Oikean kameran valinta

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
goju1
Viestit: 98
Liittynyt: Syys 11, 2015 9 : 50

Oikean kameran valinta

Viesti Kirjoittaja goju1 »

Olen selaillut tässä nyt täysikennoisia järjestelmä digejä ja olen huomannut että sitä täydellistä kameraa ei omiin tarkoituksiin tahdo löytyä miltään valmistajalta. Pari ihan hyvää vaihtoehtoa tällä hetkellä olisivat Nikon D750 ja Sony A7R II. Tarkoituksena itsellä kuvata still kuvaa ehkä noin 70 prosenttia ja videota loput. Stillkuvauksen puolella kiinnostus on lähinnä urheilu, muotokuvaus ja maisema, mutta satunnaisesti myös välillä mitä sattuu. Pidän paljon iltaisin kuvaamisesta ja muutoinkin hämärässä kuvaamisesta, joten noissa kahdessa pitäisi kuitenkin herkkyyttä löytyä vielä suht hyvin. Videopuolen ominaisuuksien ei tarvitse mitään huippua olla mutta kunhan sillä saa halutessaan ihan hyvää jälkeä. Mainittakoon vielä tuosta urheilun kuvaamisesta että se painottuu lähinnä kamppailu urheiluun sekä kuntosalille. Haluaisin kuulla täällä teidän pidempään kuvanneiden mielipiteitä mitä valmistajia minun kannattaisi lähteä harkitsemaan omiin tarkoituksiini.


Tällä hetkellä kuvaan Canonin 7D mark II:lla ja urheilukuvaus sillä onnistuukin AF järjestelmän puolesta hienosti, mutta kuvanlaatu välillä on vähän pehmeää omaan makuun. Pidän itse melko terävistä ja yksityiskohtaisista kuvista ja olen kai jollain lailla jonkin sortin pikselipiippari. D750 onkin tuon puolesta hieman huonohko kun siinä on vain 24 mpix. Sonyssa taas ärsyttää hieman tuo yksi muistikorttipaikka ja tällä hetkellä melko reipas hinta. Megapikselit siinä sensijaan olisi kyllä paikallaan.

En oikeastaan tiedä mistään mitään koko lajin parissa vielä, mutta into on valtava ja haluaisin hyvät välineet kuitenkaan maksamatta niistä 10K...
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Fogfighter
Viestit: 107
Liittynyt: Loka 29, 2009 19 : 54
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fogfighter »

Mitkä objektiivit siulla on käytössä?
Matti_JH
Viestit: 12067
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

No, kuvan terävyys on häilyvä käsite. Siihen vaikuttaa lisäksi todella moni muuttuja pelkän kennon resoluution lisäksi.
hassel
Viestit: 3703
Liittynyt: Tammi 18, 2013 21 : 24

Viesti Kirjoittaja hassel »

Jos haluat "ammattimaista" terävyyttä halvalla, niin käytä jalustaa myös päivällä, sekä opettele kuvankäsittelyä.
Mitäs opiskoita sulla on käytössä?
Optiikkaan kannattaa panostaa, muuten jää kennon suorituskyky hyödyntämättä.
Mitä enemmän kamerassa on pikkelssejä, sen enemmän se tarvitsee tukea, pienikin heilahdus ja virhe näkyy selvemmin kuvassa..
Tarvitseeko sinun tulostaa seinänkokoisia printtejä?

Suositteleisin mieluummin esim. nikonin d3s-d5 tai vastaavaa luonto, urheilu ym. hieman vaativampaan kuvaukseen.
Videokamera kannattaa ostaa erikseen..

