Minikokoiset järkkärijalustat yms vastaavat
-
Minikokoiset järkkärijalustat yms vastaavat
Aina harvakseltaan tulee tilanteita, että olisin kaivannut jotain hallittua tapaa laittaa järkkäri jollekin yleensä epätasaiselle alustalle, kuten kivetykselle jne. Tai sitten vaikka kaapin tai kirjahyllyn päälle, josta pitäisi pystyä suuntaamaan kameraa. Kun mukana ei ole ollut minkäänlaista jalustaa, niin kameraa on koitettu oikoa sopivaan asentoon linssinsuojilla, kameranhihnalla jne. mitä nyt on sattunut käteen saamaan. Eikä normijalusta oikein mahdukaan vaikka kirjahyllyn päälle.
Mites tuollaisen sijoittamisen ratkaisisi? Mietin esim. Gorillapodia mutta se taitaa tarvita kuulapään? Entäs muut pikkujalustat, onko kokemusta? Entäs hernepussi yms viritykset?
Ratkaisun pitäisi olla oikeasti pieni, jotta se kulkisi pienessä kameralaukussa vaivattomasti mukana. Kantavuutta pitäisi olla 1,5-2kg.
Mites tuollaisen sijoittamisen ratkaisisi? Mietin esim. Gorillapodia mutta se taitaa tarvita kuulapään? Entäs muut pikkujalustat, onko kokemusta? Entäs hernepussi yms viritykset?
Ratkaisun pitäisi olla oikeasti pieni, jotta se kulkisi pienessä kameralaukussa vaivattomasti mukana. Kantavuutta pitäisi olla 1,5-2kg.
-
Itseä on houkuttanut Velbon EX-Macro. Minikokoinen kolmijalka kolmitiepäällä, ja kantaa mukavasti pienemmän järkkärin. Kun hintakaan ei ole kuin vajaa 30€, taidan ostaa moisen seuraavalle lapinreissulle.
Kännykällä en nyt saa linkkiä loihdittua, mutta täydessä mitassaan noin 60cm korkea, perinteinen kolmijalka. Painoa 500g ja kantavuutta 1,5kg.
Edit: Korjattu virheitä.
Kännykällä en nyt saa linkkiä loihdittua, mutta täydessä mitassaan noin 60cm korkea, perinteinen kolmijalka. Painoa 500g ja kantavuutta 1,5kg.
Edit: Korjattu virheitä.
Nikon D3100, 18-55, 55-200 VR, Helios 44-2, Makinon 135mm f/2.8, Pentax SMC-M 50mm f/1.7
-
Kuulostaa siltä että et suinkaan tarvitse jalustaa, vaan jotain paljon kätevämpää eli hernepussin. Se on jotain niin yksinkertaista että se on melkein hävinnyt näinä yliteknistyneinä aikoina.
Nopeiten voit asian testata ottamalla kaapista kuivattuja herneitä, niitä joista tehdään hernekeittoa, tai menemällä ostamaan niitä marketista. Rahallinen sijoitus on mitätön, ja jos tämä ei ratkaise ongelmaasi, voit aina keittää niistä hernekeittoa.
Laita herneet kangaspussiin ja pussin suu kiinni. Herneiden määrällä voit säätää tuen ominaisuuksia. Laita pussi kameran alle kaapin tai hyllyn päälle tai aidalle jne. ja avot, saat suunnattua sitä melkoisesti, pysyy vakaasti paikallaan. Ongelma ratkaistu. Väline on halpa, tukeva ja kulkee helposti mukana millaiseen jalustaan tahansa verrattuna.
Voit tietysti rahamiehenä mennä ja maksaa siitä, jos sellainen "tehdastekoinen" on hienompi kuin kangaspussi jossa on herneitä....
http://www.digitarvike.fi/the_red_pod_s ... kameroille
Nopeiten voit asian testata ottamalla kaapista kuivattuja herneitä, niitä joista tehdään hernekeittoa, tai menemällä ostamaan niitä marketista. Rahallinen sijoitus on mitätön, ja jos tämä ei ratkaise ongelmaasi, voit aina keittää niistä hernekeittoa.
Laita herneet kangaspussiin ja pussin suu kiinni. Herneiden määrällä voit säätää tuen ominaisuuksia. Laita pussi kameran alle kaapin tai hyllyn päälle tai aidalle jne. ja avot, saat suunnattua sitä melkoisesti, pysyy vakaasti paikallaan. Ongelma ratkaistu. Väline on halpa, tukeva ja kulkee helposti mukana millaiseen jalustaan tahansa verrattuna.
Voit tietysti rahamiehenä mennä ja maksaa siitä, jos sellainen "tehdastekoinen" on hienompi kuin kangaspussi jossa on herneitä....
http://www.digitarvike.fi/the_red_pod_s ... kameroille
-
-
Tuossa vielä linkki Velboniin:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... inijalusta
Ja mittasuhdetta järkkärin kanssa:

Taitaa olla jäsympi kuin mitä haetaan, mutta heitetään nyt mukaan, kun kerran minijalustoista puhutaan. Näppärähän tuokin moneen paikkaan on, enkä itse vielä pari kuukautta sitten edes tiennyt moisen kokoluokan olemassaolosta.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... inijalusta
Ja mittasuhdetta järkkärin kanssa:

Taitaa olla jäsympi kuin mitä haetaan, mutta heitetään nyt mukaan, kun kerran minijalustoista puhutaan. Näppärähän tuokin moneen paikkaan on, enkä itse vielä pari kuukautta sitten edes tiennyt moisen kokoluokan olemassaolosta.
