Jalustan käyttö hämärässä

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Vastaa Viestiin
goju1
Viestit: 98
Liittynyt: Syys 11, 2015 9 : 50

Jalustan käyttö hämärässä

Viesti Kirjoittaja goju1 »

Juu elikkäs jos kuvaan jalustalla hämärässä kohdetta ja saan muuten sitä kautta eliminoitua käsien tärinän, niin mikä muutoin avuksi jos kohde liikkuu vähääkään, sillä eihän tuo jalusta sitä kohdetta pysäytä kun on lyhyt suljinaika tekemässä kuvasta hämärässä muutoin paremmin valottuneen. Saako jalustalla kuvattaessa siis lyhyilläkin suljinajoilla yleensäkin paremmin onnistuneita tarkennuksia ja terävämpiä kuvia sekä hämärässä että valoisalla kuin mitä käsivaralta on saatavissa vaikka suljin aika olisi lyhytkin? Jalusta on minulle aivan uusi kapistus omalla alkutaipaleellani.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
hkoskenv
Viestit: 4406
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Jalustan käyttö hämärässä

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

goju1 kirjoitti:Juu elikkäs jos kuvaan jalustalla hämärässä kohdetta ja saan muuten sitä kautta eliminoitua käsien tärinän, niin mikä muutoin avuksi jos kohde liikkuu vähääkään, sillä eihän tuo jalusta sitä kohdetta pysäytä kun on lyhyt suljinaika tekemässä kuvasta hämärässä muutoin paremmin valottuneen.
Valovoima ja herkkyys auttavat vähän, mutta viime kädessä eteen tulee valon kvanttiluonne. Millään laitteistolla ei voi ottaa hämärässä hyviä kuvia lyhyellä valotusajalla, koska fotoneja ei ole tarpeeksi. Hämäräkuvaussovellukset ovat luonto- tai vakoilujuttuja, joissa tärkeää on tunnistaa liikkuva kohde eikä niinkään saada siitä valokuvataiteellisia elämyksiä (pikselihifistelystä puhumattkaan). Käytännössä tuossa tilanteessa on helpointa muuttaa valaistusta salamalla tai muilla valonlähteillä.
Saako jalustalla kuvattaessa siis lyhyilläkin suljinajoilla yleensäkin paremmin onnistuneita tarkennuksia ja terävämpiä kuvia sekä hämärässä että valoisalla kuin mitä käsivaralta on saatavissa vaikka suljin aika olisi lyhytkin? Jalusta on minulle aivan uusi kapistus omalla alkutaipaleellani.
Se riippuu tilanteesta, mutta perinteiset säännöt käsivaraisisita valotusajoista on tarkoitettu filmille, jonka resoluutio oli luokkaa 10 megapikseliä. Nykyiset yli 30 megapikselin kennot ja terävät optiikat vaativat selvästi lyhempiä aikoja, jos haluaa kaiken resoluution irti. Kuvattaessa staattisia kohteita studio-oloissa tai maisemia käytetään melkein aina jalustaa.
Hannu
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Hannu vastasikin jo melko täydellisesti. Hämärän ja lyhyen valotusajan vaatima korkea herkkyys tuottaa ongelmia kuvanlaadulle jalustankin kanssa. Mutta liikettä kyllä saa noin kiinni ja jalusta vakaa kuvaa lyhyllläkin ajoilla.

Salama ja erityisesti se kamerasta irrallaan voisi olla seuraava tutustumisen kohde, jos liikettä kuvaa hämärässä paljon. Hommaa voi yhdistää hyvin käyttämällä jalustaa ja pitkää valotusta, jolla saadaan ympäristöstä valoa, ja salamaa valottamassa pääkohdetta sekä pysäyttämässä sen liikettä.

Tässä esimerkki tuosta, tosin salama ei ole ylettänyt kuvan yläosaan, joten liike alkaa taas näkyä.

Kuva
DorianBlue
Viestit: 1208
Liittynyt: Huhti 24, 2008 11 : 03

Viesti Kirjoittaja DorianBlue »

Pitää taas muistuttaa, mitä ollaan tekemässä. Jos halutaan kuvia liikkuvasta kohteesta, pitää tietää valokuvauksen perusasioiden lisäksi tekniikan rajoitukset. Ei ole ilmaisia lounaita. Jos tekniikka ei riitä (tämä fakta täytyy oppia hyväksymään), tarvitaan suunnitelma B. Ja se suunnitelma B on lisää valoa, koska kohde määrittelee suljinajan ja se on prioriteetti 1. Muuta vaihtoehtoa ei ole. Paitsi tietysti henkisen kipukynnyksen kasvattaminen kohinoiden suhteen.

Jalusta on tietysti hyvä lähtökohta ja usein edellytys onnistuneelle kuvalle. Ja niin on lisävalokin. Jos on joku mystinen syy olla lisäämättä valoa, niin sitten pitää vain olla kuvaamatta, jos sielu ei siedä kohinaa.

