Canon eos 5D MK IV

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
kairaba
Viestit: 161
Liittynyt: Joulu 12, 2004 10 : 05
Paikkakunta: Helsinki

Canon 5D MarkIV

Viesti Kirjoittaja kairaba »

Malttakaahan hillitä ostokuumetta pari kuukautta niin hinta tippuu tonnilla. Näin kävi minulle kun ostin ja sain ensimmäisten joukossa MarkIII ja parin kuukauden kuluttua se oli jo tonnin halvempi.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Viesti Kirjoittaja niffe »

talonherra kirjoitti:Kärkkäinen.com pari hyllyssä jos kiire saada.mitä itse tilannu nii pari päivää ja sit tullut.
Kärkkäinen vaikuttaa muutenkin aika asialliselta tavaratalolta. On hankittu urheiluvehkeitäkin sieltä. Kaikki tärkeimmät brändit löytyvät hyllystä ja varsin kohtuullisesti hinnoiteltuna.
Alex
Viestit: 969
Liittynyt: Tammi 30, 2003 14 : 39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Alex »

niffe kirjoitti: Tuumailin vain, että tuotepaletiltaan laadukkaampi tavaratalo kuin Stocka, mutta hinnat kuin Kalle Anttilassa aikoinaan. Ihan laadukkaita polkupyörän komponentteja, urheilujalkineita ym. Minulla on jonkin verran käyntiä Lahdessa ja olen ottanut tavaksi käydä joskus shoppailemassa kotimatkalla, jos on ollut ostoslistaa. Pihalla voi vieläpä tankatakin Etelä-Suomen halvinta naftaa.
Stockan tuotteiden laatu/valikoima on kyllä aivan toiselta planeetalta (ja hinnaltaan), Kärkkäisellä on kuin 70-luvun anttilassa vierailisi.

Nafta on kyllä edullista...
Primet rulaa!
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Viesti Kirjoittaja niffe »

Alex kirjoitti:
niffe kirjoitti: Tuumailin vain, että tuotepaletiltaan laadukkaampi tavaratalo kuin Stocka, mutta hinnat kuin Kalle Anttilassa aikoinaan. Ihan laadukkaita polkupyörän komponentteja, urheilujalkineita ym. Minulla on jonkin verran käyntiä Lahdessa ja olen ottanut tavaksi käydä joskus shoppailemassa kotimatkalla, jos on ollut ostoslistaa. Pihalla voi vieläpä tankatakin Etelä-Suomen halvinta naftaa.
Stockan tuotteiden laatu/valikoima on kyllä aivan toiselta planeetalta (ja hinnaltaan), Kärkkäisellä on kuin 70-luvun anttilassa vierailisi.

Nafta on kyllä edullista...
Käyn vain urheilu- ja kameraosastoilla...niissä näkisin Kärkkäisen pesevän tuon meidän lähikaupan 60-0.
MattiH
Site Admin
Viestit: 6276
Liittynyt: Tammi 08, 2003 20 : 57
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

(Moderaattori) Muutaman ihan off-topicin siivoilin.
PeCa
Viestit: 213
Liittynyt: Tammi 09, 2011 17 : 16

Viesti Kirjoittaja PeCa »

Tuliko kysymys Matille perille? Mikäs vika mun kommentissa oli?
MattiH
Site Admin
Viestit: 6276
Liittynyt: Tammi 08, 2003 20 : 57
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

PeCa kirjoitti:Tuliko kysymys Matille perille? Mikäs vika mun kommentissa oli?
PeCa kirjoitti:Niinpä näytit siivoavan. Olisit toki siivonnut loputkin?
(Moderaattori) Reilusti yli miljoonaa viestiä. Jokainen vastaa kuitenkin itse omista kirjoituksistaan. Välillä (hyvin harvoin) mihinkään pitää puuttua. Yhdessä ketjussa voi olla satoja ja satoja viestejä. Ylilyönteihin kyllä puututaan harkinnan puitteissa.

