Valon häviäminen makrokuvauksessa?

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
franssales
Viestit: 24
Liittynyt: Touko 21, 2010 10 : 49

Valon häviäminen makrokuvauksessa?

Viesti Kirjoittaja franssales »

Kun kuvataan makro-objektiivilla, jossa ei ole sisäistä tarkennusta, on valotusta lisättävä.

Olen miettinyt pääni puhki mikä tämä valotuksen lisäys on nimeltään. Mieleen on tullut jotain tällaista: vetämäkerroin, vetämäkorjaus. Mitään tällaista ei löydy googlettamalla.

Auttakaa miestä mäessä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Täällä kai joskus puhuttiin efektiivisestä aukosta kun tarkoitettiin tuota loitonnuksen vaikutusta.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
franssales
Viestit: 24
Liittynyt: Touko 21, 2010 10 : 49

Viesti Kirjoittaja franssales »

Rockford kirjoitti:Täällä kai joskus puhuttiin efektiivisestä aukosta kun tarkoitettiin tuota loitonnuksen vaikutusta.
Löytyihän se! Efektiivinen aukko = minun terminologiassani mielummin tehollinen aukko, ja mitä katselin tällä haulla muutamaa määritelmäsivua, ei lisäyksellä taida olla suomenkielistä nimeä erikseen. Kiitokset!
Jappee
Viestit: 2252
Liittynyt: Heinä 07, 2009 13 : 19

Viesti Kirjoittaja Jappee »

Käy kyselemässä asiaa kamerakassin puolelta. Siellä sedät varmaan tietävät jos tuolle on suomenkielinen termi olemassa. Itse veikaan, että joku termi sille on suomeksi väännetty aikoinaan. Täällä nuoriso vääntää mielellään hienolta kuullostavilla vieraskielisillä termeillä...

Tuolla asiasta on vähän teoriaa: http://mire.iki.fi/valokuvaus/lahikuvaus/

Moni näyttää puhuvan tehollisesta aukosta (esim. jos termin laittaa hakukoneella hakusanaksi)
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Tuolla huisin kätevä laskin:)

http://www.kolumbus.fi/matti.valve/optiikka.htm

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Vastaa Viestiin