Objektiivin vaihdosta mietteitä

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
goju1
Viestit: 98
Liittynyt: Syys 11, 2015 9 : 50

Objektiivin vaihdosta mietteitä

Viesti Kirjoittaja goju1 »

Olisi sen sortin ongelma kun haluaisin kohtuu valovoimaisen 24-70mm zoomin Nikonille, mutta minulla ei ole siihen rahaa jollen luovu jommasta kummasta Sigmastani. Olen ajatellut nimittäin tuota Tamronin 24-70mm F/2.8 kuvanvakaajalla olevaa täysikennoiselle tarkoitettua linssiä, mutta minun täytyy myydä joko Sigman 35mm F/1.4 tai muuten sama linssi, mutta 50mm. Kumpi noista siis olisi monikäyttöisempi yleiskuvaukseen eli kummasta te hyvät ihmiset luopuisitte?
Nikon D750, Nikkor 50mm, Tamron 70-200mm G2
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Sakke_K
Viestit: 7548
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

No ei kait tähän kukaan sun puolesta voi vastata :-)

Itsellä on21, 35 ja 90mm kiinteät, mutta voin kyllä kuvitella että aika monella on vaikka 24, 50, 85 ja niin edelleen...
--------
Aves!
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Voin ostaa sen sun 50mm ART:n halvalla. Siispä 35mm on yleiskäyttöisempi ainakin mun mielestä. :-)
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Sakke_K
Viestit: 7548
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Rockford kirjoitti:Voin ostaa sen sun 50mm ART:n halvalla. Siispä 35mm on yleiskäyttöisempi ainakin mun mielestä. :-)
:-D
--------
Aves!
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

En luopuis kummastakaan. Zoomit on suttuja vrt. noi primet. Kyllä muuten ketuttaa kun huomaat asian...
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Maffer kirjoitti:En luopuis kummastakaan. Zoomit on suttuja vrt. noi primet. Kyllä muuten ketuttaa kun huomaat asian...
Joskus taas ketuttaa kun on kamerassa joku typerä 28 millinen vaikka 70 milliä huutaisi...
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Silloin sitä kuvaa ei vain oteta. Ei se sen vaikeampaa ole. Tai sitten vaihdat sen 50mm ARTin ja menet vähän lähemmäksi.
hkoskenv
Viestit: 4406
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

nomad kirjoitti:Joskus taas ketuttaa kun on kamerassa joku typerä 28 millinen vaikka 70 milliä huutaisi...
Noin päin saa ainakin dokumentiksi kelpaavan kuvan, mutta se risoo, jos käytössä 70-200 ja tilanne vaatisi 28 millistä.

En osaa sanoa kumpi on "yleiskäyttöisempi". Minulla on 50 millinen, mutta joskus mietin, olisiko 35/85 kombinaatio parempi. Toistaiseksi järki (lue: persaukisuus) on kuitenkin voittanut. Minä odottaisin joka tapauksessa, että olen rahoissani ennemmin kuin myisin jotain jota en koe selvästi itselle sopimattomaksi tai muuten tarpeettomaksi.
Hannu
Matti_JH
Viestit: 12067
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Myisin molemmat, ostaisin zoomin lisäksi 85 ja 50 1,8 af-s:t. Mutta se nyt on oma mielipide.
Sakke_K
Viestit: 7548
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Maffer kirjoitti:Silloin sitä kuvaa ei vain oteta. Ei se sen vaikeampaa ole. Tai sitten vaihdat sen 50mm ARTin ja menet vähän lähemmäksi.
Hehheh, jos kaikki olis tuota mieltä, zoomeja ei olisi enää markkinoilla ollenkaan :-)
--------
Aves!
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No niin se aika vaan muuttaa asioita. Enpäs ole yhtään zoomia nähnyt mikä olisi jotenkin erinomainen A7R2:n perässä.
spege
Viestit: 11297
Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
Paikkakunta: Suur-Sawo

Viesti Kirjoittaja spege »

Sakke_K kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Silloin sitä kuvaa ei vain oteta. Ei se sen vaikeampaa ole. Tai sitten vaihdat sen 50mm ARTin ja menet vähän lähemmäksi.
Hehheh, jos kaikki olis tuota mieltä, zoomeja ei olisi enää markkinoilla ollenkaan :-)
Kannattaa ottaa huomioon, että Mafukka on DC.netin sairain pixelirunqvisti. Minä en henkilökohtaisesti voisi kuvitellakaan työskenteleväni muilla, kuin ihanan joustavilla zoomobjektiiveilla!
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
goju1
Viestit: 98
Liittynyt: Syys 11, 2015 9 : 50

Viesti Kirjoittaja goju1 »

