Miksi "vähän ammuttu kamera" on huono ilmaus?

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
Mikael K.
Viestit: 2567
Liittynyt: Helmi 23, 2005 16 : 25
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Lomalla ehtii hyvin kirjoittamaan kaikenlaista, joten hämmästys lienee tarpeetonta. Sen sijaan voisi kysyä mikä herran mremonen kanta on kielenkäytön käytäntöihin? Olennaistahan tässä on mielestäni kaiken vakavuuden seassa riittävä huumori, niin että ampumisesta... siis kuvaamisesta keskustelu ei olisi ryppyotsaista touhuilua vaan sopivan rentoa, niin että monipuolisuus saisi kukoistaa myös kirjoittaessa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
grafia
Viestit: 1413
Liittynyt: Kesä 01, 2005 22 : 10
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grafia »

Mieheni voimakas kuorsaus on kiusannut minua koko avioliittomme ajan. Pahinta on, että hän ei edes myönnä nukkuvansa milloinkaan selällään suu auki, jolloin kuorsaus välittömästi alkaa.

Mittani on nyt tullut täyteen. Minun on vaiennettava omatuntoni pystyäkseni siihen iljettävään tekoon, mitä olen jo kauan aikaa harkinnut yön pimeinä unettomina tunteina. Seurauksista välittämättä.
Olen viimein päättänyt toimia, vaikka rakastankin miestäni. Tänä yönä muutaman hetken kuluttua on täysikuu, joka tuo makuuhuoneeseen tarpeeksi valoa. Aika on koittanut.

Minun on nyt ensin huolellisesti käytävä mielessäni kaikki teon vaiheet läpi, sillä tämän on onnistuttava kerralla.

Kun mieheni kuorsaus taas jälleen kerran alkaa selkäasennossa suu avoinna retkottaen, odotan hänen unensa syvenemistä tovin.
Sitten kevyin askelin hiivin harrastehuoneemme kaapille. Avaan oven hitaasti varoen aiheuttamasta teräviä ääniä. Käteni koskettaa kylmää mustaa esinettä. Siirryn ikkunan viereen nähdäkseni asettaa sen täyteen käyttövalmiuteen.
Hengitän syvään ja odotan sydämeni lyöntien tasaantuvan, sillä enää vain käsieni tärinä saattaa pilata kaiken. - Kuulostelen hetken, hiljaisuuden täyttää vain mieheni yhä voimakkaampi kuorsaus.

Palaan makuuhuoneeseen varoen kompastumasta kynnykseen. Nyt minun on enää ylitettävä mieleni kynnys.

Valo on parhaimmillaan, kuunsäde hohtaa juuri oikeaan kohtaan, mieheni avoimeen suuhun, josta valuu sylkeä. Kaiverran sieluuni tämän näkymän ja äänen ikuisiksi ajoiksi, sillä tämän jälkeen minun ei tarvitse häiriintyä kuorsauksen korinasta. Ei, jos onnistun teossani. - Suljen hetkeksi silmäni, pyydän sydämessäni mieheltäni anteeksi. Minun on toimittava, heti, ennen kuin katumus valtaa mieleni.

Astun mieheni lähelle. Kohotan käteni, jotka puristavat hikisenä kylmää esinettä. Tähtään. Laukaisen.

Huokaan helpotuksesta. Se on nyt ohi, paha tekoni. Aamuun on aikaa, mutta minun on valmistauduttava kohtaamaan tekoni seuraukset.

Palaan harrastehuoneeseen ja avaan tietokoneen ja teen mitä minun on tehtävä. Jätän koneen auki. Aamulla minun on lähdettävä aikaiseen työvuoroon, vaikka tärisen. Hermostuksestako vai helpotuksesta, en tiedä. Yhdestä olen varma: en kadu tekoani.