Rahahan se on yleensä suurin ongelma.
Ladan hinnalla pitäisi saada se bugatti veyron..
goju1
Viestit: 98
Liittynyt: Syys 11, 2015 9 : 50

Viesti Kirjoittaja goju1 »

Minulla ei tällä hetkellä ole käytössä kuin sigma 18-35mm. Pitäisi ostaa vielä ainakin sigman 70-200mm DG jossain kohtaa kun lakkaa köyhtymästä. Kyllä minä nyt vielä jollain lailla ihan pärjään tuon kuvanlaadun kanssa. Lukasin tuon 7D mark II keskustelun täällä läpi ja kyllä siellä vaan valta osa oli sitä mieltä että ei tuon vehkeen terävyys ole mitään ässä kamaa. Itse haluaisin sitten täysikennolta nimenomaan erityisen terävää kuvaa ja hyvää hämäräkuvissa suoriutumista. lisäksi siitä nopeudesta ei olisi haittaa noihin nopeisiin kamppailutilanteisiin.
Matti_JH
Viestit: 12067
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

goju1 kirjoitti:Minulla ei tällä hetkellä ole käytössä kuin sigma 18-35mm. Pitäisi ostaa vielä ainakin sigman 70-200mm DG jossain kohtaa kun lakkaa köyhtymästä. Kyllä minä nyt vielä jollain lailla ihan pärjään tuon kuvanlaadun kanssa. Lukasin tuon 7D mark II keskustelun täällä läpi ja kyllä siellä vaan valta osa oli sitä mieltä että ei tuon vehkeen terävyys ole mitään ässä kamaa. Itse haluaisin sitten täysikennolta nimenomaan erityisen terävää kuvaa ja hyvää hämäräkuvissa suoriutumista. lisäksi siitä nopeudesta ei olisi haittaa noihin nopeisiin kamppailutilanteisiin.
5D3 tai D750.
goju1
Viestit: 98
Liittynyt: Syys 11, 2015 9 : 50

Viesti Kirjoittaja goju1 »

No jonkin sortin canvas taulua jossain kohtaa saattaa tulla tehtyä mutta ei nyt vielä vähään aikaan. Semmonen 8fps olisi varmaan ihan riittävä nopeus noihin urheilukuviin mutta videopuoli saisi olla kyllä samassa lootassa. En jaksa aina kuljettaa montaa vekotinta mukanani. lisäksi nuo nikonin ja canonin isot möhköt ovat omaan makuuni aivan liian isoja. suorituskykyä varmasti löytyisi tarpeeksi mutta tiedän että semmoista ei tulisi moneenkaan paikkaan otettua mukaani. Siksi mietin pitäisikö sen sen olla sitten tuo peilitön. Niissä vaan ei taida nuo automaatti tarkennuksen hommat olla kovinkaan hyvällä mallilla tuohon peililliseen verrattuna.
goju1
Viestit: 98
Liittynyt: Syys 11, 2015 9 : 50

Viesti Kirjoittaja goju1 »

Mitenkäs jos tuota D750 kuvaa joutuu kroppaan niin tuleeko ihan kamalaa jälkeä? Tarvis nähdä käytännössä miten tuon kuvien kroppaus onnistuu niin se voisi olla ihan potentiaalinen vaihtoehto. Ainakaan se ei ole hinnaltaan mistään isoimmasta päästä. Toinen on että onkohan tässä tänä vuonna tulossa 6D mark II ja mitähköhän siinä mahtaa olla ominaisuuksia esim. tuohon D750 verrattuna.
hassel
Viestit: 3703
Liittynyt: Tammi 18, 2013 21 : 24

Viesti Kirjoittaja hassel »

Jos kuvia täytyy koko ajan kropata, kehoitan hankkimaan pidemmälle yltävän opiskan tai menemällä lähemmäksi kohdetta.
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

goju1 kirjoitti:No jonkin sortin canvas taulua jossain kohtaa saattaa tulla tehtyä mutta ei nyt vielä vähään aikaan. Semmonen 8fps olisi varmaan ihan riittävä nopeus noihin urheilukuviin mutta videopuoli saisi olla kyllä samassa lootassa. En jaksa aina kuljettaa montaa vekotinta mukanani. lisäksi nuo nikonin ja canonin isot möhköt ovat omaan makuuni aivan liian isoja. suorituskykyä varmasti löytyisi tarpeeksi mutta tiedän että semmoista ei tulisi moneenkaan paikkaan otettua mukaani. Siksi mietin pitäisikö sen sen olla sitten tuo peilitön. Niissä vaan ei taida nuo automaatti tarkennuksen hommat olla kovinkaan hyvällä mallilla tuohon peililliseen verrattuna.
Eli siis tarvitset 1DX ja D810 ominaisuudet yhdistettynä pieneen runkoon?

