Laajakulmapohdintaa Canonin FF:lle

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Cumbo
Viestit: 323
Liittynyt: Marras 13, 2012 15 : 20

Viesti Kirjoittaja Cumbo »

niffe kirjoitti:Hyvä valinta. Samyangeissa ei ole AF-tarkennusta ja geometriset virheet ovat aivan alaleuattomia, vaikka sekä terävyys että kontrasti ovat erinomaisia.
"Käyttö mulla on luokkaa 35% maisemaa, 35% yö/revontulikuvaa ja 30% muuta (muu kuvaus, video)."

^Samyangin geometriset virheet (jos tarkoitat mustache distortionia - mikälie suomeksi) eivät mielestäni näissä hommissa juurikaan haittaa. Rakennusten kuvaaminen sitten erikseen.

http://farm8.static.flickr.com/7212/708 ... 775c6e.jpg

Jos 70 % on maisemaa ja revontulia, ottaisin Samyangin. Halpa, hyvin piirtävä ja manuaalitarkennus ei noissa hommissa juurikaan haittaa.

Tuo yhden aukon ero valovoimassa on kuitenkin merkittävä - ainakin itselle - kun kuvataan hämärässä ja ISO:a joudutaan vetämään tappiin.
5DMkIV & III & II
7D
Samy 14/2.4
Sigma 24/1.4A
Canon 35/2.0IS
Canon 40/2.8
Sigma 50/1.4A
Sigma 85/1.4A
Canon 100/2.8L IS
Canon 1-400MkI&II
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
R1chards
Viestit: 32
Liittynyt: Maalis 09, 2015 11 : 25

Viesti Kirjoittaja R1chards »

Onko tuo viiksivääristymä joka puolella kuvassa? Eli onko ainoastaan reunoissa? Ja kuinka hyvin tuo Samyn viikisvääristymän saa jälkikäsittelyssä pois? Aika paljon tulee kuvattua vesillä/rannoilla niin viiksenmuotoinen horisontti ei oikein napostele.
Cumbo
Viestit: 323
Liittynyt: Marras 13, 2012 15 : 20

Viesti Kirjoittaja Cumbo »

R1chards kirjoitti:Onko tuo viiksivääristymä joka puolella kuvassa? Eli onko ainoastaan reunoissa? Ja kuinka hyvin tuo Samyn viikisvääristymän saa jälkikäsittelyssä pois? Aika paljon tulee kuvattua vesillä/rannoilla niin viiksenmuotoinen horisontti ei oikein napostele.
Siihen löytyy valmiita lens correction profileja, googlen kautta itse omani löysin.
5DMkIV & III & II
7D
Samy 14/2.4
Sigma 24/1.4A
Canon 35/2.0IS
Canon 40/2.8
Sigma 50/1.4A
Sigma 85/1.4A
Canon 100/2.8L IS
Canon 1-400MkI&II
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Cumbo kirjoitti:Siihen löytyy valmiita lens correction profileja, googlen kautta itse omani löysin.
LR 6.x oli muistaakseni profiili valmiina, 4.x piti itse kaivaa netistä. Kummallakin olen saanut korjattua kuvat aikalailla 100%: esim 1, esim 2. Ykköskuvan "sumuefekti" on osin negatiivin clarityn tulosta, ei siis pelkästään Sammyn ongelma.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
omar
Viestit: 351
Liittynyt: Tammi 06, 2009 14 : 12
Viesti:

Viesti Kirjoittaja omar »

Noitten Samyankien kanssa leikkiessä kantsii myös huomioida,ettei ne kestä yhtään kosteutta.Aikoinaan kun tollasen omistin,niin jo pienellä tihkusateella hirtti heti himmennin kiinni ja aukko oli sen jälkeen mikä sattui jäämään.Muutaman päivän kuivattelujen jälkeen armotonta veivaamista aukonsäätö rinkulalla yleesä aukasi ton himmentimen,jonka jälkeen toimi taas seuraavaan kosteampaan kuvausreissuun asti.
Tähti ja revontulikuviin toi sopii jotenkuten jos on saanut yksilön joka vielä sattuu tarkentumaan jonnekin"näitäkin kuulemma on" itellä noita on ollu parikin kappaletta joista toinen ei tarkentanut oikein mihinkään ja toinen satunnaisesti löysi äärettämän jostain kohtaa asteikkoa.
Vaikka ton (14mm) vääristymät onkin aika kauheita,niin on ne kuitenkin pienin ongelma ton lasin kanssa!!
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Viesti Kirjoittaja niffe »