Vielä kerran: ei ole ilmaisia lounaita. Sulla kuitenkin on runko, joka kelpaa vielä ISO16000:lla (!!!!!!!!) Scott Kelbyllekin. Osta joku kiva valovoimainen prime sille kaveriksi.
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Jalustan käyttö hämärässä

Viesti Kirjoittaja Rockford »

goju1 kirjoitti:Juu elikkäs jos kuvaan jalustalla hämärässä kohdetta ja saan muuten sitä kautta eliminoitua käsien tärinän, niin mikä muutoin avuksi jos kohde liikkuu vähääkään, sillä eihän tuo jalusta sitä kohdetta pysäytä kun on lyhyt suljinaika tekemässä kuvasta hämärässä muutoin paremmin valottuneen.
Tarkoititko kuitenkin pitkää valotusaikaa eikä lyhyttä?

Jos tarkoitit lyhyttä ja tuo lyhyt suljinaika on kuitenkin pitkä suhteesssa kohteen liikenopeuteen niin kohteen liikkeestä eli tilanteesta riippuen kohdetta voi seurata eli panoroida valotuksen aikana vaikka kamera on jalustalla kunhan pitää kuulapään kitkan sopivana. Itse teen näin jatkuvasti kun kuvaan tanssijoita teleputkella.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
DorianBlue
Viestit: 1208
Liittynyt: Huhti 24, 2008 11 : 03

Re: Jalustan käyttö hämärässä

Viesti Kirjoittaja DorianBlue »

Rockford kirjoitti:
goju1 kirjoitti:Juu elikkäs jos kuvaan jalustalla hämärässä kohdetta ja saan muuten sitä kautta eliminoitua käsien tärinän, niin mikä muutoin avuksi jos kohde liikkuu vähääkään, sillä eihän tuo jalusta sitä kohdetta pysäytä kun on lyhyt suljinaika tekemässä kuvasta hämärässä muutoin paremmin valottuneen.
Tarkoititko kuitenkin pitkää valotusaikaa eikä lyhyttä?

Jos tarkoitit lyhyttä ja tuo lyhyt suljinaika on kuitenkin pitkä suhteesssa kohteen liikenopeuteen niin kohteen liikkeestä eli tilanteesta riippuen kohdetta voi seurata eli panoroida valotuksen aikana vaikka kamera on jalustalla kunhan pitää kuulapään kitkan sopivana. Itse teen näin jatkuvasti kun kuvaan tanssijoita teleputkella.
Tämän kysyjän kohdalla (vrt. Oikean kameran valinta) tuo jälkimmäinen vaihtoehto on se, mistä nyt puhutaan. Pitää saada olemattomassa valossa pysäytettyä liike, ISOt vähintään 3200-6400, ei saa tulla ainuttakaan kohinapilkkua 100% cropissa.
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
goju1
Viestit: 98
Liittynyt: Syys 11, 2015 9 : 50

Viesti Kirjoittaja goju1 »

Kyllä minä sitä kohinaa nyt aavistuksen siedä jo varsinkin tuolla ISO 6400. Mietin vain sitä kun on paljon hämäriä tunnelmaisia sisätiloja joissa haluaisin nähdä kuvasta muuta kuin sumeita kasvoja ja helvetillistä rakeisuutta.
digikuva81
Viestit: 1385
Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17

Viesti Kirjoittaja digikuva81 »

goju1 kirjoitti:Kyllä minä sitä kohinaa nyt aavistuksen siedä jo varsinkin tuolla ISO 6400. Mietin vain sitä kun on paljon hämäriä tunnelmaisia sisätiloja joissa haluaisin nähdä kuvasta muuta kuin sumeita kasvoja ja helvetillistä rakeisuutta.
Onko liikaa vaadittu, että laitat allekirjoitukseen tuon kaluston, jolla nyt kuvaat?
goju1
Viestit: 98
Liittynyt: Syys 11, 2015 9 : 50

Viesti Kirjoittaja goju1 »

Ei toki ollut. Asia on nyt korjattu.
Nikon D750, Nikkor 50mm, Tamron 70-200mm G2
digikuva81
Viestit: 1385
Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17

Viesti Kirjoittaja digikuva81 »

goju1 kirjoitti:Ei toki ollut. Asia on nyt korjattu.
Erittäin kiitos : )
Alex
Viestit: 969
Liittynyt: Tammi 30, 2003 14 : 39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Alex »

goju1 kirjoitti:Kyllä minä sitä kohinaa nyt aavistuksen siedä jo varsinkin tuolla ISO 6400. Mietin vain sitä kun on paljon hämäriä tunnelmaisia sisätiloja joissa haluaisin nähdä kuvasta muuta kuin sumeita kasvoja ja helvetillistä rakeisuutta.
Yksi ongelma voi olla valon mittaus. kamera mittaa valon helposti jostain muualta kuin ihmisten kasvoista, jos kasvot jäävät pahasti alivalottuneiksi on lopputuloksen ailman muuta hyvin kohinainen pärstä.
Kkeile mitata valo kuvattavan kasvoista, vaikka tämä tarkoittaa valoisien kohtien puhkipalamista.
Primet rulaa!
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Laita esimerkkikuvia jakoon niin voidaan auttaa paremmin. Exif-tietojen kera.
Vastaa Viestiin