Btw, 7D2 on samankokoinen kuin 5D3, se ainakin on hyvä runko.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
goju1
Viestit: 98
Liittynyt: Syys 11, 2015 9 : 50

Viesti Kirjoittaja goju1 »

JKyytinen kirjoitti:
goju1 kirjoitti:No jonkin sortin canvas taulua jossain kohtaa saattaa tulla tehtyä mutta ei nyt vielä vähään aikaan. Semmonen 8fps olisi varmaan ihan riittävä nopeus noihin urheilukuviin mutta videopuoli saisi olla kyllä samassa lootassa. En jaksa aina kuljettaa montaa vekotinta mukanani. lisäksi nuo nikonin ja canonin isot möhköt ovat omaan makuuni aivan liian isoja. suorituskykyä varmasti löytyisi tarpeeksi mutta tiedän että semmoista ei tulisi moneenkaan paikkaan otettua mukaani. Siksi mietin pitäisikö sen sen olla sitten tuo peilitön. Niissä vaan ei taida nuo automaatti tarkennuksen hommat olla kovinkaan hyvällä mallilla tuohon peililliseen verrattuna.
Eli siis tarvitset 1DX ja D810 ominaisuudet yhdistettynä pieneen runkoon?

Btw, 7D2 on samankokoinen kuin 5D3, se ainakin on hyvä runko.

Juu tuo D810 on kuvanlaatu ainakin huikea mutta kai mulle vähempikin riittää siihen nopeuteen. Ei sen tarvitse ihan näin nopea olla kun tämä 7D2. Se 5D4 saattais olla hyvä jos se olis sinnepäinkään kun huhut on antanu ymmärtää että nopeus olis palttiarallaa 8fps ja kuvanlaatu vähintäänkin sama kuin 5D3. Hintakin varmaan on sitten ja 5000e korvilla.
Juha Sa
Viestit: 427
Liittynyt: Kesä 27, 2008 10 : 06

Viesti Kirjoittaja Juha Sa »

Olen kyllä sitä mieltä, että jos et saa riittävän teräviä kuvia aikaiseksi Canonin 7D mark II:lla et niitä saa muullakaan kameralla, sen verran sillä otettuja hyviä kuvia olen nähnyt.

Jos kuvat ovat pehmeitä johtuuko pehmeys liian pitkästä valotusajasta, objektiivin heikosta piirrosta tms.
Onko kamera / objektiiviyhdistelmällä otetut kuvat paikallaan otetusta kohteesta riittävän teräviä.
habannaama
Viestit: 5139
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Ihmetellä pitää, jos 7D Mark II:sta syyttää kuvanlaadullisista rajoitteista ?
Ennen kuin runkoa syyttää, kannattaisiko kokeilla muita objektiiveja ???

Jos sitä viimeistä terävyyttä olemassa olevasta rungostasi haluat, niin koetappa Canon EF 70-200 F4 L IS USM:ää.... Veikkaan että tulet yllättymään, sillä kuuluu Canonilta kuvanlaadullisesti ehdottomaan pro-sarjaan ;)
Jollet silläkään ole tyytyväinen, sen jälkeen kannattaa vasta harkita jotain muuta...

Jollei sinulla ole muuta kuin tuo yksi Sigma ja välttämättä haluat rungostasi eroon, niin pitäisikö kenties harkita sitä uutta Nikon D500:sta (jos kuulostaa kalliilta, niin mitenkä olisi toooodella terävä Nikon D7200 ?), sillä eivät ne "megapikkelssit" koko totuutta kerro ja nykyisessä merkissä haluat pysyä, niin miten olisi Canon 5D Mark III ?

Henk.koht. kehottaisin nyt kuitenkin kokeilemaan jotakin toista/toisia objektiiveja, kuten esim. yllä vinkkaamaani...
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
goju1
Viestit: 98
Liittynyt: Syys 11, 2015 9 : 50

Viesti Kirjoittaja goju1 »

