LINSSIHOME

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
rekomet650
Viestit: 3
Liittynyt: Helmi 20, 2016 17 : 10
Paikkakunta: Paimio

LINSSIHOME

Viesti Kirjoittaja rekomet650 »

Terve kaikille! Onko kellään muulla ollut ongelmana linssihome.Omaan Carl Zeiss Vario-Sonnar objektiiviin iski tämä riesa! Asiaa tuntevien mukaan mitään ei ole tehtävissä,linssin tarkkuus huononi tosipaljon ja oli mielessä heittää koko opiska roskikseen.Mutta vanha toteamus hätä keinot keksii toimi tässäkin tapauksessa.Koska home on orgaaninen kasvusto niin ei muuta kuin linssi irti ja uuniin n.50`2 tuntia senjäkeen muutama tunti n.100astetta ja jäähdyttyään home oli täysin poissa ja kuvat jälleen teräviä.Mutta jos kokeilet on otettava huomioon linssien erilaiset pinnoitteet ym. Mutta itselläni lopputulos oli erittäin hyvä
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Jappee
Viestit: 2252
Liittynyt: Heinä 07, 2009 13 : 19

Viesti Kirjoittaja Jappee »

Home ei haidu pois vaikka kuinka kuivaat objektiivia uunissa. Todennäköisesti sinulla on ollut tiivistynyttä kosteutta objektiivin linssipinnoilla.

Homeen saa pois vain puhdistamalla ja jos se on mennyt pinnoitteen läpi niin siitä jää jälki vaikka itse homekasvuston pyyhkii pois.

Hyvä kuitenkin, että objektiivi tuli kuntoon. 100 °C on ehkä liikaa kuivaamiseen. Esim. voitelurasvat mennä liian joukseviksi ja valua väärään paikaan. "Reilu lämpö" esim. 35-45 °C ja liikkuva ilma kuivaa objektiia turvallisesti...
rekomet650
Viestit: 3
Liittynyt: Helmi 20, 2016 17 : 10
Paikkakunta: Paimio

Lissihome

Viesti Kirjoittaja rekomet650 »

Terve! Homeesta vielä,tämä diagnoosi oli asiantuntijan tekemä JAS tekniikassa Turussa,itse en olisi tunnistanut sitä.Lähetin kuvan linssistä Matti Harjulle Mutta meni vissiin väärään osoitteeseen.
Jappee
Viestit: 2252
Liittynyt: Heinä 07, 2009 13 : 19

Viesti Kirjoittaja Jappee »

Mielenkiintoista?! Jos siellä on ollut hometta, niin ehkä kasvusto on kuollut(/"nukkumatilassa"), mutta jotakin jäämiä pitäisi sillä kohtaa nähdä lasipinnoissa. Jos siinä on ollut hometta en oikein usko että se voi kokonaan kadota kuivaamalla. Jäämät voi olla pieniä ja vaikeita nähdä, mutta kasvista pakosta jää jotakin ellei jäämiä pyyhitä pois.

Itse puhdistin joistakin vahnoista objektiiveista joskus aikanaan kuollutta hometta ja sen jälkeen linssipinta oli puhdas kun se ei ollut syönyt pinnoitetta vielä.
Vastaa Viestiin