LR ja kiintolevyjen vaihto

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Gamma
Viestit: 1724
Liittynyt: Tammi 13, 2004 14 : 14
Viesti:

LR ja kiintolevyjen vaihto

Viesti Kirjoittaja Gamma »

Pc pöytäkoneeseen on pesiytynyt vuosien saatossa viisi kiintolevyä. Näistä yksi on vielä osioitu pariksi pienemmäksi palaksi. Windows 7 käyttis on omalla ssd levyllä. Tarkoitus olisi korvata kolme vanhinta ja pienintä levyä yhdellä uudella 3Tt levyllä jolle tulee vain kuvia. Kaikilla korvattavilla levyillä on kuvia jotka on Lightroomin katalogissa, katalogi on ssd levyllä. Mitenkäs kuvien siirto olisi järkevintä tehdä?
Lightroomissa ei ole, tai ainakaan en ole löytänyt, mahdollisuutta kopioida kuvia toiselle levylle. Siirto sillä onnistuu mutta pessimisti kun olen haluaisin mieluummin kopioida, jos siirrossa tulee ongelmia jäisi alkuperäiset kuvat kuitenkin koskemattomiksi.
Kuvatiedostojen koko on yhteensä n. 2,5Tt, melkein 160000 kuvaa. Näistä siirrettäviä on yli 1Tt.
Kuvista on tietysti triplat varmuuskopiot vielä sekalaisemmalla joukolla ulkoisia usb- ja verkkolevyjä.
Kuvien menetystä en niinkään pelkää mutta Lightroomin katalogin mahdollinen sekoaminen hieman arveluttaa. Olisiko järkevää ottaa noista vanhoista levyistä kloonit ulkoiselle levylle? Mitä muuta pitää huomioida?


Ps. Noista 160000 kuvasta varmaan 159000 joutaisi roskikseen mutta niiden säilyttämisen arvoisten löytäminen ei enää onnistu.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Ite olen ihan surutta siirtänyt kuvia kovolta toiselle raahaamalla kansioita LR:ssä. Tämä siksi että kun kuitenkin on oletus että mulla on varmuuskopiot kunnossa niin ei mitään pitäisi voida pysyvästi kadota.

Jos tuo nyt ei kuitenkaan tunnu hyvältä vaihtoehdolta niin mun mielestä voit ihan hyvin vain kopioida kaikki kuvat korvattavilta levyiltä uudelle levylle ja irrottaa vanhat levyt. Tällöin ne jää varmuuskopioiksi siihen asti kun homma on valmis. Tämän jälkeen kun käynnistät LR:n se ei tietenkään löydä uudella levyllä olevia kuvia, mutta voit sitten kertoa sille mistä kuvat löytyy. Tässä on ehkä se vaara että joudut kertomaan sijainnin erikseen jokaiselle kuvakansiolle, mikä taas voi olla aikaavievä prosessi. En ole tästä täysin varma, mutta olettaisin, että sopivalla kansiojärjestelmällä tämänkin voisi välttää ja riittäisi että osoitat vain ylemmän tason kansion sijainnin etkä jokaista päivämääräkansiota erikseen.

Kun alkutalvesta siirsin kuvat ja LR:n tähän uuteen koneeseen niin lähtötilanne oli vähän vastaava kuin sulla. Vanhassa koneessa kuvia oli 3-4 eri levyllä. Kopioin kaikki uuden koneen 6Tt levylle ja melko kohtuullisen värkkäyksen jälkeen LR taas löysi kaikki kuvat. Katalogi oli mullakin SSD:llä jo alunperin ja se tuli uuteen koneeseen myös eri levylle kuin enemmistö kuvista. Kaikesta pitää tietysti olla varmuuskopiot. Katalogistahan LR pitää itsekin lukuisia varmuuskopioita, joten en olisi kovin huolissani sen sekoamisesta jos kone muuten toimii ongelmitta.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Tämmöistä joskus kirjoittelin - josko tästä löytyisi apuja:

http://www.digifaq.info/digi_omat/lr_files/
Gamma
Viestit: 1724
Liittynyt: Tammi 13, 2004 14 : 14
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gamma »

Kiitos vastauksista.
Tuota Ollin hyvää kirjoitusta olen joskus aikaisemmin lukenutkin, oli vaan sen olemassaolo unohtunut.

Kuvien kopiointi on meneillään ja hyvin tuntuu LR ne löytävän.
Se mikä aiemmin operaatiossa vähän arvelutti oli tuo kuvien löytyminen LR:ään. Joskus vuosi sitten, kun jouduin yhden vuoden kuvat siirtämään toiselle levylle LR ei löytänyt kuvia alikansioista, kaikki kansiot piti sille erikseen näyttää. No, silloin oli eri versio ohjelmasta käytössä ja nyt uudella moista ongelmaa ei enää ole.
Vastaa Viestiin