Vinkkejä kennon hankitaan

Jollei löydy muuta lokeroa, niin tänne. Aiheen on kuitenkin jotenkin liityttävä kuvaukseen.
Vastaa Viestiin
Zeid
Viestit: 4
Liittynyt: Touko 27, 2016 20 : 08

Viesti Kirjoittaja Zeid »

Kyllä, suurimmaksi osaksi kuvaan liikumattomia kohteita (maisemakuvia), mutta myös ihmisten muotokuvia ja erilaisia tapahtumia (konsertteja yms).

Suurimmaksi ongelmaksi on tullut hyvin pitkälti että on liian pitkä valotusaika. Kokeilen jokaisella kuvausreissulla montaa eri vaihtoehtoja ja pyrin pääsemään lähelle. Ja saattaa olla että olen ajatuksissaan jättänyt lisäsalaman kotia tai en muista sitä voisi hyödyntää.

Mutta edelleenkään, en koe tällä hetkellä että omiien kuvien laatu ois ongelma :--D Jokainen kuvauskeissi opettaa ja kyllä yleensä näen viimeistää koneelta, että mitä on mennyt pieleen, mutta pyrin muistamaan sen seuraavalla kerralla. Virheet ei vaan näy kameran näytössä. Joten on liian myöhäistä enää siinä koneella murehtia. Tiedän, että näitä tulee vielä, mutta silti jatkan sinnikkäästi yrittämistä. Ja pyrin opettelemaan kuvamaan erilaisissa olosuhteista ja minkälaisia säätöjä kannattaa käyttää!

Joo, saattaa nyt vaikuttaa että olisin pelkän takanäytön takia vaihtamassa runkoa. Ei, ei näin. Olisi erittäin naurettavaa ja kuullostaisin joltai rikkaan perheen pennulta, joka nyt vaa tahtoo uuden rungon, koska se nyt vaa ois kiva :---D Kyllä olen harkinnut muidenkin ominaisuuksien takia. Harkitsen tarkkaan kaiken ja itsehän minä tähän omat rahani käytän. Valokuvaus on tärkeä osa elämääni ja tämän kautta pääsen ilmaisemaan itseään. Toteuttamaan sitä, mitä itse näkee ja luomaan omaa tarinaa.

En kuitenkaan halua minkään turhan takia uutta runkoa, jos en pääse kehittymään valokuvaajana sillä. Olen tutkinut netistä 700D:n ominaisuuksia ja se kuulostaisi hyvälle, mutta silti epäröin. En kuitenkaan mikään ammattivalokuvaaja ole niinkui moni muu täällä (?) :-D Millä perusteella 70D olisi parempi kuin 700D? Kuitenkin haluan ottaa huomioon, että en halua syntisen painavaa kameraa, koska kuvailen enemmän käsivaralla ja kuljen paljon luonnossa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Zeid kirjoitti:Millä perusteella 70D olisi parempi kuin 700D? Kuitenkin haluan ottaa huomioon, että en halua syntisen painavaa kameraa, koska kuvailen enemmän käsivaralla ja kuljen paljon luonnossa.
Itselläni siirtyminen kymppisarjaan (300D - > 40D) perustui pääasiassa näihin:
- kaksi ohjausrullaa, säätöjen teko helpottui
- metallikuori, 300D muovikuoren hajoaminen lopetti sen käytön
- paremmat suojaukset kosteutta ja pölyä vastaan
- parempi tarkennus kuin 100-sarjassa
- suurempi optinen etsin

Muuten sisuskaluiltaanhan 700D ja 70D ovat melko samanlaiset.

70D painaa 180 g enemmän kuin 700D. Siirtyessäni itse tähän sarjaan, ote mielestäni parani, vaikka en olekaan isokätinen. Vaihdoin tuolloin myös parempaan hihnaan ja hommasin objektiiveille repun laukun tilalle.
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Viesti Kirjoittaja tehodia »

Zeid kirjoitti:
Suurimmaksi ongelmaksi on tullut hyvin pitkälti että on liian pitkä valotusaika. Kokeilen jokaisella kuvausreissulla montaa eri vaihtoehtoja ja pyrin pääsemään lähelle. Ja saattaa olla että olen ajatuksissaan jättänyt lisäsalaman kotia tai en muista sitä voisi hyödyntää.
Oletko jo kokeillut lisätä herkkyyttä hyväksyttävän kohinan rajoille? Noilla objektiiveillasi hämärä tulee kuitenkin aika nopeasti vastaan. Jollekin tietylle, halutulle polttovälille voi hankkia jopa kiinteää objektiivia. Silloin valoa saisi helposti pari aukkoa lisää.

Sen oman pisimmän valotusajan oppii käytännön tasolla pelkästään kuvaamalla, sitten sitä takanäyttöä tarvitsee katsella paljon harvemmin.

Jos koet rungon vaihdon aiheelliseksi, niin on sinulla kyllä perusteitakin sille. Nykyinenkin on kyllä käyttökelpoinen, mutta halvimman sarjan laitteena ei tarjoa kovin erikoisia ominaisuuksia. Erityisesti, jos menet 70D/80D-linjalle, niin parannus olisi jo huima. Mutta pitää huomioida, että onhan ne jo selkeästi kalliimpiakin, siitä huolimatta tuskin joutuisit katumaan sijoitustasi. ...mutta kun objektiivipuolellekin olisi hyvä saada parannusta...
Vastaa Viestiin