Se tässä nyt eniten harmittaa kun ei ole rahaa tuohon Tamroniin ilman että myyn jompaa kumpaa. Harmittaa lähinnä siksi että nuo molemmat ovat hemmetin hyviä linssejä ja tekee todella hyvää piirtoa. Olisi vain erilaisia juhlatilaisuuksia tulossa tossa kesällä ja tuon polttovälin zoomi olisi ihan käytännöllinen...Eipä se paljon lohduta sekään että otan 2 runkoa mukaan kun nuo polttovälit ovat kohtuu lähellä toisiaan. Tosin kyllä tuosta kropista tietysti sen verran senttejä tulee lisää että jos sen 50mm laittaisi siihen niin se olisi kohtuu lähellä 85mm kinovastaavuudessa.
Nikon D750, Nikkor 50mm, Tamron 70-200mm G2
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

hkoskenv kirjoitti:
nomad kirjoitti:Joskus taas ketuttaa kun on kamerassa joku typerä 28 millinen vaikka 70 milliä huutaisi...
Noin päin saa ainakin dokumentiksi kelpaavan kuvan, mutta se risoo, jos käytössä 70-200 ja tilanne vaatisi 28 millistä.
Nämä on niin henkilö- ja tilannekohtaisia asioita, että paha sanoa mitään. Olen kuitenkin retkeillyt jonkun verran yhdistelmällä 28mm/2 ja 70-200mm/4, eikä se ole huono kun ajattelee tilanteita ja aiheita mitä luonnossa tulee vastaan. Tietää ainakin, että kumpi olisi se oikea objektiivi :-)

28mm on myös siksi kiehtova, että se tarjoaa jo jonkinmoista laajakanttia olematta silti aivan mahdoton ihmisiä kuvatessa. Erittäin joustava kuvakulma.
hkoskenv kirjoitti:En osaa sanoa kumpi on "yleiskäyttöisempi". Minulla on 50 millinen, mutta joskus mietin, olisiko 35/85 kombinaatio parempi. Toistaiseksi järki (lue: persaukisuus) on kuitenkin voittanut. Minä odottaisin joka tapauksessa, että olen rahoissani ennemmin kuin myisin jotain jota en koe selvästi itselle sopimattomaksi tai muuten tarpeettomaksi.
Äänestäisin Hel_NiS:n tyyliin, että 24-70mm ja 50mm. Tai jos kiinteillä toimitaan, niin 28mm ja 85mm. 35mm laajakantti ei riitä minulle yleiskäytössä vaikka se muuten onkin hyvin käyttökelpoinen polttoväli kun kun kuvataan ihmisiä ihmisten keskellä. 85mm sitten enemmän potretteihin, telemaisemiin tms.

Joka tapauksessa, elämä ilman 24-70mm zoomia on hankalaa.
jka71
Viestit: 2019
Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

nomad kirjoitti:Joka tapauksessa, elämä ilman 24-70mm zoomia on hankalaa.
Minulla taas on hankala suhde tähän zoomiin. Ei tahdo sopia minkäänlaiselle retkelle mukaan,mutta kuitenkin tuntuu ettei voi luopuakkaan. Jos tämän myisi niin ei jäisi yhtään objektiivia näille "normaali" milleille. Zoomeissa jäisi 35 ja 70 millin väliin tyhjää. Eikä primeistäkään apua olisi. On 20mm ja 100 mm ,mutta ei mitään tuohon väliin. Pääkoppa on jumiutunut laajis-tele-makromoodiin,että sikäli tuon voisi myydäkkin. Tosin aiemmin kun käytössä oli 24-105 niin heti kun luovuin siitä tuli muka tarve juuri noille "normi" milleille.

On minulla EF-S 18-55 ja EF-M 18-55. Nämä ei ole käytössä ollenkaan vaan ovat jääneet eläkkeelle 300D ja M1 kanssa :)
Sakke_K
Viestit: 7548
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

jka71 kirjoitti:Minulla taas on hankala suhde tähän zoomiin. Ei tahdo sopia minkäänlaiselle retkelle mukaan,mutta kuitenkin tuntuu ettei voi luopuakkaan.
Mitä minä luen rivien välistä, niin et tarvitse zoomia. Kuvaat rauhallisesti, ja ehdit käyttää jalkazoomia + vaihtaa objektiiveja? Mietit aina kuitenkin, että "tää on zoomi saatana" vaikka onkin huippuzoomi.

Primemies ;-)
--------
Aves!
jka71
Viestit: 2019
Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

Sakke_K kirjoitti:
jka71 kirjoitti:Minulla taas on hankala suhde tähän zoomiin. Ei tahdo sopia minkäänlaiselle retkelle mukaan,mutta kuitenkin tuntuu ettei voi luopuakkaan.
Mitä minä luen rivien välistä, niin et tarvitse zoomia. Kuvaat rauhallisesti, ja ehdit käyttää jalkazoomia + vaihtaa objektiiveja? Mietit aina kuitenkin, että "tää on zoomi saatana" vaikka onkin huippuzoomi.

