Pentax K-1, K-1 II

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
hkoskenv
Viestit: 4406
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: muuta fakta

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

aikaarska kirjoitti:On kuitenkin muutama fakta joka välillä unohtuu tuoksinnassa täydellisen kameran etsinnässä.
Hei, nuo ovat ihan tylsiä faktoja. Kuka muka ottaa kuvia kuivassa, lämpimässä ja valoisassa paikassa. On hyvä, että tuodaan oikeassa valokuvauksessa tärkeät asiat esiin, kuten se, että kameran liukukiskot tarvitsevat hieman rasvaa, jos sen heittää koko päiväksi sohjokasaan jäätymään tai kuvassa näkyy liian vähän (!) kohinaa, jos valottaa apinanraivoherkkyydellä puoli minuuttia objektiivinsuoja päällä ja nostaa valotusta 5 aukkoa.

Ihan mielenkiinnosta haluaisin nähdä miten 5D3 suoriutuu Mafferin käytännön kenttäkokeissa, mutta en lainaa omaani testikappaleeksi.
Hannu
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Hei,

1ds3, D3X, D800E ja D810 ovat kaikki suoriutuneet kenttäkokeista. Myös A7R2 vaikkakin ergonomia ja patteri kusi. A7R2:sta kuivasin kuivauskaapissa lumipäivien päätteeksi.

T: Urpo
PekkaSav
Viestit: 3419
Liittynyt: Helmi 15, 2008 10 : 05
Paikkakunta: Viikki

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

Eipä silti, Arskalla on aina ollut maailman parhaat vehkeet. Ei tule mieleen yhtään tapausta, jolloin herra ei olisi kehunut ostamaansa pullonpohjaa.
PekkaSav
Viestit: 3419
Liittynyt: Helmi 15, 2008 10 : 05
Paikkakunta: Viikki

Re: muuta fakta

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

emerik kirjoitti:
aikaarska kirjoitti:On kuitenkin muutama fakta joka välillä unohtuu tuoksinnassa täydellisen kameran etsinnässä.

Ja tämä koskee K-1 runkoa.

- ilman pixel shiftiäkin K-1 tarjoaa parasta kinokuvanlaatua, samanlaista kuin Nikon D810.
Pitkissä valotuksissa ei ole samanlaista RAW pakkausta kuin esim. Sonyn peilittömissä. jne. Ei AA suodinta suttaamassa.

- kääntyvä takanäyttö on hyvä, vaikka se sitten mahdollisesti tarvitsee hieman silikonrasvaa kiskoon extreme olosuhteissa pakkasella. pikku juttu.

- manuaalifokustamiseen K-1:n takatelkku on hyvä, suurennokset toimivat siinä ongelmitta. Toimii tarkoituksenmukaisesti esim. maisemakuvaukseen.
Olen samaa mieltä. Harva runko antaa yhtä paljon vastinetta mitä tuo noin 1700e* hintainen Pentax.

*Halvin hinta mitä olen nähnyt Suomessa. Topshot.
Se edullisuus sulaa ensimmäiseen Penron-linssiin. Sen jälkeen voikin polttaa loput rahansa kivikautisiin limited-nurkkasuttuihin.

Sonyn kennosta ei isompaa riemua saa, kun valo tulee kökkölasien läpi.
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No näin juuri. Vois myös ajatella että jos PS ja AT toimisivat kuten niiden uskoteltiin toimivan niin runko olisi helposti 4700 euron arvoinen eikä 1700 euroa.

Näiden kuminauhafeatureiden ohella kameran ledit ovat melkein niiden värikuorikameran kahvaledien tasolla. Aivan, yksikään niistä ledeistä edessä takana tai sivulla ei ole auttanut löytämään kameralaukkua pimeässä saatikka niitä obiskoita sieltä sisältä. Kuitenkin se oleellisin, eli takanappien valaisu puuttuu. Onko tässä joku Nikonin patentti este vai leikkasiko insinööreillä vaan päässä totaalusesti kiinni?

Ylipäätänsä jos joku väittää että penan kehittäjissä on ollut valokuvaajia mukana niin ne on todella tainneet kuvailla pixel shiftillä sitä kuuluisaa tiiliseinää sakehuuruissaan.
aikaarska
Viestit: 11894
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

PekkaSav kirjoitti:Eipä silti, Arskalla on aina ollut maailman parhaat vehkeet. Ei tule mieleen yhtään tapausta, jolloin herra ei olisi kehunut ostamaansa pullonpohjaa.
;-) a funny one...