Nikon D3100, 18-55, 55-200 VR, Helios 44-2, Makinon 135mm f/2.8, Pentax SMC-M 50mm f/1.7
-
Re: Minikokoiset järkkärijalustat yms vastaavat
Herneiden sijaan kissanhiekkaa sopivan tiiviiseen kangaspusiin. Poistaa samalla märällä reissulla kosteuden repusta tms. laukusta.Entäs hernepussi yms viritykset?
-
Showreel:
https://vimeo.com/814152881
-
- Viesti:
Onko joku vertaillut suoraan Siruin ja Benron vastaavia malleja? Taitaa molemmat olla kopioita tai kopion kopioita (tjsp.), ja samalla designilla kiinasta saa 100 eri merkillä ulkonäöllisesti identtisiä jalustoja. Sirui ja Benro taitaa olla aika identtiset laadultaan?
Mulla oli tuota Siruita vastaava (mitoiltaan ja ulkonäöltään) muutaman kympin alumiininen horusbennu + jonkun muun merkkinen (en muista merkkiä) kuulapää ebaystä. Laadultaan jalka oli ihan huippu hintaansa nähden. Kuulapää taas ihan lelu.
Ostin tilalle samannäköisen pykälää korkeamman hiilikuituisen Benron (C1692T + B0 kuulapää). Tää vasta hyvä onkin. Yllättävän tukeva painoonsa nähden ja saa lyhyellä keskiputkella todella matalaksi + tietty pitkän keskiputken voi kääntää ylösalaisin, jolloin kameran saa vaikka kiinni maahan. Bonuksena vielä mahdollisuus muuntaa monopodiksi. Matkakäyttöön ihan huippu. Taitaa vaan olla jo ihan liian suuri aiheen aloittajalle.
Ennen ym. matkajalkoja kuskasin reissuilla käsimatkatavaroissa pientä Cullmann Pronto 50011 jalkaa + ruumassa isoa Manfrottoa. Tuo Cullmann kantaa painavankin kameran (luvataan 1,5kg), mutta pitkänä se on todella rimpula. Lyhyenä kuitenkin riittävän tukeva pitkiinkin valotuksiin. Uskallan kuitenkin suositella sitä, koska se menee todella pieneen tilaan.
Mulla oli tuota Siruita vastaava (mitoiltaan ja ulkonäöltään) muutaman kympin alumiininen horusbennu + jonkun muun merkkinen (en muista merkkiä) kuulapää ebaystä. Laadultaan jalka oli ihan huippu hintaansa nähden. Kuulapää taas ihan lelu.
Ostin tilalle samannäköisen pykälää korkeamman hiilikuituisen Benron (C1692T + B0 kuulapää). Tää vasta hyvä onkin. Yllättävän tukeva painoonsa nähden ja saa lyhyellä keskiputkella todella matalaksi + tietty pitkän keskiputken voi kääntää ylösalaisin, jolloin kameran saa vaikka kiinni maahan. Bonuksena vielä mahdollisuus muuntaa monopodiksi. Matkakäyttöön ihan huippu. Taitaa vaan olla jo ihan liian suuri aiheen aloittajalle.
Ennen ym. matkajalkoja kuskasin reissuilla käsimatkatavaroissa pientä Cullmann Pronto 50011 jalkaa + ruumassa isoa Manfrottoa. Tuo Cullmann kantaa painavankin kameran (luvataan 1,5kg), mutta pitkänä se on todella rimpula. Lyhyenä kuitenkin riittävän tukeva pitkiinkin valotuksiin. Uskallan kuitenkin suositella sitä, koska se menee todella pieneen tilaan.
Nikon D3s, Canon EOS M, Lumia 1020, Olympus TG-2
-
- Viesti:
Hankin samaisen Cullmann:in joskus 90-luvulla ekaksi pikkujalustaksi. Enimmäkseen hoiti hommansa, mutta teleskooppirakenteesta johtuva kokoon nähden reilu paino ja hiukan hankalakäyttöinen vakiokinopää ei kauheasti innostaneet. Myöhemmin jonkun kinopään lukitusruuvin muovinen sormihajosi ja jalusta jäi lojumaan kaanpinpohjalle. Tähän vois nyt (kun tarjontaa on) vaihtaa jonkun halvan pienen eBay-kuulan johon käy samanlaiset pikakiinnityslevyt kuin mun ison jalustan Siruin kuulaan, mutta turhan painava tuosta silti tulisi.BacWooZ kirjoitti:Ennen ym. matkajalkoja kuskasin reissuilla käsimatkatavaroissa pientä Cullmann Pronto 50011 jalkaa + ruumassa isoa Manfrottoa. Tuo Cullmann kantaa painavankin kameran (luvataan 1,5kg), mutta pitkänä se on todella rimpula. Lyhyenä kuitenkin riittävän tukeva pitkiinkin valotuksiin. Uskallan kuitenkin suositella sitä, koska se menee todella pieneen tilaan.