Tarkoitukseni olisi seuraavaksi katsoa nimenomaan täyden kennon kameraa. voi olla, että asetuksissa on vielä ongelmaa, sillä en ole päässyt tuolla kuvaamaan kuin ihan pari sataa kuvaa. Väki oli vain tuolla 7D2 omassa ketjussa vahvasti melko yhtenäistä mieltä siitä, että tuon kuvanlaatu ei hääviä ole. Plus se kun ISOa nostaa yli 1600 niin alkaa vähänkään kuvaa suurentamalla näkyä kohinaa jonkin verran. Tästä päästään siihen, että kun tykkään valtavasti kuvata hämärällä ja täällä suomessa tätä hämärää riittää niin kuva puuroutuu kyllä melko nopeasti huonossa valossa. Yksityiskohdat menevät kyllä omaan mieleeni ihan mössöksi hämärässä otetuissa kuvissa. Objektiivinahan tuon sigman pitäisi olla ihan huippu piirtoa joten varmasti on omasta käyttämisestä vielä kiinni tuo kuvanlaatukin. Ei nuo päivällä otetut kuvat missään nimessä huonolta näyttänyt, mutta sisällä hämärässä otetut kuvat olivat kyllä ikävä pettymys.
DorianBlue
Viestit: 1208
Liittynyt: Huhti 24, 2008 11 : 03

Viesti Kirjoittaja DorianBlue »

Minä hiukan luulen, että yksi kunnon tele tuohon nokalle poistaa tuon ylenpalttisen croppaamistarpeen. Sulla on kuitenkin vain lyhyt laajis, jolla on oma käyttötarkoituksensa. Jos sen piirto ei tyydytä, parempiakin on olemassa. Ei silti, ihan pätevä tuonkin putken pitäisi olla. En millän jaksa uskoa, että homma on rungosta kiinni ihan noin paljon kuin luulet.

Esim. EF 70-200/4 L tuohon kaveriksi, niin jo alkaa tapahtua.
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

goju1 kirjoitti:Tarkoitukseni olisi seuraavaksi katsoa nimenomaan täyden kennon kameraa. voi olla, että asetuksissa on vielä ongelmaa, sillä en ole päässyt tuolla kuvaamaan kuin ihan pari sataa kuvaa. Väki oli vain tuolla 7D2 omassa ketjussa vahvasti melko yhtenäistä mieltä siitä, että tuon kuvanlaatu ei hääviä ole. Plus se kun ISOa nostaa yli 1600 niin alkaa vähänkään kuvaa suurentamalla näkyä kohinaa jonkin verran. Tästä päästään siihen, että kun tykkään valtavasti kuvata hämärällä ja täällä suomessa tätä hämärää riittää niin kuva puuroutuu kyllä melko nopeasti huonossa valossa. Yksityiskohdat menevät kyllä omaan mieleeni ihan mössöksi hämärässä otetuissa kuvissa. Objektiivinahan tuon sigman pitäisi olla ihan huippu piirtoa joten varmasti on omasta käyttämisestä vielä kiinni tuo kuvanlaatukin. Ei nuo päivällä otetut kuvat missään nimessä huonolta näyttänyt, mutta sisällä hämärässä otetut kuvat olivat kyllä ikävä pettymys.
Totta kai 7D mkII:n kuvanlaatu on paljon heikompaa kuin alkuviestissä mainistemasi Nikon D750 tai Sony A7 R2, ei siitä ole mitään epäilystä. Aivan erityisesti Canon jää jälkeen matalilla herkkyyksillä. Korkeilla herkkyyksillä se on suhteessa, mm. kennon kokoero huomioiden, kilpailukyisempi.

Nämä ovat asioita joiden suhteen pitää tehdä päätöksensä. Nikon D750 taitaa yhäkin olla ylivoimainen yleiskamera. Huomattavasti kuin edellä mainitut 7D mkII tai A7 R2.
jka71
Viestit: 2019
Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

