voitteko uskoa?

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
kaalto
Viestit: 54
Liittynyt: Touko 18, 2012 23 : 58

voitteko uskoa?

Viesti Kirjoittaja kaalto »

Harrastan vain kiinteitä objektiiveja ja runkona Canon 6D.

Minulla on Sigman 35mm f1.4f ART joka on hyvä, mutta jos niin on myös Canon 40mm pannukakku - ainakin se yksilö mikä minulla on.

Väittäisin, kun olen testannut mm. f3.5 aukolla sekä yo. Sigmaa että Canonia niin Canon ei häviä lainkaan, ja värit Canon mielestäni toistaa paremmin.

Eli onko mahdollista, että kuvan laadussa tuo monta kertaa edullisempi pancake pesee Sigman?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Matti_JH
Viestit: 12069
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Aukolla 3,5, miksipä ei. Mutta kuinka käy aukolla 1,4...
tonskulus
Viestit: 3426
Liittynyt: Marras 29, 2006 17 : 00
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Joo eihän tuo ole ihmekään, noi pannarit yleensäkin ovat varsin hyviä kuvanlaadultaan. Siitä vaan puuttuu toi f/1.4 valovoima :)
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
Rockford
Viestit: 7276
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Tästähän löytyy myös mittauksia:
http://www.dxomark.com/Lenses/Compare/S ... 9_966_1009

Perceptual Megapixel -lukemassa Sigma voittaa 34/27 (tai 18/16 jos runkona on 6D), eli ero on aika pieni. Jos taas kattoo Measurements / Sharpness / Field map ja valitsee molempiin aukon 4 niin ei niissä isoa eroa ole, mutta Sigma on silti parempi reunoilta. CA:ssa on äkkiä katsoen isoin ero Sigman hyväksi. Toisaalta yksilöitähän nämä aina on ainakin jossain määrin.
Viimeksi muokannut Rockford, Maalis 11, 2016 21 : 04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
kaalto
Viestit: 54
Liittynyt: Touko 18, 2012 23 : 58

Viesti Kirjoittaja kaalto »

tätä juuri tarkoitan. Olen verrannut tuota pannukakkuani moneen muuhun (siis kuvannut samasta kohteesta samalla rungolla) ja on vain tullut hyvä yksilö.

Joskus ei vain usko, riitä, että kuinka hyvä objektiivi on tullut taloon n 250€:lla!!
hkoskenv
Viestit: 4412
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: voitteko uskoa?

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

kaalto kirjoitti:Eli onko mahdollista, että kuvan laadussa tuo monta kertaa edullisempi pancake pesee Sigman?
Täysin mahdollista. Kuvan laatu on mielipideasia, jonka jokainen kokee eri tavalla. Kuvasta voidaan mitata objektiivisesti satoja teknisiä suureita, ja se on varsin tavallista, että halvalla objektiivilla muutamat niistä ovat kilpailukykyisiä kertaluokkaa kallimpiin verrattuna, mutta se millä kertoimilla ne painottavat "kuvanlaatu" nimistä subjektiivista kokemusta on 100 % mielipideasia.
Hannu
Jappee
Viestit: 2252
Liittynyt: Heinä 07, 2009 13 : 19

Viesti Kirjoittaja Jappee »

Väritoisto riippuu pinnoitteista (ja kaiketi vähän myös käytetyistä lasilaaduista). Eli eri valmistajien objektiivien väritoiston ero selittyy pinnoitteiden eroilla. Sen mukaan millaisesta väritoistosta tykkää jonkun valmistajan objektiivien tuottamat kuvat näyttävät väreiltään paremmilta...
Jappee
Viestit: 2252
Liittynyt: Heinä 07, 2009 13 : 19

Viesti Kirjoittaja Jappee »

Resoluutiovertailua tein joskus Zeiss Otus 85mm:n ja CV:n 90mm:n välillä. Aukolla f3,5 erot oli melko vaikea tai jopa mahdoton nähdä. Aukolla f1,4 Otuksella toisto oli lähes samalla tasolla kuin tuolla pienemmällä aukolla. CV:llä ei sitten enää isompaa aukkoa ollutkaan tarjolla...
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Re: voitteko uskoa?

Viesti Kirjoittaja tehodia »

kaalto kirjoitti:Harrastan vain kiinteitä objektiiveja ja runkona Canon 6D.

Minulla on Sigman 35mm f1.4f ART joka on hyvä, mutta jos niin on myös Canon 40mm pannukakku - ainakin se yksilö mikä minulla on.

Väittäisin, kun olen testannut mm. f3.5 aukolla sekä yo. Sigmaa että Canonia niin Canon ei häviä lainkaan, ja värit Canon mielestäni toistaa paremmin.

Eli onko mahdollista, että kuvan laadussa tuo monta kertaa edullisempi pancake pesee Sigman?
Minulla oli tuo Canon 40 mm pannukakku, ja kyllä se minunkin yksilö oli ihan huippuyksilö. 40 mm on Canonin uusimpia objektiivimalleja, joten ehkä jotain on vuosien kehityksen aikana mennyt eteenpäin.