Cullmannin tilalle hankin sitten vuosia myöhemmin pykälää-paria isomman halpis-Manfrotto 7322YB:n. Tässä on taas toimiva ja kevyt jalkaosa, mutta minikokoinen vakiokuulapää oli ihan lelu järkkärin kanssa ja siihen meni hermot hyvin äkkiä. Harmillisesti pää on kiinteä joten jalusta on jäänyt aika vähälle käytölle. Kännykkä, pokkari tai salama siinä pysyy ihan OK.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
Luulen, että herne/kissanhiekkapussi on näistä lähinnä se mitä haen. Esim. yllä oleva Velbon vaikuttaa liian isolta. Taitaa olla päälle 30cm halkaisijaltaan jalat levällään? Vaikea laittaa kapean kaapin päälle.
DIY-viritys onnistuu mainiosti mutta kysyn kuintenkin, onko noista hernepussi-periatteella toimivista "jalustoista" olemassa kaupallisia versioita? Lähinnä referenssiksi...
DIY-viritys onnistuu mainiosti mutta kysyn kuintenkin, onko noista hernepussi-periatteella toimivista "jalustoista" olemassa kaupallisia versioita? Lähinnä referenssiksi...
-
- Viesti:
-
No höh. Jos siihen pussin kylkeen saa Gitzon tms. leiman niin kyllähän sillä ny kuvat paranee roimasti.Kryptos kirjoitti:Ylempänä Naranekin viestissä oli linkki yhteen. Mutta miksi tuhlata rahaa moiseen, jos pelkkä kangaspussi pussi kissanhiekkaa/riisiä/herneitä riittää?
Showreel:
-
-
Mä ostin tällaisen (tosin pokkarille), kun 90-luvulla innostuin sukututkimuksesta. Kansallisarkistossa kuvasin mikrofilmejä (katselulaitteen näytöltä), kunnes kielsivät sen. Se sabotoi niiden hyvää kopiokonebisnestä.
.
Ei sovi kuin tasaselle alustalle, mutta on pieni ja kevyt. Kantaa myös kuvan järkkärin tukevasti. Kuvan jatkovarren saa irti itse kolmijalasta.
Hintaa en muista enää ollenkaan
.

Ei sovi kuin tasaselle alustalle, mutta on pieni ja kevyt. Kantaa myös kuvan järkkärin tukevasti. Kuvan jatkovarren saa irti itse kolmijalasta.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
-
Näyttää todella tukevalta systeemiltä. Tuo jos ei vapise ja tärise, niin sitten ei kyllä mikään.....Jovala kirjoitti:Mä ostin tällaisen (tosin pokkarille), kun 90-luvulla innostuin sukututkimuksesta. Kansallisarkistossa kuvasin mikrofilmejä (katselulaitteen näytöltä), kunnes kielsivät sen. Se sabotoi niiden hyvää kopiokonebisnestä.
.
-
[quote="Naranek]
Näyttää todella tukevalta systeemiltä. Tuo jos ei vapise ja tärise, niin sitten ei kyllä mikään.....[/quote]
Se on hyvin tukeva pokkarille ja ajoi asiansa täydellisesti.
Kuvan systeenmissä järkkäri (Canon EOS 30D) on liian painava makrokiskolle, joka on rimpula (sattui nyt vaan olemaan valmiiksi kiinni). Sen sijaan itse kolmijalka ja jatkoputkikin tuntuu jämäkältä myös ton järkkärin/objektiivin kanssa. Olen ottanut sillä makrokuvia järkkärin kanssa.
Ja on todella kevyt ja pienikokoinen kantaa kameralaukussa (jalat taittuu sisään).
PS. Olen näköjään ottanut kuvan jotenkin vinosta ja kaiken lisäksi se on tarkennettu poskelleen. Jalusta ei lonksu tai vapise.
Näyttää todella tukevalta systeemiltä. Tuo jos ei vapise ja tärise, niin sitten ei kyllä mikään.....[/quote]
Se on hyvin tukeva pokkarille ja ajoi asiansa täydellisesti.
Kuvan systeenmissä järkkäri (Canon EOS 30D) on liian painava makrokiskolle, joka on rimpula (sattui nyt vaan olemaan valmiiksi kiinni). Sen sijaan itse kolmijalka ja jatkoputkikin tuntuu jämäkältä myös ton järkkärin/objektiivin kanssa. Olen ottanut sillä makrokuvia järkkärin kanssa.
Ja on todella kevyt ja pienikokoinen kantaa kameralaukussa (jalat taittuu sisään).
PS. Olen näköjään ottanut kuvan jotenkin vinosta ja kaiken lisäksi se on tarkennettu poskelleen. Jalusta ei lonksu tai vapise.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.