goju1 kirjoitti:Tarkoitukseni olisi seuraavaksi katsoa nimenomaan täyden kennon kameraa. voi olla, että asetuksissa on vielä ongelmaa, sillä en ole päässyt tuolla kuvaamaan kuin ihan pari sataa kuvaa. Väki oli vain tuolla 7D2 omassa ketjussa vahvasti melko yhtenäistä mieltä siitä, että tuon kuvanlaatu ei hääviä ole. Plus se kun ISOa nostaa yli 1600 niin alkaa vähänkään kuvaa suurentamalla näkyä kohinaa jonkin verran. Tästä päästään siihen, että kun tykkään valtavasti kuvata hämärällä ja täällä suomessa tätä hämärää riittää niin kuva puuroutuu kyllä melko nopeasti huonossa valossa. Yksityiskohdat menevät kyllä omaan mieleeni ihan mössöksi hämärässä otetuissa kuvissa. Objektiivinahan tuon sigman pitäisi olla ihan huippu piirtoa joten varmasti on omasta käyttämisestä vielä kiinni tuo kuvanlaatukin. Ei nuo päivällä otetut kuvat missään nimessä huonolta näyttänyt, mutta sisällä hämärässä otetut kuvat olivat kyllä ikävä pettymys.
Minulla on myöskin vaikeaa saada laadukasta kuvaa vähänkään hankalammalla valolla. Esimerkiksi tilanteissa joissa haluaa käyttää auto-ISOa niin raja-arvot on 100-800. 6D:ssä vastaavissa tilanteissa arvot ovat 100-12800. Seiskalla pitää saada valotus kohdilleen prikulleen ja varsinkaan alivalotusta ei kestä yhtään.

Muutenkin on hiton vaikeaa saada terävää kuvaa pitkällä telellä,mutta se on ehkäpä enemmänkin omaa huonoutta. Jotenkin vain tuo tuntuu ,että olis tullu ajankohtaiseksi sen jälkeen kun kropin pikselimäärät kasvoi. Canon 20D:llä tuntui aina onnistuvan... vai olenko tullu kriittisemmäksi?

Käytännössä runko on action kamerana hyvässä valossa.

Ennenkin sanonu tämän,mutta sanon vieläkin. Itselle riittäisi 6D,70D ja 7DII hyvät puolet yhdistettynä. Eipä taida olla näköpiirissä :/
habannaama
Viestit: 5139
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Olisiko siinä ideaa, jos menisit objektiivisi kanssa johonkin liikkeeseen, pyytäisit esim. 5D Mark III runkoa ja ottaisit testikuvia sillä?
Budjetistasi et ole kirjoittanut mitään, mutta jos liian kallis, niin 6D ?
Itse kuvaan 6D:llä ja kyllä sen hämäräkuvausominaisuudet ovat hyvät.

Olen ottanut Iso 12800:llä kuvia, jotka Lightroomin jälkeen täysin julkaisukelpoista materiaalia ihan A3:ksi asti (isompaa en ole tulostanut...)
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Sakke_K
Viestit: 7548
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

jka71 kirjoitti: Canon 20D:llä tuntui aina onnistuvan... vai olenko tullu kriittisemmäksi?
Ja katselet molempien kuvia ruudulta, niinkö? Teettäkää hyvät ihmiset 7D kakkosen kuvista laadukkaita printtejä, älkää katselko järkyttävän suurina osasuurennoksina ruudulta. Tottakai nykyiset pikselihirmut näyttävät erilaisilta monelta ruudulta eri tilanteissa, mutta lopputulos se kait on mikä tässä ratkaisee.

7D kakkosella saa kyllä teknisesti niin korkealaatuisia kuvia, että mummot huokailee...
--------
Aves!
eetu1978
Viestit: 1186
Liittynyt: Tammi 09, 2011 21 : 14

Viesti Kirjoittaja eetu1978 »

goju1 kirjoitti:Mitenkäs jos tuota D750 kuvaa joutuu kroppaan niin tuleeko ihan kamalaa jälkeä? Tarvis nähdä käytännössä miten tuon kuvien kroppaus onnistuu niin se voisi olla ihan potentiaalinen vaihtoehto. Ainakaan se ei ole hinnaltaan mistään isoimmasta päästä. Toinen on että onkohan tässä tänä vuonna tulossa 6D mark II ja mitähköhän siinä mahtaa olla ominaisuuksia esim. tuohon D750 verrattuna.
Kyllä sen kanssa voi huoletta kropata. Itse tein aikoinaan jopa tyyliin 1/9 kroppeja ottelukuvista, mutta ne meni toki nettikäyttöön.

D7200 tarjoaa vissiin paremman kuvanlaadun kuin sun nykyinen, mutta ei sen tarkennus nyt D750:sen veroinen ole, ainakaan mun mielestä.
Vastaa Viestiin