Ainahan on mahdollista, että Sigmassasi on kenties jotain vialla, vai tekeekö se mielestäsi odotettua jälkeä?
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Viesti Kirjoittaja tehodia »

Jappee kirjoitti:Väritoisto riippuu pinnoitteista (ja kaiketi vähän myös käytetyistä lasilaaduista). Eli eri valmistajien objektiivien väritoiston ero selittyy pinnoitteiden eroilla. Sen mukaan millaisesta väritoistosta tykkää jonkun valmistajan objektiivien tuottamat kuvat näyttävät väreiltään paremmilta...
Minä tykkään väritoistosta, joka tuottaa alkuperäisen kaltaiset värit, tai alkuperäisiltä näyttävät värit. Jälkikäteen väritoistoa voi toki muokata, mutta kokonaisuutena on helpompaa, kun alkuperäisen kuvan värit vastaavat mahdollisimman hyvin alkuperäistä kohdetta.
Sakke_K
Viestit: 7551
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Re: voitteko uskoa?

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

tehodia kirjoitti:Ainahan on mahdollista, että Sigmassasi on kenties jotain vialla, vai tekeekö se mielestäsi odotettua jälkeä?
Jos kahta nykyaikaista kiinteää objektiivia vertaa pelkästään ääriviivaterävyyden näkökulmasta, ei hyviä ja parhaita helposti toisistaan erota tällä perusteella. Ainakaan tyyliin aukosta 2.8 alkaen. Muissa tekijöissä voi näkyviä eroja jo sitten ollakin... ja myös terävyydessä, jos osaa katsoa muutakin kuin ääriviivaterävyyttä.
--------
Aves!
murmelt
Viestit: 801
Liittynyt: Marras 02, 2005 23 : 48

Viesti Kirjoittaja murmelt »

Maffer
Viestit: 21596
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No jo on tuubaa. Zeiss 21mm on esim. Täynnä lasia ja kovasti korjattu optisesti. Ton jutun mukaan sen ei pitäisi olla 3d lasi ja sitä se juuri on.
murmelt
Viestit: 801
Liittynyt: Marras 02, 2005 23 : 48

Viesti Kirjoittaja murmelt »

Sakke_K
Viestit: 7551
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

murmelt kirjoitti:On tässä jotain perää ainakin Sigman ART-lasien osalta.
http://yannickkhong.com/blog/2016/3/1/s ... ion-part-1
http://yannickkhong.com/blog/2016/3/7/s ... afd-part-1
Joo, nää on niitä ihan parhaita ammattilaistason päätelmiä mitä netistä löytää?

"1.Optical correction by element count as well as using ED and ASPH glass reduces depth rendition"

- selvä juttu.
--------
Aves!
Sakke_K
Viestit: 7551
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Maffer kirjoitti:No jo on tuubaa. Zeiss 21mm on esim. Täynnä lasia ja kovasti korjattu optisesti. Ton jutun mukaan sen ei pitäisi olla 3d lasi ja sitä se juuri on.
Tämä ei ole sitä 3D:tä, mistä joku puhuu :-) 21mm Zeissi ei näytä oikein esim. nenän mittasuhteita syvyyssunnassa väittää hän.
--------
Aves!
tonskulus
Viestit: 3426
Liittynyt: Marras 29, 2006 17 : 00
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Ison formaatin vehkeillä sitä 3D:tä saa jos jollain, noi linkin testit vaikutti lähinnä pikselinviilaukselta mun silmään.

Esim. Mamiya RB67 kokeilleena, jo etsinkuvasta saa huikean 3D vaikutelman.
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
burmanm
Viestit: 469
Liittynyt: Elo 31, 2015 21 : 44

Viesti Kirjoittaja burmanm »

Äh, eksykö tää pseudotiedeartikkeli tännekin. Kaverilla on niin faktat hukassa lähtien valon luonteesta (ei, RGB ei ole fysiikan määritelmä valolle) ja päättyen siihen miten silmä näkee 3D:n (ja ei, sekään ei johdu värivirheistä, vaan ihminen päinvastoin korjaa niitä).

Puhumattakaan kun hänen mielestään täydellinen linssi on 50mm 1,8D Nikkor. Samalla logiikalla rillien poisto päästä auttaa siihen et näkis paremmin.
tonskulus
Viestit: 3426
Liittynyt: Marras 29, 2006 17 : 00
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Joo mie oon kans vähän pseudotieteen kannalla kun porukka höpisee jonkun objektiivin 3D:stä.. olen joskus katsellut noita vertailukuvia missä toisessa on käytetty jotain ns 3D objektiivia, en mä vaan mitään semmoista efektiä nähnyt.
Toki jos kohteen saa kivasti taustasta irtoamaan "pomppaamaan silmille" niin tuleehan siitä tietynlainen kolmiulotteinen vaikutelman. Ei siihen tosin mitään spesiaaliobjektiivia tarvita.

Ainut tosiaan missä olen "aidon tuntuista" 3D efektiä nähnyt, on ison formaatin kuiluetsimet. Kannattaa joskus mulkaista keskareiden kuiluetsimin jos mahdollista.
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
Sakke_K
Viestit: 7551
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

tonskulus kirjoitti:Joo mie oon kans vähän pseudotieteen kannalla kun porukka höpisee jonkun objektiivin 3D:stä.. olen joskus katsellut noita vertailukuvia missä toisessa on käytetty jotain ns 3D objektiivia, en mä vaan mitään semmoista efektiä nähnyt.
Toki mitä terävämpi ja paremman kontrastin objektiivi, sitä paremmin kohde pomppaa taustasta ja varsinkin tuo hyvä kontrasti vielä korostuu myös taustan 3D vaikutelmana... ja tähän ei tuhnut yleiszoomit ainakaan pysty. Tiedä sitten, onko muutakin kolmedeetä.

Näytöltä vaaditaan toki paljon että tuo näkyy, huipputulosteeseen tuo on helpompi saada näkyviin. Muinoin dioissa tämä näkyi kanssa... aina satunnaisesti.
--------
Aves!
Vastaa Viestiin