Pentax K-1, K-1 II

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Maffer
Viestit: 21575
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kyllä se kusi lentää vastatuuleen jos ei putki kovin tukossa ole.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

tehodia kirjoitti:
nsamppa kirjoitti:
tehodia kirjoitti: ...ne intohimot, jos niitä on ollut, kyllä haihtuvat työnteossa aika nopeasti.
En allekirjoita. Kyllä jotkut voivat olla todella intohimoisia työtään kohtaan, vaikka sitä saa tehdä välillä vähän yli äyräitensäkin.
Lainasit sanomaani, mutta epähuomiossa leikkasit siitä sen alun pois. Eli kyse oli intohimosta vanhoja objektiiveja kohtaan.
Tein sen leikkauksen täysin tahallani, koska ymmärsin väärin viestisi. Pahoitteluni. Mun moka.
Maffer
Viestit: 21575
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ei tää ihan valmis vehje ole. Juuri katos bittiavaruuteen 2 tunnin star trailsit. Snadisti *sensuroitu*...
aikaarska
Viestit: 11976
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Maffer kirjoitti:Ei tää ihan valmis vehje ole. Juuri katos bittiavaruuteen 2 tunnin star trailsit. Snadisti *sensuroitu*...
Jaaha. Aika paha. Onko mitään ideaa miksi noin kävi?

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Maffer
Viestit: 21575
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Otin intervallilla x määrän kuvia. Akku kusahti lopussa ja kaikki meni. Saatana.
rgbmode
Viestit: 374
Liittynyt: Maalis 07, 2004 14 : 05
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja rgbmode »

Maffer kirjoitti:Otin intervallilla x määrän kuvia. Akku kusahti lopussa ja kaikki meni. Saatana.
Eikö kamera tallenna mitään ennenkuin viimeinen kuva on otettu??

Älä välitä, samat tähdet ovat odottelemassa toiveikasta kuvaajaa joka yö.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Viesti Kirjoittaja niffe »

Maffer kirjoitti:Otin intervallilla x määrän kuvia. Akku kusahti lopussa ja kaikki meni. Saatana.
Täh? Miten se on mahdollista? Sehän tallentaa kuvat koko ajan. korttivirhehän tuo on ollut luultavasti?
hkoskenv
Viestit: 4411
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Maffer kirjoitti:Otin intervallilla x määrän kuvia. Akku kusahti lopussa ja kaikki meni. Saatana.
Kokeilitko palautusohjelmalla löytyykö kortilta tiedostoja? Joskus virran loppuminen kesken kirjoituksen sotkee taulukon, jossa on tiedot missä kohtaa kortin muistiavaruutta tiedostot ovat. Sopiva ohjelma voi kuitenkin skannata koko kortin ja tunnistaa tiedostot, jos niitä ei ole vielä ylikirjoitettu.
Hannu
Maffer
Viestit: 21575
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Jotain tommosta siinä on varmaan käynyt. Täytyy koittaa palautusta.
mremonen
Viestit: 9242
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Olisko vaan kuollut kesken kirjoituksen ja sotkenut siinä yhteydessä hakemiston? Eikös siitä ole FATissa aina se shadow-copy?
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
mremonen
Viestit: 9242
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

tehodia kirjoitti:Niin, tässä kohtaa viimeistään pitäisi erottaa ne, jotka aikovat kuvata harrastuksekseen niistä jotka kuvaavat muuten vaan esim omaa perhettä. Kameraharrastuksen voi aloittaa kuka vaan, mutta kuvausharrastajaksi aikovalla on yleensä kohteet tiedossa. Harrastaja on kuvannut omia kohteitaan jo kännykällä ja kompaktikameralla.
Tässä kohden olen eri mieltä ja se saattaa johtua siitä mitä kautta valokuvaukseen on aikanaan tullut. Joku on alunperin vaikka hevosharrastaja ja alkaa sitä kautta valokuvaamaan ja harrastamaan hevoskuvausta. Tai lintubongari kuvaamaan lintuja. jne.

Itse olen havainnut harrastavani nimenomaan valokuvausta. Siis harrastus on valokuvaus, ei mikään genre. Kesän aikana on tullut kuvattua agilityä, kansainväliset hevoskilpailut, skeittausta, ilmailunäytös, kaupungilla haahuilua, ym. Niin ja keväällä käärmeitä.