Joo, suhtautumistapani saattaa liian positiivinen tälle areenalle, mutta minkäs voit.

Minulla on ja on ollut luvattoman paljon kaikenlaista optiikkaa, pullopohjia ja kaikkea siltä väliltä loistaviin.. En ole viitsinyt pahemmin kirjoitella edes niistä huonoimmista täällä. Sitä paitsi (tätä ei nyt tarvitse ottaa tosissaan) olen kuullut kerrottavan tarinaa että objektiiveilla voi olla myös muuta luonnetta kun täydellinen terävyys laidasta laittaan, kulmasta kulmaan!...Mutta nyt taitaa mennä taas huuhaaksi, joten - hyvää yötä kaikki kamerakarjut että jaksatte taas kuvata huomenna paljon kivoja valokuvia. Välineiden tasosta riippumatta.
Viimeksi muokannut aikaarska, Joulu 11, 2016 10 : 47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Bouci
Viestit: 305
Liittynyt: Elo 05, 2007 22 : 30
Paikkakunta: New Vegas

Viesti Kirjoittaja Bouci »

Missään ei ole lasi niin pahoin puolityhjä kuin täällä :D
Volvot ulvoo kuun savuun, ihmislapset hullaantuu
temama
Viestit: 9959
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

Bouci kirjoitti:Missään ei ole lasi niin pahoin puolityhjä kuin täällä :D
ööörh. huomenii. onkx sielläkin? täällä ainaski on!! perrrrkelee, milloin siwa aukee sunnuntaina?
rgbmode
Viestit: 374
Liittynyt: Maalis 07, 2004 14 : 05
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja rgbmode »

Bouci kirjoitti:Missään ei ole lasi niin pahoin puolityhjä kuin täällä :D
Lauantai-illan karnevaali.
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Noi luonnehorinat objektiiveista perustuu pitkälti siihen että ei olla koskaan käytetty sellaista obiskaa mikä piirtää hyvin. Poikkeuksetta vanhat sutut on sellaisia että vähänkin valoa päin lasia niin kontrasti putoaa ihan täysin. Zeissin T* pinnoite noissa vanhemmissa kakkuloissa pelastaa homman, mutta Penan SMC on aivan kujalla.

Onko vanhassa kakkulassa taikaa?

Kuva

Joo toki jos noita hammaskeijuja ja menninkäisiä metsästää.
adapteri
Viestit: 6406
Liittynyt: Touko 27, 2003 12 : 25
Paikkakunta: Takapajula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Montako euroa tuo tähtisuodatin maksoi?

(Myydään 50 millinen Takumar, jossa on vielä pahemmat heijastumat)
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Viesti Kirjoittaja niffe »

No joo ja ei ehkä sittenkään. Sikäli eri mieltä, että objektiivi valitaan käyttötarkoitusta silmällä pitäen. Useimmissa tapauksissa piirto (=terävyys, kontrasti?) miellyttävät silmää, kaikissa sovelluksissa eivät. Yleisesti ottaen hyvä kontrasti lisää terävyyden tuntua, mutta joskus tavoitellaan matalaa kontrastia, josta kennodynamiikan suuri arvostuskin varmaan oirehtii tai vastavalokuvissa, joissa haetaan kontrastin alentumista ja putken sisäisiä heijastuksia. Naamakuvat näppyjä pusertelevista teineistä makro-objektiivilla myös vaativat jälkikäsittelyä enemmän kuin hyväkontrastisella, mutta ei-niin-terävällä objektiivilla kuvatut otokset. Siksi esimerkiksi hyvä muotokuvaukseen sopiva objektiivi on hyvä muotokuvaukseen sopiva objektiivi ensisijaisesti.
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Yks juttu tuli tuossa koiraa ulkoiluttaessa mieleen. Siinä kun oli kaunis pakkaspäivä ja nätti auringonpaiste. Niin semmonen kimallus mitä nyt näkyy esim. puuaidan pinnalla. Sehän ei oikein kameran tallennu kun siinä pitää kuupan snadisti liikkua. Mitenhän toi pixelshifti siihen suhtautuu? Saako kimalluksen kimaltamaan, vai onko siirrokset liian pieniä? Saiko kukaan kiinni ajatuksesta?
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Saa kimaltamaan oikein hyvin. Voisin kaivella jotain kuunvalotouhua sellaisesta.
kapama-7
Viestit: 4538
Liittynyt: Marras 12, 2004 19 : 48

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

Maffer: " Noi luonnehorinat objektiiveista perustuu pitkälti siihen että ei olla koskaan käytetty sellaista obiskaa mikä piirtää hyvin. Poikkeuksetta vanhat sutut on sellaisia että vähänkin valoa päin lasia niin kontrasti putoaa ihan täysin. ...