Se viiksivääristymä tarkoittaa kuvan reunoilla olevan vastakkaisia virheitä, joita ei käytännössä oikein tahdo saada muuta kuin warppaamalla oikaistua. Suomeksi sanottuna viivat ovat reunoilla kuin juosten kustuja. Edellä nähdyt esimerkit ovat ejhdottoamasti kaksi parhaiten korjattua kuvaa, mitä ole nähnyt siitä vehkeestä saatavan. Noissa reposissa ja muissa ei taas ole niin väliä, kun niissä ei ole suoria linjoja. Siinä varmaan toimiikin hyvin, mutta arkkitehtuuriin yksi huonoimpia valintoja.

P.S. Saako näihin viesteihin upotettua esimerkkejä vai pitääkö ne heittää johonkin hakemistoon nettiin?
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

niffe kirjoitti:Se viiksivääristymä tarkoittaa kuvan reunoilla olevan vastakkaisia virheitä, joita ei käytännössä oikein tahdo saada muuta kuin warppaamalla oikaistua.
LR:ssä kuitenkin riittää se rasti ruutuun. Tai no jos ihan tarkkoja ollaan niin LR4.x:ssä käyttämäni profiili jätti korjauksen vähän vajaaksi ja piti manuaalisesta vetää jotain slideria +5, mutta ei siihenkään kauaa aikaa tuhraanunut.

Eli mun kannalta noilla vääristymillä ei ole mitään vaikutusta siihen mitä tällä voi tai ei voi kuvata kun kaikki kuvat menee LR:n kautta kuitenkin. Ja toisaalta lähes kaikki muutkin putket kaipaa korjausta, oisko 85/1.8 mulla ainoita jolla korjailun voi unohtaa lähes missä vain tilanteessa.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
TiRy
Viestit: 1512
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Viesti Kirjoittaja TiRy »

omar kirjoitti:Noitten Samyankien kanssa leikkiessä kantsii myös huomioida,ettei ne kestä yhtään kosteutta.Aikoinaan kun tollasen omistin,niin jo pienellä tihkusateella hirtti heti himmennin kiinni ja aukko oli sen jälkeen mikä sattui jäämään.Muutaman päivän kuivattelujen jälkeen armotonta veivaamista aukonsäätö rinkulalla yleesä aukasi ton himmentimen,jonka jälkeen toimi taas seuraavaan kosteampaan kuvausreissuun asti.
Tähti ja revontulikuviin toi sopii jotenkuten jos on saanut yksilön joka vielä sattuu tarkentumaan jonnekin"näitäkin kuulemma on" itellä noita on ollu parikin kappaletta joista toinen ei tarkentanut oikein mihinkään ja toinen satunnaisesti löysi äärettämän jostain kohtaa asteikkoa.
Vaikka ton (14mm) vääristymät onkin aika kauheita,niin on ne kuitenkin pienin ongelma ton lasin kanssa!!
Googlettamalla löydät suomenkieliset ohjeet, jolla pikkulapsikin osaa säätää tuon tarkennuksen kuntoon. 3 pikkuruuvia tarttee käyttää auki.
Cumbo
Viestit: 323
Liittynyt: Marras 13, 2012 15 : 20

Viesti Kirjoittaja Cumbo »

TiRy kirjoitti:
omar kirjoitti:Noitten Samyankien kanssa leikkiessä kantsii myös huomioida,ettei ne kestä yhtään kosteutta.Aikoinaan kun tollasen omistin,niin jo pienellä tihkusateella hirtti heti himmennin kiinni ja aukko oli sen jälkeen mikä sattui jäämään.Muutaman päivän kuivattelujen jälkeen armotonta veivaamista aukonsäätö rinkulalla yleesä aukasi ton himmentimen,jonka jälkeen toimi taas seuraavaan kosteampaan kuvausreissuun asti.
Tähti ja revontulikuviin toi sopii jotenkuten jos on saanut yksilön joka vielä sattuu tarkentumaan jonnekin"näitäkin kuulemma on" itellä noita on ollu parikin kappaletta joista toinen ei tarkentanut oikein mihinkään ja toinen satunnaisesti löysi äärettämän jostain kohtaa asteikkoa.
Vaikka ton (14mm) vääristymät onkin aika kauheita,niin on ne kuitenkin pienin ongelma ton lasin kanssa!!
Googlettamalla löydät suomenkieliset ohjeet, jolla pikkulapsikin osaa säätää tuon tarkennuksen kuntoon. 3 pikkuruuvia tarttee käyttää auki.

