Tee-se-itse kotistudio valokuvaamiseen

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
khimsu
Viestit: 4
Liittynyt: Maalis 06, 2016 19 : 07

Tee-se-itse kotistudio valokuvaamiseen

Viesti Kirjoittaja khimsu »

Olen päättänyt rakentaa todella yksinkertaisen kotistudion kotiimme ja aloittelijana tarvitsisin vinkkiä edullisien, mutta oikeiden tarvikkeiden hankkimiseen.

Valot

Valoissa olen ajatellut käyttää rahaa n. 20-30€ / valaisin. Itse olen palloitellut raksavalojen ja VivaLite päivävalojen kanssa. Mikäli näistä jompi kumpi on hyvä ratkaisu, niin millainen malli? Onko 5000 – 6000°K värilämpötila optimi päävalolle? Montako valoa tarvitsen minimissään? Onko kellään kokemusta kotitekoisesta softboxista?

Taustakangas

Taustakankaan käyttötarkoitus olisi henkilökuvissa. Olenkin miettinyt, kumpi on kannattavampi ratkaisu - taustakangas vai taustakartonki? Mikäli näitä lähtisi itse kasaamaan, niin lähtisikö sitä kangaskaupoille vai kartonkia noutamaan.

Kuvausvälineistö

Tähän minulla on käytössä Nikon D5300 ja tripodeita muutama kappale. Olisiko lisättävää?

Ps. Kiitos vastauksistanne jo etukäteen. :)[/b]
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Guzmo
Viestit: 2041
Liittynyt: Joulu 14, 2005 20 : 25
Paikkakunta: Narnia

Viesti Kirjoittaja Guzmo »

Harkitsisin raksavalojen sijasta jotain halpissalamaa vaikka käytettynä, tyyliin 50€. Yhdellä valolla voi harjotella pitkään tai tehdä vaikka koko uran valaisullisesti. Salama siitäkin mukava, että kuvat tuppaa olemaan teknisesti parempia (terävyys jne) ja mahdollisten kuvattavien meikit ei sula naamaan raksavalojen paahteessa.

Paperi vai kangas. Makukysymyksiä, mutta tasaisen taustan saat helpommin paperilla.
khimsu
Viestit: 4
Liittynyt: Maalis 06, 2016 19 : 07

Viesti Kirjoittaja khimsu »

Kiitos nopeasta vastauksesta. :)
lateksi
Viestit: 17
Liittynyt: Kesä 15, 2004 10 : 19

Viesti Kirjoittaja lateksi »

Ikeasta hommatuilla ja värjätyillä lakanoilla ja halpissalamoilla edetty, toimii.
itu
Viestit: 1250
Liittynyt: Elo 05, 2008 0 : 51

Viesti Kirjoittaja itu »

Verkko on täynnä erilaisia ohjeita valaisuun. Lisäisin kuitenkin listalle vaikkapa Sulannon ja Puputin kirjat valaisusta. Edullisia ja sopivasti käsillä tarvittaessa. Tätä kirjoitettaessa tarjouksessa.

http://www.docendo.fi/kuva-kamera-messu ... uvaus.html

http://www.docendo.fi/kuva-kamera-messu ... oossa.html
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Viesti Kirjoittaja tehodia »

Guzmo kirjoitti:Harkitsisin raksavalojen sijasta jotain halpissalamaa vaikka käytettynä, tyyliin 50€. Yhdellä valolla voi harjotella pitkään tai tehdä vaikka koko uran valaisullisesti. Salama siitäkin mukava, että kuvat tuppaa olemaan teknisesti parempia (terävyys jne) ja mahdollisten kuvattavien meikit ei sula naamaan raksavalojen paahteessa.