Primemies ;-)
Joo, olis hienoa tunnustaa noin. Joku joka ei tunne saattas luulla,että osaan kuvatakkin kun käytän primeä harkitusti. Totuus on kuitenkin aivan toinen...
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Re: Objektiivin vaihdosta mietteitä

Viesti Kirjoittaja tehodia »

goju1 kirjoitti:Olisi sen sortin ongelma kun haluaisin kohtuu valovoimaisen 24-70mm zoomin Nikonille, mutta minulla ei ole siihen rahaa jollen luovu jommasta kummasta Sigmastani. Olen ajatellut nimittäin tuota Tamronin 24-70mm F/2.8 kuvanvakaajalla olevaa täysikennoiselle tarkoitettua linssiä, mutta minun täytyy myydä joko Sigman 35mm F/1.4 tai muuten sama linssi, mutta 50mm. Kumpi noista siis olisi monikäyttöisempi yleiskuvaukseen eli kummasta te hyvät ihmiset luopuisitte?
Olethan noilla jo kuvaillut pitemmän aikaa? Kumpaa olet enemmän käyttänyt ja kumpi on ollut monikäyttöisempi? Se, kumpi on ollut tähänkin asti mieluisampi, niin jatkanee samoissa tehtävissä edelleen, ja se toinen vaihtuu normaalizoomiksi.

Mitä erityisesti odotat zoomilta, mitä nuo kiinteät eivät tarjoa? Yleisesti joustavuutta polttoväeihin, 24 mm polttoväliä vai 70 mm polttoväliä vaiko kenties molempia ääripäitä?
goju1
Viestit: 98
Liittynyt: Syys 11, 2015 9 : 50

Re: Objektiivin vaihdosta mietteitä

Viesti Kirjoittaja goju1 »

tehodia kirjoitti:
goju1 kirjoitti:Olisi sen sortin ongelma kun haluaisin kohtuu valovoimaisen 24-70mm zoomin Nikonille, mutta minulla ei ole siihen rahaa jollen luovu jommasta kummasta Sigmastani. Olen ajatellut nimittäin tuota Tamronin 24-70mm F/2.8 kuvanvakaajalla olevaa täysikennoiselle tarkoitettua linssiä, mutta minun täytyy myydä joko Sigman 35mm F/1.4 tai muuten sama linssi, mutta 50mm. Kumpi noista siis olisi monikäyttöisempi yleiskuvaukseen eli kummasta te hyvät ihmiset luopuisitte?
Olethan noilla jo kuvaillut pitemmän aikaa? Kumpaa olet enemmän käyttänyt ja kumpi on ollut monikäyttöisempi? Se, kumpi on ollut tähänkin asti mieluisampi, niin jatkanee samoissa tehtävissä edelleen, ja se toinen vaihtuu normaalizoomiksi.

Mitä erityisesti odotat zoomilta, mitä nuo kiinteät eivät tarjoa? Yleisesti joustavuutta polttoväeihin, 24 mm polttoväliä vai 70 mm polttoväliä vaiko kenties molempia ääripäitä?

No kun ongelma tahtoo vähän olla sellaanen notta se riippuu paikasta missä kuvailen, että kumpi parempi. Toisaalta tykkään molemmista ihan yhtälailla omassa tehtävässään.

Tuossa zoomissa kun olisi mukava tuo 24mm polttis noin juhlapaikkojen sisätiloihin ja sitten ylipäätään se, ettei tarvitsisi itseään aina välttämättä hinata edestakaisin. Tietyissä tilaisuuksissa kun se kuvaajan huomaamattomuus on suotavampaa, niin voisi sitten zoomilla edes hiukan pelata. Se tietysti kans, että kun perspektiiviä pystyy zoomilla vaihtamaan niin nopeesti on hieno homma.
Nikon D750, Nikkor 50mm, Tamron 70-200mm G2
higgins
Viestit: 2563
Liittynyt: Helmi 12, 2008 9 : 29

Re: Objektiivin vaihdosta mietteitä

Viesti Kirjoittaja higgins »

Muut pois jätä 35mm. Kun se on Sigma tarkista että tarkentaa oikeaan kohtaan. Jos ei myy pois ja osta Nikkor.

Älä osta zoomia. Jos potrettilasia tarvitset osta 85mm f 1.8.

Et tarvitse muita...
Higgins, jonka kädet ovat nopeammat kuin pää

https://www.instagram.com/jarihigg/
Vastaa Viestiin