Mulle on aivan sama mitä kuvaan, kunhan kuvaan. Kuvaaminen on myös hyvä syy mennä johonkin katsomaan jotain tapahtumaa.

Tai sitten minä olen vain kameraharrastaja...
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
hkoskenv
Viestit: 4411
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

tehodia kirjoitti:Niin, tässä kohtaa viimeistään pitäisi erottaa ne, jotka aikovat kuvata harrastuksekseen niistä jotka kuvaavat muuten vaan esim omaa perhettä. Kameraharrastuksen voi aloittaa kuka vaan, mutta kuvausharrastajaksi aikovalla on yleensä kohteet tiedossa. Harrastaja on kuvannut omia kohteitaan jo kännykällä ja kompaktikameralla.
Ilmeisesti minun tuttavapiirissäni ei ole noita harrastuksekseen kuvaavia. Ei kyllä kameraharrastajiakaan, paitsi minä itse. Yleensä se on porukkaa, joka haluaisi hieman puhelintasoa parempia kuvia perheestään tai harrastuksistaan.
Toistan: Jos ei tiedä, mitä harrastaja haluaa kuvata, on aina riski suositella mitä tahansa järjestelmää.
Varmaan tuolla tavalla ajatellen on riski puhua muiden kanssa yhtään mistään mitä omistaa. Eihän elämä aina mene niin kuin suunnitellaan.
Ja lisäksi miten järkevää on suositella kroppikennoista kameraa, jos se hetken päästä vaihtuukin kinokennoiseen, ja vanhat objektiivit eivät sovi uuteen kameraan?
Aika harva on valmis sijoittamaan kinojärjestelmään tai näkemään vaivaa käytetyn kaluston hankkimiseen vajaalla tietotaidolla. Entry level-järkkäri on aika pieni tappio siinä vaiheessa, kun kameraharrastus siirtyy kinovaiheeseen. Valokuvauksen harrastajista läheskään kaikki eivät siirry koskaan, jos kroppikalusto vastaa heidän tarpeisiinsa.
Hannu
mremonen
Viestit: 9242
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

hkoskenv kirjoitti:Valokuvauksen harrastajista läheskään kaikki eivät siirry koskaan, jos kroppikalusto vastaa heidän tarpeisiinsa.
Joo, ei kroppi ole mikään täyskennon harjoituslaite, vaan ihan oma kamera. Ei mulla ole mitään vaikeuksia tehdä eroa milloin otan D500:n ja milloin D810:n mukaan. Tai milloin a6000:n. Ja ne tilanteet, mihin tarvitsen D500:sta, niitä ei voi D810:llä hoitaa. Ei vaikka kroppaisi editissä kuinka hampaat irvessä.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

mremonen kirjoitti:
hkoskenv kirjoitti:Valokuvauksen harrastajista läheskään kaikki eivät siirry koskaan, jos kroppikalusto vastaa heidän tarpeisiinsa.
Joo, ei kroppi ole mikään täyskennon harjoituslaite, vaan ihan oma kamera. Ei mulla ole mitään vaikeuksia tehdä eroa milloin otan D500:n ja milloin D810:n mukaan. Tai milloin a6000:n. Ja ne tilanteet, mihin tarvitsen D500:sta, niitä ei voi D810:llä hoitaa. Ei vaikka kroppaisi editissä kuinka hampaat irvessä.
Laitetaan tuohon jatkoksi vielä kännykkä ja Sony RX100 (kun Nikon DL toimituksen ovat kerran myöhässä).

En tiedä johtuuko vanhenemisesta ja kyyynistymisestä vaiko kokemuksen lisääntymisestä, mutta lukuunottamatta heikon valon tilanteita ja yötaivaita tms. koen tulevani toimeen kropin kuvanlaadulla. Nykyiset parhaat kroppikamerat on erittäin hyviä. Täyskennosta haen lähinnä sitä, että objektiivi toimii, siis renderöi, tietyllä tavalla. Ja tarvittaessa suorituskykyä ISO3200 yläpuolella.