Siitä en ole varma, uskooko mieheni kuorsaavansa, vaikka kuva sen vääjäämättä todistaa.
"Stay on the bus. Stay on the f**king bus."
Arno Rafael Minkkinen
Mikael K.
Viestit: 2567
Liittynyt: Helmi 23, 2005 16 : 25
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Hyvin kirjoitettu jännittävä novelli.
grafia
Viestit: 1413
Liittynyt: Kesä 01, 2005 22 : 10
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grafia »

Mikael K. kirjoitti:Hyvin kirjoitettu jännittävä novelli.
Kiitos! Kliseitähän tuo on täynnä, korjaamista kaipaisi.
"Stay on the bus. Stay on the f**king bus."
Arno Rafael Minkkinen
Mikael K.
Viestit: 2567
Liittynyt: Helmi 23, 2005 16 : 25
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

grafia kirjoitti: Kiitos! Kliseitähän tuo on täynnä, korjaamista kaipaisi.
Kaikkea saisi aina korjata. Minusta tuossa oli kutienkin oivallettu hyvin kieli ja se miten sillä luodaan todellisuutta. Kliseiden voi jopa katsoa kuuluvan tuon tyyliseen novelliin. Raymond Chandlerin teksti esimerkiksi ei ole mitenkään päätä huimaavaa mutta se on silti mukaansa tempaavaa juuri juonenkuljetuksen ansiosta.
Maffer
Viestit: 21575
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Grafian kuvaus kuunvalossa kylpevästä vaahtosuusta oli aikas legendaarinen :D

Kyllähän toi ammuskelu kameralla on vähän Spege-osastoa, mutta laukominen ihan normisettiä.

Tarttis jostain saada se konekivääri 1Dx lainaan ja lähestyä lintumiehiä pitkä putki lonkalla ja liipasin pohjassa. Ratatataaaaaaaaaaaaaa....ramboisku lintutorniin. Mieluiten yksi kummassakin kädessä vieläpä dual wieldinä.
spege
Viestit: 11298
Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
Paikkakunta: Suur-Sawo

Viesti Kirjoittaja spege »

Canon EOS-1Dx on tosiaan sotilaskamera, sanan varsinaisessa merkityksessä. Sarjatulella suljin ja peilikoneisto lyövät tulta niin, että objektiivibajonetista lentää kipinöitä. Meteli on korvia huumaava, koko kamera savuaa ja pomppii käsissä niin, että terävistä kuvista ei ole tietoakaan!
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
JPu
Viestit: 1732
Liittynyt: Kesä 03, 2004 14 : 50
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JPu »

Tähän voisi lisätä vielä sellaisen näkökulman, että sanan ampua kuvaamisen yhteydessä aiheuttaa mielikuvan henkilöstä jonka pitää korostaa miehisyyttä muuttamalla kuvaaminen paremmin miehuutta korostavampaan muotoon.. Tosimiehethän ampuu ja tappellee paremmin kuin taiteilijanössöt :)

Minulle kameralla ammutut laukaukset aiheutta assosiosaation pikkupoikaan, jolla on lippalakki takaraivolla ja lökäpöksyt lepaattaa tuulessa, taustalla mopo rutkuttaa tyhjäkäyntiä kun poika ampuu laukauksiaan kameralla, ennen kuvan ottoa mopon kaasukahvaa oli tosin runkutettava soundien vuoksi, onhan sekin miehekkäämpää kuin tasanen käynti .. Tekee termin käyttäjästä jotekin epävarman vaikutelman, ei ehkä olla ihan niin miehiä kuin haluttaisi olla ja mopokaan ei ole harrikka.

ps. tämä ei ole vinoilua, en sitä sellaiseksi tarkoita, ettei vaan syntyisi väärä käsitys.
Jari Puranen
mirrored
Viestit: 1128
Liittynyt: Loka 09, 2004 1 : 58
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja mirrored »

saloma-3 kirjoitti:Suomen kielellä kameraa lauotaan.
Aivan. Sama pätee aseisiin tai vaikka jalkapalloon.

