaminen on hankalaa kun autosta ei saa poistua.

Kuva

Kuva

Kuva

Lisää kuvia... http://plaitinen.kuvat.fi/kuvat/Intia+Ranthambhore/

Kannattiko reissu?? Kyllä, mutta pitää muistaa, että tämä on uhkapeliä. Tiikerien näkeminen on onnesta kiinni. Siellä voi mennä päiviä, ettei näe tiikeriä. Kahden päivän aikana (jolloin minä olin siellä) oli nähty käsittääkseni vain 3 kertaa tiikeri ja kerran satuin paikalle. Yksi oli nopea tienylitys ja kolmas olisi ollut se lottovoitto, Tiikeri poikasten kanssa. Se ei osunut tällä kertaa kohdalle.
http://www.plaitinen.kuvat.fi
Insta: #petteri_laitinen
hassel
Viestit: 3703
Liittynyt: Tammi 18, 2013 21 : 24

Viesti Kirjoittaja hassel »

Hyvä että järjestyi aikaa myös kuvaamiseen, sen verran eksoottinen paikka kuitenkin kyseessä.
Kiitoksia mukavasta nojatuoli matkasta safarille.
Täytyy katsella nuo muutkin kuvat linkin takaa.
JL Anttola

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Kiitokset eksoottisesta matkasta täältäkin! Sanosin, että vaikutti hurjemmalta kun minun talitinttien kuvaaminen kolminkertasen ikkunan läpi...

Joskus kuullu sanonnan " tulee perästä niiku kesy pulu" ; voiskohan niin sanoa tuosta tiikeristä?

JL
Vastaa Viestiin