Yhä enemmän olen myös alkanut kiinnittää huomiota tarkennuksen merkitystä kuvan onnistumiselle. Tarkennuksen viiveettömyys ja osuminen on objektiivin renderöinnin ohella se asia mikä eniten näkyy kuvassa. Nykyään on kaikenlaisia kuvanlaadultaan hyviä peilittömiä kameroita, mutta oikein mikään noista ei vastaa tarkennuksen suhteen vaatimuksia. Peilikameran kuljettamisen pointti on siis hyvä tarkennus ja viiveettömyys.
Maffer
Viestit: 21575
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kameran multiexposure-toiminnossa on ikävä bugi. Välillä pukkaa niin perkeleellistä magentaa kuvan täyteen ettei lähde millään pois.
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Viesti Kirjoittaja tehodia »

mremonen kirjoitti:Itse olen havainnut harrastavani nimenomaan valokuvausta. Siis harrastus on valokuvaus, ei mikään genre. Kesän aikana on tullut kuvattua agilityä, kansainväliset hevoskilpailut, skeittausta, ilmailunäytös, kaupungilla haahuilua, ym. Niin ja keväällä käärmeitä.
Minkälaisesta suosituksesta olisi ollut sinulle hyötyä, kun aloit kuvaamaan? Siihen voit vastata tämän hetkisen kokemuksen perusteella.

Mainitut kohteesi ovat kaikki liikkuvia. Kuvaatko myös paikallaan olevia kohteita, kukkavaaseja, laitteita, henkilöitä, studiokuvia, ym.?
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Viesti Kirjoittaja tehodia »

mremonen kirjoitti:Joo, ei kroppi ole mikään täyskennon harjoituslaite, vaan ihan oma kamera.
Samoilla linjoilla. Minä olen kuvannut ja kuvaan asiakkaille puhelimella, kroppikameralla ja kinokennoisella. Suurin osa on kinokennoisella, ja silloin ehkä hinta on ainut este suositella sitä myös aloittelijoille. Sitä kuitenkin kysytään, jos kuvaan kinokennoisella, miksi suosittelen aloittelijalle kroppikameraa, eli miksi en kuvaa kaikkia kroppikameralla?
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Viesti Kirjoittaja tehodia »

hkoskenv kirjoitti:Aika harva on valmis sijoittamaan kinojärjestelmään tai näkemään vaivaa käytetyn kaluston hankkimiseen vajaalla tietotaidolla. Entry level-järkkäri on aika pieni tappio siinä vaiheessa, kun kameraharrastus siirtyy kinovaiheeseen. Valokuvauksen harrastajista läheskään kaikki eivät siirry koskaan, jos kroppikalusto vastaa heidän tarpeisiinsa.
Voihan se olla toisinpäinkin. On suositeltu kinokennoista ja pian huomaakin tarvitsevansa nopeampaa kameraa ja pidemmälle ulottuvia objektiiveja. Ajatus on siinä, että se kaikkein halvin vaihtoehto ei välttämättä ole se sopivin ja voi antaa väärän tai liian vaisun mielikuvan kuvaamisen ja kameroiden sekä objektiivien mahdollisuuksista.
temama
Viestit: 10020
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

tehodia kirjoitti:
mremonen kirjoitti:Joo, ei kroppi ole mikään täyskennon harjoituslaite, vaan ihan oma kamera.
Samoilla linjoilla. Minä olen kuvannut ja kuvaan asiakkaille puhelimella, kroppikameralla ja kinokennoisella. Suurin osa on kinokennoisella, ja silloin ehkä hinta on ainut este suositella sitä myös aloittelijoille. Sitä kuitenkin kysytään, jos kuvaan kinokennoisella, miksi suosittelen aloittelijalle kroppikameraa, eli miksi en kuvaa kaikkia kroppikameralla?
niinpä. Kino on paras kompromissi (laitteiden koko, kuvanlaatu, dof taiteilu ym.)
apsc croppi tuli aikanaan lähinnä sen takia kun isoja kinokennoja oli niin kallis valmistaa. apsc on sellainen hätävara budjetti ratkaisu. toki tavallisille perhenapsijoille parempi kuin kännykamera.
ruutu
Viestit: 1312
Liittynyt: Tammi 10, 2007 22 : 44

Viesti Kirjoittaja ruutu »

Nikon d500, Fujifilm xpro2 ja Canon 7dii ovat siis pienikennoisia hätävarabudjettiratkaisuja ;-)
Vastaa Viestiin