yks. nom. laukoa
yks. gen. lauon
yks. part. laukoi
yks. ill. laukoisi
mon. gen. laukokoon
mon. part. laukonut
mon. ill. lauottiin

yks. nom. laukaista
yks. gen. laukaisen
yks. part. laukaisi
yks. ill. laukaisisi
mon. gen. laukaiskoon
mon. part. laukaissut
mon. ill. laukaistiin




release



http://www.ratkojat.fi/hae?s=laukoa
Viimeksi muokannut mirrored, Kesä 23, 2016 14 : 31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Maffer
Viestit: 21575
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Toinen juttu mikä ei oikein skulaa on kameralla räpsyttäminen mikä on mielestäni paljon pahempi ongelma kuin ampuminen tai laukaisu.
mirrored
Viestit: 1128
Liittynyt: Loka 09, 2004 1 : 58
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja mirrored »

(No vastahan mä hokasin että tässä oli useampi sivu jo juttuja.)
mvuori kirjoitti: Kameralla ampuminen taas liittää sivistyneen visuaalisen kulttuurin metsien miesten ase- ja armeijakulttuuriin; menneen ajan välinekeskeiseen leveilykulttuuriin.

Asia on oikeasti tärkeä.
Hyvin nähty. Toisaalta laukaisu ja laukeaminen on myös melko maskuliininen asia riippumatta suorittajan sukupuolesta. Ja sitä edeltävä virittäminen tekee jännitteen. Sellaista elämä on.
jmra
Viestit: 2752
Liittynyt: Tammi 11, 2009 11 : 27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jmra »

mirrored kirjoitti:Hyvin nähty. Toisaalta laukaisu ja laukeaminen on myös melko maskuliininen asia riippumatta suorittajan sukupuolesta. Ja sitä edeltävä virittäminen tekee jännitteen. Sellaista elämä on.
Joissain tilanteissa joo, mutta on myös sanontoja/käsitteitä joissa laukeamiseen ei liity mitään maskuliinista.

Minä en näe mitään maskuliinista esimerkiksi käsitteissä "laukaisi jännityksen" tai "voi jollain potilaalla laukaista migreenin".
mirrored
Viestit: 1128
Liittynyt: Loka 09, 2004 1 : 58
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja mirrored »

jmra kirjoitti:
mirrored kirjoitti:Hyvin nähty. Toisaalta laukaisu ja laukeaminen on myös melko maskuliininen asia riippumatta suorittajan sukupuolesta. Ja sitä edeltävä virittäminen tekee jännitteen. Sellaista elämä on.
Joissain tilanteissa joo, mutta on myös sanontoja/käsitteitä joissa laukeamiseen ei liity mitään maskuliinista.

Minä en näe mitään maskuliinista esimerkiksi käsitteissä "laukaisi jännityksen" tai "voi jollain potilaalla laukaista migreenin".
"Riippumatta sukupuolesta" uskoin tuovan tarpeeksi vapautta tulkintoihin. No ehkä se ei ollut kovin ajateltu. Mutta miten käy jos laitat maskuliinisen tilalle jang-energian? Vai onko niin että laukaisussa näkyy om jossa jin ja jang ovat yhdessä?
grafia
Viestit: 1413
Liittynyt: Kesä 01, 2005 22 : 10
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grafia »

mirrored kirjoitti:
saloma-3 kirjoitti:Suomen kielellä kameraa lauotaan.
Aivan. Sama pätee aseisiin tai vaikka jalkapalloon.