-ehkä tämä vastaus sinulle riittää? (Olisit voinut muuten kertoa ihan tarkasti, että mitä mielestäsi olisi pitänyt siivota lisää...)-
PeCa
Viestit: 213
Liittynyt: Tammi 09, 2011 17 : 16

Viesti Kirjoittaja PeCa »

MattiH kirjoitti:
PeCa kirjoitti:Tuliko kysymys Matille perille? Mikäs vika mun kommentissa oli?
PeCa kirjoitti:Niinpä näytit siivoavan. Olisit toki siivonnut loputkin?
(Moderaattori) Reilusti yli miljoonaa viestiä. Jokainen vastaa kuitenkin itse omista kirjoituksistaan. Välillä (hyvin harvoin) mihinkään pitää puuttua. Yhdessä ketjussa voi olla satoja ja satoja viestejä. Ylilyönteihin kyllä puututaan harkinnan puitteissa.

-ehkä tämä vastaus sinulle riittää? (Olisit voinut muuten kertoa ihan tarkasti, että mitä mielestäsi olisi pitänyt siivota lisää...)-
Aiemminkin mun viestejä on siivottu. Helpottasi jo omaa ennakkosensuuria kun tietäisi, että mitkä aiheet on kiellettyjä.

Ilmeisesti eräästä evp. valokuvaajasta ja luennoitsijasta ei ainakaan saa kirjoitella, tosin en ole kirjoittanutkaan.

Kärkkäinen kuuluu ennakkosensuurin piiriin. Mitähän niitä muita aiheita sitten on? Voisin veikata, että poliittiset ja uskonnolliset aiheet?
murmelt
Viestit: 801
Liittynyt: Marras 02, 2005 23 : 48

Viesti Kirjoittaja murmelt »

Hinta näemmä laski jo esim. Telefotolla alle Kärkkäisen.
mvert
Viestit: 1580
Liittynyt: Loka 29, 2016 11 : 13

Viesti Kirjoittaja mvert »

Pitääpä kertoa muutamia amatöörin ensikokemuksia uudesta 5d:stä. Ennen tätä käytössä on ollut 50D ja 7D2, joten vertailua muiden valmistajien kameroihin en ole tekemässä.

7D2:sta tulevalle kamera on heti ensikosketuksesta tuttu, kun kaikki napit on juuri siellä missä ennenkin ja fyysinen koko on kokolailla käteen sopiva, eli samaa kokoa 50D:n ja 7D2:n kanssa. Pienemmät rungot on tuntuneet minun käteen rimpuloilta. Nappien konfigurointi onnistui samoille paikoille kuin 7D2:ssa. Suurimmat muutokset oli tarkennuksen siirto takanapeille, AF-napissa servo koko alueen tarkennuksella ja *-napissa yksittäiskuva yhden pisteen tarkennuksella. Tämä konfiguraatio on toiminut hyvin nopeissa kuvaustilanteissa ja on juurtunut jo selkäytimeen. Plusaa myös samasta akusta ja muistikorteista 7D2:n kanssa.

Kosketusnäyttöä en ole oikein oppinut vielä käyttämään, kun kaikki toiminteet mitä valikoissa on tarvinnut alkusäädön jälkeen tehdä on kahdella omien asetusten välilehdellä. Niiden muutokset on tullut tehtyä edelleen valintakiekoista. Videokuvauksessa tuo kosketusnäyttö vaikuttaa kyllä kuvausta helpottavalta ja on siitä ollut takanäytöllä valokuvia ottaessakin hyötyä.

Kaikki kameran toiminnot ovat perstuntumalta vähintään yhtänopeita kuin 7D2:ssa ja mitään hidastelua ei ole tullut vastaan. Poikkeus tähän on digitaalisen linssinkorjauksen kytkeminen päälle. Se tiputtaa kuvausnopeuden noin yhteen kuvaan sekunnissa. Tarkennus tapahtuu nopeasti ja sen osumatarkkuus on muutaman päivän kokemuksella aavistuksen 7D2:ta parempi. Mitään mikrosäätöä en ole tehnyt, kun tarkennus näyttää osuvan jo suoraan sinne mihin sen olen halunnutkin osuvan. Tarkennuksessa on 7D2 verrattuna plussaa kaikkien tarkennuspisteiden toimiminen f8 aukolla. Myös hämärässä/pimeässä 5D4 vaikuttaa tarkentavan 7D2 paremmin. Tämä perustuu ihan tuntumaan ja mitään vertailua en ole asian suhteen tehnyt.