Ja takuuaikana tuosta vastaa myyjä. Itsellä kävi kahdesti takuuhuollossa Stockan kautta ja jälkimmäisellä kerralla sain takaisin uuden lasin. En itse kyllä takuuaikana lähtisi ruuvailemaan auki.
5DMkIV & III & II
7D
Samy 14/2.4
Sigma 24/1.4A
Canon 35/2.0IS
Canon 40/2.8
Sigma 50/1.4A
Sigma 85/1.4A
Canon 100/2.8L IS
Canon 1-400MkI&II
TiRy
Viestit: 1512
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Viesti Kirjoittaja TiRy »

Cumbo kirjoitti:
TiRy kirjoitti:
omar kirjoitti:Noitten Samyankien kanssa leikkiessä kantsii myös huomioida,ettei ne kestä yhtään kosteutta.Aikoinaan kun tollasen omistin,niin jo pienellä tihkusateella hirtti heti himmennin kiinni ja aukko oli sen jälkeen mikä sattui jäämään.Muutaman päivän kuivattelujen jälkeen armotonta veivaamista aukonsäätö rinkulalla yleesä aukasi ton himmentimen,jonka jälkeen toimi taas seuraavaan kosteampaan kuvausreissuun asti.
Tähti ja revontulikuviin toi sopii jotenkuten jos on saanut yksilön joka vielä sattuu tarkentumaan jonnekin"näitäkin kuulemma on" itellä noita on ollu parikin kappaletta joista toinen ei tarkentanut oikein mihinkään ja toinen satunnaisesti löysi äärettämän jostain kohtaa asteikkoa.
Vaikka ton (14mm) vääristymät onkin aika kauheita,niin on ne kuitenkin pienin ongelma ton lasin kanssa!!
Googlettamalla löydät suomenkieliset ohjeet, jolla pikkulapsikin osaa säätää tuon tarkennuksen kuntoon. 3 pikkuruuvia tarttee käyttää auki.

Ja takuuaikana tuosta vastaa myyjä. Itsellä kävi kahdesti takuuhuollossa Stockan kautta ja jälkimmäisellä kerralla sain takaisin uuden lasin. En itse kyllä takuuaikana lähtisi ruuvailemaan auki.
Ruuvit on tarkennusrenkaan kumin alla näkösällä. Objektiivia ei tarvitse avata vaan nuo ruuvit vain löysyttää rengasta, jonka tehtävä on stopata tarkennusrenkaan liike ääripäihin. Tuota rengasta kun pyörittää siihen asti, että tarkennus on parhaimmillaan sekä minimiin että maksimiin ja kiristää ruuvit ja pyöräyttää asteikon muovirenkulan uusille, oikeille sijoilleen, niin homma on valmis. En usko, että kukaan voi nähdä, että objektiivia on itse ränklätty.
Cumbo
Viestit: 323
Liittynyt: Marras 13, 2012 15 : 20

Viesti Kirjoittaja Cumbo »

Kaivelin linkkiarkistoa ja
- Samyangin kalibrointiohjeet tässä: http://dslr-astrophotography.com/calibr ... 14mm-f2-8/
- linssiprofiili täältä: http://joopsnijder.blogspot.fi/2012/03/ ... ng-14.html tai
- täältä: http://svenstork.com/rokinon-14mm-light ... s-profile/
5DMkIV & III & II
7D
Samy 14/2.4
Sigma 24/1.4A
Canon 35/2.0IS
Canon 40/2.8
Sigma 50/1.4A
Sigma 85/1.4A
Canon 100/2.8L IS
Canon 1-400MkI&II
habannaama
Viestit: 5161
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Rockford kirjoitti:...85/1.8 mulla ainoita jolla korjailun voi unohtaa lähes missä vain....
En tuota omista, mutta olen jotenkin ymmärtänyt että tuolla on taipumus melkomoiseen ca:han tietyissä olosuhteissa. Eikö näin olekaan?
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

habannaama kirjoitti:
Rockford kirjoitti:...85/1.8 mulla ainoita jolla korjailun voi unohtaa lähes missä vain....
En tuota omista, mutta olen jotenkin ymmärtänyt että tuolla on taipumus melkomoiseen ca:han tietyissä olosuhteissa. Eikö näin olekaan?
Jos Nikkorista puhut niin on joo, mutta menee tän threadin osalta aika OT:ksi. CA:n korjaukseen ei tartte kuitenkaan objektiiviprofiilia, mistä tässä kai oli kyse.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
habannaama
Viestit: 5161
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Luulin siis sinun tarkoittaneen Canonin objektiivia, kun Canon laajispohdintaa FF:lle ketjussa ollaan, sorry, minun epähuomioni 😉
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Viesti Kirjoittaja niffe »