yks. nom. laukoa
yks. gen. lauon
yks. part. laukoi
yks. ill. laukoisi
mon. gen. laukokoon
mon. part. laukonut
mon. ill. lauottiin

yks. nom. laukaista
yks. gen. laukaisen
yks. part. laukaisi
yks. ill. laukaisisi
mon. gen. laukaiskoon
mon. part. laukaissut
mon. ill. laukaistiin


release


http://www.ratkojat.fi/hae?s=laukoa
Minun kouluaikoinani verbi taipui aikamuodoissa: preesens, imperfekti, perfekti ja pluskvamperfekti.
"Stay on the bus. Stay on the f**king bus."
Arno Rafael Minkkinen
mirrored
Viestit: 1128
Liittynyt: Loka 09, 2004 1 : 58
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja mirrored »

grafia kirjoitti:
Minun kouluaikoinani verbi taipui aikamuodoissa: preesens, imperfekti, perfekti ja pluskvamperfekti.
Niin taipuu edelleenkin mutta muutakin on ollut ennen.
mirrored
Viestit: 1128
Liittynyt: Loka 09, 2004 1 : 58
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja mirrored »

grafia kirjoitti:
Minun kouluaikoinani verbi taipui aikamuodoissa: preesens, imperfekti, perfekti ja pluskvamperfekti.
Esimerikiksi imperfekti: laukaisin, laukaisit, laukaisimme, laukaisivat. Koulun muistavalle kysymys, onko tässä kaikki imperfektit?



ed. typo
Viimeksi muokannut mirrored, Kesä 24, 2016 0 : 04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mirrored
Viestit: 1128
Liittynyt: Loka 09, 2004 1 : 58
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja mirrored »

Vähän ammuttu ase on siitä huono oilmaus, ettei tiedä onko sillä ammuttu vähän vai sitä ammuttu vähän. Ammuu!
erilainen
Viestit: 934
Liittynyt: Kesä 25, 2009 19 : 25
Paikkakunta: pårvåå

Viesti Kirjoittaja erilainen »

spege kirjoitti: Minulla oli joku vuosi sitten Canon EOS-1Dx kamera, jolla kuvaaminen toi vahvasti mieleen AK-47 tyypin rynnäkkökiväärillä ampumisen. Kameran laukaisuääni on tavattoman kova, paljon kovempi kuin pienoiskiväärissä. Lisäksi kameran rekyyli on niin voimakas, että sillä oli vaikea saada otettua tarkasti rajattuja ja sommiteltuja kuvia.
höpö höpö
kaikki kuvat on jo otettu
SuperDrive
Viestit: 1463
Liittynyt: Tammi 13, 2011 0 : 00

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

mirrored kirjoitti:
saloma-3 kirjoitti:Suomen kielellä kameraa lauotaan.
Aivan. Sama pätee aseisiin tai vaikka jalkapalloon.

yks. nom. laukoa
yks. gen. lauon
yks. part. laukoi
yks. ill. laukoisi
mon. gen. laukokoon
mon. part. laukonut
mon. ill. lauottiin

yks. nom. laukaista
yks. gen. laukaisen
yks. part. laukaisi
yks. ill. laukaisisi
mon. gen. laukaiskoon
mon. part. laukaissut
mon. ill. laukaistiin

release



http://www.ratkojat.fi/hae?s=laukoa
Siis mikä tämä vitsi on? Sijamuodot liittyvät nomineihin, ei verbeihin. Miten verbi voisi omistaa jotain. "Lauon" ei ole genetiivi vaan ensimmäisen persoonan preesens. Tosin suomessa kai käytettäisiin sanaa kuvattu tai vain käytetty.
kapama-7
Viestit: 4538
Liittynyt: Marras 12, 2004 19 : 48

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

mirrored kirjoitti:
grafia kirjoitti:
Minun kouluaikoinani verbi taipui aikamuodoissa: preesens, imperfekti, perfekti ja pluskvamperfekti.
Esimerikiksi imperfekti: laukaisin, laukaisit, laukaisimme, laukaisivat. Koulun muistavalle kysymys, onko tässä kaikki imperfektit?



ed. typo
Ei tosiaankaan.

Kapa
Vastaa Viestiin