Onko vanhassa kakkulassa taikaa?"

---

On, taikaa. Elokuvaihmiset ovat sen tajunneet jo pitkään ja hyödyntävät niitä ominaisuuksia töissään. Pikselipiipparivalokuvaajat eivät niinkään.

Kapa
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No, pistäpä sitä taikaa näkyville. Katsotaan. Kerro sitten vielä samalla missä kohdassa kuvaa taika on ettei jää epäselväksi.
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Tää ukko vaikutti ihan pätevältä tekijältä:

https://youtu.be/H7m9rpp-dYw

Siinä sillä on setissä vanha nikoni ja mun mielestä ihan hyvin perusteli minkä takia sitä käyttää, milloin ny käyttääkään
hkoskenv
Viestit: 4406
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

PekkaSav kirjoitti:Eipä silti, Arskalla on aina ollut maailman parhaat vehkeet. Ei tule mieleen yhtään tapausta, jolloin herra ei olisi kehunut ostamaansa pullonpohjaa.
Jotkut ovat tuollaisia. Uskovat, että omat ostokset ovat maailman parhaita ja jaksavat tuoda sen esiin. Usein siihen kuuluu usko siihen, että tuli tehtyä taloudellisesti aivan mahtavat kaupat. Ei silti, olen tavallani kateellinen tuollaisesta optimismista, kun minulla on tapa suhtautua kaikkeen vähätellen ja hakea ensimmäiseksi viat uusista ja kalliista leluista. Tosin näköjään oma vaivani on lievä verrattuna vakavampiin tapauksiin. Minulle sentään riittää se, että saan kalliilla lasilla sutun kuvan tiiliseinästä, eikä tarvitse mennä hajottamaan kamoja epäinhimillisiin säätiloihin.
Hannu
aikaarska
Viestit: 11894
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

hkoskenv kirjoitti:
PekkaSav kirjoitti:Eipä silti, Arskalla on aina ollut maailman parhaat vehkeet. Ei tule mieleen yhtään tapausta, jolloin herra ei olisi kehunut ostamaansa pullonpohjaa.
Jotkut ovat tuollaisia. Uskovat, että omat ostokset ovat maailman parhaita ja jaksavat tuoda sen esiin. Usein siihen kuuluu usko siihen, että tuli tehtyä taloudellisesti aivan mahtavat kaupat. Ei silti, olen tavallani kateellinen tuollaisesta optimismista, kun minulla on tapa suhtautua kaikkeen vähätellen ja hakea ensimmäiseksi viat uusista ja kalliista leluista. Tosin näköjään oma vaivani on lievä verrattuna vakavampiin tapauksiin. Minulle sentään riittää se, että saan kalliilla lasilla sutun kuvan tiiliseinästä, eikä tarvitse mennä hajottamaan kamoja epäinhimillisiin säätiloihin.
Siis mikä vi*tu tätä foorumin porukkaa oikein vaivaa? Minä en ole täällä väittänyt, että olisi mitään maailman parasta valokuvaustavaraa käytössä. Eiköhän ne ole ihan muu porukka joka kertoilee täällä mikä on parasta, mikä on huonointa ja mikä pullonpohjaa! Jotkut ovat vaan sellaisia.
Minä kertoilen vaan omia kokemuksia näistä laitteista mitä minulla on, ja yleensä arvioin tyyliin riittävän hyvä tietyssä käytössä tai vastaavaa.
Minulla on nyt käytössä Pentaxin valokuvauslaitteet joihin olen tyytyväinen. Arvatenkin joku muu ei ilmeisesti olisi alkuunkaan tyytyväisiä niihin. Suosittelen silloin poikkeamista niiden laitteiden ketjuihin jotka edustavat parempaa laatua.
Ilmeisesti perhe on kasvanut täällä turhan isoksi, tylsistyneeksi ja eripuraiseksi, lienee parempi minun pitää turpa kiinni ja vaihtaa maisemaa.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Kyl Arskalla tossa ihan pointti on. On tääl skidisti kyyninen meno toisinaan. Itekin kyl siihen ihan samalla tavalla syyllinen sonyverojeni kanssa.

Enpä tiiä miten tää liittyy K-1:een mut tulipa skrivattua.
Vastaa Viestiin