Paperi vai kangas. Makukysymyksiä, mutta tasaisen taustan saat helpommin paperilla.
Olen nähnyt myös led-raksavaloja, joissa ilmeisesti lämpöä ei kehity ihan samaan tapaan kuin vanhoissa halogeeneissa. Onkos jollain kokemusta niistä kuvauskäytössä. Etunahan niissä olisi, että "ei tarvita" mitään ohjausvaloja, kun valo on sama ennen kuvaa ja kuvassa.

Halpaa käytettyä salamaa minäkin suosittelisin, 50 eur voi olla tosin aika tiukka budjetti valoa kohti. Mutta miksei samantien vähän enemmänkin voisi sijoittaa.

Kankaan ongelma voi olla epätoivottu ryppyisyys, joka korostuu pienessä tilassa kuvatessa. Onko tarkoitus kuvata kokokuvia vai esim vain kasvokuvia? Rajattuihin kuviin riittää vaikka tavallinen tai iso lakana, jonka teippaa kiinni seinään. Lakanaa voi tarvitessa silittää silityslaudalla, jos tarvitaan sileää taustaa. Isompien kankaiden kanssa se onkin sitten hankalampaa.
burmanm
Viestit: 469
Liittynyt: Elo 31, 2015 21 : 44

Viesti Kirjoittaja burmanm »

tehodia kirjoitti:Olen nähnyt myös led-raksavaloja, joissa ilmeisesti lämpöä ei kehity ihan samaan tapaan kuin vanhoissa halogeeneissa. Onkos jollain kokemusta niistä kuvauskäytössä. Etunahan niissä olisi, että "ei tarvita" mitään ohjausvaloja, kun valo on sama ennen kuvaa ja kuvassa.
Kuvauskäytössä ei ole kokemusta noista raksa-LEDeistä, mutta ainakaan remppakäytössä ne eivät olleet kummoisia (edes väritoiston puolesta), joten itse pysyisin niistä kaukana.
Halpaa käytettyä salamaa minäkin suosittelisin, 50 eur voi olla tosin aika tiukka budjetti valoa kohti. Mutta miksei samantien vähän enemmänkin voisi sijoittaa.
50e:llä saa helposti Yongnuo 560 malleja, käytettyjä varsinkin. Jos ei ole kiire, niin Kiinasta noita saa ihan uusiakin tuohon budjettiin postikuluineen. 460:sta voipi saada vieläkin halvemmalla.[/url]
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Viesti Kirjoittaja tehodia »

burmanm kirjoitti:50e:llä saa helposti Yongnuo 560 malleja, käytettyjä varsinkin. Jos ei ole kiire, niin Kiinasta noita saa ihan uusiakin tuohon budjettiin postikuluineen. 460:sta voipi saada vieläkin halvemmalla.[/url]
Joo, minä tarkoitin studiosalamaa ohjausvaloineen. Tässähän haettiin edullisia, mutta oikeita tarvikkeita... Käsisalamalla tai parilla pääsee alkuun, mutta pian saattaa tulla tarvetta studiosalamoille.
-Jani-
Viestit: 183
Liittynyt: Joulu 10, 2008 19 : 41
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Jani- »

Itse suosittelisin käytettyjä studiosalamoita, niitä saa aika halvallakin. Tuossa on se etu että noihin pystyy ostamaan harakiri valonohjaimia jos jonkinlaisia. tai sitten alkuperäisiä jos on varoissaan.
Kuvaamisen mielekkyys nousee älyttömästi kun pystyt säätämään valon määrää muullakin kun lampun liikuttelulla tai peittämisellä. Opit oikeasti miten valoa voi muuttaa.
Itse en raksavaloihin lähtisi koska kaikki nuo ominaisuudet puuttuvat ja lisäksi ainakin halogeenivaloilla on tulipalon vaara ilmeinen.

Tuohon rakasavalo viritykseen saa kaikkineen kuitekin uppoamaan helposti 100€ ~200€ saat jo käytetyjäkin studiovaloja kun pidät silmät vaan auki.
Vastaa Viestiin