Otetut kuvat vaikuttaisivat olevan varsinkin suuremmilla ISO arvoilla 7D2:ta parempia yksityiskohtien ja kohinan suhteen, mikä olikin jo odotettavissa suuremman kennon myötä. Kohina on suuremmilla herkkyyksillä ollut tasaista kuten 7D2:ssa ja esimerkiksi 50D:tä vaivanneet raidat ja väriläntit loistavat poissaolollaan.

Niin isoa hymyä tällä otetut kuvat evät ole ainakaan vielä nostaneet suupieliin, kuin siirtymä 50D:stä 7D2:teen. Kaikinpuolin olen kuitenkin tyytyväinen ostokseen ollut ja tässä on minulle riittävästi kameraa useiksi vuosiksi.

Tässä vielä linkki iltahämärässä käsivaralta otettuun ja nettikokoon pienennettyyn kuvaan sorsalinnuista:

https://flic.kr/p/NF3cia
Jyrki Auti
Viestit: 133
Liittynyt: Joulu 21, 2005 22 : 39
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrki Auti »

Mukavan skarppi kuva myös metsäkauriista, 100-400II jatkeella, uuden rungon kanssa näyttäs toimivan hyvin yhteen, kohinat ja bokeh ainakin omaan silmään mukavan rauhallista. Onko kuvaa kropattu, kiinnostais kanssa kovasti tuo 100-400:n.
http://autiotravelguide.kuvat.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.flickr.com/photos/jyrki66/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sony A7r2, Fe 2/28, Fe 1,8/55, Fe 1,8/85, MB-t4, M, 70-200II, 100IS, 580....
mvert
Viestit: 1580
Liittynyt: Loka 29, 2016 11 : 13

Viesti Kirjoittaja mvert »

Jyrki Auti kirjoitti:Mukavan skarppi kuva myös metsäkauriista, 100-400II jatkeella, uuden rungon kanssa näyttäs toimivan hyvin yhteen, kohinat ja bokeh ainakin omaan silmään mukavan rauhallista. Onko kuvaa kropattu, kiinnostais kanssa kovasti tuo 100-400:n.
Kauriskuva on kropattu kokoon 4345x2897 ja siitä pienennetty tuonne flickriin. Eivät meinaa nuo kaupunkikauriit lähemmäksi päästää, vaikka autoja meneekin jatkuvasti kuvauspaikan vierestä. Joutsenkuvan pikselit ovat taas 6062x3410 ennen pienennystä. Siihen en valitettavasti ehtinyt tuota jatketta pois ottamaan, kun tilanne tuli sen verran nopeasti vastaan.

Olen ollut todella tyytyväinen tuohon 100-400II, kuin myös 1.4III jatkeeseen jo 7D2:ssa. Vielä en uskalla sanoa kuinka paljon paremmaksi 5D4:llä pääsee. Kunhan nuo pilvet malttaisi vähän väistää, niin pääsisi kokeilemaan paremmassa valossa. Odotukset on ainakin kovat. Tuon linssin vakaaja on kyllä aivan uskomattoman hyvä, minulla tosin kokemusta ennen sitä ainoastaan vanhasta vakaajallisesta 70-300 peruszoomista. Linkin takana 7D2:lla ja 100-400II:lla käsivaralta otettu kuva vähän pidemmällä valotuksella 400mm, f5.6, 1/8: https://flic.kr/p/FPJMjz Tuolla kertaa otetuista 37:stä kuvasta 7:ssä ei ollut tarkkaa kohtaa ja valotusajat vaihteli välillä 1/8 - 1/30.

Tänään tuli käytyä hieman läpi muutamia viime viikolla otettuja 5D4:n pidemmän valotuksen kuvia ja ihan ok jälkeä tuolla näyttäsi näin äkkiseltään saavaan aikaan. Laitoin nuo poikkeuksellisesti täydellä resoluutiolla flickriin, ihan pikselin tarkuudella kuvia katsovia ajatellen. Kuvista on oikaistu Lightroomissa hieman horisonttia ja rajattu 16:9 formaatiin, jos pikselitason pehmeys jossain kohtaa ihmetyttää:

KuvaKuokkalan silta by Marko Vertainen, on Flickr

KuvaLutakkon rakennuksia by Marko Vertainen, on Flickr

Tänään huomasin, että 5D4:n GPS löytää satelliitit paljon 7D2:ta nopeammin. Sai lukituksen alle 20s vaikka GPS oli kokonaan pois päältä ennen ulos menoa. Sähköinen kompassi näyttää puuttuvan 5D4:stä verrattuna 7D2:een.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Yökuvista on likimain mahdotonta sanoa mitään objektiivin piirrosta, tai laadusta muutenkaan. Kivat tähdet lamppujen ympärile toi kuitenkin tekee jo suurehkolla aukolla ;-)
pelai65
Viestit: 1142
Liittynyt: Joulu 05, 2012 12 : 45
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja pelai65 »

Kiitoksia tuosta 5d4 vs 7d2 vertailusta. Kiinnostaa kovasti!

Saisiko vielä testikuvaa hämärästä "normi" valotusajalla ja vähän isommalla ISO:lla, vaikka 3200... 6400. Olisi mielenkiintoista katsoa mihin se pystyy hämärässä, näillä keleillä kun sille olisi käyttöä. Hyvä uutinen oli tarkennuksen toiminta vähintään yhtä hyvin kuin 7:ssa!

Mitä sanot (näppituntumalla) jos vertaat näitä kameroita... jos 7:lla ottaa kuvaa ISO 1600, paljonko 5:lla kärsii nostaa herkkyyttä niin, että laatu (kohina) pysyy kuitenkin samana? 6400??
http://www.plaitinen.kuvat.fi
Insta: #petteri_laitinen
mvert
Viestit: 1580
Liittynyt: Loka 29, 2016 11 : 13

Viesti Kirjoittaja mvert »

pelai65 kirjoitti:Saisiko vielä testikuvaa hämärästä "normi" valotusajalla ja vähän isommalla ISO:lla, vaikka 3200... 6400. Olisi mielenkiintoista katsoa mihin se pystyy hämärässä, näillä keleillä kun sille olisi käyttöä.
Iltakävelyllä tuli muutama kuva otettua keinovaloissa, joista saa jotain käsitystä. Tässä yksi niistä ja flickrissä pari muuta lisäksi. Kaikkia kuvia on hieman käsitelty lightroomissa ja kohinan poisto on vedetty ISO 6400 kuvista 20 kohdille.

KuvaHöyryveturi Vr2 by Marko Vertainen, on Flickr
pelai65 kirjoitti:Mitä sanot (näppituntumalla) jos vertaat näitä kameroita... jos 7:lla ottaa kuvaa ISO 1600, paljonko 5:lla kärsii nostaa herkkyyttä niin, että laatu (kohina) pysyy kuitenkin samana? 6400??
5D4:n kohina ISO 6400:lla näytti pikselitasolla katsottuna aavistuksen huonommalta kuin 7D2:n ISO 1600:lla, kun kaikki kohinan poistot oli vedetty nollaan lightroomissa. 5D4:n kuvat näyttävät kuitenkin selvästi terävämmälitä ja vaikuttavat käsittelyn jälkeen kokonaisudessa käyttökelpoisemmilta näin pikaisella vertailulla. Nämä vertailut RAW-kuvista.
pelai65
Viestit: 1142
Liittynyt: Joulu 05, 2012 12 : 45
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja pelai65 »

Kiitoksia! Tämä vahvistaa omaa mielikuvaa suorituskyvystä.
http://www.plaitinen.kuvat.fi
Insta: #petteri_laitinen
murmelt
Viestit: 801
Liittynyt: Marras 02, 2005 23 : 48

Viesti Kirjoittaja murmelt »

pohjoma
Viestit: 56
Liittynyt: Marras 15, 2015 23 : 02

Viesti Kirjoittaja pohjoma »

spege
Viestit: 11297
Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
Paikkakunta: Suur-Sawo

Viesti Kirjoittaja spege »

pohjoma kirjoitti:Testikuva kurresta ISO 12 800.
Aika hailakat värit ja kohinaa. Tulee mieleen tonnin Nikon D7200 croppirutkun kuvanlaatu vastavaalla herkkyydellä. Tässä Nikon D810:n kuvanlaatua herkkyydellä ISO 16.000.

Kuva
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

En tiedä minkä värisiä oravia teillä on siellä joroisissa, mutta ihan oravalta tuo näyttää. Ei ole ainakaan kusenkeltainen sonykenno-orava.
Vastaa Viestiin