Rockford kirjoitti:
niffe kirjoitti:Se viiksivääristymä tarkoittaa kuvan reunoilla olevan vastakkaisia virheitä, joita ei käytännössä oikein tahdo saada muuta kuin warppaamalla oikaistua.
LR:ssä kuitenkin riittää se rasti ruutuun. Tai no jos ihan tarkkoja ollaan niin LR4.x:ssä käyttämäni profiili jätti korjauksen vähän vajaaksi ja piti manuaalisesta vetää jotain slideria +5, mutta ei siihenkään kauaa aikaa tuhraanunut.

Eli mun kannalta noilla vääristymillä ei ole mitään vaikutusta siihen mitä tällä voi tai ei voi kuvata kun kaikki kuvat menee LR:n kautta kuitenkin. Ja toisaalta lähes kaikki muutkin putket kaipaa korjausta, oisko 85/1.8 mulla ainoita jolla korjailun voi unohtaa lähes missä vain tilanteessa.
Sulla on sattunut joku objektiivitesteihin tarkoitettu yksilö. Mulla oli kaikkea tynnyristä ja tyynystä vaakakierteeseen. Ei onnistunut Lightroomin työkaluilla ja profiileilla 2014.
omar
Viestit: 351
Liittynyt: Tammi 06, 2009 14 : 12
Viesti:

Viesti Kirjoittaja omar »

TiRy kirjoitti:
omar kirjoitti:Noitten Samyankien kanssa leikkiessä kantsii myös huomioida,ettei ne kestä yhtään kosteutta.Aikoinaan kun tollasen omistin,niin jo pienellä tihkusateella hirtti heti himmennin kiinni ja aukko oli sen jälkeen mikä sattui jäämään.Muutaman päivän kuivattelujen jälkeen armotonta veivaamista aukonsäätö rinkulalla yleesä aukasi ton himmentimen,jonka jälkeen toimi taas seuraavaan kosteampaan kuvausreissuun asti.
Tähti ja revontulikuviin toi sopii jotenkuten jos on saanut yksilön joka vielä sattuu tarkentumaan jonnekin"näitäkin kuulemma on" itellä noita on ollu parikin kappaletta joista toinen ei tarkentanut oikein mihinkään ja toinen satunnaisesti löysi äärettämän jostain kohtaa asteikkoa.
Vaikka ton (14mm) vääristymät onkin aika kauheita,niin on ne kuitenkin pienin ongelma ton lasin kanssa!!
Googlettamalla löydät suomenkieliset ohjeet, jolla pikkulapsikin osaa säätää tuon tarkennuksen kuntoon. 3 pikkuruuvia tarttee käyttää auki.
Tiedän kyllä,että tota saa säädettyä ja toinen lasi kävikin takuuaikana huollossa,mutta eipä se siellä korjaantunut.Ei mulla tulis mieleenkään ottaa tota lasia ykkös maisema linssiksi,jos oikeesti vaaditaan jonkinlaista toimivuutta ja luotettavuutta.Varalinssinä joillain revontulireissulla tuo saattais jopa mennäkin..
Matti_JH
Viestit: 12068
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Jos arpaonni osuu kohdalle (kuten minulla kävi), Samyang on oiva peli. Mutta nimenomaan, ilmeisen arpapeliä noiden kanssa.
talonherra
Viestit: 1340
Liittynyt: Heinä 16, 2014 23 : 10

Viesti Kirjoittaja talonherra »

Täällä kans samyjankki pelittää tosi hyvin. Ei mitää robleemaa ja ääretönki on just äärettömän kohdalla. Hintaansa nähden laatupeli.
Instagram: jani.honkala
Flickr: Jani Honkala
TiRy
Viestit: 1512
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Viesti Kirjoittaja TiRy »

Tuli taas yks vapaapäivä mietittyä lisää tota samjankin ääretöntä. Se on TODELLA pienestä kiinni nasahtaako se kohdilleen vai luuleeko sitä vain. Nyt epäilen, että omani on ainakin sinnepäin, kun parikytä metrin päässä olevista pikkumännyistä voi havuja laskea :D

Kuva

100%:
Kuva

Tää on suttufiltterin omaavalla D800:lla otettu pitkän valotuksen (20s) kuva.
Vastaa Viestiin